אני כלל לא מסכים איתך
גם הרמב"ם דיבר על ייעוד לאדם, האם גם דבריו טפשיים? לא תלמד אותו? והרי בדיוק בדברי ההסבר של מארקס הוא שולל את מה שאתה אומר - הוא לא אומר שיש ייעוד אחד משותף, אלא שהתחום הוא משותף. כלומר, שהייעוד הזה בא לידי ביטוי ביצירה - שאותה הוא רצה לכונן כעבודה, כדי שגם הפרט וגם הכלל יפיקו מזה את התועלת המירבית - ואולם עצם היצירה היא פרטנית לכל אחד ואחד על פי כשרונו. בכך כמדומני יש תשובה לארבעת הסעיפים של דבריך. ומעבר לכך, הרי אי אפשר לפסול את ההגות שלו או של היגל על סמך דעה מנוגדת לאחת מעמדותיהם. אפשר בהחלט להתווכח עליה, אבל אינני מוצא כל רווח מפסילתה או מהקביעה שאין כל טעם להגות בה. הדבר נכון גם לגבי דוגמא אמפירית, כמו זו שנתת. איכשהו נראה לי שלא לכך כיוון מארקס בתיאוריה שלו. האם ייתכן שלקח בחשבון דוגמאות מסוג זה?
אה, עכשיו הכל ברור: הקריטריון לכישרון נבחן על בסיס הענקת פרס נובל. משמע: כל מי שקיבל פרס נובל מוכשר בתחומו (ואגב, מה זה אומר על מי שלא קיבל את הפרס?). אין כאן כלל שיפוט אנושי, אלא בת קול שיוצאת מן השמיים וקובעת: מה לכם חכמים לערער על אובמה? שהרי הוא מביא את השלום בכל מקום, ואין מביאין כל ראיה מדעית נגד נילס בוהר, שכן, הוא זכה בפרס נובל. ורק אני, יושב לי על המיטה, מנסה בכוח, דף אחרי דף, לקרוא את אליס מונרו, ולא מבין מה מצאו בה מלאכי השרת, אבל מה לעשות, רק בריחה תגרום לי להחזיר את הספר למדף.