הדיון: איך צריך להתייחס לגוף הפיסי?

יוגי בר

New member
הדיון: איך צריך להתייחס לגוף הפיסי?

על השאלה שבכותרת הגיע הזמן לקיים דיון רציני והנה השאלות לפתיחה: 1. איך באמת עובד הגוף הפיזי? 2. איך באמת צריך להתייחס לגוף הפיסי? 3. איפה אפשר למצוא את הידע המירבי לתרגול נכון של הגוף הפיזי? 4. מה בעצם ההבדל העיקרי בין תרבות הגוף לתרגול יוגה? 5. מהי באמת הדרך הנכונה והטובה ביותר להכשיר את את הגוף הפיזי? 6. למה בכלל צריך להכשיר (לבנות*)את הגוף הפיזי? כל הדעות. כל התובנות. כל ההשגות.כל הערות. כל ההארות. הכל פתוח לדיון והכל יתקבל בברכה. בברכה ואהבה יוגי בר
 

shacharf

New member
3.

בעניין ידע (מירבי?) יצא ספר לא מזמן: Anatomy of Hatha Yoga: A Manual for Students, Teachers, and Practitioners by H. David Coulter, Timothy McCall קניתי אך טרם הספיקותי לעיין בו... מלבד זה יש הקדמה טובה ב Sport Stretch by Michael J. Alter
 

parvati

New member
ואהבת לגופך כמוך ../images/Emo24.gif

הגוף הפיזי - שלום! 1. לשאלה הראשונה - כיצד עובד הגוף - כל ספר אנטומיה, פיזיולוגיה, וכו´. 2. לשאלה השניה - איך להתייחס לגוף - בקצרה ובלי להכביר במילים, יש להתייחס אליו באהבה ובכבוד, להשתדל לתת לו את הטיפול הנכון והמתאים בכל רגע נתון. לשם כך כמובן כדאי ללמוד מה נכון ומה מתאים לגוף, ולא להסתמך על תחושות בלבד, שלעיתים הן מתעתעות. 3. את הידע על תרגול נכון אפשר למצוא באינסוף מקומות. מחוברות הדרכה ספרים ומאמרים, ועד אינטרנט, קבצי מחשב וכו´... אבל הכי מומלץלקבל את הידע הראשוני לפחות, דרך מורה המתמחה בכך, ומותר אפילו לשאול את אותו מורה, מהי ההכשרה שלו. אחרי הכל זה הגוף שלנו, ואנו לא רוצים שכל בר-בלי-דעת יגרום לנו נזק הפיך או שאינו הפיך. ולבסוף, כן, לסמוך גם על האינטואיציה. אם הלכנו למורה שנראה אמין, והוא נשמע כיודע את מלאכתו, או אם קראנו בספר על אופן ביצוע תנוחה כלשהי, עדיין כדאי להישאר עירניים, כי הגוף יודע מה טוב לו, ואם רק נהיה קשובים, ונסלק את ערפל הבורות, נוכל גם לקרוא ולהבין את הגוף. 4. מה ההבדל בין תרבות הגוף לתרגול יוגה??? מה הכוונה? מה זה תרבות הגוף? תרגול יוגה בכל אופן, מבוסס על שמונה שלבים: א. אתיקה חיצונית (אני והקהילה). ב. אתיקה פנימית (אני ועצמי והאל). ג. תנוחות (אסנות). ד. שליטה בנשימה (פראניאמה). ה. כינוס החושים (פראטיאהארה). ו. התרכזות. ז. התבוננות. ח. סמדהי. מומלץ לתרגל יוגה לפי הסדר ולא למהר "לעשות" מדיטציה, כאשר הגוף אפילו אינו יכול לשבת חמש דקות ללא כאבים. ע"פ הטקסטים, תרגול התנוחות קודם לתרגול הנשימות, כלומר, יש לחזק את הגוף ולהכשיר אותו, שיהא מסוגל, לקלוט את הכוח העצום המתקבל מתרגול הנשימות. וכו´ לגבי סוגי המדיטציה השונים. 5. השאלה החמישית - אין דרך אחת נכונה וטובה ביותר - כל אחד מוצא את הדרך הנכונה לו, בתנאי כמובן שדרך זו אכן מחזקת את הגוף, מבלי לגרום לנזק, ומכוונת את המתרגל לתרגול גופני מתוך התבוננות. 6. למה להכשיר את הגוף? - עניתי על כך בקצרה בסעיף 4. אוסיף עוד כי הגוף הוא כלי הרכב של הנשמה בגלגולה בעולם החומר. כפי שברור לנו שאנו מטפלים ברכב שלנו ומנקים את הבית, כך יש לטפל בגוף. כל עוד הנשמה ממשיכה במסעה בעולם החומר היא זקוקה לכלי הרכב הזה. ברגע שיסתיים מסעה פה היא תעזוב את הגוף והוא ישמש דלק לצורות קיום אחרות על פני הכדור. הגוף הוא הצורה החיצונית של הנשמה. אנשים המתמחים בכך יודעים לקרוא את הנשמה ע"פ צורת הפנים/כפות ידיים/רגליים/עיניים וכו´. יש באפשרותנו להשפיע עם הגוף על הנשמה ולהיפך, דוגמא קטנה - ללמוד להתגבר על פחד, דרך עבודה עם עמידות-ראש (למשל) או - ללמוד להבין ש"קילקולים" בגוף, הם לרוב הקרנה חיצונית של מה שקורה ברמה הפחות חומרית של הנשמה. ולסיום - לא סתם התגלגלנו כולנו לתוך הגוף הזה, כנראה שזה גם חלק מהתיקון, ועדיף לא להזניח אותו. זהו בינתיים, השתדלתי למצות את הנושא ולענות על כל השאלות, אך כאמור זהו נושא כה נרחב, שנכתבו עליו אינסוף מילים, כך שזוהי רק תמצית לא ממצה. שיהיה ערב טוב
 

shacharf

New member
תנוכות קודמות לנשימה

תוכל/י בבקשה להפנות אותי לטקסטים בהם כתוב שהתנוהות קודמות לנשימה?
 

parvati

New member
בשמחה ../images/Emo98.gif

שלום, תרגול התנוחות כהכנה לתרגול נשימות ומדיטציה: ביוגה-סוטרות של פטנג´לי (פרק II סוטרות 29 והלאה). ב-האתה-יוגה-פרדיפיקה, בסוף הפרק הראשון, ובתחילת השני: posture becoming established, a yogi master of himself, eating salutary and moderate food, should practice pranayama as instructed by his guru ב-שיווא-סמהיטה, בפרק השני, תיאור מדוקדק של הגוף, כמיקרוקוסמוס, פירוט מערכת הנאדיס (תעלות האנרגיה), תפקידי הצדדים ימין ושמאל, ועוד ידע מרתק, הקושר באופן ברור בין ידיעת הגוף ואופן תפקודו, לאופן השימוש בו ולכללי התחזוקה שלו. בפרק השלישי, תיאור פיזי במיוחד (שוסטרה 31 למשל) של תכונות גוף המאפיינות יוגי: תיאבון בריא, עיכול טוב, שמחה, גיזרה נאה (שומו שמיים, זה חוקי להיראות טוב!!), אומץ, התלהבות, כוח. וזה ממשיך עוד ועוד לאורך שני הספרים שציינתי, וכן ב-גרנדה-סמהיטה. זה ככה בשליפה, אני מאמינה שאם נחפש נמצא גם בוודות וגם באופנישדות, איזכורים דומים. שיהיה בהצלחה
 

parvati

New member
דיון פורה ../images/Emo22.gif

ערב טוב, העלת שאלות, פתחת דיון, נעניתי לך. מן הסתם, כיון שהצגת את הנושא, יש לך מה לומר, דיעה כלשהי, הבנה מסויימת לגבי אופן התרגול ביוגה. אשמח לקבל תגובה לתגובה
בברכה
 

parvati

New member
The Kabir Book ../images/Emo39.gif

משורר הודי-מוסלמי מהמאה ה-15, הושפע מהרעיונות של ההינדואיזם, וממשוררים סופיים. :I said to the wanting-creature inside me ?What is this river you want to cross .There are no travelers on the river-road, and no road ?Do you anyone moving about on that bank, or resting .There is no river at all, and no boat, and no boatman .There is no towrope either, and no one to pull it !There is no ground, no sky, no time, no bank, no ford !And there is no body, and no mind Do you believe there is some place that will make ?the soul less .In that great absence you will find nothing ;Be strong then, and enter into your own body .there you have a solid place for your feet !Think about it carefully !Don´t go off somewhere else Kabir says this: just throw away all thoughts of imaginary things, and stand firm in that which you are לילה טוב
 

parvati

New member
The Kabir Book ../images/Emo39.gif מתוקן

משורר הודי-מוסלמי מהמאה ה-15, הושפע מהרעיונות של ההינדואיזם, וממשוררים סופיים. :I said to the wanting-creature inside me ?What is this river you want to cross .There are no travelers on the river-road, and no road ?Do you see anyone moving about on that bank, or resting .There is no river at all, and no boat, and no boatman .There is no towrope either, and no one to pull it !There is no ground, no sky, no time, no bank, no ford !And there is no body, and no mind Do you believe there is some place that will make ?the soul less thirsty .In that great absence you will find nothing ;Be strong then, and enter into your own body .there you have a solid place for your feet !Think about it carefully !Don´t go off somewhere else Kabir says this: just throw away all thoughts of imaginary things, and stand firm in that which you are לילה טוב
 

18אבי

New member
היי פרווטי, סחתן על כביר.

היי פרווטי, תודה. חשבת לתרגם את זה לעברית. יש לי כמה ספרי שירה שלו והתחלתי לתרגם לעברית, חתיכת משימה אה... יופי של יוזמה, המשיכי בבקשה. יום נפלא. אבי.
 

parvati

New member
כביר הוא כביר ../images/Emo8.gif

בוקר טוב, תרגמתי חלק מהשירים, שבספרון עם 44 השירים שלו. יש מונחים שאני לא יודעת איך להתייחס אליהם, הצליל והמשמעות שלהם בעברית, משנים את החוויה המרכזית. כמו למשל (כמובן) the Guest שבהתחלה תירגמתי כ- "האורח" אך זה נשמע לי מאולץ-מה, ואז ניסיתי את "הקרוא". מה דעתך? אני אעניק לך
אחד יפהפה: "ולבסוף נכנסים צלילי החליל שלו, ואני לא יכולה לחדול מלרקוד סביב-סביב על הרצפה... הפריחה נפתחת, למרות שזה לא מאי, והדבורים כבר יודעות על כך. האוויר שמעבר לאוקינוס עכור, יש הבזק, ימים (מלשון ים) כבדים מטפסים בחזה שלי. גשם יורד בשטף בחוץ; ובפנים אני ממתין ל-קרוא. משהו בתוך-תוכי הגיע למקום בו העולם נושם. הדגלים שאין ביכולתנו לראות מרחפים שם. כביר אומר: גוף התאווה שלי מת, והוא חי!" עברית שפה קשה! שיהיה יום טוב
נ.ב. זהו שיר מספר 40 מהספרון בתרגומו של robert bly.
 
הגוף הפיזי ע"פ הכתובים

הגוף החומרי מורכב מ5 רבדים גלויים ו3 רבדים סמויים. רבדים גלויים, או יסודות גלויים, הם כל מה שאנו יכולים לתפוס בחושים: קול, ריח, צורה, מגע וטעם. אלו הרבדים הגלויים של הגוף החומרי. הרבדים הסמויים הם: מחשבה, תבונה ועצמי כוזב. מחשבה היא החלק שאחראי על קבלת ההחלטות שעיקר פעולתו הן קבלה ודחייה. תבונה היא החלק שתפקידו לרסן את המחשבה. עצמי כוזב, או זהות כוזבת, היא החלק שמאפשר לעצמי, הנשמה השוכנת בגוף, להזדהות עם הגוף. לחשוב שהיא הגוף בזמן שהותה הזמנית בו. במישור היוגה, היחס הנכון לגוף החומרי הוא ככלי שנועד לשרת את הנשמה. יש להפריד בין מה אנחנו באמת לבין הגוף, כלומר: להחליש את העצמי הכוזב ולבטלו. ראיית הגוף כעצמי זו אשליה. הזהות המקורית שלנו, הנשמה, היא כמשרתים נצחיים של העליון. מקומנו הוא לא בעולם החומרי אלא בקיום הנצחי, הרוחני, לצידו של העליון. יוגה משמעה התחברות מחדש למצב זה של יחסים עם העליון. זה נעשה על ידי הקדשת כל הפעולה לעליון. חיים חומריים משמעם שהעצמי במרכז וכל פעולה נעשית כדי לספק את העצמי. במצב זה אשליה היא שאנחנו העליון, שאנחנו אלוהים. העולם החומרי מאפשר לנו לחוות את האשליה הזו. אך במצבנו המקורי, הרוחני, העליון הוא המרכז וכל פעולה צריכה להיות כשהוא המרכז. אפשר להבחין בין אלו כך: חומרי- כאשר העצמי במרכז, אשלייתי. רוחני- כאשר העליון במרכז, אמיתי. בחיים רוחניים העליון הופך למרכז וכל פעולה שהנשמה מבצעת בכלים שניתנו לה נועדה לספק את העליון. כך למשל שבגוף החומרי, המחשבה, שנועדה לקבלה ודחייה, משמשת לקבל דברים המועילים לחיים רוחניים ולדחות דברים שאינם מועילים. התבונה צריכה להשתלט על המחשבה ולגרום לה לעסוק בדברים הנכונים. כאשר המחשבה לא תחת שליטה היא לא מרסנת את החושים והתוצאה היא שהחושים מתפרעים ורודפים אחר אי אלו מושאיהם במטרה להתענג עליהם, משכיחים אותנו כליל מחיים רוחניים. המטרה של תרגול יוגה הוא ריסון החושים, הגוף והמחשבה והקדשתם לחיים רוחניים.
 

parvati

New member
כתובים מכל הסוגים...../images/Emo8.gif

שלום לך, יפה ומעניין. אינסוף צורות לבטא את אותו רעיון. זה נותן תקווה!! אני רוצה רק להוסיף הערה בנוגע ל "להחליש את העצמי הכוזב ולבטלו". כתבת שהעצמי הזה, מאפשר לנו להזדהות עם הגוף, ועם העולם החומרי. אם נגיע למצב של ביטול העצמי הנ"ל לא נוכל יותר לחיות פה, אנו זקוקים לו, ולמידה כלשהי של הזדהות איתו, כל עוד אנו גם בשר ודם. פטנג´לי התייחס ל"תחושת האני" פעם ראשונה בסוטרה 17 בפרק הראשון, כגורם חיובי, המאפשר להגיע לסמדהי מסוג מסויים. ופעם שניה, בפרק השני בסוטרה 3, "תחושת האני" היא חלק מהמכאובים (klesha). זה מלמד אותנו, שכדאי לא להגיע למצב בו אנו מבטלים/מתכחשים לחלק החומרי שבנו, מהסיבות שפירטתי בתגובות למעלה. אחת הסכנות של פיענוח טקסטים עתיקים, או מילים של מורים גדולים, היא שאנו משמיטים בכוונה או שלא, חלק מהמסר. חשוב לזכור, כי גם המורים שבגיל מסויים הודיעו לתלמידיהם שאין צורך (למשל) לתרגל אסנות ושפרניאמה זה הכי חשוב (למשל!!), אותם מורים בעצם הקדישו את כל חייהם לתרגול אסנות, עד שהגיעו לעמדה בה הם יכולים להצהיר הצהרה שכזו. ומי שמאמין כי הוא יכול לעשות קיצורי דרך, טועה ומטעה. בסיום, ציינת כי מטרת היוגה היא ריסון החושים, נדמה לי כי זהו האיבר החמישי "התכנסות החושים", וזו אינה המטרה הסופית, אלא רק שלב בדרך אליה. שיהיה ערב טוב!
 
עצמי כוזב

מדע היוגה מכיר במצב של הזדהות עם הגוף החומרי כאשליה. אנו לא הגוף החומרי וההזדהות עם הגוף היא פשוט טעות. ביטול העצמי הכוזב אין משמעותו שאין לנו את האפשרות לחיות בגוף יותר. להפך. הביטול של העצמי הכוזב מאפשר לנו לראות את המציאות כמות שהיא ולהשתמש בגוף ככלי בידינו למען חיים רוחניים ותוך כדי כך יציאה מן העולם הזה אשר מוגדר על פי הוודות כמקום של סבל אשר אינו המקום הטבעי לנו. אני בהחלט מתחייב על כך שהדבר מקובל היה גם על פטנג´לי. אם תקראי שוב את המשפט האחרון שכתבתי בהודעה הקודמת תראי שכתבתי כי המטרה ביוגה היא ריסון החושים, הגוף והמחשבה והקדשתם לעליון. כלומר: הריסון נועד כדי לתפעל את הכלים בצורה הנאותה מבלי ליצור הפרעות בתודעה המפריעות לנו לראות את המציאות כמות שהיא, זאת לצורך קיום תכליתנו כנשמות: יחסים עם העליון, ותוך כדי כך יציאה מהמציאות האשלייתית של העולם החומרי חזרה אל מקומנו הטבעי בעולם הרוחני. ישנם גם תרגולים שאינם מתייחסים לחיים רוחניים אלא רק לריסון החושים. אלו מביאים לא למצב של יחסים עם העליון בעולם הרוחני אלא להיטמעות בהיבט האימפרסונאלי של העליון, הברהמן. כלומר: הם שמים קץ לסבל של העולם החומרי אך לא מביאים להגשמת תכליתנו כנשמות.
 

צנדרה

New member
על גופנפש וסיפור לקינוח../images/Emo140.gif

בהצתה קצת מאוחרת אני רוצה להתייחס לעניין הגוף הפיזי עצם שאילת השאלה מעיד עד כמה אנחנו חושבים "מערבית" , בעת שאנחנו יוצרים את ההפרדה בין גוף ובין נשמה,תודעה,מחשבה וכו´. מובן שתפיסה מזרחית-מסורתית היתה רואה בהפרדה הזו עניין מלאכותי, הראוי לדיון,אך גם נשאר תאורטי ברמת הדיון.התפיסה היוגית ,הרואה את האדם כמכלול,נטועה עמוק במסורת ואינה נפרדת מההתייחסות היומיומית(מזון,טקסים,דיבור,תרגול..)אל האדם כשלם שכל חלק משפיע ומושפע מן החלקים האחרים המקיימים אותו. זה המקום גם להתייחס לגישה הרווחת במערב שבה אנשים וזרמים שונים ביוגה מרשים לעצמם לזלזל או לדחות זרמים אחרים בבחינת "זו אינה היוגה האמיתית\ מקורית\שלימה\רוחנית מחק את המיותר.זו חלק מן התפיסה המערבית- אמונה בדבר עליונותן של היוגות "הרוחניות" כגון זרמים המנכסים לעצמם את הראג,ה יוגה על היוגה "הפיזית" ההאטה יוגה "הנחותה" היא תפיסה צרה,חלקית המעידה על קושי לראות את השלם על כל מרכיביו. סופר לי פעם על ניסוי שערכו-העמידו אקואריום וביקשו משתי קבוצות לדווח מה הן רואות. האמריקאים דיווחו שהם רואים את הדג הזהוב שט לכאן ולכאן. היפאנים לעומתם דיווחו שהם רואים קרקעית מאבנים קטנות וצמחי-מים כאלו וכאלו-ואת הדג לא הזכירו במילה. ללמדנו שהמרחק בין מזרח ומערב לא נמחק.(למזלינו-שהרי השוני מרחיב דעתו של אדם......) ועוד ללמדינו שנכון ולא נכון הם עניין יחסי בהחלט.... ט"ו בשבט שמח. שיעמיקו שורשי המסורת ותגבה צמרת התובנה
|
 

יוגי בר

New member
גופנפש ומה שבינהם

היי צנדרה, וברוך בואך לפורום. מתנצל על התגובה המאוחרת שלי. אז ככה.. 1.גופנפש. אכן כי כן, תפיסת גופנפש קיימת משחר האנושות על הכדור הזה. והיא עסקה תמיד בעניינים המהותים שבחיים: הוויה, קיום, שימור, בריאות, ריפוי ועוד.. המערב נטש את גישת הגופנפש לפני כ- 200 שנה(יש לזה הרבה סיבות ולא כאן המקום לפרטן)אבל, היא חוזרת לאט לאט ותופסת את מקומה הראוי לה בקדמת הבמה. כמו שצריך. מרכזי בריאות גופנפש מוקמים לצד מרכזי בריאות מסורתיים ומשלימים האחד את השני. בקיצור: מהות לעולם חוזרת במחזוריות. 2. יוגה. יוגה פירושה איחוד ואחדות עם המהות. המהות, אגב, היתה, הינה ולעולם תהייה תמיד עניין פרסונלי לחלוטין בינך לבין עצמך. זו תהייה תמיד תובנה אישית שלך. ללמדך, את/ה תחליט/י במה להאמין ועם מי להתאחד. ככה זה. 3. ביוגה- מהיותה מדע החיים- וכזו היא הוליסטית מטבעה יש כמה אסכולות אף אחת אינה סותרת אלא משלימה את את רעותה. במסורת ובתובנה היוגית ההוליסטית, ארבעת מסלולי היוגה העיקריים בהקתי יוגה, קרמה יוגה, ראג´ה יוגה וגאננה יוגה בכולם תגיע, בסופו של מסע, לאותה תוצאה. רוצה לומר: אין פה נחיתות נקח את הראג´ה יוגה- היוגה המלכותית. זו מכונה גם אשטנגה יוגה (אשטה=שמונה. גה=שלב- בסנסקריט) ז"א יש לה שמונה שלבים. ובכן, האת´ה יוגה (ואנחנו מתקמיינים עליה כל הזמן) היא חלק בלתי נפרד מראג´ה יוגה. זהו בעצם הצד השני של אותו מטבע. והחלוקה היא כדלקמן: לראג´ה יוגה יש שלושה צדדי מטבע(תת מערכות) שהן האת´ה יוגה- קונדליני יוגה- ומנטרה יוגה. לכולן, גם 8 שלבים, וכולן הן אופני תרגול בהם יכול המתרגל להביא את עצמו לאיחוד עם המוחלט. המסורת והתובנה היוגית הההוליסטית ממליצות למתרגל לא להתמקד רק ביוגה אחת (התמקדות באחת בלבד יכולה להוציא אותו מאיזון) אלא לבחור לו אסכולת יוגה אחת כעיקרית ואחרת כמשנית ותומכת ואו לקיים סינתזה עם האחרות. מצטרף בכל הלב למשאלתך שיעמיקו שורשי המסורת תפרח ההבנה ותגבה למרומים צמרת התובנה. בברכה ואהבה יוגי בר
 
למעלה