האם

יונית119

New member
האם

יש גיל שאם הילד לא מדבר אז הוא לא ידבר כבר ?
מה הסיבה שיש אוטיסטים שלא מדברים ?
(פגיעה נוירולוגית יותר קשה ? דיספרקסיה ?)
איך מתמודדים עם ההשלכות ?
האם זה מקטלג אותו כתפקוד נמוך וכמישהו שיצטרך ליווי תמידי ?
על ריבוי השאלות ...
פשוט ממש מודאגת
 
בן כמה הילד שלך?

אני עדין חדשה בנושא מנסה ללמוד קצת אז אין לי תשובות כל-כך
הבן שלי לא דיבר מילה ולא הבין אותנו עד גיל שנתים
הוא עבד עם מורה לחינוך מיוחד ו קלינאית תקשורות במשך שנה והתחיל להגיד מילים בגיל שנתיים וחצי
היום בן 3 אומר משפטים קצרים עדין לא כמו ילדים לגילו
הוא כרגע לא עובד עם קלינאית תקשורת
אבל ברגע שיתחיל גן תיהיה לו
הוא עדין לא מאובחן אבל האיבחון יהיה בקרוב מאוד
עם הרבה עבודה מקצועית הוא מאוד התקדם
 

schlomitsmile

Member
מנהל
" מפני שלא השתמשתי בדיבור לתקשורת עד גיל 12, היה ספק
רציני האם אוכל אי פעם ללמוד לתפקד באופן עצמאי.
אף אחד לא ניחש עד כמה הבנתי, מפני שלא יכולתי לומר את מה שידעתי.
ואף אחד לא ניחש את החשוב מכל - שלא ידעתי, הקשר החסר האחד שכה הרבה תלוי בו:
לא תקשרתי בדיבור, לא מפני שלא הייתי מסוגל ללמוד להשתמש בשפה,
אלא מפני שפשוט לא ידעתי שזו הייתה מטרת הדיבור.
הלמידה איך לדבר היא פועל יוצא של הידיעה לשם מה לדבר - ועד שלמדתי שלמילים יש משמעות,
לא הייתה כל סיבה להתאמץ ללמוד לבטא אותן כצלילים.
ריפוי בדיבור (טיפול של קלינאית תקשורת) היה סתם הרבה אימונים חסרי משמעות
של חזרה על צלילים חסרי משמעות מסיבות חסרות הגיון.
לא היה לי כל מושג שזו יכלה להיות דרך להחליף משמעויות עם עוד תודעות. "

מתוך: גישור על הפערים: מבט מבפנים על אוטיזם מאת ג'ים סינקלייר
http://www.solashelly.org/gaps.html
בבגרותו, סינקלייר הרצה באוניברסיטה והיה ממייסדי התנועה האוטיסטית.
ממליצה מאד לקרוא את הטקסט כולו.

בכלל, המורים הכי טובים בשאלות מסוג אלה שאת שואלת,
הם א"סים (=אנשי ספקטרום), וכיום, בזכות האינטרנט,
אפשר למצוא טקסטים וסרטונים שא"סים מתייחסים בהם לשאלות אלה ואחרות.
ממליצה להתחיל מסעיף 'אנשי הספקטרום בארץ ובעולם' בתוך קישורי הפורום שלנו,
הנמצאים בלשונית 'כלים ומידע' בראש עמוד הפורום.

גם מי שלא מדבר אינו "אבוד"

יש סוגים שונים של תת"ח (תקשורת תומכת חלופית) המאפשרת לו לא רק להסתדר, אלא גם להביע רעיונות מורכבים.
ראי למשל את הבלוג של נער מקסים וחכם, משורר וצייר ששמו אייל שחל
https://eyalshahal.com/
לפורום!
 
גם אני כותב על הצד הא מילולי באוטיזם

כאוטיסט שמתקשר בעיקר בהקלדה אני כותב על זה שירים ומתכנן להוציא ספר יש גם את גדי שטנברג אוטיסט שהוא משורר מוכשר מאוד לא מדבר בכלל והוציא ספר שירים בשם צחוק שדי המןפלאים הוא גם למד בעזרת הבעה דרך הקלדה ומתבטא היטיב .
 
היחס המובנה באוטיזם כלפי דיבור אינו תוצאה של פגיעה או לקות

זה קשור למה שמתואר בטעות כדיספרקסיה בגלל שזה נוגע בחיבור שעדיין לא שגור בין שפה ותנועה, צליל וגוף, יש לדבר משמעות ולא רעה בהכרח, זה פשוט סוג של רגישות, ודווקא מאוד מאוד עמוקה, למרחב ובכלל
 

grayart

New member
אוקי דספרקסיה,

מבין שילד לא מדבר וכנראה שחלק ניכר מזה בגלל דיספרקסיה...
אבל מה לגבי הבנה שפתית?

אתן דוגמא את הבן שלי (בן 6 וחצי), משהו ממש מהיום...
הוא התחיל להפיק מילים וקירובי מילים לפני שנה.
הוא לא רץ קדימה עם זה, אבל היום הוא מסוגל לומר "אבא" (וגם זה רק כשאומרים לו תגיד אבא).
יש לו הבנה שפתית הרבה יותר רחבה מהיכולת שלו לבטא.
אבל היום בבריכה אמרתי לו "חכה כאן אני הולך להביא את המצופים" והצבעתי על הריצפה, הוא התבונן בריצפה והרים איזו חתיכת ליכלוך (ענף) שהייתה מונכת שם, ברור לי שהוא לא הבין מה אני אומר, אבל כן הבין שאני מבקש ממנו משהו.

שילשום דבר דומה עם מטאטא, אמרתי לו לך תביא את המטאטא , והוא הלך והביא לי משהו אחר שלא קשור (אני כבר לא זוכר מה זה היה).
היה ברור שהוא מבין את החלק הראשון "לך תביא..." אבל לא את העצם מטאטא.

וכאן אני בעצם שואל, אולי יש אוטיסטים שלא מדברים בגלל דיספרקסיה?
ולעומתם יש אחרים שלא מדברים כי ההבנה שלהם (בטח של שפה) היא מאוד דלה?

האם זה נכון ש..."זה שאני לא מדבר , לא אומר שאני לא מבין" זה מתאים רק לחלק...
כי אצל אחרים זה ... "אני לא מדבר, ואני גם לא מבין".?
 

schlomitsmile

Member
מנהל
זה מה שסינקלייר כתב
אבל לא מבין לא בהכרח אומר לא מסוגל להבין.
סינקלייר מסביר את זה הכי טוב
שווה לקרוא אותו.
מן הסתם לא כל אלה שלא מבינים הם כמו סינקלייר,
הוא מתאר איך זה עבד אצלו.
יש כנראה א"סים שהתיאור שלו מתאים גם להם,
ואחרים שלא.
 
אין דבר כזה דספרקסיה

מה שיש זה קשר מאוד מאוד חיוני וחזק בין שפה ותנועה, גוף ומילה, הקשר הזה חושף את האדם לשיתוק חושי ותנועתי כי מטבעו להתבטא כרגישות מרחבית ברמות שאתה אפילו לא מסוגל להעלות על הדעת, אם כי כצייר וכאמן אתה יכול להתחיל לשער את הכיוון שעליו אני מדבר

אז אוטיסטים לפעמים לא ידברו כי הם באמת משותקים ולפעמים בגלל השיתוק הזה הם גם לא מבינים ולגמרי מנותקים מהסביבה,
אבל זה לא איזה פגיעה עצבית כמו שנדמה לניורולוגים,
זו רגישות שמטבעה להאיץ מהר מאוד להצפה ולכן לשיתוק,
אז ההבחנות והאבחנות שאתה עושה כאן בין מצבים אולי טובות למצב נורמטיבי אבל הן לא רלוונטיות לאוטיזם

הבעיה של אוטיסטים אינה הבנת שפה דלה אלא בדיוק להפך, חוויית שפה טוטאלית, עמוקה, אנחנו פשוט תקשורתיים מדי בשביל העולם הזה כרגע

שים לב שבדיוק את הטעות שאתה עושה כרגע עשו בעבר גם בקשר לאמפטיה, שזיהו אותנו כחסרי אמפטיה ועם הזמן אפילו בעלי המקצוע ולפחות חלק מההורים השכילו לזהות שהאוטיסט בעצם מוצף לשיתוק כי הוא אמפתי מדי לתבניות התקשורת המוסכמות שעדיין לא בנויות להכיל ולהבין ולשקף ולתקף אמפתיה כה טוטאלית
 
גם אצלי זה קורה הרבה

שאני לא מקשיב לפועולות יחסית בסיסיות כמו למשל " עמוד כאן " או דברים דומים אצלי זה נובע לא מחוסר הבנה של המשמעות השפתית אלא מבלבול או רצון לעשות משהוא אחר לכן לא זה לא בהכרח כי האוטיסט לא מבין שפה יש רגעים שהשפה האישית שלו מתנגשת עם הכללית ואז יש בעיות תפקוד / התנהגות חוסר לימידה וכו .
 
אני לא דברתי כמעת בכלל עד גיל 10

עד היום אני מתקשר בעיקר בהקלדה וקשה לי מאוד להתבטא בעל פה והדיבור בעל פה מאוד מוגבל לעומת הכתיבה אני גם לא מתפקד ביום יים באופן עצמאי , ואני זקוק לתמיכה זה די הולך ביחד אבל לא תמיד יש גם אוטסטים א ורבאלים שלא מדברים הרבה או כמעת והם עצמאים היו גם דמיות מופת כאלו בהיסטוריה אז זה לא בהכרח מעיד על דספראקסיה / פגעיה מוחית אלא גם מתוך סלקטיביות ורצון לתקשר באופן מותאם ולא שטחי , בעיני זה מאפיין את כל האוטסטים הא ורבאלים וגם אותי זה יותר מנטלי מאשר פיזי או חיבור שלהם , וזהו לא לדואג אם הוא לא ידבר אפשר ללמד הבעה דרך הקלדה ויש גם אפשרות להתבטא באומנות ובעוד דרכים אל יאוש זהו .
 

יונית119

New member
תודה לכל העונים אבל

עדיין ההבדל בין אוטיסט שלא מדבר לאוטיסט שמדבר הוא גדול ויש לכך השלכות בכל תחומי החיים
חוסר יכולת להתבטא שפתית מעכבת יותר את התקשורת וההתפתחות
לא נתקלתי באדם בקהילה שמתפקד בעזרת אייפד
הסיכוי לשילוב בקהילה בעצם קלוש

החרדה מהלא נודע בפרט שהילד עדיין קטן 3.5 מתסכלת מאוד
 

schlomitsmile

Member
מנהל
נכון שליכולת לדבר או להעדרה יש השפעה רבה על החיים
והחרדה שלך מאד מובנת.
&nbsp
עדיין -
חוסר יכולת לדבר אין משמעה בהכרח חוסר יכולת להתבטא שפתית
(יש שפה בכתב),
העובדה שלא נתקלת באדם בקהילה שמתפקד בעזרת אייפד
לא שוללת את אפשריות הדבר,
גם לא את זה שזה כבר קיים בפועל גם אם לא נפוץ ולכן לא יצא לך להתקל.
ולמונח שילוב בקהילה יש כלמיני משמעויות ופרשנויות,
אנשים שונים זקוקים לאופנים ולרמות שונות של שילוב,
לכן יתכן שאדם שבעינייך אינו משולב בקהילה,
דוקא מרוצה מרמת השילוב שלו ובכלל מחייו.
&nbsp
ובכל מקרה- העובדה שילדון לא מדבר בגיל 3 וחצי
לא בהכרח אומרת שלא ידבר מתישהו בעתיד.
&nbsp
אז כאמור, החרדה מובנת- יותר מזה:
מניחה שרוב ההורים כאן אם לא כולם
חווים מידה של חרדה בחושבם על עתידם של ילדיהם.
לעניין זה חלקם של המוגדרים "בתפקוד גבוה" לא טוב יותר...
די לראות למשל את אחוזי הדכאונות וההתאבדות שהם גבוהים אצל ה"גבוהים"
הן לעומת ה"נמוכים" והם לעומת האוכלוסיה הכללית.
&nbsp
מנסיוני, מומלץ להשתדל לסלק מחשבות חסרות תוחלת ומלחיצות
על מה יהיה בעוד שנים
ע"י עיסוק בבירור ונסיון להבין את ההווה
ומתוך כך לצור תנאים מיטביים לילד בעתיד הקרוב,
שיאפשרו לו צמיחה ופריחה.
בכך יש למעשה גם התרומה המקסימלית האפשרית גם לעתיד הרחוק.
 
למעלה