האם מותר ע"פ הדת לשקר

גוססי1

New member
בהחלט כן

אצטט את הרב אליהו דסלר שהיה המשגיח של ישיבת פוניבז': "לפעמים אסור לומר דברים כמו שהם וכו' ולפעמים צריך דוקא לשנות כשהאמת לא יועיל אלא יזיק כי אז מה שנראה כאמת הוא שקר שמוליד תוצאות של רע ומה שנראה כשקר מביא לתכלית של אמת, נמצא שאמת הוא מה שמביא לטוב ולרצון הבורא, ושקר הוא מה שנותן הצלחה לעסקיו של שר השקר הסטרא אחרא". ("מכתב מאליהו", כרך א' עמ' 94). מסתבר כי אליבא דהרב דסלר מותר לומר אי-אמת (מה שנקרא בלשוננו "שקר") על מנת להגיע לתוצאה הרצויה לבורא (או לנציגיו עלי אדמות), ואין ספק שחזרה בתשובה רצויה מאד.
 

uuuaaa

New member
ובכן

אצטט את הקב"ה: "מדבר שקר תרחק" ודרך אגב, האם תוכל להביא דוגמא לשקר של מחזיר בתשובה ?
 

גוססי1

New member
אכן, מדבר שקר תרחק

אולם שים לב שהרב דסלר הגדיר מחדש את משמעות האמת והשקר, כך שאמירת אי-אמת אינה נחשבת יותר כשקר ולכן מותרת (ובמקרים מסויימים אפילו מומלצת). "האם תוכל להביא דוגמא לשקר של מחזיר בתשובה ?" אנו רואים כאן דוגמאות כאלה מדי שעה בשעתה. מופת דילוגי האותיות הוא שקר, והדבר הוכח כאן פעמים רבות. המופתים אודות היות חז"ל בעלי ידע אלוהי הם שקרים גסים, ודעת אמת הראתה זאת שוב ושוב. טיעונים כגון "העולם המדעי מתכחש לאבולוציה" הם שקר מוחלט. ההוכחות הלוגיות לקיום האל (משל השעון במדבר, לדוגמה) הן שקרים בוטים. השימוש המוטעה (בכוונה תחילה) בחישובים סטטיסטיים מופרכים כדי להוכיח שנדרש כח עליון ליצירת חיים הוא שקרי. הציטוטים החלקיים והסלקטיבים של מדענים בעלי שם בנסיון להוכיח שהם האמינו באל פרסונלי הם רמאות אחת גדולה. הכנס לאתרים כגון "הידברות" ותמצא שם אסופה מחרידה למדי של שקרים חסרי כל בושה.
 

uuuaaa

New member
לגבי הרב דסלר

דבר ראשון הוא לא פסק הלכה, אלא כתב ספרי מחשבה. דבר שני, אתה כתבת שהמחזירים בתשובה מביאים ציטוטים "חלקיים וסלקטיבים", וזה בדיוק מה שאתה עושה עם הרב דסלר. אני בטוח שלא קראת את הספר מכתב מאליהו. אתה כותב על-סמך מקורות שיוצאים בשאלה הפנו אותך אליהם. האם ציטוט דבריהם של מדענים - נחשב לשקר ? למה ? האם קיבלת מהמדענים הללו הכחשה לדברים ששמו בפיהם ?
 

גוססי1

New member
המשך

"אתה כתבת שהמחזירים בתשובה מביאים ציטוטים "חלקיים וסלקטיבים", וזה בדיוק מה שאתה עושה עם הרב דסלר." נכון שהציטוט הוא חלקי, אולם המשך דברי הרב דסלר אינם מנוגדים לעקרון שהוגדר בו. לעומת זאת, כאשר המחב"ת מציג את הציטוט הבא מאת איינשטיין הוא מתעלם - במודע או מתוך בורות, איני יודע - מדברים אלה שמבהירים את דעתו של איינשטיין בצורה שאינה משתמעת לשתי פנים. האם ראית פעם מחב"ת שיביא את דברי איינשטיין אודות חוסר אמונתו באל פרסונלי? אני מעולם לא נתקלתי בכאלה. כיצד ניתן לומר שהמחב"ת אינו שקרן אם הוא מתעלם מכפירת איינשטיין באל הפרסונלי?
 

uuuaaa

New member
רגע

האם כאשר אדם אומר משהו שהוא באמת מאמין בו - זה נחשב שקר ? אני תמיד חשבתי (לתומי) ששקר זה לומר משהו שאתה יודע שהוא לא נכון. הדוגמאות שלכם לא קשורות לשקרים. צר לי. והנה דוגמא לשקר "אמיתי": מחזיר בשאלה מנסה למשוך אנשים להרצאותיו, ומפרסם שהוא היה בעבר "ראש-כולל"...
 

עמלק

New member
לא, לא,

לא התערבתי עד כה, אבל דודXXX המשיך להפיץ את נושא הכוכבים *גם* לאחר והבאתי לו הסברים מפורטים (בעברית פשוטה) וכן קישורים מספר (גם הם בעברית). ועל כן, דווקא דוגמא זו היא כן דוגמא לשקר.
 

uuuaaa

New member
לא

ההסברים שלך לא משנים. אנו עדיין מאמינים שדברי חז"ל הם אמת מוחלטת. אין כאן שום עניין של שקר.
 

גוססי1

New member
טעות בידך

זה לא משנה במה אתה מאמין. האנשים המנהלים את מסעי ההחזרה בתשובה הם בעלי השכלה מדעית (או נעזרים בכאלה) ואין ספק שהפגמים ואחיזת העינים בטיעוניהם ידועים להם היטב, ולפיכך הם שקרנים סדרתיים.
 

גוססי1

New member
כמו כן שים לב לכך:

ההפרכות שאנו מציגים כאן לטיעוני המחב"תים אינן חדשות, מעטות מהן מקוריות ואת רובן ניתן למצוא באתרי אינטרנט שונים (כגון talkorigins) כבר שנים רבות, ובכל זאת מערכת ההחזרה בתשובה מתעלמת מהן לחלוטין. התעלמות טוטאלית זו נובעת מכמה סיבות, כשהחשובה ביותר ביניהן היא כמובן חוסר האפשרות לענות להפרכות אלה. מעבר לכך, המחב"ת יודע שאקט ההתחרדות הוא בעל אופי רגשי ולא רציונלי, ולפיכך הוא אינו זקוק כלל לטיעונים משכנעים. תירוצים קלושים, סיפורים יפים וליטוף האגו של המאזין הלהוט להשתכנע יעשו את העבודה בדיוק באותה מידה, אז למה להתאמץ במגרש בו אין לו סיכוי להצליח?
 

עמלק

New member
לא חביבי, אתה מפספס

דוד אומר שהמספר *זהה* ומראים לו שנאס"א אומרים אחרת - הוא ממשיך להפיץ כי המספר זהה. אין זה משנה אם הוא מאמין שחז"ל הם דברי אלוהים... השקר כאן הוא באמירת "המספרים זהים" למרות שהם לא זהים !
 

G ove r n o r

New member
לדעת הרמ"ג (ר' מוישל גובערנער), כן!

לכאורה נצטוינו "לא תענה ברעך עד שקר", אולם, האמנם כך הוא? מהו "רעך"? כלום חלוני רעך הוא? ברור שלא. "רעך" הוא יהודי שומר מצוות כמוך. מה פשר "תענה" ו- "עד"? אלה מונחים המרמזים על הליך בבית-דין (בית-דין של תורה, כמובן. אלא מה?) לדעת הרמ"ג, מוטל עליך לומר אמת רק בבית-דין של תורה, כאשר הנתבע הוא יהודי שומר מצוות. בכל מקרה אחר, אין חובה לומר אמת, ובודאי אין חובה זו תקפה כאשר מדובר בציד נפשות. ההפך הוא הנכון... - - אתם יודעים היטב בעמקי לבכם שאמונתכם חיה על זמן שאול. שום תשובה למסתרי הטבע אינה מצויה בין הדפים של כתבי-הקודש, וככל שהמדע מציג רגלו בתחומים נוספים - מנושל הבורא שלכם ונדחק מהם, וסופו שישאר רק במחוזות אימטריאליים (immaterial, מונח מוצלח במיוחד עקב העקיצה הגלומה בכפל המשמעות)... נ.ב.: נטעים, ההודעה שמורה, _אין_ טעם במחיקתה, חבל על טרחתך!!!
 
למעלה