האמונה, רצון בלבד?

פיקסעלע

New member
האמונה, רצון בלבד?

גם אצל ליבוביץ' קיים "מחויב המציאות".
אני חושב שגם אם הידע המדעי כפוי על האדם, הרי שהתפיסה על העולם, האם הוא מכלול היש או לא, נתונה לבחירת האדם. ואף על פי כן, המאמין מקבל על עצמו גם תפיסת עולם. ליבוביץ' לא מציע לדעתי דת של מעשים בלבד במובן הפיזי, אלא דת של בחירות בלבד. פיזיות ומנטליות. מה חושבים?
 

פיקסעלע

New member
כן. למעשה ליבוביץ' אומר את זה מפורשות

על האמונה כמצווה ב"אמונתו של הרמב"ם". מה נשמע? יש חדש?
 

פיקסעלע

New member
יש איזה מכתב של ל'

משהו כמו "אף פעם לא אמרתי שהיהדות מתבססת על האמונה במחויב המציאות אלא האמונה במחויב המציאות היא עצמה היהדות" (אשמח אם מישהו יצטט את הניסוח המדויק).
אולי זה מוסבר לאור זה.
 

iricky

New member
מעולם לא אמרתי

ש"האמונה הדתית נובעת מהכרת ה' כמצוי אמת", אלא אמרתי שהכרת ה' כמצוי אמת היא היא האמונה הדתית שממנה מתחייב שבמציאותו של האדם אין משמעות אלא לעבודת ה'.

מכאן שטועים כל אלה שאומרים שבעולמו של ליבוביץ יש יסוד רציונאלי להכרה הדתית, שזה מנוסח לפעמים כ"דיון רציונאלי באי-רציונאלי". אין לאמונה הדתית יסוד ובסיס אלא בה עצמה. הכרת ה' כמצוי אמת אינה היסוד לאמונה אלא היא תשובה לשאלתו של ל' "במי אתה מאמין, בזקן היושב בשמים ומושך בחוטים?" לא. לא בזקן היושב בשמים ומושך בחוטים. אני מאמין במי שהוא מצוי אמת, ואין במציאות שום מצוי אמת מלבדו כמותו, ולכן אין משמעות של אמת במציאותו של האדם אלא בעבודתו של מצוי האמת.
 

פיקסעלע

New member
תודה רבה. האמונה כמצווה ולא כבסיס למצוות

רמב"ם ולא רמב"ן. למרות שהאמונה היא תפיסת עולם שהעולם אינו מכלול היש, האדם בוחר בה.
 

iricky

New member
לא

האמונה אינה תפיסת עולם אלא האמונה היא תפיסת האל כמצוי אמת. אלא מכיון שאיננו מוצאים בעולם שום מצוי אמת, משתלשלת מזה המסקנה שהעולם המוכר לנו אינו מכלול היש.
 

פיקסעלע

New member
האל כמצוי אמת זו טאוטולוגיה

והוא לא נתפס. כל מה שאתה יכול זה להכיר "שיפרידנו בדעתו משאר הנמצאים" קרי: ההכרה בכך שהעולם אינו מצוי אמת. קרי, שהעולם אינו מכלול היש.
 

iricky

New member
הדתי הרווח

אם לנקוט בלשונו של אורי - המעיד על עצמו בכנות שהוא מאמין בקיומו של אלוהים, אינו מכיר כלל את המושג "מציאות אמת". הוא מאמין בזקן היושב בשמים ומושך בחוטים. לכן המשוואה אל=מציאות אמת אינה טאוטולוגיה.
 

פיקסעלע

New member
אנחנו מדברים על ל'

בשבילו ה' ומציאות אמת זה היינו הך. ולכן הוא מדבר על הכרת ה' ולא על תפיסתו. והכרתו היא כמובן הבחנתו מהמציאות.
 
למעלה