תשובה ממאבחנת ומורה מתקנת
בעניין הזה אני מפרידה בין החוקים הרשמיים לבין עניין הבטיחות והאחריות האישית.
מבחינת החוקים הרשמיים, עד כמה שידוע לי (ותשובה מוסמכת יותר בעניין הזה מומלץ לקבל ממורה נהיגה) לכל היותר היא תקבל מרשם לריטלין,
הרופא יציין בטופס הירוק שהיא נוטלת ריטלין, הטפסים יישלחו למשרד הרישוי והיא תקבל תוך פרק זמן היתר ללמוד נהיגה. אמר לי המורה שלי לנהיגה
אז שעוד לא קרה לו מקרה שתלמיד לא קיבל אישור לנהוג רק בגלל ריטלין. עברו שנתיים, אבל אני מניחה שהדברים לא השתנו באופן משמעותי.
זה מבחינת החוקים הרשמיים.
הבעיה, לדעתי, נעוצה יותר בעניין הבטיחות והאחריות האישית. גם כאשר משרד הרישוי נותן היתר לנהוג, אין זה אומר, לצערי, שכל מקרה שמאושר הוא
אכן כשיר מבחינה בטיחותית לנהיגה. יש כל מיני סוגים וכל מיני רמות של הפרעות קשב ושל לקויות למידה. יש מצבים שמגיבים טוב לטיפול בריטלין, ויש מצבים שלא.
יש אנשים שקיבלו טיפול הולם ויש שלא. אז כל מקרה הוא לגופו. באופן כללי (וזה מאוד כללי) אני יכולה לומר, שלקויות למידה וגם ובמיוחד הפרעות קשב מקשים על לימוד הנהיגה המעשי. מי שמתקשה להתרכז בעת הנהיגה, סובל מאימפולסיביות ו/או מתקשה לתפעל את הרכב ולנהוג על פי החוקים מהווה סכנה לעצמו ולסביבתו בכביש. לפעמים הבעיה של הקשב אינה כה חמורה. לעתים ניתן להתאים טיפול הולם להפרעת קשב בריטלין או בתרופה חלופית, ואז יש להבין שחובה ליטול את התרופה בעת הנהיגה. לעתים תרגול יתר ומורה בעל הבנה וניסיון בלקויות למידה יכול להועיל לבעלי לקות למידה המגבילה בנהיגה (לא כל לקויות הלמידה מגבילות בנהיגה). ויש גם מקרים שראיתי שבהחלט אני יכולה לומר שאינם כשירים לנהיגה, אף על פי שהם מקבלים אישור כשירות.
אם יש לחברה שלך אבחון קשב או למידה, שתיגש למאבחן ותתייעץ איתו מה עליה לעשות כדי לשפר את הקשב. כדאי גם להתייעץ עם המורה לנהיגה, והוא יוכל לתת חוות דעת טובה לגבי יכולת הנהיגה ורמת הבטיחות.
לעניין התיאוריה, לקויי למידה ולעתים גם בעלי הפרעת קשב עלולים להתקשות בלמידה לקראת המבחן, אך יש לכך פתרונות - תרופה לשיפור הקשב והוראת תיאוריה על ידי מורה מתקנת. יש פרויקט כזה באגודת ניצן. במקרים רבים מאוד ניתן לצלוח את מחסום התיאוריה.
בהצלחה