הגדר מכשירים או דו מנועי?

sagiari

New member
הגדר מכשירים או דו מנועי?

לאחר כ200 שעות טיסה על C152/172/172RG כולל טיסה לקפריסין כדי להמשיך ולהתקדם האם השלב הבא הוא רשיון להגדר מכשירים או אולי דווקא דו מנועי ע"מ לטוס רחוק יותר. הכוונה במסגרת תחביב ולא כמקצוע. מה דעתכם ? ומדוע תודה
 
מכשירים VS דו מנועי

ההנחה המשתמעת היא שיש לך את הכסף (גם לאחרי קבלת ההגדר) כי שניהם לא זולים (או - יקרים להחריד). כלכלית: להוסיף דו מנועי לרזומה יעלה לך 1300 ש"ח בערך לשעת טיסה (אצטק) X 15 שעות לפחות (אל תסתכל בשעות המינימום אלא במה שמאחוריהן) + תשלום למדריך (200) X 15 שעות + תיאוריה (או שתלמד לבד ותחסוך איזה 1,500 ש"ח +/-) + אגרות מנהל ובוחן. לכמה הגענו? להוסיף מכשירים לרזומה יעלה לך כ-40 שעות על 172 + מדריך (700 בממוצע + 200) או לחלופין 20 שעות על 172 ו-20 שעות על סימולטור (למשל ב-FNA או בכנפיים - כ-350 ש"ח לשעה + 200 למדריך). היתרונות של הסימולטור - הדמיית מצבים שאין (ולא יהיו) בישראל. היתרונות של מטוס - תחושת תחת (וכמה שהיא לא אמינה). תוסיף לזה קורס תיאוריה ארוך (כ-3000 ש"ח) אגרות ומבחנים, בוחן וכו´. לכמה הגענו? חווייתית: אין, אין, אין כמו להתנסות בטיסה בחו"ל (למשל, ארה"ב) כדי לטעום חוויית טיסת IFR אמיתית בתנאים אמיתיים (לא סתם ILS בכאילו אלא בתנאי מכשירים אמיתיים, שגם מכריחים אותך לפעמים לעבור באמת לשדה החלופי, וכד´). מה הטעם: הגדר IFR יהפוך אותך למנוסה יותר, אחראי יותר, מחושב יותר - בקיצור יותר טייס. אמנם הטיסה לעיתים משעממת (מה כבר יש לראות בתוך ענן?!) אבל מקצועית יותר. ההגדר גם יאפשר לך להיות גמיש יותר (לימים ונתיבים שלא ניתן לטוס בהם CVFR). להיות ממוכשר גם יאפשר לך לצאת לחו"ל רחוק יותר מקפריסין, וגם על חד מנועי (למשל על 182, מוני או לאנס). דו מנועי גם הוא יחשל אותך וישפר אותך כטייס. לא ניסיתי בעצמי אז אין לי מה להקנות מהנסיון. איתו תגיע יותר מהר לקפריסין. אני חושב שגם בלי IFR תוכל לצאת לחו"ל (בדוק עם המנוסים יותר). למה לא תעשה את שניהם בארה"ב (IFR + GB) במחיר כלכלי של אחד בארץ ובמחיר חווייתי בלתי ניתן לכימות, ואז תעשה לשניהם הסבה בארץ? כך תהרוג שתי ציפורים במכה. שאל את צור בנר או את צביקה הרפז (פרסומת סמויה, בחינם. תגידו תודה).
 
לטעמי מכשירים קודם

לי קורס המכשירים הוסיף הרבה יותר מאשר הקורס הדו-מנועי. במסגרת לימודי מכשירים לומדים נושאים נרחבים וחשובים, כמו תכנון טיסה, קריאת מפות ודפיות ועזרי ניווט. לימוד אופן הטיסה בתנאי מכשירים גם הוא מוסיף המון, ותמיד שימושי, כי לעולם אינך יודע מתי תיתקע לתוך איזה אובך או ערפל לא צפוי. קראתי מאמר, איני זוכר היכן, שהראה כי טייסי VFR לא הצליחו להחזיק טיסה י"א בתנאי IMC למשך יותר מדקה, או משהו כזה. וזה באמת חשוב לדעת איך לעשות. לגבי הקורס הדו מנועי, זה גם נחמד. נחמד להטיס מטוס מסובך וחזק יותר. אך קח נא בחשבון שממש אין מצאי של מטוסים כאלו בהרצליה להשכרה. אז אם בכוונתך לטוס דו-מנועי, קח בחשבון להכנס שותף לאחד כזה. בנוסף, הקורס די מבאס: שוב ספר סגור, ספר פתוח, יט"כ. ורוב הקורס, העיוני והמעשי, עוסק בחירומים (קרי: איך לטוס בדו-מנועי על מנוע אחד). זה מאד מאד חשוב, אבל מאד מאד צר מאידך. לסיכום דעתי, שני ההגדרים מרחיבים דעתו של אדם. אולם, אם יש צורך לבחור באחד מהם, אין שאלה בכלל. בשמחות אבי
 
דו מנועי ולא מכשירים

אני מבין שקיימת רק אופציה אחת מתוך השתיים.... הייתי ממליץ לך ללכת על דו מנועי, על מנת להגדיל את טווח הטיסות ולקבל יותר נסיון. אין ספק שרשיון מכשירים מעלה את רמת הטיסה והבטחון העצמי שלך, אבל מתוך נסיון, אני אומר לך שחלק ניכר מאלה שעשו רשיון מכשירים, לא מימשו ולו פעם אחת נחיתת מכשירים אמיתית, בתנאי אל ראות, ואפילו לא במבחן השנתי שהם צריכים לעשות, ועולה להם כסף רב. גם האימונים לפני וגם המבחן. יש לך האפשרות ללמוד מכשירים בתאוריה, שזה קורס מאד מענין שמוסיף המון ידע, ולאחר מכן, לתרגל טיסות מכשירים עם טייס ביטחון, וזה מותר, חוקי לחלוטין, ועולה הרבה פחות.הבטחון שתצבור יהיה שווה כמעט לחלוטין לקורס עם התעודה, שאין בה שימוש.
 
מכשירים לפני דו מנועי

אני מניח שבכוונתך להמשיך להתפתח בנושא התעופה , אפילו כתחביב ולכן אין בכוונתך לחסוך בהוצאות. הגדר מכשירים ישפר את רמת טיסתך בסדר גודל לפחות מבחינת דיוק בהטסה, חלוקת עומס וקשב, היכולת לטוס מתי שאתה מחליט ומביאה אותך לדרגה גבוהה יותר של מקצוענות. גם אם תחליט לא לחדש את ההגדר כל שנה בגלל השקעת מאמץ וכספים, הרי שהיתרונות אותם מניתי נשארים שלך! דו מנועי עשוי לתת לך הרגשת בטחון גבוהה יותר (לא בכל מטוס...) אך לגבי מהירות וטווחי טיסה ישנם חד מנועיים שאינם קוטלי קנים, כמובן שעל מנת לשמור על כושר מירבי - במיוחד בדו מנועיים בעלי מנוע קריטי - יש להשקיע באימונים תכופים לשמירת רמה.
 

צור בנר

New member
הגדר מכשירים - מדוע כדאי?

אני מרשה לעצמי להצטרף למצדדים בקורס להגדר המכשירים. סיבה ראשונה היא באמת הסיבה הבטיחותית. האימון בהטסת מטוס/סימולטור בתנאי מזג אויר מגבלתיים , יכול בהחלט להציל נפשות כשנקלעים למצבים לא נעימים. מצבים כאלה ניתן למצוא בימי קיץ רבים עם ענני סטרטוס או סטרטו - קומולוס נמוכים (גובה 2000 מעפ"י), אשר לעיתים נאלצים "לגרד" אותם כשנתקלים בהם לעיתים די מזומנות לאורך החוף. לעיתים, כניסה לענן "טועה" יכולה להביא לאיבוד התמצאות במרחב לטייסים לא מנוסים בכגון אלה. זוהי תשובתי לאלה האומרים "בארץ אין כמעט תנאי מכשירים"... סיבה שנייה, אשר אני מחשיב אותה כמעט באותה הדרגה, היא האספקט המקצועי. היתה לי הזכות ללמד מספר פעמים תאוריה והדרכה מעשית של מכשירים ואני חייב לומר כי הקפיצה המקצועית אותה עושה טייס הלומד להגדר זה היא קפיצה מהגדולות, או אף הגדולה שיעשה ב"חייו התעופתיים". אתה לומד להכיר את המטוס טוב יותר, להיות רגיש לתנועותיו, להעלות במחשבתך את מיקומך במרחב, להטיס בצורה עדינה ומבוקרת ודברים רבים נוספים. גם אם אינך עוזה את המבחנים (ונתקלתי בלפחות שניים כאלה), כדאי מאד לעבור את הקורס או את חלק הארי שלו.
 

eyalmnm

New member
אני חולק על דעתך למרות שגם אני ....

למרות שהתחלתי מכשירים לפני הדו מנועי אני חושב שבמדינתינו עדיף לעשות דו מנועי קודם מכיוון: שבארץ אין אפשרות לטוס מכשירים ואין אפשרות לתרגל זאת כך שבמקה של כניסה לענן קיים סיכוי די סביר שגם הטייס בעל הגדר המכשירים יבצע 180 כמו הטייס שללא מכיוון שארצנו מוקפת ים ואויבים יעדי הטיסה בדרך כלל הם מדינות מעבר לים ואישית אני מעדיף מנוע נוסף מעל הים ורמת המקצועיות של הטייס בעל הגדר דו מנועי תעלה לאחר שיעשה מכשירים מתוך הבנה שזה לא או מכשירים או דו מנועי אלה גם וגם.
 

sagiari

New member
מכשירים או דו מנועי - סיכום

ראשית ברצוני להודות לכל המשתתפים הערותיכם/הארותיכם היו לענין זה גם מוכיח שכשיש נושא מענין ההתיחסות היא רצינית וללא השתלחויות. וזה מה שהבנתי מכם 1. תחביב הטיס הוא יקר ושני הנושאים עולים בכסף רב. 2. לימוד טיסה בתנאי מכשירים משפר את מיומנות הטיסה, מעלה את רמת הטייס ונותן לו כלים להחלץ במקרים של שינוי מזג אויר (עננות)בלתי צפויים אולם אין צורך להוציא הגדר מכשירים בגלל העלות והצורך "לשמור" אותו מול הנחיצות שלו בטיסה בארץ. 3. לימוד דו מנועי כדאי בעיקר לצורך טיסות לטווח ארוך(בטיחות) אולם הוא יקר וקיים קושי בשכירת דו מנועי בארץ. הפיתרון הוא שותפות. 4. אסיים בבדיחה בנושא, אותה שמעתי מקברניט 400-747 בטיסה לניו-יורק, עת עסקנו בהשוואה ל777 (דו מנועי להזכירכם)- שאלו את מנכ"ל בואינג מדוע הוא טס רק במטוסים עם 4 מנועים אז הוא השיב " לא ידעתי שיש מטוסים עם 6 מנועים". טיסות בטוחות
 
למעלה