הבהרות בעניין חוקיות

ronen814

New member
הבהרות בעניין חוקיות

שלום, הייתי מעוניין לוודא מספר תרחישים ע"מ שלא אעבור על החוק:
1. אני מעוניין להתקין מצלמות רשת עם DVR על החניה שלי, על האיזור האחורי של הבניין ומעל דלת הכניסה בחדר המדרגות. האם עליי ליידע על כך את שאר הדיירים? שכן השכנים שממולי יצולמו בכל פעם שיעברו ללא ידיעתם/הסכמתם. כמו כן המצלמה שתכוון לחניה תציג בנוסף לרכב שלי גם את החצר המשותפת שבה נוהגים השכנים להתרועע וזאת בלית ברירה עקב צורת המבנה. האם זה מותר?
2. משיטוט כאן בפורום קראתי שחוקי להקליט שיחה עם אדם נוסף כל עוד אני חלק מהשיחה - גם ללא ידיעתו? או שצריך לשמוע אותי מציין בפניו שהשיחה מוקלטת?
והאם הדבר נכון גם לגבי שיחה שאינה טלפונית המתרחשת בסלון ביתו של אדם?
3. שקלתי להתקין מכשירי איתור ברכבים שלי ושל אישתי, בעיקר למקרה גניבה אך היא עלולה לחשוד שאני מנסה לעקוב אחריה ולהוציא את העניין מפרופורציה. האם הנחת מכשיר כזה ברכבים (שלי או שלה, שנינו משתמשים בשתי המכוניות) ללא ידיעתה תהווה עבירה על החוק?

רוב תודות
 
קודם כל תגובה כללית

הי רונן,
השאלות שלך יותר משפטיות מאשר חקירתיות, לכן מה שאענה לך הוא לפי הבנתי האישית וממה שאני מבין את החוק. אל תראה בזה חוות דעת משפטית או משהו. אתייחס בנפרד לכל שאלה שלך.
 
צילום בחניון

אפילו שבהרבה מקרים חניה היא רכוש בטאבו, ניתן להחשיב אותו כאזור ציבורי בגלל המעברים בין החניות. אני די משוכנע שאתה לא חייב לעדכן את שכניך על התקנת מצלמה, אפילו שיתכן שהם עוברים מול המצלמה. אין כל חשש אמיתי לפגישה בצנעת הפרט שלהם. מי אמר שאסור לצלם מישהו בלי ידיעתם ?!
אותו דבר אם מדובר בחצר משותפת (ציבורית).
 
השגה על דעת מנהל הפורום

לפני שאני מבטא את מה שנראה לי כמצב המשפטי אני מדגיש שגם אני אינני משפטן. עם זאת, למיטב ידיעתי. באותם מקרים של בית משותף - כל השטחים שמחוץ לשטחי הדירות כמו החצר, חדר המדרגות וכו' (למרות היותם בחזקת רכוש משותף), עדיין נחשבים לרכוש פרטי ונמצאים ברשות הפרט ואינם בגדר אזור ציבורי, מה שמתנה את חוקיות הצבת מצלמות שמנציחות את המתרחש באותם אזורים, בהסכמת יתר בעלי הדירות בבניין. מה אומר החוק לגביו חנייה פרטית בהקשר זה, עלי לציין שאינני בטוח.
 
רכוש משותף

ומהסיבה הזאת בדיוק, כאשר יוזם הצילום הוא אחד הדיירים אני לא מאמין שהוא צריך את אישור יתר הדיירים. זה לא שהוא משתמש בכסף או במשאבים שלהם.
אם יוזם הצילום הוא מישהו חיצוני / זר למבנה זה ענין אחר לגמרי.
 
הקלטת שיחה

לשון החוק ממש פשוטה בענין. זה לא הנוסח המדוייק אבל בכללי:
מותר להקליט שיחה שאתה חלק פעיל ממנה.
לא רשום בשום מקום אם זה טלפוני או פנים מול פנים או באיזה לוקיישן זה נמצא. אם אתה חלק פעיל בשיחה אז מותר וזהו.
יש סיכוי שאתה מנסה להיות יותר צדיק מצדיק ?!
 
איכון רכב

עד כמה שאני יודע אין עדיין חוק מוגדר על מכשירי איכון.
העבירה שיכולה להיות בהקשר כזה זה הצמדת המכשיר לרכב (מתפרש כמו פלישה לרכוש).
מכיוון שאתה הבעלים של הרכוש, ולא משנה אם זה על שמה או שמך, הרי שגישה לרכב והצמדה של דברים לרכב לא רלוונטיים במקרה שלך ולכן זה אפשרי.
אני אלך איתך יותר רחוק, גם אם היית רוצה לרגל אחריה באמת, לא רואה את הבעיה החוקית של זה כרגע.
 

ronen814

New member
מעולה תודה רבה! ואגב ניסיון החיים לימד אותי שתמיד עדיף להיות

יותר צדיק מצדיק מאשר בקצה השני של הסקאלה. כבר עברתי מקרים שרק פרט קטנטן וזניח הכריע את הכף. במקרה של הרכב ייתכן שאם הוא על שמה אזי הוא רכושה ולא רכושי, למרות השיתוף לכאורה. מה גם שיש למכשיר האיתור הזה מיקרופון עם אפשרות האזנה, אין לי ממש עניין בה (אלא אם ארצה להאזין לגנבים) אבל זה מובנה במכשיר והאפשרות לצותת לנעשה ברכב קיימת. במקרה שהוא יתגלה יכולים לטעון שהאזנתי ולך תוכיח שאין לך אחות
 
יותר צדיק מצדיק 2

הי רונן,
אני בטח אין לי מה להגיד בנושא, וכל אחד עושה את מה שנכון לו. וזה ממש בסדר שתברר כל דבר מראש מאשר בדיעבד. הלוואי שכולם היו פועלים כך. זה ממש מעולה שאתה שואל ומתעניין ורק אחכ מחליט.

רישום בעלות של רכב הוא לצרכי רישום בלבד (ענייני סדר) והוא שונה למשל מרישום בעלות נכס בטאבו שהוא מוחלט. לכן, הבעלות לא רלוונטית.

אין קשר ליכולת האזנה של המכשיר. החוק מדבר על האזנת סתר באם היא נעשתה, ולא באם היא הוקלטה או במידה הוייתה אפשרות להקליט. תשווה את זה למשל שאתה מחביא מכשיר הקלטה ברכב אבל לא מפעיל אותו. למעשה, על פניו, אין עבירה של האזנת סתר (אולי עבירה אחרת).

בקיצור, החוק יכול לפעמים לא להיות בדיוק הכי הגיוני / צודק / ריאלי אבל הוא חוק.
 

1Shir

New member
רק לא ענית לו לגבי התקנת מצלמה בחדר המדרגות


אינטואיטיבית נראה לי שאסור לו להתקין בלי לעדכן את שאר הדיירים
אבל אולי אני טועה :)
 
לא בטוח גם

על פניו, נראה לי שזאת אותה תשובה כמו החניון. אין לי ודאות על זה. שאלה משפטית ולא חקירתית.
 
למעלה