"לא להפסיק לנשום לרגע"
אמר פעם איזה טיבטי, שחי עד גיל 130. או משהו. בתור "אסטמטי פעיל לשעבר", נושא הנשימה קרוב לליבי (ועוד יותר לריאותי). להלן קומץ תובנות מנסיוני האישי. מקווה שיעזור לך. 1. הערות כלליות: א. שתה כמה שלוקים לפני העליה, להרטיב את הגרון. זה ימנע ממך בליעה מוגברת של רוק, שמהווה הפרעה לסדירות הנשימה. ב. התרכז בנשימה בלבד. פטפוטים עם הרוכב הקרוב עוזרים לגיבוש החברתי אבל לא לכמות החמצן במוח שלך. ג. השתדל להתנגד מעט לנטיית הגוף לנשימות מהירות ושטחיות ונסה כל הזמן להאיט את הקצב, לקחת נשימות עמוקות יותר ונשיפות ארוכות יותר (גם אם זה עושה רעש של מתעמל פלדנקרייז ומשעשע את חבריך). נסה לפצות על ה"כמות" ב"איכות". 2. בעליות ארוכות, מתונות ולא טכניות - קח את הזמן. אל תתבייש לרכב 4 קמ"ש בהילוך ראשון ("סבתא שלי הולכת מהר יותר", אז מה?) נסה למצוא הילוך שיאפשר לך סל"ד יחסית גבוה במינימום מאמץ. הקפד על קצב אחיד, בלי התפרצויות כוח, בלי ספרינטים, כנס למנטרה, הפסק לחשוב על המאמץ, זמזם איזה שיר לכת קצבי ופתאום תמצא את עצמך בסוף העליה. 3. שבילים טכניים סלעיים הם בעיה - כאן נדרשות התפרצויות כוח, כדי לדלג מעל מדרגות סלע, לחמוק מפרפור בדרדרת, מהחלקת זנב או התקעות הכידון. כאן הרבה תלוי בכושר ובסיבולת שלך. הדופק עולה, הנשימה מתקצרת. אין הרבה מה לעשות נגד זה חוץ מלהשתפר בכושר. מה שבכל זאת אפשר לעשות: א. אם השביל רחב מספיק, נסה לרכב אותו בזיגזגים. זה אולי יאריך את הדרך אבל יקטין קצת את השיפוע
ב. שב על הקצה הקדמי של האוכף והתכופף לפנים לפי הצורך, זה יאפשר לך לרכב בהילוך יותר נמוך בתקווה שהגלגל הקדמי לא יתרומם בווילי. ג. נסה (במידת האפשר ובהתאם לאופי השביל) לחלק את העליה לכמה מקטעים ולבצע עצירות מנוח במקטע שטוח ככל האפשר באופן שיאפשר לך חידוש הטיפוס. זה לא בושה לטפס עליה ברגל, אבל זה עוד פחות בושה לעצור במקום, להסדיר נשימה ולהמשיך מאותה נקודה. לפחות תוכל לספר לחבר'ה שעלית את כל העליה ברכיבה
ד. נסה לחסוך כמה אלפי שקלים לאופני קרבון או לכל דבר שהשם שלו מתחיל ב"גארי פישר". זה לא יעזור לך לנשום, אבל מספרים שזה עושה את העליות תלולות פחות
זהו. זה כל מה שאני יודע בנושא נשימה. כל טוב ועד 120. נ.ב. סעיף 3.ד. היה באירוניה. (הייתי חייב. לא מסוגל להיות רציני מדי) אתה רשאי להתעלם ממנו.