האסטרטגיה המוטעית של ראשי הקריות: להיות פרוור שינה נחמד

tapuzoed

New member
האסטרטגיה המוטעית של ראשי הקריות: להיות פרוור שינה נחמד

ניהלתי שלוש שיחות בעבר עם בכירים בעיריית קרית מוצקין וקרית ביאליק. אבל זה היה ש.ח בכל אחד מהמקרים.
התשובות היו מתוך אסטרטגיה משותפת לכולן ואפשר לסכם אותה במשפט אחד קצר: "להיות פרוור שינה נחמד, נעים ושקט".
ההנחה שלהן היא כזו: מקורות פרנסה יש מסביב. מחיפה (כולל נתח מארנונת בתי הזיקוק לקריות), אזור עכו ונעמן, בגליל, ביקנעם.
הן מציעות שטחים לתעשייה "מסורתית", מסחר, מסחר זעיר, משרדים ובתי משפט ומכללות קטנות, בתי אבות.
לאף ראש עיר, אולי למעט קרית אתא בעשור האחרון, אין שאיפה שבעיר שלו יהיה מע"ר ממש. יש מרכזים מסחריים, חלקם
גדולים יותר מכאלו של שכונה (למשל באזור הקריון). היחידה שמשקיעה בכך היא קרית אתא עם אסטרטגיה קצת שונה, להיות
מאין גרעין משני כמו העיר התחתית בחיפה, לאזור הקריות.
האסטרטגיה הייתה לטפח את השכונות - בעיקר החדשות - כאלטרנטיבה לבית בגליל ולדירה בחיפה. כך הדחיפה העיקרית הייתה
עוד שכונות חדשות, כדי להביא אוכלוסיה חזקה יותר לאחר שהגיעה אוכלוסית עולים שחלק גדול ממנה עד היום חי על סיוע חיצוני.
שכונות כמו נוה גנים במוצקין, פסגות וסביוני ים בקרית ים והפרפר בביאליק נועדו לאפשר "שדרוג" והשארת משפחות בקריות.
הפרויקט השאפתני ביותר היה מחנה כורדני - כיום"משכנות אומנים". זה הצליח רק חלקית. לקבלנים יש הרבה טענות על פיתוח
השכונה הזו. טוענים שהיו בעיות ביוב, נגישות שטרם נפתרו, בעיות תדמית מהעדר מבני ציבור בסביבה, צפיפות גדולה מדי ועוד.

הבעיה כמובן, שבאסטרטגיה זו, הקריות הזניחו כל שאיפה להיות משהו מעבר לפרבר שינה. שיפוץ מדרכות וכיכרות עם פסלים
זה נחמד - אבל פרויקטים גדולים הוזנחו באופן מוחלט או הומרו בעשייה מינורית. אם מדובר בחוף הים, טיילת קטנה ולא משמעותית.
אם זה פרויקט שהבטיח מלון ואז התברר כנוכלות שניסתה להקים קניון בשפת הים. אם זה חוף נאות בהשקעה נמוכה ביותר.
עיריית חיפה מנסה לדחוף שלוש שכונות חדשות באזור. במקום האצטדיון בקרית חיים, בחוות מיכלי הדלק שדורשת טיהור קרקע,
ובקרית שמואל - היחידה שנמצאת בתנופת בנייה ושדרגה את מעמדה לאזור המבוקש והיקר ביותר בקריות (עם ריבוי בתים פרטיים).
גם חידוש הבנייה המאסיבית בחיפה - רמת הנשיא, ברמת דניה, במורדות הדרומיים ליד האצטדיון ובקרוב גבעת זמר - מהווה תחרות
קשה לקריות.
במאמר מוסגר אחת הבעיות בכלל של מטרופולין חיפה שהוא מושך משפרי דיור מתוכו בין הערים אבל ממעט למשוך אוכלוסיה חדשה
מבוססת לתוכו ומנגד קולט עולים, גמלאים ודרי הוסטלים. פה מדובר בעמותות שניצלו את השפל במחירי הנדלן (כן, עד 2006 היה שפל)
ורכשו דירות רבות שהפכו להוסטלים וקלטו בעלי מוגבלויות מכל הארץ בקרית חיים, שעד היום סובלת מהתופעה ועברה סגירה של
בית ספר ומנגד כוונות לפתוח עוד בית ספר לחינוך מיוחד.

כל קריה מאמינה שאין לה צורך להתאחד, שיש לה פוטנציאל צמיחה נוספת לעוד עשור שנים. תוכניות משותפות בתחום פיתוח עירוני
ומאבקים משותפים כמעט ואין, והן לא מתכוונות להיאבק בכוונה למסור את חוות הדלקים לאחסון מכולות מכיוון שהפחד העיקרי הוא
ששכונת ענק חדשה שם תחליש את מאמציהן למשוך אוכלוסיה, כולן מתחרות על אותו קהל של זוגות צעירים ומשפרי דיור מהאזור.

מי שמצביע על הישגים כמו תאטרון או חי-פארק או אמפי למעשה שוכח שמדובר באוכלוסיה אזורית של כמעט רבע מליון תושבים
שאין לה דברים בסיסיים: מועדוני ספורט ימי, היכל ספורט, פארק מטרופוליני, בתי מלון וגם תחנה מרכזית שהובטחה וכרגע היא
מגרש אספלט קטן, לא מעבר. הקריות נמצאות בפיגור של 15 שנה ברמת הפיתוח אחרי הערים הגדולות בישראל בדיוק בגלל
תוכנית אסטרטגית שגויה מהיסוד, שמתמקדת רק בפיתוח שכונות מגורים ולא מצליחה לגבש חזית אחידה לפיתוח איכותי באזור,
סילוק מפגעים והקמה של פרויקטים גדולים משותפים.
 

אבישי ק

New member
למה? במשך כל הזמן שאני פה מדברים כל הזמן על אזור המרכז

הגיע הזמן שנדבר קצת על הקריות וחיפה
אזור של כ800 אלף רק חיפה והקריות
שנים הזניחו וצחקו על האזור
ועכשיו ברצינות
אני נותן דוגמאות מהקריות כי זה מה שאני מכיר
אבל זה תקף להמון מקומות בארץ מחוץ למרכז
תכנון לקוי, וראיה עקומה של הגורמים שנמצאים במרכז על הצרכים של האזור והבעיות
יש בקריות פוטנציאל פיתוח שכבר לא קיים במרכז
חופי ים, שטח ואוכלוסיה שיכולים להיות הדבר הבא
אתה מתלונן רק כי אתה לא מכיר.
 

tapuzoed

New member
בדיוק היום ראיתי פרסום על חיפה העיר השנייה בגודלה בישראל

עיר הכרמל בתנופה, העיר השנייה בגודלה נבנית מול עיננו..
עתידה להיות עיר המסחר בינלאומית בזכות הנמל
מפורסמת בעולם בנופיה ויופיה, חופיה ואתריה המיוחדים..
הרכבת התחתית, ומוסדות הלימוד הגבוה, אזור החרושת
הגדול בארצנו, כל מפעל חברה גדולה ומתפתחת תמצא בחיפה!

בקרוב העיר הרביעית.. משהו אבד ברצון לראות את חיפה
כעיר המופת של המדינה
 

אבישי ק

New member
מה קרה חמוד? מי פגע בך?


אני אפתח שירשורים על דברים שאני רואה לנכון לפתוח
חוץ מהעובדה שלא אני שפותח את השרשורים
אני יודע שאם היינו מדברים על מדרכה עקומה ברמת גן לא היה יותר מאושר ממך
הבעיות כמו הנושא של נחל נעמן קיימות בכל מיני אזורים בארץ
בשטח שבין נתניה לרחובות רוב הטבע כבר לא קיים אבל בשאר האזורים עוד ניתן להציל
בבאר שבע, אשקלון, דימונה, ערד, ירושלים, כרמיאל, קריות, עכו, קריית שמונה ועוד...
בניגוד לשנות ה90 בחיפה יש היום פיתוח מהיר מאד ויש המון פרויקטים שחלקם תקועים וחלקם בביצוע
הקווי רכבת של קו העיירות בנגב והקווים לכרמיאל ועפולה(בית שאן) הם קווים שישנו לחלוטין את האזור
ואנחנו בכלל לא מדברים על הפיתוח המואץ שעוברת נצרת
אני עובד עם הרבה נוצרים ומוסלמים וכולם מספרים לי איך נצרת השתנתה ואנחנו אפילו לא דיברנו על כמה חשוב הרכבת הקלה לנצרת שמעוכבת כל הזמן.
אז תפסיק להתלונן, תשנס מותניים ובוא ניגע במדינת ישראל. יש לנו מדינה של מטר על מטר אל תשכח.
המקום הכי רחוק ממך נמצא במקסימום של 5 שעות נסיעה. יש מדינות שנחשב עדיין שייך לאותו המטרופולין.
 

ש מים

New member
הוא צודק. נא לרכז נושאים

זה לטובת כולם:
כך קל יותר להתייחס לכל ההיבטים הנדונים.
כך קל יותר למצוא שרשורים ונושאים.
זה עושה את הפורום יותר מסודר, קריא ומעניין.

תודה.
 

אבישי ק

New member
אני בעד לרכז אבל הוא קצת הגזים עם התגובה

אף אחד מעולם לא התלונן כשהיו מלא שרשורים על המרכז אחד אחרי השני
בסך הכל היו 3 שרשורים,זה קצת מעצבן.
 

tapuzoed

New member
לא שלושה שני שרשורים וגם הם בנושאים שונים

בשרשור אחד על הקריות הנושא היה האפלייה בתקציבים ואיחוד הקריות
השני עסק באסטרטגיה המוטעית שאימצו ראשי הערים בקריות
כמובן אם היו אלו שני שרשורים על מדרכה קטנה ברמת גן ובניין בבורסה ברמת גן זה היה
בסדר ואפשר לפתוח כמו שאמרת 20 הודעות על תל אביב על כל פיפס קטן
אפרופו טירת כרמל לא בקריות, כך שזה שני שרשורים.
למרות שאתה יודע, למי שחי בבועה - כל הצפון מצדיק שרשור אחד אולי
 
מעניין

היה כאן דיון בעבר על פוטנציאל התחדשות עירונית ופיתוח דופן מסחרית אמיתית בדרך עכו, כשדירה רב מסלולית (אני טענתי שזה צריך להיות החזון). טענו כאן שאין לזה סיכוי. אני חושב שמבחינת רשת הרחובות ופרישת השטחים הפתוחים, וגם מבחינת הצפיפות,לקריות המערביות יש בסיס מצויין שאפשר להפוך בקלות מפרבר למקום עירוני אטרקטיבי. בשביל זה צריך חזון
 

tapuzoed

New member
בקריות יש הרבה מרכזים שיכלו להיות מצויינים עם קצת שינויים

קח למשל את שדרות ירושלים בקרית ביאליק
יש דופן מסחרית סביב השדרות
הבעיה: הכיכר באמצע די שוממת, ומוקפת בטבעת של כבישים וחלקה מגרשי חניה.


אפשר היה לעשות שם כיכר גדולה כמעט במימדים של כיכר רבין
חניון תת קרקעי גדול, תוספת מסחר ובתי קפה בכיכר הזאת
לעשות מזה מקום מרכזי אמיתי
הבעיה כמובן שבתל אביב יש לך הצדקה לחפור חניון במאות מליוני שקלים
בשדרות ירושלים בקרית ביאליק אין כנראה כדאיות כלכלית לכן חייבת להיות יוזמה ציבורית
אם בונים שם כיכר גדולה, בתי קפה, בית מלון, חידוש חזיתות לבניינים ותמא 38.2
נותנים זכויות עד 12 קומות מסביב לכיכר..
מעיפים את המבנה שתקוע בכניסה לשדרה (פיצה האט) לתוך קומות החנויות מסביב,
פותחים את הכיכר העצומה הזאת עם יציאה וכניסה לחניון התת קרקעי כלפי צומת מוצרט

אתה מקבל את אחת הכיכרות היפות בארץ אם לא הכי יפה.
פשוט עניין של חזון והשקעה ציבורית לעשות בקריות מקומות אמיתיים ולא סתם שכונות.
 

אבישי ק

New member
תמונה של השטח של הקריות

ניתן לראות בתמונה איך הקריות תחומות בכל כיוון ע"י מושבים קיבוצים וחיפה
מה שמונע ממהם יותר מדי פיתוח
די דומה למצב בנתניה
לקריית אתא יש את השטח הגדול ביותר להתפתח

 

אבישי ק

New member
איך? התשתיות הנוכחיות בקושי עומדות בבניה הצפופה

אז איך עוד אפשר לפתח פנימה?
 

amit1270

New member
תגדיר "בנייה צפופה"

קריות המפרץ הן לא הערים הצפופות ביותר בארץ. לפי ויקיפדיה, קריית מוצקין במקום השמיני במספר תושבים לקמ"ר, קריית ים במקום ה-11, וקריית ביאליק במקום ה-27, ובסה"כ מטרופולין חיפה הרבה פחות צפוף ממטרופולין תל אביב. תשתיות אפשר לשפר. ציר ההסתדרות רחוק לדעתי ממיצוי הקיבולת לתח"צ/הסעת המונים (BRT או רק"ל) וצריך לאפשר בנייה לגובה לאורכו, ויש גם את כביש עוקף קריות שאמור להקל על העומס.
 

אבישי ק

New member
יש משהו במה שאתה אומר, התשתיות היום הרבה

יותר מתקדמות
עוקף קריות (כביש 22) פתר חלק מהבעיות בציר ההסתדרות(עכו חיפה)
ובאמת היום אפשר להוסיף עוד בנייה לגובה לאורך הציר
אני עדיין בראש של לפני 3-4 שנים
 

tapuzoed

New member
בקריות אפשר להוסיף 15 אלף יח"ד בבנייה הקיימת בקלות ונוחות

בקרית חיים 100 מבני שיכון ובתי דירות בצפיפות די נמוכה. מדובר בבערך 3000 יח"ד.
מספיק שתעשה פינוי בינוי של 1:4 ויש לך עוד 9000 יח"ד.
בקרית ים יש כ-50 שיכונים לפינוי בינוי כנ"ל אפשר בקלות להוסיף 6000 יח"ד במקום בנייה נמוכה.
15 אלף רק בבינוי חדש בלי מ"ר אחד של קרקע שעוד לא פותחה.

מכיוון שמראש יש שדרות די רחבות אין שום בעיה של תשתיות. ניתן לבנות 3-4 קומות חניה עיליות
שמעליהן בנייני המגורים במקום תת קרקעי. ברגע שתוסיף 2 קוי אוטובוס נוספים שיוכלו לנסוע גם
בנת"צ ויעברו בשכונות בתדירות גבוהה, אין שום בעית תחבורה.
גם בתי הספר וגנים חלקם בתת אכלוס בגלל הזדקנות אוכלוסיה, אפשר לקלוט עוד אלפים.
ככה שדווקא זה אזור שאין לו שום בעיה של עומס תשתיות כי כרגע הן בתת-ניצול.
 
למה לבנות קומות חניה עיליות?

אתה מרחיק את הציבור מהרחוב, וגם מי שאולי רוצה להשתמש במדרגות (כושר) כנראה שיעדיף להשתמש במעלית ולדלג על קומות חנייה "מאיימות" בחלק ניכר משעות היממה.

במחוז ת"א כמדומני הוועדה המחוזית החליטה עוד בדיוני תמ"מ 5 שלא יאושרו יותר חניונים עיליים רב-מפלסיים אלא רק בתת-הקרקע (ייתכן שאני טועה, זה מה שזכור לי).
 

tapuzoed

New member
אפשר לעשות קומות חניה שהחזית שלהן לרחוב זה חנויות

אין בעיה לעשות קומות חנייה בבניינים שכדי לא "להרחי את הציבור מהרחוב" במקום לראות שורות
מכוניות אפשר לעשות חזית או קומה תחתונה של חנויות/משרדים/מבני ציבור ..
 
למעלה