HelterSkelter1
New member
הביטלס+צ'ארלי מנסון= Helter Skelter
השיר "Helter Skelter" \ שחר סמוחה (פורסם בעיתון "הארץ", "קפטן אינטרנט", 11.12.2000) המילון מגדיר את צמד המילים Helter Skelter כ"כאוסת חוסר סדר" ודומה שעם פירוש זה מזוהה השיר של הביטלס, מהרגע בו הוקלט ועד היום. למילים Helter Skelter חשוב לציין, יש גם משמעות אחרת שרק בריטים יבינו אותה: Helter Skelter היא בראש ובראשונה מגלשה תמימה ופשוטה בגן שעשועים. שום דבר מעבר לכך. מ 1960 עד 1970 הקליטה להקת הביטלס מאות שירים שעשרות מהם הפכו לאייקונים תרבותיים. ל Helter Skelter יש מעמד מיוחד. רבים מאלו שטוענים שהם מכירים ואוהבים את הביטלס כלל לא מכירים את השיר, ובניגוד לשירים כמו Love Me Do או I Want Tt Hold Your Hand, השיר Helter Skelter כמעט ואינו מושמע בתחנות הרדיו. אבל השיר, שמופיע ב"תקליט הלבן" של הביטלס שראה אור ב 1968, עשה היסטוריה וייזכר תמיד בגלל הקשר שלו לצ'ארלס מנסון ו"המשפחה" הרצחנית שלו. צ'ארלי מנסון נולד ב 1934 כילד לא רצוי ולא מתוכנן לאמו בת ה 16. אבא מעולם לא היה לו, מגיל 31 החל מנסון לראות את צדם הלא נכון של מוסדות שונים לנערים, וחזר בכל פעם למוסד מאובטח יותר, לאחר שביצע פשעים חמורים יותר ויותר. מנסון גנב מכוניות, שדד חנויות, הונה אנשים ואנס לפחות אשה אחת. ב 1957 הופעל נגדו מאסר על תנאי שהיה תלוי נגדו והוא נכנס לכלא באוהיו לעשר שנים. בתיק האישי של מנסון נכתב: "לאסיר יש צורך כפייתי למשוך תשומת לב והוא מתעסק בכמה עיסוקים פנאטיים". אחד מהעיסוקים הללו היה הערצה חסרת גבולות לביטלס, אותם הכיר מנסון משידורי הרדיו ב 1964. עוד נכתב בתיק האישי: "האסיר מצא את מקומו בכלא כמניפולטור של אסירים אחרים. אפילו אני (כותב הדו"ח) הרגשתי שאני נשלט על ידו". מנסון השתחרר מהכלא ב 1967 והגיע לסן פרנסיסקו במטרה להפוך לכוכב רוק. הוא צנח היישר אל תוך הסצנה ההיפית של הייט - אשבורי ונוכח לדעת שכישוריו המניפולטיוויים, בתוספת LSD מצליחים לקנות לו עדת מעריצים צעירים (בעיקר נערות) שגורלם לא שפר עליהם. מסנון קרא לקבוצה "המשפחה" והחל להטיף את משנתו. התורה, על רגל אחת, הייתה כזאת: הלבנים עומדים בפני מתקפה רבתי של הכוח השחור העולה והמאיים להחריב את העולם הלבן. השחורים, יכבשו את העולם הלבן, אולם לא יצליחו לשלוט בו בגלל נחיתותם הגזעית. חמישה מלאכים יהיו אלו שיצילו את הגזע הלבן מכלייה וישליטו בעולם את דתם החדשה. התהליך האפוקליפטי הזה חיכה לשם. כשפתח מנסון לראשונה את "התקליט הלבן" של הביטלס ב 1968 ושמע את Helter Skelter הוא מיד שאב ממנו השראה. נגינת הגיטרה המהירה והכמו - הנדריקסית של האריסון ושל שני גיטריסטים אחרים, הבס הזועם שנוגן ע"י לנון, השירה של מקרטני והתיפוף המשתלח של סטאר (שצורח בסוף השיר כי אצבעותיו מלאות בשלפוחיות) נדחסו לארבע וחצי דקות כאוטיות שסוננו מ 12 הקלטות מקוריות שאחת מהן היתה ג'אם סשן שנמשך כמעט חצי שעה. באותה הקלטה, מספר מחבר A Day In The Life הצית ג'ורג' האריסון מאפרה, הניח אותה על ראשו ורץ כך אחוז אמוק באולפני אבי רואד. מנסון לא ידע מכך וזה גם לא שינה לו. ארבעת המלאכים מחזון יוחנן היו לפניו. מעבר לכך, כל תורתו הגזעית גם הייתה שם: למנסון הספיק. הוא היה משוכנע שהוא המלאך החמישי והיה מוכן לגרום לתהליך אפוקליפטי שרקח במוחות להתממש. הוא רצה לזעזע את העולם ושלח באוגוסט 69' שלוש נערות צעירות וגבר אחד מבני "המשפחה" לביתם של הבמאי רומן פולנסקי ואשתו ההרה שרון טייט. פולנסקי עצמו צילם סרט באירופה, אבל טייט וארבעה אורחים שהו בבית: אביגיל פוגל, ויטק פרויקובסקי, ג'יי סברינג, וסטיב פראנט. כל החמישה נרצחו באכזריות יוצאת דופן. ארבעת שליחיו המסורים של מנסון השלימו את המשימה ושירבטו על הקירות בדם הקורבנות ססמאות בגנות הלבנים והמשטרה, כדי להטיל את האשמה לפתחם של השחורים ולהתחיל את ה Helter Skelter. לילה אחד לאחר הטבח נרצחו בצורה דומה בני הזוג לנו ורוזמארי לה - ביאנקה. על המקרר בבית הזוג הופיעה כתובת משובשת שנכתבה בדמה של רוזמארי: Helter Skelter. בניגוד לערב הקודם, באותו לילה כיבד מנסון את הרוצחים והנרצחים בנוכחותו. בנובמבר 69', שלושה חודשים לאחר הרציחות, נכלאה חבורתו של מנסון והואשמה ברצח. הנאשמים, בהם מנסון עצמו נידונו למוות, אולם עם ביטול עונש המוות בקליפורניה ב 1972, הומר העונש במאסר עולם. כל הנאשמים שוהים עד היום בבתי כלא בארצות הברית. הביטלס לא היו מאושרים משרבוב שמם לפרשה, אבל פחות משנה לאחר מכן הלהקה כבר הייתה מפורקת, בראיון מ 1970 אמר ג'ון לנון על העניין: "אני יכול להסכים עם מה שהוא (מנסון) אומר על כך שהוא דאג לאנשים שהחברה הזניחה. עם זאת, הוא כמובן מטורלל לגמרי. זה ברור". לדבריו, כמו מעריצים רבים אחרים גם מנסון ניסה בכוחות עצמו למצוא מסרים סמויים בשירי הלהקה. "הפרשנות שלו אבסורדית", סיכם. אבסורדית או לא, את המסר של מנסון חלחל ו Helter Skelter נחשב עד היום לשיר "השטני" ביותר של הביטלס. במשך שנים נעשו גירסאות כיסוי רבות: אירוסמית' שחטו אותו, מוטלי קרו לא התייחסו אליו בכבוד הראוי וגם טורי איימוס (!) ואוזיס התעללו בו קשות. U2 הצהירו בתקליטם ובסרטם Rattle & Hum מ 1988 שהם "גונבים בחזרה את השיר שצ'ארלס מנסון גנב מהביטלס" ונראה היה שהחשבון של רוקנרול עם מנסון המטורף נסגר. נסגר אבל לא נחתם. בנובמבר 1999, סירבו ה Chemical Brothers לעשות מיקס לביצוע של אואזיס ל Helter Skelter. כשנשאלו למה הם דוחים את העבודה, השיבו בפשטות: "יש לשיר קארמה רעה". *העלה מהדף לפורום, Helter Skelter
השיר "Helter Skelter" \ שחר סמוחה (פורסם בעיתון "הארץ", "קפטן אינטרנט", 11.12.2000) המילון מגדיר את צמד המילים Helter Skelter כ"כאוסת חוסר סדר" ודומה שעם פירוש זה מזוהה השיר של הביטלס, מהרגע בו הוקלט ועד היום. למילים Helter Skelter חשוב לציין, יש גם משמעות אחרת שרק בריטים יבינו אותה: Helter Skelter היא בראש ובראשונה מגלשה תמימה ופשוטה בגן שעשועים. שום דבר מעבר לכך. מ 1960 עד 1970 הקליטה להקת הביטלס מאות שירים שעשרות מהם הפכו לאייקונים תרבותיים. ל Helter Skelter יש מעמד מיוחד. רבים מאלו שטוענים שהם מכירים ואוהבים את הביטלס כלל לא מכירים את השיר, ובניגוד לשירים כמו Love Me Do או I Want Tt Hold Your Hand, השיר Helter Skelter כמעט ואינו מושמע בתחנות הרדיו. אבל השיר, שמופיע ב"תקליט הלבן" של הביטלס שראה אור ב 1968, עשה היסטוריה וייזכר תמיד בגלל הקשר שלו לצ'ארלס מנסון ו"המשפחה" הרצחנית שלו. צ'ארלי מנסון נולד ב 1934 כילד לא רצוי ולא מתוכנן לאמו בת ה 16. אבא מעולם לא היה לו, מגיל 31 החל מנסון לראות את צדם הלא נכון של מוסדות שונים לנערים, וחזר בכל פעם למוסד מאובטח יותר, לאחר שביצע פשעים חמורים יותר ויותר. מנסון גנב מכוניות, שדד חנויות, הונה אנשים ואנס לפחות אשה אחת. ב 1957 הופעל נגדו מאסר על תנאי שהיה תלוי נגדו והוא נכנס לכלא באוהיו לעשר שנים. בתיק האישי של מנסון נכתב: "לאסיר יש צורך כפייתי למשוך תשומת לב והוא מתעסק בכמה עיסוקים פנאטיים". אחד מהעיסוקים הללו היה הערצה חסרת גבולות לביטלס, אותם הכיר מנסון משידורי הרדיו ב 1964. עוד נכתב בתיק האישי: "האסיר מצא את מקומו בכלא כמניפולטור של אסירים אחרים. אפילו אני (כותב הדו"ח) הרגשתי שאני נשלט על ידו". מנסון השתחרר מהכלא ב 1967 והגיע לסן פרנסיסקו במטרה להפוך לכוכב רוק. הוא צנח היישר אל תוך הסצנה ההיפית של הייט - אשבורי ונוכח לדעת שכישוריו המניפולטיוויים, בתוספת LSD מצליחים לקנות לו עדת מעריצים צעירים (בעיקר נערות) שגורלם לא שפר עליהם. מסנון קרא לקבוצה "המשפחה" והחל להטיף את משנתו. התורה, על רגל אחת, הייתה כזאת: הלבנים עומדים בפני מתקפה רבתי של הכוח השחור העולה והמאיים להחריב את העולם הלבן. השחורים, יכבשו את העולם הלבן, אולם לא יצליחו לשלוט בו בגלל נחיתותם הגזעית. חמישה מלאכים יהיו אלו שיצילו את הגזע הלבן מכלייה וישליטו בעולם את דתם החדשה. התהליך האפוקליפטי הזה חיכה לשם. כשפתח מנסון לראשונה את "התקליט הלבן" של הביטלס ב 1968 ושמע את Helter Skelter הוא מיד שאב ממנו השראה. נגינת הגיטרה המהירה והכמו - הנדריקסית של האריסון ושל שני גיטריסטים אחרים, הבס הזועם שנוגן ע"י לנון, השירה של מקרטני והתיפוף המשתלח של סטאר (שצורח בסוף השיר כי אצבעותיו מלאות בשלפוחיות) נדחסו לארבע וחצי דקות כאוטיות שסוננו מ 12 הקלטות מקוריות שאחת מהן היתה ג'אם סשן שנמשך כמעט חצי שעה. באותה הקלטה, מספר מחבר A Day In The Life הצית ג'ורג' האריסון מאפרה, הניח אותה על ראשו ורץ כך אחוז אמוק באולפני אבי רואד. מנסון לא ידע מכך וזה גם לא שינה לו. ארבעת המלאכים מחזון יוחנן היו לפניו. מעבר לכך, כל תורתו הגזעית גם הייתה שם: למנסון הספיק. הוא היה משוכנע שהוא המלאך החמישי והיה מוכן לגרום לתהליך אפוקליפטי שרקח במוחות להתממש. הוא רצה לזעזע את העולם ושלח באוגוסט 69' שלוש נערות צעירות וגבר אחד מבני "המשפחה" לביתם של הבמאי רומן פולנסקי ואשתו ההרה שרון טייט. פולנסקי עצמו צילם סרט באירופה, אבל טייט וארבעה אורחים שהו בבית: אביגיל פוגל, ויטק פרויקובסקי, ג'יי סברינג, וסטיב פראנט. כל החמישה נרצחו באכזריות יוצאת דופן. ארבעת שליחיו המסורים של מנסון השלימו את המשימה ושירבטו על הקירות בדם הקורבנות ססמאות בגנות הלבנים והמשטרה, כדי להטיל את האשמה לפתחם של השחורים ולהתחיל את ה Helter Skelter. לילה אחד לאחר הטבח נרצחו בצורה דומה בני הזוג לנו ורוזמארי לה - ביאנקה. על המקרר בבית הזוג הופיעה כתובת משובשת שנכתבה בדמה של רוזמארי: Helter Skelter. בניגוד לערב הקודם, באותו לילה כיבד מנסון את הרוצחים והנרצחים בנוכחותו. בנובמבר 69', שלושה חודשים לאחר הרציחות, נכלאה חבורתו של מנסון והואשמה ברצח. הנאשמים, בהם מנסון עצמו נידונו למוות, אולם עם ביטול עונש המוות בקליפורניה ב 1972, הומר העונש במאסר עולם. כל הנאשמים שוהים עד היום בבתי כלא בארצות הברית. הביטלס לא היו מאושרים משרבוב שמם לפרשה, אבל פחות משנה לאחר מכן הלהקה כבר הייתה מפורקת, בראיון מ 1970 אמר ג'ון לנון על העניין: "אני יכול להסכים עם מה שהוא (מנסון) אומר על כך שהוא דאג לאנשים שהחברה הזניחה. עם זאת, הוא כמובן מטורלל לגמרי. זה ברור". לדבריו, כמו מעריצים רבים אחרים גם מנסון ניסה בכוחות עצמו למצוא מסרים סמויים בשירי הלהקה. "הפרשנות שלו אבסורדית", סיכם. אבסורדית או לא, את המסר של מנסון חלחל ו Helter Skelter נחשב עד היום לשיר "השטני" ביותר של הביטלס. במשך שנים נעשו גירסאות כיסוי רבות: אירוסמית' שחטו אותו, מוטלי קרו לא התייחסו אליו בכבוד הראוי וגם טורי איימוס (!) ואוזיס התעללו בו קשות. U2 הצהירו בתקליטם ובסרטם Rattle & Hum מ 1988 שהם "גונבים בחזרה את השיר שצ'ארלס מנסון גנב מהביטלס" ונראה היה שהחשבון של רוקנרול עם מנסון המטורף נסגר. נסגר אבל לא נחתם. בנובמבר 1999, סירבו ה Chemical Brothers לעשות מיקס לביצוע של אואזיס ל Helter Skelter. כשנשאלו למה הם דוחים את העבודה, השיבו בפשטות: "יש לשיר קארמה רעה". *העלה מהדף לפורום, Helter Skelter