הבדלים בים אנתרופוסופיה למונטוסורי?

איולי

New member
הבדלים בים אנתרופוסופיה למונטוסורי?

אני לא יודעת אם זה המקום, אבל מקווה שזה בסדר שאני שואלת פה, בטח יש כאן כאלה שיודעים אז, מה ההבדלים הבסיסיים בין התפיסה המונטוסורית והאנתרופוסופית ברמת הפילוסופיה/תיאוריה ויותר מזה ברמת המעשה? ואיך זה בא לידי ביטוי באומנות/אמנות?
 
אני לא כל כך מכירה את המונטסורי

אבל את יכולה לשאול בפורום באתר האנתרופוסופי. מצרפת לך קישור.
 

yesss

New member
הנה מאמר על ההבדל בין שתי השיטות

אם תחזרי לגישות חינוכיות בראש המאמר תגיעי לעוד מאמרים. לא בטוחה שתמצאי שם תשובה לגבי האומנות, אבל באופן כללי. מקווה שעזרתי
 

oolay

New member
השוני בא לידי ביטוי בעיקר בחומרים

שעובדים איתם: בשיטה האנתר' הדגש הוא על חומרים טבעיים כמו עץ, צמר וכו'. הצעצועים לא תמיד מעובדים עד הסוף (שמירה על חלקי קליפת עץ למשל) כדי לשמור על אופי החומר. לא משתמשים בצעצועי פלסטיק. הדמויות ללא תוי פנים כדי לתת לדמיון לעבוד... כחומר לישה עובדים עם שעווה צבעונית במקום הבצק התעשייתי המוכר. זה מגיע בצבעים וניתן לפיסול. עפרונות צבעונים בגוונים רכים לציור והרבה פעמים בשילוב עם מים ליצירת אפקט צבעי אקוורל רכים ומשתלבים. בגלל אופי החומרים המוצרים לרוב בגוונים פסטליים וה"פיניש" לא חד. נשמר המגע של עבודת יד. במונטסורי עובדים עם הכל כשלפחות ברמת העיקרון הרעיון הוא מוכנות לחיים ולכן אין מניעה להשתמש בחומרים חדשים תעשייתיים וכו'. בתחילה נהגו להביא רק פריטים שנוצרו עבור השיטה קוביות בגדלים וצבעים מסויימים שתאמו את שיטת לימוד המתמטיקה למשל. אבל היום השיטה הרבה יותר פתוחה, ויש שילוב של משחקים וחומרים חדשים וישנים, כשהגישה החינוכית היא המבדילה בינה לגנים "הרגילים"...
 

איולי

New member
תודה רבה!!!! אם ככה אז למה אנתרופוס

אנתרופוסופיה? אם המונטוסורי כולל בעצמו את הכל, בעצם גם את האנתרופוסופיה אז למה לא לתת לילד גישה לכל המצוי ולתת לו לבחור את מה שמתאים לו? ובעצם לסמוך על החושים והאינטואיציות שלו?
 
מונטסורי זו שיטת חינוך

ואנתרופוסופיה זו דרך חיים שכוללת בתוכה הרבה מעבר לשיטת חינוך. לאנתרופוסופיה הרבה ענפים, חינוך וולדורף זה ענף אחד בין יתר הענפים. קיימת חקלאות ביו דינאמית, ייעוץ ביוגרפי, אוריתמיה, חינוך מרפא, ציור ואמנות, תרפיה בדיבור ועוד ועוד..... מושג ראשוני על אנתרופוסופיה ניתן לקבל בספר "כיצד קונים דעת העולמות העליונים" של רודולף שטיינר.
 

oolay

New member
פה את נכנסת לשאלה פילוסופית מעבר

לחומרים וכו'. כל אחד בוחר מה שנראה לו מתאים לעצמו, למשפחתו ולאורח חייו. להבדיל לגמרי - אצל משפחה דתית למשל ברור לך שיש תכנים שלא ייכנסו בגלל האמונה הדתית, וכך לכל קבוצה יש את ה"אני מאמין" שלה של מה נכון ומה טוב לעשות. נראה לי שדיון רציני לא יכול להתנהל ככה אלא באמת אחרי הכרות מעמיקה עם התכנים שאת שואלת לגביהם.
 

anya2000

New member
מסכימה איתך

אני אימא מונטסוריאנית וגם למדתי את השיטה לגילאים 3-6 ועכשיו אני חוקרת את חינוך אנטרופוסופי ובעיקר את האומנות, כי מונטסורי לא בנתה את השיטה ספציפית בשביל אומנות, כי אומנות שלא משלומדים אלא זה משמבטאים. ככה שגם אפשר לשלב את השיטות, כי שיטה נותנת כלים פרקטים ל"אני המאמין" שלי
 

anya2000

New member
עצם השאלה מגדירה את אחד העקרונות

הבסיסיים בשיטת מונטסורי. המונטסוריאנים מאמנים שלילד יש מדריך פנימי שלו "שמלווה" את הילד בבנית האישיות שלו. על כך גם התפקיד של המבוגר בסביבה של הילד הוא "לשרת" את הילד והילד במרכז. ממה שאני יודעת באנטרופוסופיה המבוגר הוא הדמות הדומננטית בגן והוא שמדריך את הילדים. הרבה חושבים ששיטת מונטסורי היא מאוד שכלתנית, הרי הילדים לומדים לקרוא בגיל 4 ולוח הכפל וחילוק בגיל 6. אך זהו רק "תוצר לוואי" לתהליכים יותר חשובים שקורים "בתוך" הילד ברמות רוחנית, נפשית, פיזית ושכלית. מונטסוריאנים מאמינים ההתפתחות צריכה להיות הרמונית בכל הרמות האלה. את מוזמנת לבקר באתר של גן מונטסורי "נסיך הקטן". אני בשמחה יכולה לנסות לענות על כל שאלה בנוגע לחינוך מונטסורי
 

גאיליי

New member
מה ז"א תאמו את שיטת לימוד

המתמטיקה? מה היא שיטת הלימוד במתמטיקה לפי תפיסתם, את יודעת אולי?
 

anya2000

New member
מתמטיקה במונטסורי

ההכנה למתמטיקה במונטסורי מתחילה עוד לפני מתמטיקה עצמה. עצם זה שיש סדר מסוים של תרגילים על המדפים, הצורה שמבצעים את התרגילים, באביזרים חושיים ישנם אלמנטים מתמטים. דוגמה: מגדל הורוד בנוי מ-10 קוביות שהקטנה ביותר היא 1 סמ והגדולה ביותר היא 10 סמ. המגדל "מיועד" להכיר את ההבדלים הדרגתיים של הגודל. כשהילדים בונים מבנים מהקוביות האלה וגם שילוב עם אביזרים אחרים בצורה עקיפה הם נחשפים לשיטה עשרונים והרמוניה שבה. בשלב הבא ישנם אביזרים שקשרים בים אביזרים חושיים לעבודה עם חשבון אך עדיין הדגש הוא על העבודה חושית, בהדרגה כשהילד מפנים מה זה 10 למשל לחליפים את זה במספר שכאן נעשת גם הכנה של קריאה של מספר וגם כתיבתו בצורה חושית. המעבר הוא תמיד ממוחשי לאבסטראקטי. המדריכה לא מלמדת את הילד את "המתמטיקה" אלא בשקט ובדיוק רב מראה כיצד משתמשים באביזר זה או אחר. הילד מגלה את הכל לבד. ראיתי ילדים בני 5.5 שעבדו שבועיים בדביקות יתרה על אביזר של חזקות ובכל שלב של עשיה הם קפצו משמחה ואושר בגלל הגילויים שלהם, שלא לדבר איזה כבוד עצמי היה להם כששאלו את המבוגרים כמה זה 7 בחזקה 3 והמבוגרים לא ידעו :) את מוזמנת לשאול אותי כל שאלה בנוגע לחונוך מונטסורי. אשתדל לענות
 
למעלה