"הגיגים ומחשבות" בנושא התאורה
בישראל כידוע קיימת תקנה או חוק(מי יודע את ההגדרה?),שכל נהג באשר הוא,בכל סוגי הרכב,מחויב בהדלקת אורות "בחורף",החורף כידוע,לא ממש מוגדר,פרט לכך שהמחוקק קבע תאריכים מקריים שקל לזכור אותם,ואין כלל התיחסות לכך שאין בזה כלל התאמה לתנאי-מזג-אויר משתנים.אוסיף ואומר שאני באופן אישי,מקפיד להדליק אורות-דרך בכל השנה,בעיקר בנסיעות בין-עירוניות,בכל סוגי הרכב שיוצא לי לנהוג פה ושם. לדעתי החוק/תקנה בנושא זה של משרד-התחבורה,הוא טפשי ולא עונה על הצרכים האמיתיים של הראות הטובה בכבישי הארץ,אני סבור שהיה צריך לחוקק חוק המחייב הדלקת אורות בכל מצב שהרכב בתנועה(עם הקפדה יותר על נסיעות בינעירוניות),וכל זה למה?כי מי קבע שבקיץ תנאי הראות הם "טובים יותר"?לא בהכרח,דוקא בקיץ יש הרבה יותר ימי אובך,ימים בהירים בחורף הם לרוב בהירים ובעלי ראות טובה בהרבה מימי קיץ.התקנה שמחייבת משאיות,אוטובוסים,מוניות ואופנועים להדליק בחורף אורות גם בעיר,ורכבים אחרים לא,שטותית לגמרי,אין הבדל גדול בשטח עירוני בין מונית למכונית "פרטית",נכון שמונית לפעמים מוזנקת לנסיעת-חוץ ורצוי שהאורות יהיו דלוקים קבוע בזמן תנועה,אבל זו שטות להגיד שזה לא חל על מקבילתה "הפרטית". יש את הענין שהרבה נהגים/ות לא מבחינים באור-יום שהם נוהגים עם האור הגבוה(אור מעבר),הרי כל רכב מצויד בנורת-בקרה כחולה(BEAM),שלרוב ניתן לראותה גם ביום,או פשוט לודא לפני תחילת הנסיעה על איזה מצב האורות,ולהקפיד להשתמש באור הרגיל,לתשומת-הלב של מי שלא מקפיד:האור הגבוה מסנוור גם באור-יום,אי-לכך כל אחד רצוי שידע על איזה מצב תאורה הוא/היא נוהגים.ובתוספת לכך לשים-לב גם בחשכה לא לסנוור את אלו שלפניכם או מולכם,כי בנפשנו הדבר. וישנם כאלה שהם "חכמים" יותר,ומדליקים אורות-ערפל שלא לצורך,ובשביל "הרושם"(לרוב מדובר בצעירים ופוחזים),שנתנו את מכוניתם לחשמלאי רכב,שיסדר מעקף,שיאפשר הדלקת אורות-ערפל ללא אורות ראשיים,שבמקור יצרני המכוניות לא מאפשרים זאת,אורות-הערפל הם לשמוש בערפל בלבד,וגם בתנאי גשם שוטף או שלג היכן שיש לפעמים,הם משפרים את הראות של הרכב הנוסע.אם המשטרה היתה נותנת דעתה גם לנושא זה,היה צריך לשלול רשיונות גם של נהגים העושים שמוש לא נכון באמצעי-התאורה של המכוניות,ומשתמשים בפנסים המסנוורים הללו שלא לצורך,אבל כידוע,אין כמעט אכיפה בנושא הזה(אור-ערפל:אני מתכוון גם לקדמי הלבן והאחורי האדום החזק). בענין התאורה דוקא לדעתי יש ללמוד מארצות סקנדינויה ולא משאר אירופה,בסקנדינויה יש חובת הדלקת אורות כל השנה לכל סוגי הרכב,ולא כפי שקרה לי כמה פעמים בנהיגת מכוניות שכורות בספרד ובפורטוגל למשל,בתנאי אביב או סתו,ערפל או גשם לסירוגין,שמקומיים טפשים היו עושים לי סימני-ידיים כשואלים למה אני מדליק אורות,לך תסביר להם מאיפה באתי.כמו-כן ראיתי בכמה ארצות,כמו ספרד או ירדן,שהרבה כלי-רכב,כולל אוטובוסים,נוסעים בערב,בחשכה בעיר,עם אורות חניה בלבד,הם "מסתפקים" בתאורת הרחוב. עד לפני כמעט 10 שנים הייתי שוטר-מתנדב במדים,ובאחד הסיורים הממונעים בעירי,עצרתי ב-20:00 מכונית סובארו DL חדישה דאז שנוסעת ללא אורות ראשיים,אלא רק עם אורות חניה,נהג המכונית,שהזדהה כעולה חדש יחסית,אבל דיבר עברית טובה,אמר לי לאחר ששאלתיו למה הוא בלי אורות,והוא השיב שהוא בא ממוסקוה שברוסיה,ושם בנהיגה עירונית הם לו חויבו להדליק אורות מלאים.הסברתי לו שעם כל הכבוד למוצאו,פה החוקים שונים,והוא מחויב להדליק אורות דרך כל זמן החשכה,לא משנה בעיר או מחוץ לעיר,הוא הודה לנו,הוזהר שיקפיד על-כך ושוחרר לדרכו.המקרה הזה מראה שאנשים כאלו היו באים הנה,לא מכירים את החוקים,רוכשים מכוניות חדשות,ועולים לכביש עם עבירות,שסביר שחלקם לא מודעים להן,וחבל,היה צריך להעביר להם קורסי-תאוריה ללימוד התקנות המקומיות,ושידעו להתאים עצמם לכאן. אשמח לדעת מה חושבים/ות עוד גולשים/ות שמתעניינים בנושאי תעבורה,על נושא התאורה בכבישים,ואולי להעלות בעיות שנשכחו ממני ואף להביא דוגמאות מנסיעותיהם בחיי היומיום,זה נושא מעניין וחשוב,וקשור לבטיחות של כולנו. יום טוב לכולם/ן!
בישראל כידוע קיימת תקנה או חוק(מי יודע את ההגדרה?),שכל נהג באשר הוא,בכל סוגי הרכב,מחויב בהדלקת אורות "בחורף",החורף כידוע,לא ממש מוגדר,פרט לכך שהמחוקק קבע תאריכים מקריים שקל לזכור אותם,ואין כלל התיחסות לכך שאין בזה כלל התאמה לתנאי-מזג-אויר משתנים.אוסיף ואומר שאני באופן אישי,מקפיד להדליק אורות-דרך בכל השנה,בעיקר בנסיעות בין-עירוניות,בכל סוגי הרכב שיוצא לי לנהוג פה ושם. לדעתי החוק/תקנה בנושא זה של משרד-התחבורה,הוא טפשי ולא עונה על הצרכים האמיתיים של הראות הטובה בכבישי הארץ,אני סבור שהיה צריך לחוקק חוק המחייב הדלקת אורות בכל מצב שהרכב בתנועה(עם הקפדה יותר על נסיעות בינעירוניות),וכל זה למה?כי מי קבע שבקיץ תנאי הראות הם "טובים יותר"?לא בהכרח,דוקא בקיץ יש הרבה יותר ימי אובך,ימים בהירים בחורף הם לרוב בהירים ובעלי ראות טובה בהרבה מימי קיץ.התקנה שמחייבת משאיות,אוטובוסים,מוניות ואופנועים להדליק בחורף אורות גם בעיר,ורכבים אחרים לא,שטותית לגמרי,אין הבדל גדול בשטח עירוני בין מונית למכונית "פרטית",נכון שמונית לפעמים מוזנקת לנסיעת-חוץ ורצוי שהאורות יהיו דלוקים קבוע בזמן תנועה,אבל זו שטות להגיד שזה לא חל על מקבילתה "הפרטית". יש את הענין שהרבה נהגים/ות לא מבחינים באור-יום שהם נוהגים עם האור הגבוה(אור מעבר),הרי כל רכב מצויד בנורת-בקרה כחולה(BEAM),שלרוב ניתן לראותה גם ביום,או פשוט לודא לפני תחילת הנסיעה על איזה מצב האורות,ולהקפיד להשתמש באור הרגיל,לתשומת-הלב של מי שלא מקפיד:האור הגבוה מסנוור גם באור-יום,אי-לכך כל אחד רצוי שידע על איזה מצב תאורה הוא/היא נוהגים.ובתוספת לכך לשים-לב גם בחשכה לא לסנוור את אלו שלפניכם או מולכם,כי בנפשנו הדבר. וישנם כאלה שהם "חכמים" יותר,ומדליקים אורות-ערפל שלא לצורך,ובשביל "הרושם"(לרוב מדובר בצעירים ופוחזים),שנתנו את מכוניתם לחשמלאי רכב,שיסדר מעקף,שיאפשר הדלקת אורות-ערפל ללא אורות ראשיים,שבמקור יצרני המכוניות לא מאפשרים זאת,אורות-הערפל הם לשמוש בערפל בלבד,וגם בתנאי גשם שוטף או שלג היכן שיש לפעמים,הם משפרים את הראות של הרכב הנוסע.אם המשטרה היתה נותנת דעתה גם לנושא זה,היה צריך לשלול רשיונות גם של נהגים העושים שמוש לא נכון באמצעי-התאורה של המכוניות,ומשתמשים בפנסים המסנוורים הללו שלא לצורך,אבל כידוע,אין כמעט אכיפה בנושא הזה(אור-ערפל:אני מתכוון גם לקדמי הלבן והאחורי האדום החזק). בענין התאורה דוקא לדעתי יש ללמוד מארצות סקנדינויה ולא משאר אירופה,בסקנדינויה יש חובת הדלקת אורות כל השנה לכל סוגי הרכב,ולא כפי שקרה לי כמה פעמים בנהיגת מכוניות שכורות בספרד ובפורטוגל למשל,בתנאי אביב או סתו,ערפל או גשם לסירוגין,שמקומיים טפשים היו עושים לי סימני-ידיים כשואלים למה אני מדליק אורות,לך תסביר להם מאיפה באתי.כמו-כן ראיתי בכמה ארצות,כמו ספרד או ירדן,שהרבה כלי-רכב,כולל אוטובוסים,נוסעים בערב,בחשכה בעיר,עם אורות חניה בלבד,הם "מסתפקים" בתאורת הרחוב. עד לפני כמעט 10 שנים הייתי שוטר-מתנדב במדים,ובאחד הסיורים הממונעים בעירי,עצרתי ב-20:00 מכונית סובארו DL חדישה דאז שנוסעת ללא אורות ראשיים,אלא רק עם אורות חניה,נהג המכונית,שהזדהה כעולה חדש יחסית,אבל דיבר עברית טובה,אמר לי לאחר ששאלתיו למה הוא בלי אורות,והוא השיב שהוא בא ממוסקוה שברוסיה,ושם בנהיגה עירונית הם לו חויבו להדליק אורות מלאים.הסברתי לו שעם כל הכבוד למוצאו,פה החוקים שונים,והוא מחויב להדליק אורות דרך כל זמן החשכה,לא משנה בעיר או מחוץ לעיר,הוא הודה לנו,הוזהר שיקפיד על-כך ושוחרר לדרכו.המקרה הזה מראה שאנשים כאלו היו באים הנה,לא מכירים את החוקים,רוכשים מכוניות חדשות,ועולים לכביש עם עבירות,שסביר שחלקם לא מודעים להן,וחבל,היה צריך להעביר להם קורסי-תאוריה ללימוד התקנות המקומיות,ושידעו להתאים עצמם לכאן. אשמח לדעת מה חושבים/ות עוד גולשים/ות שמתעניינים בנושאי תעבורה,על נושא התאורה בכבישים,ואולי להעלות בעיות שנשכחו ממני ואף להביא דוגמאות מנסיעותיהם בחיי היומיום,זה נושא מעניין וחשוב,וקשור לבטיחות של כולנו. יום טוב לכולם/ן!