הגנה על התזה

הגנה על התזה

שלום חוזרת אליכם אחרי היעדרות... שאלה לי אליכם, ייתכן וקצת פטתית והזויה אך אשאל אותה בכל זאת... בעוד מספר חודשים אידרש להגן על התזה שלי לפני מספר בוחנים ואני מעכשיו בלחץ, אמנם מדחיקה ואומרת לעצמי תירגעי עוד יש יהיה לך זמן להילחץ אבל ללא הועיל וכן אני כבר שמעתי על כל האמרות נוסח דמייני אותם בתחתונים וכו'... ובכל זאת למי שהיה בסיטואציה כזו ולמי שלא כיצד מתכוננים נפשית לדבר כזה? איזו כמות ידע אמורים לדעת? אמורים לשנן דברים? כמה זמן דבר כזה אורך? איך לא שוכחים? ובטח עוד אתחקר רבות את המנחה שלי ואת הקולגות אבל בינתיים רוצה לקבל אינפו מכם ברשותכם/ן. תודה
 

22ק ו ס ם

New member
זה מאוד פשוט

מעבר להתרגשות הטבעית, יש שני דברים שמשחקים לטובתך ואמורים להקל על הלחץ שלך. ראשית, אם המנחים החליטו שאת מוכנה להגן על התיזה שלך, סימן שהם חושבים שהיא תיזה מספיקה. אם הם יתחילו לשאול שאלות עקרוניות כמו למה לא עשית ככה? זה מראה שהם לא עשו את העבודה שלהם כמו שצריך. הדבר השני והיותר חשוב זה שאת המומחית הכי גדולה לתיזה שלך. את יודעת בדיוק מה כתבת ולמה התכוונת, ואחרים אולי קראו את זה (ובהרבה מקרים גם זה לא) אבל ההיכרות שלהם עם הנושא הרבה יותר שטחית.
 

מממאיה35

New member
אני עוד לא הייתי שם ובכל זאת

כמו שקוסם אמר לפני - את ה-מ-ו-מ-ח-י-ת הכי גדולה והכי ספיצית למה שכתוב בתיזה שלך. אני יודעת מחבר'ה מסביבי שהתכוננו להגנה על התזה שלהם שהם הכינו מצגת וחזרו עליה פעם-פעמיים וזהו, הרי את החומר טחנת כבר מכל הכיוונים ואת יודעת אותו. ואצל החבר'ה שסביבי עלתה שאלה האם לקרוא שוב את המאמרים שמצוטטים להם בתזה, והתשובה היתה לא, אולי רק איזה 2-3- שממש בסיסיים ושהתזה מבוססת עליהם, ו - אם במקרה את מצטטת בתזה שלך מאמר של מישהו מבין הבוחנים שלך - אז כדאי לקרוא אותו טוב
וגם חשוב לזכור - שזה לא בושה להגיד "לא יודעת". וכדאי גם להכיר קצת את הבוחנים מבחינת באיזה נושא הם מומחים/חוקרים ועד כמה הם מעורים בנושא שלך, ואולי לשאול גם חברה שנבחנו אצלהם בעבר (אם זה אפשרי) איך הם היו. (אצלנו הבוחנים מומלצים/נבחרים ע"י המנחה, לפעמים זה אנשים מהמחלקה עצמה או כאלה שהמנחה שלי יישב במבחן של הסטו' שלהם.. :- X). ועוד חשוב לזכור, או מה שאני מזכירה לעצמי (לפחות הזכרתי לפני שהצגתי לועדה המלווה שלי) - שהמטרה של הבוחנים היא לא להכשיל אותך אלא לראות שאת יודעת את מה שחקרת בשנים של התזה (זה מסטר או דוק'?) אבל תכלס בשורה התחתונה - תהיי עם בטחון שאת המומחית הכי גדולה למה שכתוב בתזה שלך.
(אני מניחה שעוד תופיעי פה לפני..)
 

ללס1

New member
מתודולוגיה

לא שעברתי את זה,אני בחיתולים של התזה, אבל מחבר שסיים דוקטורט הבנתי שחשוב להם החלק המתודולוגי,אם ביססת את התזה על מודל,האם הוא תקף ומדוע בחרת דוקא צורת ניתוח מסויימת,האם יש בתחום עוד אפשרויות למה בחרת דוקא בזו וכו'...בהצלחה
 
שלי תהיה בחודש הקרוב

ואני בטוחה שלא משנה מה יקרה, אני אהיה לחוצה. אנחנו מעבירים פרזנטציה של 45 דקות לפני כל המחלקה (באים כ-40 איש) ואח"כ יש 15 דקות לשאלות. קודם נותנים לוועדה לשאול ואח"כ לשאר הקהל. אח"כ הוועדה מתכנסת לדיון שאחריו מודיעים לך מה נסגר. כעקרון כולם עוברים (עד היום שמעתי רק על אחד שנכשל, והסיפור שלו ידוע ברחבי אדינבורו) ומה שחשוב אלו המסקנות וההערות של הועדה להמשך העבודה. כולם אמרו לך דברים נכונים. אני רק אוסיף משהו קטן ואומר שהתרגשות היא משהו חיובי. קצת התרגשות רק תועיל לך ותזרים אדרנלין בדם. אז אל תנסי להרגיע את עצמך לגמרי או להלחץ מהלחץ. הדקה הראשונה מלחיצה יותר מכל שאר הפרזנטציה
ואולי זה המקום לדחוף טיפ טוב ששמעתי לאחרונה - את המשפט הראשון שהולכים לומר בפרזנטציה צריך להכין היטב מראש ולדעת בע"פ. לא שמתי לב שאני עושה את זה עד ששמעתי הרצאה על איך להכין פרזנטציה טובה של 20 דקות לכנס בתחום שלנו. בהצלחה!
 

22ק ו ס ם

New member
אגב, עוד דבר חשוב

שנכון לכל פרזנטציה אבל במיוחד נכון לתיזות או דוקטורטים: לא לנסות לדחוס כל מה שיש בתיזה למצגת! גם אם יש לך שעה להציג, סביר שלא תוכלי להציג הכל. תבחרי את הדברים החשובים ותזכרי שאת לא צריכה להסביר מונחים בסיסיים שסביר שכולם מכירים. אם הם עשו עבודה טובה הם ידעו על מה את מדברת. צריך שיהיה איזון בין הצגת הרקע התיאורטי, שיטת המחקר, תוצאות ומסקנות, ולא לתת לצד אחד להיות דומיננטי יותר מדי. במיוחד אין צורך ברקע תיאורטי רחב מדי, את זה תשאירי לתיזה עצמה. גם לא צריך לפחד מתוצאות שלא תמכו בהשערות שלך אלא פשוט להסביר למה את חושבת קיבלת מה שקיבלת ומה אפשר ללמוד מזה.
 

מעיןבר

New member
אני לא יודעת מאיזה תחום את

אבל בתחום שלי (מדעי החיים) חשוב מאוד לדעת להסביר את השיטות שבהן בחרת כדי לבחון את ההיפותזה שלך ולהסביר למה בחרת לבדוק משתנים מסויימים ולא אחרים. אני השתדלתי גם להרחיב במקצת ולהכיר כל פקטור נבדק ואת הרקע שלו וגם קצת את מה שבחרתי לא לבדוק כדי להסביר למה. כדאי להכיר את השטח הנחקר גם יותר מאשר המחקר הספציפי שלך, כי ייתכן שהבוחנים הם כן מהשטח ומכירים אותו היטב ולכן ינסו ללכת לכיוון של שאלות כלליות בתחום שהם מכירים היטב. אם ניסית להגיש את המחקר למאמר, או הצגת בכנס - זה ייתן לך מושג לא רע לגבי חולשות המחקר שלך ולגבי מה אנשים מוצאים בו מעניין. חשוב להכיר בזה שאין מחקר מושלם ולהכיר את הנקודות החלשות במחקר הספציפי שלך. כשאת יודעת את אלו תוכלו להכין תשובות טובות לגבי איך לשנות, לתקן אות להמשיך את המחקר - שאלות שאוהבים לשאול לא פעם ובודקות באמת את ההבנה הכללית שלך.
 

the new L

New member
נראה לי שגם זה תלוי בתחום...

"אין מחקר מושלם", "חולשות המחקר".
 

מעיןבר

New member
זה מה שכתבתי בכותרת

שאני לא יודעת מאיזה תחום והסברתי לגבי התחום שלי. אגב, כשמדובר על מחקר ניסיוני, אני חושבת שאין תחום שבו יש מחקר מושלם, קשה מאוד לעשות את זה כי יש המון גורמים שמשפיעים על המחקר ולא תמיד יודעים מראש לקחת אותם בחשבון.
 
למעלה