הגדרת יהודי וישראלי

maayan2007

New member
הגדרת יהודי וישראלי

שלום לכולכם. במסגרת עבודה שאני עושה על הנושא שבכותרת ניסיתי למצוא את המקור להגדרת היהודי כ"בן לאם יהודיה או זה אשר התגייר כהלכה". האם זה כתוב איפשהו או שזוהי הלכה שבעל פה? האם ידוע מי קבע את זה? איך זה נקבע (למה לפי האם)? ומתי? תודה מראש מעיין
 
קביעת לאום הילד ביהדות

המקור המסודר הראשון לעניין הוא במשנה במסכת קידושין: המשנה מגדירה כיצד נקבע היחס של הילד הנולד: קידושין פרק ג משנה יב כל מקום שיש קדושין ואין עבירה, הולד הולך אחר הזכר. ואיזו? זו כוהנת לוויה וישראלית, שנישאו לכהן וללוי ולישראל. וכל מקום שיש קדושין ויש עבירה, הולד הולך אחר הפגום. ואיזו? זו אלמנה לכהן גדול, גרושה וחלוצה לכהן הדיוט, ממזרת לישראל, בת ישראל לממזר. וכל מי שאין לה עליו קדושין, אבל יש לה על אחרים קדושין, הולד ממזר. ואיזה? זה הבא על אחת מכל העריות שבתורה. וכל מי שאין לה לא עליו ולא על אחרים קדושין, הולד כמותה. ואיזה? זה ולד שפחה ונכרית. פירוש המשנה: יש סוגים שונים של נישואין: א. נישואין רגילים, בהם הבן הולך אחר האב. כהן וישראלית - הבן כהן; ישראל ובת כהן - הבן ישראל. ישראל ולוויה - הבן ישראל. ב. נישואין שיש להם תוקף, אבל יש בהם איסור, הבן הולך אחר הפגום: כהן שנשא גרושה, הבן הוא חלל, ונפסל מן הכהונה. ג. נישואין שהם אסורים לזוג הספציפי הזה, אבל כל אחד מהם יכול להתחתן עם יהודי אחר. לדוגמה: אח שנשא את אחותו, הבן ממזר. ד. נישואין שאינם חלים כלל, כמו נשואי תערובת, הבן הולך אחר האם. נישואי תערובת הם בקבוצה ד', ולכן הבן נחשב לפי מעמדה של האם. בהלכה הרבנית, לא נתברר טעם עיקרון זה, אך העיר הרב יעקב יחיאל וינברג (אירופה, המאה הכ'): לפי דיני התורה, הולך הולד אחרי האם. אין אנו יודעים טעמי התורה. יש אומרים שהוא טעם ביולוגי ביצירת הולד ותכונתו הגופנית והנפשית, ויש אומרים שיש בזה טעם מוסרי, שכן האם והשפעתה התמידית מכריעה בחינוך הבנים... ואחרים רואים את הטעם בוודאות הבלתי-מפוקפקת בהשתייכות הילד הנולד לאמו. אבל יהיו הטעמים איך שיהיו, כאן מכריע לא היסוד הראציונלי של החקירה המדעית, אלא היסוד הדתי שהוא היה הגורם המכריע בעיצוב דמות האומה ובעיצוב המשפחה העברית... מקווה שזה מספיק...
 

ליבליך

New member
חבל ליצור פילוג בעם...

כללי הנישואין שהזכרת למעשה מפלגים את עם ישראל לשני עמים שאסור להם להינשא אלו לאלו: פסולי החיתון, ואלו שאינם פסולי חיתון. למה הכוונה? נאמר שאדם מסויים הוא ממזר. אם הוא נישא למי שאינה ממזרה (מקרה ב'), הילדים יהיו ממזרים כמוהו. אם הוא נישא לממזרה (מקרה א'), הילדים יהיו גם כן ממזרים. בקיצור, צאצאיו לדורי דורות יהיו ממזרים, רק בגלל אופן ההתנהגות של מישהו מאבות אבותיהם, ולא יוכלו לבוא בקהל ישראל. כל מי שמיישם חוקים כאלה מפלג בהכרח את העם לשניים. יש הגיון מסויים בלהחליט על מעמדו של אדם לפי מעשיו. להחליט על זכותם של אנשים להנשא על פי מעשי אבותיהם זה פשע - ניתן לקרוא לזה אפלייה על בסיס מוצא. הפתרון היחיד למצב זה, לדעתי, הוא הנהגה של נישואים אזרחיים במדינה, כדי שהעם לא יפולג ולכל שני בני זוג תהיה אפשרות להינשא זה לזה בארצם. מניעתה המתמשכת של הזכות הזאת היא מעשה נפשע, שמפלג את העם.
 

arriy80

New member
שמעת פעם על פגם גנטי?

יש מחלות גנטיות תורשתיות. הילד אשם שההורים שלו היו נַשַאִים של הגן הפגום? לא! גם ההורים לא אשמים! אבל הילד נולד עם מחלה, והוא צריך להתמודד עם זה. פסולי חיתון, ממזרים וכדומה, שנולדו מיחסים אסורים, אין באשיותם שום בעיה!! הם בהחלט מקובלים בחברה בתור אדם! ("תלמיד חכם ממזר, קודם לכהן גדול עם הארץ!!"). הוריהם השרישו בהם פגם תורשתי של יחסים אסורים, והם נשאים וממשיכים את הפגם הזה. דוקא נישואין אזרחיים יפלגו את העם. נישואין אזרחיים יתפסו לחומרא, אך הגירושין האזרחיים אין להם שום תוקף. זאת אומרת, שהאשה יכולה להיות נשואה, אך עדיין לא קיבלה גט! כך שילדיה מבעלה השני יהיו ממזרים!! במקרה של הנהגת נישואין אזרחיים, ייוצרו פה שני עמים ולא יתאפשר שום מצב של חיבור ביניהם. יחלו לכתוב ספרי יוחסין בכדי לוודא את ייחוס המשפחות שנישאו והתגרשו לפי דרך היהדות, והנתק יהיה בלתי נמנע - לדורי דורות.
 

ליבליך

New member
מעשים אסורים עוברים בתורשה?

עד עכשיו קיבלתי ממך תמיד תגובות מעמיקות ונבונות, ולכן אני מרשה לעצמי לומר שזה אחד הנימוקים הפחות-חכמים ששמעתי. ידוע באמת שיחסים בתוך המשפחה יכולים להביא לידי ביטוי פגמים גנטיים סמויים שלא התבטאו אחרת, אבל זוג אנשים שאין ביניהם קרבה גנטית (כהן וגרושה, למשל) אינם "מעבירים בתורשה" שום גן של "מעשים אסורים" לצאצאיהם. להתייחס אליהם אחרת בנושאי נישואין זו אפליה. לאסור עליהם להינשא ליתר העם זה פילוג שלהם מהעם, ומי שפוסל אותם לנישואין הוא הפסול בעיני, ואשמח אם מי שנוהג בהם אפליה לא יתחתן עם צאצאי לדורי דורות - מי שלא מקבל אותם לצורך נישואין, כל עם ישראל צריך לא לקבל אותו ולהוקיע אותו, ומצידי שיתחיל לנהל ספרי יוחסין שיעקבו אחרי האפליות המעוותות שלו. אני רק מקווה שיהיה מי שיסכים להתחתן עם בעל דעות מעוותות כאלה בכלל.
 

arriy80

New member
מי שמבין שקיים מימד רוחני בעולם

אני שמח שהגדרת את תגובותי כמעמיקות ונבונות
. אני גם שמח שאתה כותב את הביקורת הלגיטימית שלך בצורה נאותה, ואני אשתדל להסביר את הדברים לפי הבנתי. אני לא דיברתי על האיסור של ממזרים כפגם גנטי מוכר. כי הרי ילדים כתוצאה מיחסים בין איש זר לאישה נשואה, יהיו ממזרים! למרות שאין קשרי משפחה ביניהם! הענין של הפגם הגנטי היה דוגמא. אנו מכירים פגם גנטי העובר בתורשה, למרות שההורים לא היו חולים במחלה כלשהי, אך אם הם "נשאים" של הגן הפגום, ילדיהם יכולים לחלות במחלות נוראות. כן הדבר במציאות הרוחנית. הורים שילדו ילדים תוך יחסים אסורים, פגמו את זרעם לענין נישואין. יוצר העולם שיצר את העולם שלנו עם מימד גשמי ורוחני, לימד אותנו ששני המימדים קשורים ותלויים אחד בשני, ונתן לנו את הדרך לחיות בעולם שלנו, תוך התחשבות במימד הרוחני ואופן השפעתו. מי שמבין ש: * יש מציאות של מימד רוחני * יש קשר בין המימד הרוחני לגשמי - אחד מפעיל את השני * התורה היא ספר ההוראות כיצד להפעיל את המערכת הזו לא יקשה בעיניו להבין את הענין הנדון. ושוב, בפסול החיתון אין כל פגיעה באשיותו של האדם כאדם. כמו שכתבתי, חז"ל אומרים "תלמיד חכם ממזר קודם לכהן גדול עם הארץ". האדם נמדד לפי מעשיו שלו, וזה לא סותר שייתכנו פגמים מולדים באדם מסוים ולמרות זאת הוא יהיה אדם דגול ונכבד. הערה: אתה כתבת על "כהן וגרושה" שאסור להם להנשא ליתר העם. זה ממש לא מדויק! כהן אסור לשאת גרושה. כהן מותר לשאת כל אשה אחרת מעמ"י שיחפוץ, וגרושה יכולה לשאת כל גבר אחר שתחפוץ. זהו איסור על שבט הכהנים בלבד!
 

ליבליך

New member
דיברתי על ילדים של כהן וגרושה

שאסור להם ולצאצאיהם לנצח לשאת מי שאינו פסול חיתון. אמרתי שתהיינה הסיבות אשר תהיינה, התוצאה היא שני עמים: ממזרים שיתחתנו אך ורק ביניהם, וכאלה שאינם ממזרים שיתחתנו אך ורק ביניהם. לא יהיו בין שתי הקבוצות לעולם קשרי נישואין, וכך יתפלג העם לשניים: עם הממזרים, ועם הבלתי-ממזרים. אם כבר פילוג בעם, אני מעדיף לדחוק החוצה את אלה שבשם חוקי הדת פוסלים אחרים לנישואין, ולא את אלו שנמנעה מהם הזכות להינשא לבחירי ליבם, ונפסלו על לא עוול בכפם. מי שפוסל אחרים לנישואין, פסול בעיני לנישואין. אלא שבניגוד לך, כללי הפסילה שלי לא עוברים בתורשה. אני פוסל רק מי שנוהג באופן שנראה לי קלוקל מבחינה מוסרית. אם צאצאיו יפסיקו לנהוג כך, הם כשרים בעיני לגמרי.
 

arriy80

New member
העקרון הוא שאכן זהו פגם מולד

רק יש לך טעות קטנה: ילדים של כהן וגרושה אינם אסורים לבוא בקהל כלל! ילד של כהן וגרושה נקרא "חלל", מפני שאביו חילל את הגדרתו כ"כהן", ונשא גרושה האסורה לו. בכך פגם את זרעו לעבודה המיוחדת רק לכהנים (עבודה בבית המקדש וכדו'). לחלל מותר לשאת כל אשה מכל שכבות הציבור, מפני שזהו פסול תורשתי לגבי כהונה, ולא פסול חיתון (כך נפסק להלכה). כנראה שהתכוונת לממזרים, שאכן פסולם עובר לזרעם והם אסורים לבוא בקהל ישראל. ושוב, ההסבר הראשוני יובן גם כאן. כמו שיש פגם גנטי גשמי, יש גם פגם רוחני שעובר בתורשה. מדוע יותר מובן לך שלא ירצו להנשא לאנשים הנושאים פגם גנטי? (ובכך יווצרו פה שני עמים...)
 

masorti

New member
גם לך יש טעות קטנה...

חללה אסורה בנישואין לכהן. שנאמר : "אשה זונה וחללה לא ייקחו".
 

ליבליך

New member
מה שלא מובן לי...

הוא הרעיון לאסור על אנשים שאינם נושאים פגם גנטי להנשא לאנשים הנושאים פגם גנטי. הנאצים, אגב, אסרו על בעלי מומים כאלה ואחרים להינשא לאנשים בריאים. הם באמת רצו להוציא את אותם בעלי "מומים" (לשיטתם) החוצה מתוך בני הגזע הנבחר. כל אדם יכול להחליט על דעת עצמו אם הוא חושש להנשא לאדם הנושא פגמים כאלה או אחרים, גנטיים או לא גנטיים. ברגע שמכניסים איסורים גורפים לעניין הזה, וכופים על האנשים ה"פגומים" נידוי - לא מבחירה חופשית של אדם כזה או אחר להתחתן או לא להתחתן איתם, אלא כחוק - זה פסול ונפשע. כל האנשים צריכים להיות שווים בפני החוק, וחוק שאינו כזה חובה להילחם בו עד שיבוטל ואיש לא ינהג לפיו. מה גם ש"פגם רוחני שעובר בתורשה" נשמע לי כמו משהו שהיה גורם לי להתפקע מצחוק, אם זה לא היה כל כך עצוב שאנשים מסוגלים להאמין בזה. פסילת אנשים לחיתון היא פגם רוחני חמור מאוד, לדעתי. אני מקווה שהוא לא עובר בתורשה...
 

arriy80

New member
לא מובנים לך העקרונות שהזכרתי קודם

אם אתה לא מבין שיש מציאות רוחנית בעולם, אז לא תבין גם "פגם רוחני" (כרגע זה מצחיק אותך). ההשוואה שלך לנאצים חסרת משמעות מפני שביהדות - לא אנשים המציאו את הפגמים האלו, ולא אנשים המציאו את האיסור להנשא להם (וכנראה שזו עוד נקודה שלא מובנת לך: תורה משמים). גם המושג "נידוי" הוא כלל לא נכון כאן. פסול החיתון כלל אינו מנודה מהחברה! רוב המצוות - מלבד המצוות החברתיות הנוגעות גם לאחרים - הן מצוות רוחניות. על הגשמיות אלוקים לא צריך להרות לנו, מפני שאנו רואים את העולם הגשמי, לומדים איך לחיות בו, וחיים לפי הנסיון. כשיש ענין רוחני שאנו לא מסוגלים לראותו, אלוקים מצווה אותנו להתחשב בו. איך יכולה להיות בחירה חופשית, אם אנו כלל לא מסוגלים לראות ולהבין את המהות הרוחנית הקיימת בעולם??
 

ליבליך

New member
אז אלוהים מסתיר מאיתנו את המהות הרוחנית?

למה הוא עושה זאת? למה הוא ברא אותנו כך שלא נהיה מודעים לה? סימן שהוא מעוניין שלא נתחשב בה! אחרת הוא היה בורא אותנו כך שנבין אותה. מה שנבראנו כך שלא נבין, כנראה שאיננו אמורים להתחשב בו במסגרת שיקולינו. אילו זה היינו אמורים להתחשב בכך, אלוהים היה דואג שנוכל להבין זאת כדי שנוכל לקחת את ה"מהות הרוחנית" הזאת במסגרת שיקולינו כשאנו באים להחליט איך לנהוג. מה שאיני מבין, איני יכול להתחשב בו, ומטבע הדברים הוא לא ישפיע על החלטותי. אילו היה רצוי שנתייחס ל"מציאות רוחנית" בהתנהגותנו, היינו יודעים להבין אותה כמו את המציאות הפיזית. היות ואנחנו לא, אז או שאין דבר כזה, או שאין רצון אלוהי שנדע על הדבר הזה ונתחשב בו. בכל מקרה, אין סיבה שנתייחס ל"מהות הרוחנית" הזאת. ולא מעניין אותי מי המציא את החוקים. אני שופט חוקים לפי תוכנם, ולא לפי מקורם. ואם מישהו מנוע מלהתחתן עם יתר העם, זה סוג של נידוי - גם אם לא מוחלט.
 

arriy80

New member
לצורך הבחירה החופשית

אלוקים יצר אותנו בתוך עולם גשמי, כשהמימד הרוחני מוסתר. אך מהתבוננות במציאות וגם בהסטוריה, ניתן להבין שהמימד הרוחני קיים, והפעולות הגשמיות משפיעות עליו וזה חוזר ומשפיע על העולם הגשמי. כך שיש צורך להתחשב בו. בודאי שאלוקים דאג שנבין זאת! הוא התגלה בעצמו למסור את ההוראות כיצד לחיות בעולם הגשמי לצד הרוחני, ולאחר מכן שלח את שליחיו שיורו לנו את הדרך הרצויה לכך. מה שאתה לא מבין אתה לא מתחשב בו, האמנם? את כל תחומי הרפואה, הפיזיקה, הכימיה אתה מכיר? הרי בודאי שאתה מתחשב בהם! אלא מה? למדע אתה מאמין. אמנם למדע אין כלים לבחון את המימד הרוחני של העולם. זה לא אומר שהוא באמת לא קיים! יש אנשים שיש להם כלים (אמנם מעטים) לכך, וגם ההסטוריה מספרת על אנשים כאלו. בודאי שיש להתחשב מי חוקק את החוקים. בכל מערכת חברתית יש היררכיה. אם קבוצה תחוקק חוקים נגד חוקי המדינה, חוקי המדינה יגברו. אם מדינה תחוקק חוקים נגד החוק הבינלאומי, האחרון יגבר. כשמדובר על מחוקק שגדול מבני האדם לאין שיעור, בודאי שחוקיו גוברים על כל הגיון אנושי, גם אם הם לא מובנים, אך אנו צריכים להאמין לו - בתור יוצר העולם - שכך הדרך לחיות בעולם שלנו.
 

maayan2007

New member
המון תודה

תשובה נהדרת. בדיוק מה שחיפשתי. המון המון תודה.
 
"חוק השבות"

כמדומני, היה הפעם הראשונה בה נשאלה השאלה הזו "מיהו יהודי" וגם אז הוערמו לא מעט קשיים בניסוח. מציעה לחפש את הערך, (חוק השבות) ולראות מה תעלה בחכתך
 
../images/Emo128.gifטעות. התשובה היא "חוק העם והלאום"

בגרמניה הנאצית היה הראשון שהגדיר מיהו יהודי באופן הזה. על בסיס החוק הזה נוסח התיקון ל"חוק האזרחות" שהמכונה "חוק השבות".
 
למעלה