"הגיגים ומחשבות" בנושא התאורה

אלון 58

New member
"הגיגים ומחשבות" בנושא התאורה

בישראל כידוע קיימת תקנה או חוק(מי יודע את ההגדרה?),שכל נהג באשר הוא,בכל סוגי הרכב,מחויב בהדלקת אורות "בחורף",החורף כידוע,לא ממש מוגדר,פרט לכך שהמחוקק קבע תאריכים מקריים שקל לזכור אותם,ואין כלל התיחסות לכך שאין בזה כלל התאמה לתנאי-מזג-אויר משתנים.אוסיף ואומר שאני באופן אישי,מקפיד להדליק אורות-דרך בכל השנה,בעיקר בנסיעות בין-עירוניות,בכל סוגי הרכב שיוצא לי לנהוג פה ושם. לדעתי החוק/תקנה בנושא זה של משרד-התחבורה,הוא טפשי ולא עונה על הצרכים האמיתיים של הראות הטובה בכבישי הארץ,אני סבור שהיה צריך לחוקק חוק המחייב הדלקת אורות בכל מצב שהרכב בתנועה(עם הקפדה יותר על נסיעות בינעירוניות),וכל זה למה?כי מי קבע שבקיץ תנאי הראות הם "טובים יותר"?לא בהכרח,דוקא בקיץ יש הרבה יותר ימי אובך,ימים בהירים בחורף הם לרוב בהירים ובעלי ראות טובה בהרבה מימי קיץ.התקנה שמחייבת משאיות,אוטובוסים,מוניות ואופנועים להדליק בחורף אורות גם בעיר,ורכבים אחרים לא,שטותית לגמרי,אין הבדל גדול בשטח עירוני בין מונית למכונית "פרטית",נכון שמונית לפעמים מוזנקת לנסיעת-חוץ ורצוי שהאורות יהיו דלוקים קבוע בזמן תנועה,אבל זו שטות להגיד שזה לא חל על מקבילתה "הפרטית". יש את הענין שהרבה נהגים/ות לא מבחינים באור-יום שהם נוהגים עם האור הגבוה(אור מעבר),הרי כל רכב מצויד בנורת-בקרה כחולה(BEAM),שלרוב ניתן לראותה גם ביום,או פשוט לודא לפני תחילת הנסיעה על איזה מצב האורות,ולהקפיד להשתמש באור הרגיל,לתשומת-הלב של מי שלא מקפיד:האור הגבוה מסנוור גם באור-יום,אי-לכך כל אחד רצוי שידע על איזה מצב תאורה הוא/היא נוהגים.ובתוספת לכך לשים-לב גם בחשכה לא לסנוור את אלו שלפניכם או מולכם,כי בנפשנו הדבר. וישנם כאלה שהם "חכמים" יותר,ומדליקים אורות-ערפל שלא לצורך,ובשביל "הרושם"(לרוב מדובר בצעירים ופוחזים),שנתנו את מכוניתם לחשמלאי רכב,שיסדר מעקף,שיאפשר הדלקת אורות-ערפל ללא אורות ראשיים,שבמקור יצרני המכוניות לא מאפשרים זאת,אורות-הערפל הם לשמוש בערפל בלבד,וגם בתנאי גשם שוטף או שלג היכן שיש לפעמים,הם משפרים את הראות של הרכב הנוסע.אם המשטרה היתה נותנת דעתה גם לנושא זה,היה צריך לשלול רשיונות גם של נהגים העושים שמוש לא נכון באמצעי-התאורה של המכוניות,ומשתמשים בפנסים המסנוורים הללו שלא לצורך,אבל כידוע,אין כמעט אכיפה בנושא הזה(אור-ערפל:אני מתכוון גם לקדמי הלבן והאחורי האדום החזק). בענין התאורה דוקא לדעתי יש ללמוד מארצות סקנדינויה ולא משאר אירופה,בסקנדינויה יש חובת הדלקת אורות כל השנה לכל סוגי הרכב,ולא כפי שקרה לי כמה פעמים בנהיגת מכוניות שכורות בספרד ובפורטוגל למשל,בתנאי אביב או סתו,ערפל או גשם לסירוגין,שמקומיים טפשים היו עושים לי סימני-ידיים כשואלים למה אני מדליק אורות,לך תסביר להם מאיפה באתי.כמו-כן ראיתי בכמה ארצות,כמו ספרד או ירדן,שהרבה כלי-רכב,כולל אוטובוסים,נוסעים בערב,בחשכה בעיר,עם אורות חניה בלבד,הם "מסתפקים" בתאורת הרחוב. עד לפני כמעט 10 שנים הייתי שוטר-מתנדב במדים,ובאחד הסיורים הממונעים בעירי,עצרתי ב-20:00 מכונית סובארו DL חדישה דאז שנוסעת ללא אורות ראשיים,אלא רק עם אורות חניה,נהג המכונית,שהזדהה כעולה חדש יחסית,אבל דיבר עברית טובה,אמר לי לאחר ששאלתיו למה הוא בלי אורות,והוא השיב שהוא בא ממוסקוה שברוסיה,ושם בנהיגה עירונית הם לו חויבו להדליק אורות מלאים.הסברתי לו שעם כל הכבוד למוצאו,פה החוקים שונים,והוא מחויב להדליק אורות דרך כל זמן החשכה,לא משנה בעיר או מחוץ לעיר,הוא הודה לנו,הוזהר שיקפיד על-כך ושוחרר לדרכו.המקרה הזה מראה שאנשים כאלו היו באים הנה,לא מכירים את החוקים,רוכשים מכוניות חדשות,ועולים לכביש עם עבירות,שסביר שחלקם לא מודעים להן,וחבל,היה צריך להעביר להם קורסי-תאוריה ללימוד התקנות המקומיות,ושידעו להתאים עצמם לכאן. אשמח לדעת מה חושבים/ות עוד גולשים/ות שמתעניינים בנושאי תעבורה,על נושא התאורה בכבישים,ואולי להעלות בעיות שנשכחו ממני ואף להביא דוגמאות מנסיעותיהם בחיי היומיום,זה נושא מעניין וחשוב,וקשור לבטיחות של כולנו. יום טוב לכולם/ן!
 

be_roo

New member
התקנה הזו אכן מגוחכת + כמה הערות

והערות אישיות. ב"חורף" קייצי כמו אצלנו באמת מגוחך לחייב הדלקת אורות על פי לוח השנה, וגם אני כמוך עם אורות דולקים תמיד. אבל אתה טועה בנוגע ל"צרכים" שהחוק עונה עליהם. עוד הרבה לפני החוק הזה תקנות התעבורה ענו על כל המקרים בהם יש צורך להדליק אורות. התקנות מגדירות "זמן תאורה" שבו חייבים להדליק אורות על פי שעות היום וגם כל מצב שבו הראות לקויה מסיבות שונות. פה צריך כמובן לסמוך על שיקול הדעת של הנהגים, דבר בעייתי כאשר לא טורחים להטמיע בהם שיקול דעת בשום נושא. אור גבוה אינו אור מעבר, אור מעבר הוא התאורה ה"רגילה" (נקרא כך על בגלל שבורר האורות נמצא בין מצב אורות החניה לאורות הגבוהים). אני אחלוק על הקביעה כי אורות גבוהים מסנוורים באור יום מלא אבל לרוב הם מיותרים. אורות ערפל אכן נועדו לשימוש בערפל בלבד, אבל גם הם לא מסנוורים אם הם הותקנו כנדרש בחוק. כל הרעיון באורות ערפל הוא שהם מכוונים כלפי מטה כדי למנוע מהערפל להחזיר את הקרניים לנהג הרכב שהפעיל אותם. אין להשתמש בהם בתנאים אחרים מהסיבה העיקרית היא שהם לא מאירים שום חלק רלוונטי מהכביש. היות והם מכוונים כלפי מטה הם מאירים למרחק קטן. בתנאי ערפל כשנוסעים לאט זה מספיק, בכל מהירות בינעירונית אחרת מה שיכנס למעגל התאורה הזה ממילא כבר ידרס. הדבר מושך את תשומת הלב של הנהג לאיזור המואר במקום שיסתכל הרחק קדימה. לא שיש לכך הצדקה, קצת מוגזם לדרוש שלילת רשיון על עבירה שכזו, אתה לא חושב? מדינות סקנדינביה נמצאות בעלטה הרבה יותר שעות מישראל, הם לא בדיוק מקום להשוואה. גם אני נתקלתי בעבר בסימונים מוזרים מצד נהגי אירופה כשנסענו עם אורות, אבל בשנים האחרונות המקרים הללו פוחתים ויותר נהגים אירופאים (לפחות בצרפת ושוויץ) נוסעים עם אורות ביום. זהו, בנתיים.
 

אלון 58

New member
תודה אבל בכל זאת...:

1.יתכן וטעיתי בהגדרה,רצוי לעיין אפילו בספר
ולבדוק מה זה אור דרך ואור מעבר. 2.אורות גבוהים כן מסנוורים ביום,בזה אמשיך לחלוק עליך,מה גם כשהייתי שוטר מתנדב,היה לי את ספר עבירות התנועה,היה שם סעיף בנושא האור הגבוה,וזה התיחס לאיסור על השמוש בו כשיש ממולך רכבים,בכל שעות היממה,ובצדק,בזה לא תשכנע אותי,אבל זכותך לחשוב כך,יש סעיף ב"חוק היבש". 3.אורות-הערפל אמנם לא אמורים לתת טווח ראיה ארוך קדימה,לרוב יש להם יותר הכוונה לצדי הדרך. 4.אולי מוגזם לשלול רשיון,אבל חייבים למצוא דרך להטמיע בנהגים שמוש נכון בתאורה,גם ביום. 5.בצרפת גם נהגתי בעבר ולא זכורים לי סימנים על האורות,כך גם כשנהגתי בדרום-אפריקה.
 
אורות ערפל אחוריים מסנוורים!

יכול להיות שהתכוונת לאורות ערפל קדמיים, אני בכל אופן מדבר על אורות ערפל אחוריים האדומים הבוהקים שמאוד מאוד מסנוורים נהגים שנוסעים מאחורי אותו רכב ואנשים סתם מפעילים אותם!! אין להפעיל אורות ערפל בשום תנאים אחרים לא רק בגלל שהם לא מאירים אלא בגלל שהם מסנוורים!!! לפחות אורות הערפל האחוריים, ממש סינוור לעיניים חבל על הזמן. אני חושב שזו עבירה מסוג אי הפעלת אורות כנדרש ויש עליה 2 נקודות.
 

wil

New member
האחוריים אכן מסנוורים ומעצבנים

ולדעתי ברוב הרכבים שנוסעים עם אור ערפל אחורי דלוק יושב נהג שחושב מדי פעם "אני חייב לשאול במוסך בטיפול הבא מה אומרת הנורה הכתומה הזו שדולקת רצוף כבר חודש..."
 

be_roo

New member
הכוונה אכן הייתה לקדמיים בלבד

כמו שניתן להבין על פי התיאור שנתתי (מכוונים כלפי מטה). אור ערפל אחורי אכן בוהק מאוד ומסנוור. אבל אותו פחות מדליקים נהגים לשם "פוזה" או מתוך אמונה מוטעית שכך הם רואים יותר טוב. רוב הנהגים שנוסעים איתו דולק זה בגלל שהוא הודלק בטעות ובכלל יאן להם מושג שהוא עובד ואיפה מכבים אותו, או שהם הדליקו אותו לפני 5 שנים כשהיה ערפל יום אחד, או שהם הדליקו אותו כי היה איזה חצי ענן שריחף 30 מטר מעל לכביש והם נבהלו.
 
למעלה