למה גוש דן צריך אזור אגרה גדול פי כמה וכמה מאלו של לונדון וניו יורק ? בערים אלו מדובר באזור אגרה מצומצם במרכז העיר, משהו שמקביל לירקון - איילון - קיבוץ גלויות בערך. העיקרון בערי ענק אלו, שאוכלוסייתן בקנה מידה דומה לאוכלוסיית מדינת ישראל כולה, היא שאגרה ממש על האזור המרכזי ביותר תצמצם נסיעות בלתי הכרחיות למרכז העיר. הן אינן חלות על המרכזים המשניים או הפרברים אלא על מרכזי הערים בלבד, אזורים שנמצאים בלב רשתות הרכבת העירוניות והאזוריות.
האגרה של משרד התחבורה כוללת שתי טבעות משנה סביב מרכז גוש דן שימסו למעשה כל נסיעה בגוש דן, כולל בין הפרברים. בהשוואה לערים גדולות פי כמה וכמה - זו אגרה מוגזמת בהיקפה.
הצלחת אגרת הגודש הלונדונית, שקיימת 22 שנה, נובעת מהפופולריות שלה. הפופולריות נובעת מכך שהאגרה הוגנת - אזור מרכזי עתיר תח"צ כולל 11 קווי רכבת תחתית, הנחת 90% לתושבי אזור האגרה, פטור למחזיקי תו נכה, האגרה עצמה חלה רק עד 6 בערב כי המטרה היא לצמצם יוממות ברכב פרטי. בעבר הרחיבו את אזור הגודש מערבה, אך ההרחבה בטלה משום שהיא הכניסה יותר מדי תושבים להנחת התושב וחלק ניכר מהאזור המערבי לא היה מרכז העיר אלא שכונות מגורים. בנוסף - האזור כיום ובמקור מוקף בכביש הטבעת הפנימי, מה שמאפשר להקיף אותו. לאזור הניו יורקי חסר כביש טבעת דרומית לסנטראל פארק וזה הופף אותו לבלתי הוגן בהשוואה ללונדון.
התוכנית של משרד התחבורה היא המצאת הגלגל מחדש כרגיל בארץ. הראש היהודי ימציא לנו פטנטים כדי לסחוט כסף מנהגים פרבריים שאפילו לא מתקרבים למרכז העיר. מסיבה זו אני מאד מתנגד לתוכנית של משרד התחבורה שאינה מבוססת על תוכניות מוצלחות מחו"ל שאינן מטילות אגרה על הנהג הפרברי.
אציין שעניין ה ULEZ - אזור הפליטה הנמוכה - ממסה רכבים ישנים ומזהמים מתחת לתקן שקיים בעשור האחרון, כ 2% מהרכבים הרשומים בלונדון רבתי. אזור זה, שקיים בלונדון, חל על כל שטח לונדון רבתי והוא נועד לעודד נהגים לשדרג את רכביהם, בעיקר רכבי דיזל בתקנים נמוכים יותר ורכבי דלק בני 20 ומעלה. מדובר ב 2% מהרכבים בלונדון רבתי שהוחלט אפקטיבית להוריד אותם מהכביש באמצעות אגרה על הזיהום שהם גורמים. יש אפילו מענק מסויים שנועד לאפשר לנהגים תושבי העיר למכור רכבים ישנים כאלו ולהחליפם. רכב בגילאים כאלו ממילא מגיע לנקודה שיקר יותר לתחזק אותן מאשר להחזיק בו.