הבנת עיקרון ההזרה

קסנדרה*

New member
הבנת עיקרון ההזרה ../images/Emo63.gif../images/Emo36.gif

הבנת עיקרון ההזרה - הפיכת המוכר לזר על כל כותב מתחיל להבין את עיקרון "ההזרה", (דה-אוטומטיזציה) של האמנות. תארו לעצמכם שאתם הולכים כל יום לעבודה וחלק מהנוף המוכר כל כך הוא עץ אורן קטן, אחד מעשרה בחורשה זעירה. אם יום אחד מישהו יצבע אותו באדום תשימו אליו לב מיד. הגוף נדרך כשהוא רואה משהו החורג מהרגיל. כך גם באמנות. אם אתם חשים תוגה בסתיו וכותבים : "הגשם הקריר מעציב את לבי" הרי שהמשפט הזה הוא כמו נוף מוכר מידי. אם יש אלף שירי סתיו אז הוא יראה בדיוק כמו כולם. צריך לצבוע את העץ הפרטי שלכם בצבע מיוחד. אם אתם כותבים: "שוב גשם פח טורף עלים למדורות של שכחה" הקורא נדרך. דבר ראשון שואל את עצמו, מה זה בכלל גשם פח. כמו אנשים שגרים ליד הים והם כבר לא שומעים את רחש הגלים (על פי מאמר של יעל רנן) המשורר צריך לגרום לקורא שלו ´לשמוע´ מחדש. אם הביטוי "עינייך יונים" הוא ´נוף´ מוכר מידי ,הרי שמטאפורה חדשה על אותו נושא כמו "שובך עינייך האפל מושך גם מלאכי מרום" הרי שהקורא נדרך ומבחין ב´עץ´ ש´נצבע´ מחדש. ואלו תמצית הדברים. קסנדרה
 
למעלה