האמת והשקר על כבל רמקולים - מאמר

האמת והשקר על כבל רמקולים - מאמר

תהנו...





 
מצטער, לא הבנתי את המשפט:

"מאחר והערך הרצוי להתנגדות הכבל מחושב כ-R ,והוא ערך ידוע, כל ערך קטן ממנו פוגם בצליל R המופק."
האם הקטנת ההתנגדות (המשולה להגדלת עובי הכבל או קיצור אורכו), פוגמת באיכות?
תודה על תשובנ מנומקת.
אריאל אריאלי
 
חשמל:

התנגדות תיל נחושת = למקדם ההתרנדות של הנחושת (קבוע), חלקי שטח החתך של התיל במ"מ מרובע, כפול אורכו במטרים.
מאחר והשטח חתך במכנה, אם הוא גדל, ההתנגדות קטנה. ואילו מאחר שהאורך במונה, אם הוא גדל, ההתנגדות גדלה:
1. אם תיקח כבל של 2 מטר, שהתנגדותו היא R ותקצר אותו ל-1 מטר, תקבל התנגדות של חצי R.
2. אם תקח כבל ששטח החתך שלו 6 מ"מ מרובע, שהתנגדותו Ra ותכפיל אותו (2 במקביל) תקבל כבל שהתנגדותו חצי Ra.
לכן, אם ניקח כבל באורך n ונקצר אותו לחצי וגם נחבר 2 במקביל (נכפיל ב-2 את שטח החתך שלו, נקצר לחצי את אורכו) נקבל נגד שהוא קטן כדי פי 4 מההתנגדות של הכבל המקורי.

לטובת טבלת התנגדויות, עובי, ופרמטרים נוספים תוכל להתיחס לטבלה הבאה:
https://www.powerstream.com/Wire_Size.htm

הרעיון לא לפגום, אלה לשפר. וכך היה. הצליל השתפר בקיצור הכבל והגדלת עוביו פי 2. זו הייתה האוריקה שלי, לקשר שבין הכבל לציוד...

ע"מ להגיע לצליל המיטבי, יש לחבר כבל בעל התנגדות מחושבת R.
כל מספר תחתיו (קטן ממנו) יהיה פחות טוב (ויפגע בצליל).
ואילו מעליו, לא יוסיף הרבה, ויהיה יקר ומסובך לייצר.
אותו כבל הוא אינדיבידואלי ל-Set Up של כ"א, ע"פ הציוד שיש לו, ואורך הכבל הנחוץ. לכן די מצחיק שהאופן בו כבלי הרמקול נמכרים כיום (חדש כישן).
המלצה:
להשתדל שלא יהיו כבלים ארוכים (כמו של EB10000, של 7 מ'). במידה ועובדים עם מגבר הספק עם DF גבוהה, עדיף לחבר מונובלוקים ולשים אותם ממש בקירבת הרמקול, כך שהכבל יהיה קצר ככל האפשר: 1 מ' וגם פחות. כידוע לך, משיכת כבל XLR למרחקים של חדר ביתי אינה פוגמת באיכות הצליל.
 
האמן לי כי אני יודע, לא רע, לחשב התנגדות כבל חשמלי.

מה שלא הצלחתי להבין מה רע (חוץ מהמחיר- נניח) בכבל, שהתנגדותו קטנה מההתנגדות הממולצת? הכיצד יפגם הצליל?
אריאל אריאלי
 
Ok

מה שאמרתי, שכל ערך נמוך מהערך המחושב, עשוי לשפר - אך זה זניח,
בעוד שהכבל יתיקר בהרבה וקשה להרכבה (DIY).
לגבי כבל שהתנגדותו גבוהה מהכבל המחושב, הכבל ישמע פחות טוב. ככל שיהיה רחוק (גבוהה) בהתנגדותו, כך הצליל יהיה פחות טוב...עד לנתק
 
אאוריקה - Eureka

האמת שאיש לא בא לפני, ואמר:
אני יודע מה הערך הרצוי (אופטמאלי) להתנגדותו של כבל רמקול.
הוא גם לא ידע להגיד בכמה הכבל המצוי במערכת שלו רחוק מהערך הנ"ל, ולכן בכמה (%) הוא נשמע פחות טוב!
אנשים מוכרים (וקונים) כבלים ע"פ מוניטין (אין לזה ערך סוני), מחיר, בדיקהת שמיעה וכו'. גם אם תשמע שיפור בכבל פלוני, מי מבטיח לך שזה הכבל האופטימאלי?
או בקיצור, קשר את הערך R למערכת וחישובו המדויק.
 

EB10000

New member
השפעת התנגדות והבעיה בטענה של מיכאל לנג

שלום

אני לא רואה הסבר הנדסי לירידה באיכות השמע בגלל כבל עם התנגדות גדולה מידי. ירידה בעוצמה אולי כן, אבל ספק אם מורגשת. הוספת התנגדות אכן תקטין את ה DF של המגבר. יש גם את הטענות שאורך הכבל מגדיל השראות וקיבול כמו בכל קו תמסורת. אבל מחישוב פשוט של כבל דו גידי, מקבלים מודל קו תמסורת RLC המהווה ALL PASS FILTER לכל תחום השמע עד 20 קילוהרץ. אילו היה מדובר בתדרים של מגה הרצים או כבילי רמקול באורך של מאות מטרים, אז היה מה לדבר על אפקט של LPF בכבל.

אני בכל מקרה משתמש בכבלים מאמזון סבירים 12WGA אבל מפריד ביניהם ומצליב את המוליכים בעזרת מברגה ועדעת של דלת. ההצלבה מגדילה את החסינות לרעש ומקטינה השראות פרזיטית. ההשפעה שלה על קיבול זניחה ביותר עד שלא קיימת.

ברוב המאמרים ההמלצה היא כבל 16WGA למרחק עד 25 מטר! זה מה שרשום למשל באתר AUDIOHOLICS שמנוהל עי מהנדסים בעיקר ולא וודופיליים. לדעתי 12WGA זה אובר קיל לכל מערכת בניגוד למה שמיכאל טוען. נניח שהעומס הוא 4 אוהם, על פי התנגדות סגולית של נחושת טהורה כמו הכבלים שאני רוכש, ההתנגדות היא 1 אוהם לכבל 16WGA באורך 100 מטר! אז עבור 10 מטר מקבלים 0.1 אוהם, וזה ביחס לעומס של 4 אוהם זניח ובטל בשישים.

לדעתי מיכאל טועה כאן.
 
האמנם?

אתה מבסס את אמירתך על מאמר עלום, שאין בו שום הוכחה (לא חשבונית ולא בניסוי בין אודיופילים), בעוד שאני מדבר על קשר פיסיקאלי (נוסחה!) שנבדקה בקבוצת ניסוי וקיבלה משוב חיובי מאוד.
כד"ר, וכמי שמלמד באקדמיה, אני מתפלא על הבחירות שלך.
לדעתי, אתה נעול ושבוי בקונספט שגוי. תהנה.
 
ג'נטלמנים לא מתווכחים על עובדות ורגשות

לגבי העובדות:
בחרת לשים כהמלצת האתר (שאנני יודע מניין נלקח הרקע הפיסיקאלי/טכני שלו) כבל בעובי של 16 AWG או 12 AWG ואתה לא מרוצה מהצליל!
בעוד שאני מצאתי קשר (נוסחה) המקשרת בין עובי הכבל לנתון ה-DF של המגבר.
עשיתי ניסוי (חובק עולם: קנדה, ארה"ב, אנגליה, סינגפור וישראל) ובו אנשים ניסו את ההמלצה שלי ויצאו מרוצים ביותר מהתוצאות. הכינותי טבלה, ויש קישורים לאתר (פורום של אודיוגון) שבו נערך הניסוי.
בניסוי:
אנשים מסרו לי את פרטי הציוד (מגבר, אורך הכבל וכו').
העובי הרצוי של הכבל חושב ונמסר להם (דרך האתר).
האנשים רכשו כבל ע"פ המלצתי, חיברו אותו ודיווחו על התוצאות.
ב-2 מהקרים (Bill ו-Albert), בניתי את הכבל בעצמי והעברתי להם (קנדה וישראל).
למרות שהמדגם קטן מ-15, התוצאות מפרגנות ב-100% לתוצאה.

ע"פ התוצאות יש לכבלים שהמלצתי ייתרון מובהק ע"פ כבלים שהיו, בעובי נחות מהכבל שהמלצתי. כן, חלקם של הכבלים שהוחלפו, היו בדיוק מה שאתה (או האתר שלך) ממליצים! AWG 16 עד 12 AWG.

ועדין, אתה מתעקש בשלך?
צר לי, אך למרות שהקדשתי מאמץ במאמר, להסביר את הנושא, אתה לא ממש מבין לכוונתי.
 
מופתע לרעה...


חיכיתי כמה ימים, לתת לקוראים להתמודד עם הכתוב ולהפנים. ברם אולם, איש לא פנה לבדוק איפה הכבל שלו במבחן החישוב. כמה הוא רחוק או קרוב לערך הרצוי?
מה הוא יכול לעשות כדי להיטיב עם הצליל שלו, ע"י שינוי הכבל?
דממה...
 
למעלה