אשמת החרדים
הטלתי את האשמה על החרדים, הואיל והם שנוקטים בקו פרשני קיצוני למקורות העומדים לנגד עינהם. כידוע כי כבר הוגי המחשבה הפילוסופית, עמדו על הפנים הכפולים של הטקסט. הרובד הראשוני על פניו נראה קשור בעבותות של איסורים העוצרים בעד חופש החיפוש והחקירה. אולם ברובד הפנימי הדברים אחרת. לא בכדי מוצאים אנו עיסוק מעמיק ונוקב מאין כמהו בספרי ההגות המחשבתית, העשיר בחשיבה יצירתית עניפה ורחבה. נקודת ההבחנה היא: בין הוראה המבקשת למנוע כליל את העיון, לבין הוראה המבקשת להצביע על העיון הזהיר הנדרש בסוגיה מסויימת. הרמב"ם, וההולכים בשיטתו, הבינו כי הוראות אלו לא נועדו לסתום את הגולל על החקירה והעיון, אלא ביקשו להציב לאדם את האחריות המירבית הנדרשת בעין בעניינים שהם מכבשונו של עולם. הוראות אלו הם לגיטימיות ביותר. כך למשל במדינת ישראל קיים חוק של איסור הכחשת השואה. נשאל מדוע? כלום מבקשים להסתיר את האמת? התשובה היא לא. אדרבא, בגלל הניסיונות מצד גופים עוינים המבקשים להכחיש זאת, יוצרים מחסום למנוע הכחשה של מה שנחשב כאמת לגבינו. אם כך, הדברים כלפי דברים שהיו וארעו לפני שנת דור, כל שכן כלפי דברים שהיו לפני אלפי שנים, שאז המגמה להכחישם קלה יותר, בשל העדר נתונים ברורים. המעניין שבמסגרת בית הספר, מלמדים היטב את יסודות ביקורת המקרא, אך מתעלמים כליל מהביקורת של הכחשת השואה, שלא במעט נוקטים באותה מתודה של ביקורת המקרא על מנת לבסס את הכחשתם. איני רוצה להיכנס לוויכוח לגבי אמיתת הדת. זה עניין שכבר נידון בצורות שונות לאורך כל ההיסטוריה היהודית, ובוודאי שמסגרת זו, אינה עשויה להיות הבימה לשטיחת סוגיה זו. מכל מקום, תהה המסקנה אשר תהה, אמת או שקר, דבר אחד לא ניתן להכחישו, והוא שאנו נולדנו אל תוך הזהות היהודית. היא טבועה בנו, ובגינה אנו גם מוצאים עצמינו נפגעים. זהותינו היהודית, הינה עובדה אמפירית שלא ניתן להכחישה. מאז ומתמיד היהודי היה יהודי, בתורה ובכל מה שקשור בה. והשאלה האם: יש אלטרנטיבה חזקה דיה, שלא תכרות מידינו את הענף שבו אנו יושבים? אף המחוקק החילוני מצא לנכון לחקוק על חוקי היסוד את ההכרזה, כי מטרת החוקה הישראלית לעגן את ערכי מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית. השאלה הנדרשת היא: מה היחס בין יהודית לדמוקרטית? אני מציין כל זאת, על מנת להראות שיש קושי לחתוך בסכינא חריפתא את הסוגיה הנ"ל. וחשוב לי לציין, כי אני מכבד את הבנותיך, גם אם איני מסכים עימם. אלא שכפי שציינתי שלטעמי, צריך לראות את הדברים מבעד לעדשות נוספות, ולאו דוקא מבעד לעדשה של אמת או שקר.