הגדה חדשה לפסח - יובל הכיבוש

הגדה חדשה לפסח - יובל הכיבוש

הנה הלינק. קניתי. המהדורה האנגלית ניתנת לרכישה רק דרך אמזון.

https://www.siso.org.il/sisohaggadah

נראה לי משהו מעניין ופרובוקטיבי. ולפני שכל אנשי הימין, ויהודי השטחים מתנפלים לפני שקראו...יש לזכור כי ההגדה הקיבוצית לשכשעצמה קראה תיגר, איימה ונשכה היטב את ההגדה המסורתית, למרות שהיה שם גיוון גדול מאוד, ולמעשה הצלחה תרבותית אדירה. ממש יצירה חדשה. מה שתשמעו על הגדת הכיבוש כבר נשמע אז.

עם כל ההערכה אני כמובן דבק במסורתי.

נ.ב. וכל צעקות הימין ויהודי השטחים לא יואילו ולא יקדמו שום התחלה של פיתרון כי מי שחושב לספח בלי זכויות הצבעה וכו', לא מבין מה החיים שלו, ומשדר כלאם פאהדי. מלחמת ששת הימים (שהוכנה עשר שנים ע"י עזר וייצמן) הייתה הצלחה צבאית אדירה (בעזרת השם) אך ניהול הכיבוש כישלון אדיר. ומוטב לא לעשות או להתיימר לעשות מה שלא יודעים לעשות. ב"ג הבין את זה מיד. וגם בעלה של סבתא רות שלנו וקומץ אמיצים, אבל מי יכול היה להקשיב אז...והיתר כתוב בדברי הימים ובהגדה החדשה. ולפני שיגידו שאני סמול-ני אני לא מדבר פוליטיקה, אני מדבר מציאות. והראיה: רק הליכוד מסר שטחים ואת חברון.
 

ז ק ו

New member
ואיך אתה מתמודד עם העינין שכשהעם המשועבד במצרים

רצה להשתחרר מהדיכוי, הוא לא אמר למצרים 'אני רוצה להיות חפשי לכו מכאן!" אלא הוא התחננן שהמצרים ירשו לו ללכת, ואילו כאן, נראה שהמצב הפוך.

ולעינין שנת היובל ושחרור עבדים: לא לגמרי בטוח שזה לטובת העבדים. הרי איזה עבד נשאר עד היובל? עבד שרצה בכל מאודו להשאר, כי היה לו מקום עבודה בטוח, והוא אפילו הכריז אהבתי את אדוני וכו'. אז אולי שחרור העבדים ביובל זו למעשה הפרשה כפויה? חומר למחשבה.
הרי כתוב כמה פעמים בכמה מקומות: הקונה עבד עברי כקונה אדון לעצמו. אז אולי שנת היובל היא בעצם הזדמנום לשחרור בעלי העבדים.
 
קושיתך לא ברורה

אם אתה רומז לזה שהפלשתינים יבקשו ללכת למקום אחר כי הם המשועבדים (כמונו במצרים), אזי אנחנו ביסוד ההגדרה. אנחנו אמנם משעבדים אבל גם משועבדים, ומשועבדים חזק, במה שאנחנו צריכים לתת לפלשתינים, בריאות מים כלכלה רפואה ומה לא, ומשועבדים למצב בלתי נסבל. המצרים היו משעבדים נטו ולא נתנו לנו כלום.

לעניין שחרור עבדים - אתה רואה את העבד בדומה לשכיר במובן מסויים שלא רוצה לסיים את עבודתו בגיל 67 ורוצה להמשיך. התורה שמה לזה סוף יובל. היובל הוא גם חזרה לנקודת ההתחלה המקורית של נחלתו - התחלה מחדש אמיתית.

ואם כבר עסקינן ביובל. המעיין בהלכות היובל יראה שהכל קורה בעיצומו של יום הכיפורים, כולל תקיעת השופר בצהרי היום. זה ממש מוזר ובלתי מובן שפעולה ממונית וקניינית מתבצעת בצהרי יום כיפור ותקיעת שופר שזו פעולה אסורה ברגיל גם כן בצהרי יום כיפור. מה רע בערב יום כיפור או מוצאי יום כיפור?. שאלתי כמה ולא ידעו. הרי אם זה היה קורה בערב יו"כ או מוצאי יו"כ היינו אומרים בטבעיות: ברור! לא עושים דברים כאלה ביו"כ! קשיא
 

ז ק ו

New member
אני לא רומז לזה שהפלשתינים יבקשו ללכת למקום אחר

אני אומר, שהם דורשים מאתנו ללכת למקום אחר.
 
קיבלתי את ההגדה

כל הטקסט המסורתי קיים כולל ברכת מזון לספרדים ואשכנזים. מול כל עמוד דברים נגד הכיבוש. להפתעתי לא מצאתי בינתיים משהו של ממש נגד המתנחלים וההתנחלויות. בקיצור: לייט
 

Suki333

New member
חילקו עם עיתון הארץ למנטיים. פורמט של עיתון. כריכה דקה וככה.

 
למעלה