האם מותר לי לקרוא מיילים של עובדים שלי?

האם מותר לי לקרוא מיילים של עובדים שלי?

המייל של העובדים נגיש לי, עניין של הרשאות. אם אני נכנסת להודעות שהם כותבים לבני משפחה/חברים, האין כאן הפרה של חוק הגנת הפרטיות?
 
הפרה של חוק

אם את קוראת מיילים של אדם אחר כלשהו שאת אינך צד לתכתובת את כנראה מפרה את החלוק. אולם, אפשר לתקן זאת. יש 2 נושאים עיקריים: 1. הסכמה. חוק הגנת הפרטיות אוסר על הפרת הפרטיות אלא בהסכמה. אם את דואגת שבהסכמי העבודה ובמדיניות המחשבים והאינטרנט של העסק יהיה ברור מה את עלולה לבדוק, מתי ולמה, ואת עומדת בה, יראו את העובד כמי שהסכים. כמובן שעליך לפעול בהתאם לאמור במסמכים וללדאוג שהם יוצגו באופן כזה שיחשב הסכמה של העובד.גם אז עליך לפעול בזהירות רבה באותו מידע פרטי טלנסות להמנע מכניסה למיילים פרטיים שאין להם כל השפעה על העבודה. 2. הסכמה משתמעת. לעיתים, בנסיבות מסויימות, רואים את העובד כאילו הסכים מכיוון שבפועל לא היתה לו ציפייה לפרטיות. זה עניין יותר רגיש, שיוכרע בנסיבות, ומוטב לא להתקרב. למאמרים של על הגנת הפרטיות והאינטרנט.
 
אלה דברים נזילים ביותר

להשקפתי, אין לעובד שטחים פרטיים בתוך מקום העבודה, אלא אם כן הובטח לו שיש שטח כזה. אין ספק שהבטחה יכולה להיות גם מפורשת וגם מכללא וזה דבר שצריך להיבדק לגופו של המקרה. אין ספק שעובדים רבים נוהגים להעביר מידע רישי ואפילו מידע אישי רגיש דרך אמצעי התקשורת של המעמבידים, מרצונם החפשי, מכיוון שאמצעי תקשורת אלה יותר נוחים מהאמצעים האחרים או מכיוון שלא רוצים או לא יכולים להתאפק עד לאחר היציאה ממקום העבודה. אני לא אתפלא עם תתפתח מגמה שמבטיחה לעובד מידה כזאת או אחרת של מרחב פרטי, גם במקום העבודה. במהלך השנים, היו נסיונות כאלה ואחריםלהבחין בין סוגי דוא"ל שונים. היה פס"ד אמריקאי שהבחין בין הודעה שנקראה להודעה שלא נקראה. הפסיקה היתה שהודעה שלא נקראה, אסור לפתוח, כי זה כמו לפתוח מעטפת דואר סגורה, אבל הודעה שנקראה היא כמו מעטפה שמישהו השאיר אותה על השוחלן שלו במשרד, כשהיא פתוחה, ולכן יש רשות לכל מי שעובר במקום, לקרוא את אותה ההודעה. זה קצת מוזר, כי לא כל מי שעובר ליד המחשב יכול לקרוא את הבדוא"ל אלא בד"כ צריך סיסמא. אני מסכים עם יורם שכאשר מעביד מבצע פעולת פיקוח ומגלה הודעה שהיא פרטית, אסור לו להמשיך לקרוא אותה, אבל אני לא יודע איך אפשר לאכוף כלל כזה. באופן כללי, גישתי היא כי ניתן לבצע פיקוח שמטרתו לוודא שהעובדים לא מבזבזים את משאבי המעביד, כלומר, לא יושבים במקום העבודה כדי לעשות התכתבויות פרטיות, צ'אטים, צפיה בסרטים וכד'. כידוע בכמה ארצות נכר, עובדים פוטרו על צפיה בתוכן פורנוגרפי במקום העבודה. אלה מקרים חריפים וגם נחשבים לא מוסריים במקומות עבודה, אבל אני לא מכיר מקרה שעובד פוטר כי הוא התכתב עם איזו דודה חולה ממקום העבודה. קשה לי כרגע להציע לך מתכון התנהגות. מה שאני כן מציע הוא שאם את מעוניינת לבצע פיקוח על ההתכתבות של העובדים, תודיעי להם על כך, ואפילו תחתימי אותם שהם מודעים לכך שהדוא"ל של העבודה מיועד לשימוש לצרכי עבודה בלבד ויתכן פיקוח על תכני ההתכתבות וכי התכתבות פרטית אסורה.
 
תודה וחידוד שאלה...

תודה לכם על התשובות אך השאלה היא הרבה יותר פשוטה ממה שאתם הנחתם (בקיצור- נתתם לי יותר מדי קרדיט..) הכוונה שלי בשאלה היתה פשוטה (ואולי לא ניסחתי טוב)- מה אומר החוק? חוק הגנת פרטיות מדבר על הרבה דברים אבל לא מפורשות על מקרה כזה, אולי כי הוא נוסח עוד לפני שהיה מייל בשימשו כל כך נפוץ. מה אומר החוק ה"יבש" בהנחה שלא ניסחנו כל מסמך ואין הקלות והחמורות וזה לא מקרה פרטי. ברירת המחדל היא שאסור לקרוא מיילים של עובדים?
 
פרטיות במקום העבודה

דורון, לא כל כך מסכים עם הניתוח שלך. "להשקפתי, אין לעובד שטחים פרטיים בתוך מקום העבודה, אלא אם כן הובטח לו שיש שטח כזה" זו נקודת מוצא שגוייה לדעתי. לדעתי, גם בלא הבטחה, גם במקום העבודה ישנם שטחים פרטיים, אלא אם המעסיק דאג להבטיח שלא יהיו כאלו. למשל, כלל תניותץ מפורשות במדיניות המחשבים, טכנולוגיה ואינטרנט ובהסכם ההעסקה, דאג שלא לספק שירותים מוגני סיסמא כמו מייל פרטי וכיוב'. מהפסיקה הישראלית הדלה ניתן להסיק שבמקרים מסויימים בתי המשפט יכירו בזכות לפרטיות במקומות העבודה. אתה כמובן צודק לחלוטין שכאשר המעסיק מגן על עצמו מראש, ומבצע פעולות שיש להן מטרת פיקוח ספציפית ולא חורג ממנה כשהוא מגלה משהו פרטי - סביר להניח שלא תהיה בעיה.
 
פרטיות במקום העבודה

דווקא לדעתי זה (פרטיות במקום העבודה) נושא מאד מאד רחב, שנוגע לא רק לחוק הגנת הפרטיות. בכל מקרה, אחד הנושאים הנפוצים הוא איסוף מידע אישי ומידע אישדי רגיש ע,י המעביד על העובד ומשפחתו. כידוע מידע אישי רגיש יכול להיות רלוונטי לגבי חיובי המס של העובד, כאשר כל החישובים נעשים ע"י משרד הנההח"ש של המעביד. אבל אנחנו מדברים כרגע על הדוא"ל. אני מסתכל על העניין הזה של מתן אפשרות לעובד לתקשר בדוא"ל ומנסה לנתח אותו. השאלה היא למה ניתנת האפשרות הזאת לעובד (גם כאן יש שתי חלופות, יש את האפשרות לגלוש לדוא"ל רשת מעמדת העבודה, ויש את השימוש בחשבון דוא"ל של המעביד). אני מעלה מקרהבו לעובד יש עמדת עבודה עם גישה לכל מיני סודות של המעביד. מאדרי מידע, דוחות, מידע של לקוחות של אותו מעביד, וכד'. מידע שנחוץ לעובד לצורך ביצוע עבודתו. מה דעתך על כך שעובד כזה שיכול מבחינה טכנית לשלוח דרך דוא"ל רשת כמו gmail מסמכים החוצה, כאשר למעביד אסור לבצע שום פיקוח? להמחשת העניין: פקיד בנק שולח יתרות של לקוחות מזכיר/ה רפואי/ת שולח מסמכים רפואיים ורשימות מטופלים פקיד של רו"ח או יועץ מס שולח דוחות כספיים של לקוחות פקיד של עו"ד שולח מסמכים חסויים שעוה"ד קיבל מהלקוח מתכנת שולח את הקוד שעליו הוא עובד מזכיר/ת מערכת בעיתון שולח סקופים עובד משרד פרסום שולח את מערכת הפרסום שעוד לא עלתה לאוויר כל העובדים האלה יודעים שאסור לבצע פיקוח על הדוא"ל שלהם. אני אומר את כל זה כדי להמחיש שפיקוח על דוא"ל לא דומה לחיפוש בארון או במגירות של עובד, אלא לבדיקת התיק שלו כשהוא יוצא ממקום העבודה. אי אפשר לקחת כלי כמו חוק הגנת הפרטיות ולהפוך אותו לכלי להגנת הריגול.
 
למעלה