הבעיה שבתהליך החייאת מוסדות החניכ

הבעיה שבתהליך החייאת מוסדות החניכ

בשנה וחצי האחרונות ישנו ניסיון להחייאת מוסדות החניכים בקינים ובתנועה בכלל. מוסדות חניכים הם אכן דבר חשוב ואף הכרחי בקינים ואמצעותן ניצן להגשים ערכים כגון עבודה ועשייה, כמו כן הם אמורים לספק את כל צורכי חניכי הקן הן בבוגרת והן בצעירה ובכך להוות משמעות רבה מאוד בחיי החניך. אולם הדרך בה מנסים לקדם נושא חשוב זה, שגויה לדעתי. ואיך עושים זאת? על ידי קומונרים בקינים, על ידי איזכור של מוסדות החניכים בכל הזדמנות, על ידי נשיאות חניכים שמכנסת מזכירויות בנושא. כדי להגיע להבין למה זה לא עובד יש לבחון את פירמידת מוסדות החניכים בתנועה, כפי שהיא אמורה להיות: התחתית הפירמידה ישנם את קבוצות הקינים שיוצרות את מוסדות החניכים בקינים ובין השאר את מועצת הקן. מועצת הקן (שבאפשרותה דרך נציגי הקבוצות להעביר כל החלטה לכל חניכי הבוגרת) שולחת נציגים למועצות המחוז, מועצות המחוז (גוף חשוב לכשעצמן) שולחות את נציגיהן לנשיאות חניכים הארצית. ככה ניתן להעביר כל החלטה או תהליך לימודי מנשיאות חניכים אל כל חניכי הבוגרת הארץ, אכן לכל אחד יש הזדמנות להשפיע. זה בהחלט מצב מעולה אבל משהו בו לא בסדר. אבל הנשיאות, שהיא חלק חשוב מהשרשת מוסדות החניכים בתנועה, נתקלת בקשיים להגיע אל כל חניכי התנועה. אפילו בנשיאות עצמה אין נציגות לכל המחוזות בתנועה. מה שנוצר זה בעצם מצב של חתול ועכבר, הנשיאות מנסה ליצור מוסדות חניכים בקינים בכדי שתוכל להגיע אל כל החניכים אבל היא לא מצליחה לעשות את זה כי היא לא מגיעה אל כל הקינים. מזכירות חניכים יכולה באמת להוות התחלה של תהליך אבל התהליך לא יכול להסתכם במאורע חד פעמי שלא מגיע אפילו לכל הקינים. מה שצריך זה קודם כל להקים את מועצות המחוז, אני אקח לדוגמה את המחוז שאני מכיר הכי טוב, מחוז שרון. מחוז שרון (תקנו אותי אם אני טועה) הוא המחוז היחיד בתנועה שבו מתקיימים מוסדות חניכים ברמה המחוזית בצורה בהחלט טובה, לכן גם (שוב תקנו אותי אם אני טועה) מוסדות החניכים בקיני המחוז הם במצב יחסית טוב, לא משהו גם אבל בהשוואה למחוזות אחרים.... מה קרה במחוז שרון? שנה שעברה כמה קומונרים ועדי שמואל מגרעין פשוט לקחו על עצמם את מועצת המחוז כפרויקט, הם שאפו להקים גוף חזק שיכלול נציגים מכל קיני המחוז שיוכל באמת להעביר תהליכים לקינים וכן לשנות את הגישה בקינים ובמחוז שאומרת שהקומנרים צריכים לעשות הכל, דוגמה לכך היא הפורימון בוגרת שהתקיים בשנה שעברה, אומנם הוא לא היה משהו אבל היווה התחלה של שינוי כלשהו. אומנם הקומונרים יזמו את זה ולא החניכים אבל זה יצר אווירה כלשהי שבעקבותה קם גוף נוסף בשם הועד הפועל על ידי כמה חניכים במחוז, הגוף הזה הולך ותופס צורה והוא אכן דוגמה מעולה לאיך להרים גוף מחוזי. מועצות מחוז הן דרך צאת מה"חתול ועכבר", מועצת מחוז היא גוף שאפשר עם קצת עבודה והתמדה להקים אפילו אם זה בא מתוך קבוצה קטנה של חניכים במחוז מה שחשוב הוא להגיע למצב בוא לכל קיני המחוז תהיה נציגות במועצה ובכך להגיע אל כולם. כאשר ישנן מועצות מחוז מתפקדות ותקינות בכל המחוזות דרך משם קצרה להגשמת חזון מוסדות החניכים. מה שדרוש זה מעט יוזמה והתמדה. נכון, במחוז שרון זה מעט יותר קל בשל המספר המועט של קינים ויש שיגידו גם שבמחוזות אחרים אין מספיק חניכים שיתפסו יוזמה, אבל כל מה שדרוש זה אדם אחד!. לכן אני קורא לכם חניכים המחוזות, תתפסו קצת יוזמה ותקימו את מועצות המחוז כי המצב בקינים רק מתדרדר וחייבים להחיות את מוסדות החניכים.
 
עלי לחזק את דבריו של עומר

קריאה זו, אשר ידידי, בן גושי היקר, ואבי החורג, עומר שדמי, השמיע מעל במה לא כל כך מכובדת אך שימושית זו, הינה קריאה הרבה יותר רחבה מענין מוסדות החניכים. היא הינה קריאה להחזיר את כוח השינוי והבעת העמדה בתנועה בחזרה לקינים, ובחזרה לידינו- חניכי השכבה הבוגרת של התנועה. כי הרי לא הגיוני שבתנועה שקוראת לעצמה "תנועת נוער", ההחלטות יתקבלו בדרגים הגבוהים ורק אז ירדו לחניכים בקיניהם כדי לקבל מהם אישור פיקטיבי על קבלת ההחלטות. ולא הגיוני שבתנועה כמו שלנו, הקוראת לגיבוש דעה ונקיטת עמדה דרך הטלת ספק, יבחרו אפיקי פעולות התמיכה והמחאה כלפי חוץ על ידי אותם גורמים בכירים היושבים במרומי הקודקודיה התנועתית, בלי שיהיה להם הרבה קשר ולגיטימציה אמיתית מחניכיה הרבים של התנועה. אז איך בעצם המצב הזה מתאפשר? ובכן, נקודה זו מחזירה אותי לדבריו של עומר. אכן, מה שמאפשר את התקיימות המצב הקיים, או למעשה מה שלא מאפשר את שינוי המצב הקיים, הוא חוסר האפשרות למתן לגיטימציה להחלטות על ידי החניכים, עקב נתק שנוצר בין מוסדות החניכים השונים, ביניהם מועצות הקינים והמחוזות ונשיאות החניכים שעומר כבר דיבר עליהם. ובכלל, נוצרה בעיה נוספת במהלך השנים, שחשיבותה אינה נופלת מהבעיה המוזכרת למעלה, והיא תופעת ה"סמוך על הקומונר" שמושרשת בקינים, בקרב השכבה הבוגרת. רובנו, לצערי, סומכים בצורה יתרה על הקומונר שיתן את המענה הבלעדי לדברים כגון ארגון הקן, פעולות ודיונים ערכיים לבוגרת, ארגון פעילויות קיניות וחוץ קיניות, וכדומה. דבר זה אינו צריך לקרות! כל אחד מאיתנו, כחבר פעיל בבוגרת, אמור לדאוג לחלק מהדברים הללו, על מנת לדאוג לתפקוד שוטף של הקן. וכשקומונר אחראי לזה, הקן לא יכול לשמור על אופיו, שאמור להקבע על ידי חניכי השכבה הבוגרת שלו. ושוב נשאלת השאלה- איך מצב כזה מתאפשר? ובכן, התשובה היא כמעט חד משמעית- חוסר לקיחת יוזמה מצד חברי הבוגרת. כן, האשמה היא בנו! אני לא מאמין שאף קומונר היה מתנגד ללקיחת אחריות על דברים בקן מצד חברי הבוגרת שלו. לכן, לסיכום דברי, אפשר להגיד ששתי הבעיות המוזכרות הן באשמתינו, חניכי השכבה הבוגרת, שלא רואים את החשיבות שבהפיכת תנועת הנוער העובד והלומד לתנועת נוער שלנו, שפועלת בשבילנו ולפי דעותינו ורצוננו. ורק פיתרון אחד נראה באופק, כפי שאני רואה את זה, וכפי שחברי עומר ציין מקודם- לקיחת יוזמה, הרמת מוסדות הקינים השונים, ומוסדות חניכים מחוזיים וארצים, וקישור ביניהם בכדי שיתנו לגיטימציה להחלטות האחד של השני. בברכת עלה והגשם, רועי שביט, קן פ"ת מרכז, גרעין פעור.
 
יוזמה יוזמה יוזמה

כל מה שצריך זה קצת יוזמה, חניך אחד, שניים שלושה, זה בדיוק כמה שצריך בשביל לעשות זאת, זה על אחריותינו
 
ראשית כל

הרשו לי לחנך אתכם על הדיון המרתק והחשוב מאין כמוהו הזה שאתם מנסים לעורר. אני חש שהדיון נוגע לכל חבר בוגרת בתנועה ועימם כל אדם אשר שואף להיות חלק מהבוגרת התנועתית כשיגיע לגיל המתאים. אני מוכרח להודות שאני מסכים עם ידידי רועי ועומר, אבל אני חושב שהדיון הזה לא צריך להשאר בתוך נפת ראש-העין פתח-תקווה. זהו דיון חשוב על אחת ההחלטות הרציניות ביותר שנעשו באחרונה בתנועה, ומעבר לכך - זהו דיון שיקבע את העתיד המחשבתי (וכתוצאה ממנו גם המעשי, אם ירצה השם) של העשיה שתתבצע (או לא) בקינים ובמחוזות. כרגע אני די עייף ולכן לא אוסיף רעיונות משלי לתאוריה ולפרקטיקה של הנושא, אבל אני קורא לכל חבר תנועה ליטול חלק בדיון זה, ולהביע דעתו. תודה, אביב שניר, ראש העין.
 
לא רק וגם לרועי

קודם כל אני מאמין שעל נשיאות להשתשמש בכל הכלים העמודים בידה לתקשר אם חניכי התנועה, ביניהם גם מחלקת הדרכה דהיינו הקומונרים. אני מאמין שחלק נוסף בבעיה, כי הרי היא אף פעם לא יכולה להיות כל כך פשוטה
, הוא התדמית שיש למוסדות החניכים, וזה נובע מהרבה דברים, ואלינו להתגבר קודם כל על התדמית של זיינות השכל. ולרועי, השליטה של חניכי התנועה בתנועה, היא פועל יצא למידת מעורבותם, בלי מוסדות החניכים אז כן מי שיקבע יהיו רק הקודקודיה, במידה ויווצרו מחדש המוסדות החניכים וביניהם המועצות הפוליטיות שבתכנון, אז אכן גם מבחינת תגובות וכו´ התנועה תחזור לידי החניכים, ויפה שעה אחת קודם.
 
תראו... זה נכון, אבל...

אין ספק שכל מילה שנאמרת כאן היא נכונה, אבל השיח הזה כמו שאמר אביב הוא לא מספיק, טוב וחיובי, אבל לא מספיק, כי הוא מתנהל בין אנשים שהם גם ככה די פעילים ביחס לבוגרת הארצית, ולא מגיע לכל אותה תנועה, אותם אנשים שבהם בנוסף למקיימי הדיון עוסק הדיון הזה, לכן הישיבה כאן היא טיפה מסכנה וחסרת הפשעה רחבה ואף משאירה מאין טעם אליטסטי של "בעלי הסטטוס של המשפיעים" בבוגרת הארצית באים ומדברים בינם לבין עצמם על מה עושים כדי להביא את העם הפשוט לתהליך של, מחשבה-נקיטת עמדה-פעולה, אין ברירה אלא לעשות משהו יותר חזק מבחינת השפעה, סמינר כלל ארצי, פלייר שיחולק בטיול הקרוב, מגע ישיר עם החניכים (דבר שלצערנו לא ממש מתרחש בפורום היקר שלנו) איכשהו בקינים, אני מציע באמת למצוא רעיון (או כמה) ולהתחיל לעבוד ולא חניך אחד אלא כל מי שמפריע לו המצב הזה, ולקום ולעשותו, ואני חוזר על פנינת החוכמה פרי עטי - אדם שלא יגן וייפעל למעל דעותיו בצורה קיצונית סופו להירמס ע"י הקיצוניים יותר! וברור שהדרישה לפעולה קיצונית ומשמעותית גדולה ככל שמדוב באנשים שמדברים יותר, תחשבו תכלס, אל תדברו על מה שצריך לקרות, תמצאו איך ותעשו את זה, תגדילו ראש, עוד יותר! לדעתי סמינר, או אפילו פעולה, פלייר מהפכני של השמנמן ומגע ישיר הם דרכים מעולות, לכן, מי לה´ אליי! אני הולך לנסות לשבת על זה, אשמח לקבל עזרה, עצות, טענות ומענות. שלכם, בברכת עלה והגשם! יובל מרמתיים (מריך בגיל עמל) מעפיל פנתר עם רשיון (כן, כן לאוטו)
 
זה בדיוק הרעיון

הרעיון בדיון הזה הוא לעורר יוזמה בקרב חניכי הבוגרת הארצית, והוא גם בא להצביע על הבעיה ולהעלות פתרונות (מועצות מחוז). אני פשוט פירסמתי ואמרתי לרועי להגיב ואז הגבתי חזרה כדי להעלות את זה, המטרה באמת שזה יגיע לכולם ולא ישאר בין כמה אנשים.
 
עלי לחזק את ידיו של עומר שנית

והפעם לא בגלל שהוא ביקש ממני... יובל, עליך להבין שדיון זה לא התנהל בפורום ביני לבין עומר, אלא היה דיון פיקטיבי (שיט... חשפתי אותנו), בכדי להציג מגוון רחב יותר של כיוונים לנושא ולגרום לחניכים נוספים, פן ירבו, לקחת חלק פעיל בדיון. חבל שצריך לנקוט באמצעים כאלו כדי לעורר דיון בנושא שכזה, אבל כפי שאמרו רבים וגדולים ממני- בעסה... רועי.
 
חוץ מזה שכחתי בטיפשותי

מזכירות חניכים הראשונה השנה ב28-29 לחודש הנוכחי שבאה עלינו לטובה תעסוק בדיוק בדברים אלו, לא פחות חשובה משאר הפעולות שהוזכרו לעיל. צריך לדרבן אנשים להגיע!
 
מאיה?!?!!?

פתאום את נחמדה..? כשיש לך אינטרס, סתם, את יודעת שאת אהבתי אלייך אי אפשר לתאר במילים... וזה... סתם, תודה
 
שוב פעם שכחתי

המשפט המפורסם הוא "אכלת פילפל? שתה מיץ!" מאיה!!! ולא העיוות האיום שהיצגת לפנינת הלשון התרבותית הזו "אוכלים פלאפל שותים מיץ" ?! אני בשוק מעצמך, (= , אני קווה שכולנו למדונ לקח חשוב. ואני לא מצפה שתגידו לי מה הלקח.
 
למעלה