הבנת הנקרא

lolly87

New member
הבנת הנקרא

הרבה ילדים מתקשים בהבנת הנקרא, אם בשל קשיים בקריאה או בגלל שהם לא משתמשים במיומנויות ואסטרטגיות להבנת הנקרא שיסייעו להם.
איזה אסטרטגיות לדעתכם חשוב ללמד ילדים שמתקשים בהבנת הנקרא?
איך למדו את הילדים שלכם לקרוא טקסט ולענות על שאלות? האם למדו אותם בכלל בצורה מפורשת?
לאנשי מקצוע- אם בא לטיפול ילד שמתקשה בהבנת הנקרא, מה תהיה דרך ההוראה שלכם? מה תמליצו להורים לעשות?
 

ירח זהב

New member
בד"כ אני אבדוק מה המצב השפתי

ומהם הקשיים השפתיים שסביר להניח גורמים לקושי בהבנת הנקרא, ואטפל בתחום השפתי לפי הצורך: באוצר מילים, מורפולוגיה, הבנה תחבירית ועוד.
לפעמים יש קושי בזיכרון שמיעתי, כך שהילד במקרה זה יבין טכנית כל מילה או יוכל להבין את המשפטים, אבל לא יזכור לאחר הקריאה את הנאמר ויתקשה להשיב על השאלות ובמקרים קשים יותר, גם לא יבין את המשפטים מכיוון שיהיה לו קשה לזכור אותם. אם זה המצב, אטפל בזיכרון שמיעתי ואתן הנחיות בבית לטיפול בתחום הזה.
אסטרטגיות למידה הוא תחום שאיני מבינה בו הרבה, אך גם האסטרטגיות שאני מקנה הן רק כתוספת ואינן באות במקום טיפול שפתי, טיפול בזיכרון שמיעתי, טיפול בקריאה אם יש צורך. היו ילדים שהגיעו אליי עם אסטרטגיות שאני אפילו לא מכירה, אבל לא טופלו במוקד הקושי בשפה או בתחום אחר, ולכן לא נראתה הטבה בלמידה.
 

lolly87

New member
אני רק אוסיף

לפעמים הם משתמשים בחלקי אסטרטגיות, או אסטרטגיות שהם סיגלו לעצמם והן לא אסטרטגיות יעילות.
צריכה להיות עבודה שיטתית על מנת שהשימוש באסטרטגיות יהיה אוטומטי ויעיל.
 

lolly87

New member
הבנת הנקרא

אני חושבת שקודם כל צריך לעשות מיפוי ולראות במה הילד מתקשה. האם הקושי שלו הוא בקריאה או בהבנת הנקרא.
בשלב הבא, צריך לבדוק האם הקושי הוא שפתי, או זיכרון מילולי, או אי שימוש באסטרטגיות יעילות.
אני חושבת שבתור התחלה הייתי נותנת לילד טקסט קצר עם שאלות מגוונות, על מנת לראות את שלבי העבודה שלו.
לפי שלבי העבודה שלו על הטקסט, אפשר לראות איך להתחיל לעבוד איתו ולשפר את הבנת הנקרא שלו.
 
למעלה