שלמה מזרחי1
New member
הבדל בין להוסיף להדר לבין להחמיר ולגדור?
ידוע שיש תריג מצוות. אסור, להוסיף או להחסיר. אך להדר זה נראה כמו להוסיף.
למשל פאות כתוב בהלכה, אסור לגלח, אלה להשאיר כחצי ס"מ שיהיה אפשר להחזיק בקצוות האצבעות. והחרדים מהדרים ומגדלים אותם. כלומר אני מבין שזה לא נקרא להוסיף וגם לא נקרא להחמיר ולא לגדור אלה נקרא להדר. כלומר גידול הפיאות עונה להגדרה להדר, ולא נקרא להוסיף ולהחמיר ולגדור.
ונטילת ידיים בנטלה לאחר התפנות מעיקר הדין שטיפת ידיים מספיקה, ומי שרוצה להחמיר, יכול ליטול את ידיו, והוא החמיר, לא נקרא להוסיף להדר או לגדור.
ועוף נחשב בשרי, זה נקרא לגדור, לא נקרא להוסיף ולהדר ולהחמיר.
כלמור נראים 4 אפשרויות עם הבדלים שנראים דקים. לגדור, להחמיר, להדר, ולהוסיף.
מה ההבדל המהותי ביניהם שלכאורה ארבעתם נראים כמו להוסיף? בלגדור אני מבין שמדובר לבמנוע ממישהו ליפול בעבירה, כמו שתקנו חז"ל שעוף בגלל מראית עין נחשב בשרי, ובשביל לא ליפול בעבירה של אכילת בשר, ואחרי זה, חס ושלום חלב. אז לכלול גם עוף ביניהם. שאלתי בשיעור בבית כנסת איך אפשר לטעות ביניהם, והתשובה היא שבשר עגל דומה לעוף, ולכן אפשר בקלות לטעות.
ושאלה בפני עצמה. אם מישהו מגדל תרנגולת והוא יודע חד משמעית שזה עוף, אז למה זה נכלל בגד איסור?
אז בגדול את עיניין הגדרים אני מבין שזה לטובת שמירה מפני, עבירה. כלומר לא נקרא להוסיף.
גם אני גודר לעצמי באם אני אוכל צ'יפס במקדונלדס, לא בכל מקום הוא בשרי, בחלק מהמקרים מטגנים אותו בשמן בשרי, ואינני יכול לדעת. לכן אני גודר את עצמי ומייחס אליו חשיבות כבשרי. אבל ברגע שאדע שהצ'יפס פרווה, אז כבר יהיה לי מותר לאכול מוצר חלבי. בינוגד לעוף שגם אם אדע שהוא עוף, הוא ימשיך להחשב בשרי. כלומר יש גידור אישי זמני שלי, שכל עוד אני בספק, אז הדין הוא בשרי, עד שאדע מה הוא באמת. אבל עם עוף הוא ישאר בשרי בכל מקרה.
אז ידוע בשביל מה טוב הגידור.
עכשיו לגבי הידור והחמרה, למה מהדרים ומחמירים, למה זה נועד. אם זה לא מונע עבירה, זה לא נקרא הוספה.? כאשר ידוע שלהוסיף אסור.
לסיכום השאלות.
עם פיאות שמגדלים מהדרים. האם אין כאן עניין על הוספה.?
ועם נטילת הידיים בנטלה אחרי התפנות, מחמירים כאן. אין כאן ענין של הוספה.?
ובעניין הגדרים, ברור שזה נועד לשמירה.
אז בשביל מה מהדרים ומחמירים.?
ובעניין הגדרים, למה עוף נחשב בשרי גם אם אין בו ספק של בשר. מאכל שהוא ספק בשרי הופך ללא בשרי ברגע שהספק הוסר?
ידוע שיש תריג מצוות. אסור, להוסיף או להחסיר. אך להדר זה נראה כמו להוסיף.
למשל פאות כתוב בהלכה, אסור לגלח, אלה להשאיר כחצי ס"מ שיהיה אפשר להחזיק בקצוות האצבעות. והחרדים מהדרים ומגדלים אותם. כלומר אני מבין שזה לא נקרא להוסיף וגם לא נקרא להחמיר ולא לגדור אלה נקרא להדר. כלומר גידול הפיאות עונה להגדרה להדר, ולא נקרא להוסיף ולהחמיר ולגדור.
ונטילת ידיים בנטלה לאחר התפנות מעיקר הדין שטיפת ידיים מספיקה, ומי שרוצה להחמיר, יכול ליטול את ידיו, והוא החמיר, לא נקרא להוסיף להדר או לגדור.
ועוף נחשב בשרי, זה נקרא לגדור, לא נקרא להוסיף ולהדר ולהחמיר.
כלמור נראים 4 אפשרויות עם הבדלים שנראים דקים. לגדור, להחמיר, להדר, ולהוסיף.
מה ההבדל המהותי ביניהם שלכאורה ארבעתם נראים כמו להוסיף? בלגדור אני מבין שמדובר לבמנוע ממישהו ליפול בעבירה, כמו שתקנו חז"ל שעוף בגלל מראית עין נחשב בשרי, ובשביל לא ליפול בעבירה של אכילת בשר, ואחרי זה, חס ושלום חלב. אז לכלול גם עוף ביניהם. שאלתי בשיעור בבית כנסת איך אפשר לטעות ביניהם, והתשובה היא שבשר עגל דומה לעוף, ולכן אפשר בקלות לטעות.
ושאלה בפני עצמה. אם מישהו מגדל תרנגולת והוא יודע חד משמעית שזה עוף, אז למה זה נכלל בגד איסור?
אז בגדול את עיניין הגדרים אני מבין שזה לטובת שמירה מפני, עבירה. כלומר לא נקרא להוסיף.
גם אני גודר לעצמי באם אני אוכל צ'יפס במקדונלדס, לא בכל מקום הוא בשרי, בחלק מהמקרים מטגנים אותו בשמן בשרי, ואינני יכול לדעת. לכן אני גודר את עצמי ומייחס אליו חשיבות כבשרי. אבל ברגע שאדע שהצ'יפס פרווה, אז כבר יהיה לי מותר לאכול מוצר חלבי. בינוגד לעוף שגם אם אדע שהוא עוף, הוא ימשיך להחשב בשרי. כלומר יש גידור אישי זמני שלי, שכל עוד אני בספק, אז הדין הוא בשרי, עד שאדע מה הוא באמת. אבל עם עוף הוא ישאר בשרי בכל מקרה.
אז ידוע בשביל מה טוב הגידור.
עכשיו לגבי הידור והחמרה, למה מהדרים ומחמירים, למה זה נועד. אם זה לא מונע עבירה, זה לא נקרא הוספה.? כאשר ידוע שלהוסיף אסור.
לסיכום השאלות.
עם פיאות שמגדלים מהדרים. האם אין כאן עניין על הוספה.?
ועם נטילת הידיים בנטלה אחרי התפנות, מחמירים כאן. אין כאן ענין של הוספה.?
ובעניין הגדרים, ברור שזה נועד לשמירה.
אז בשביל מה מהדרים ומחמירים.?
ובעניין הגדרים, למה עוף נחשב בשרי גם אם אין בו ספק של בשר. מאכל שהוא ספק בשרי הופך ללא בשרי ברגע שהספק הוסר?