מתוך הספר פניני הלכה של הרב אליעזר מלמד:../images/Emo16.gif
קצת הלכות הדלקת נרות שבת באופן כללי מהספר פניני הלכה של הרב אליעזר מלמד: מצד הדין מספיק להדליק נר אחד, שעל ידו יהיה אור בבית. ונהגו להדליק שני נרות, אחד כנגד 'זכור' ואחד כנגד 'שמור'. ויש נוהגות להדליק נר נוסף לכל אחד מבני הבית, ויש שנהגו להדליק שבעה נרות כנגד שבעת ימי השבוע, ויש שנהגו להדליק עשרה כנגד עשרת הדברות. וכל המנהגים הללו בעת שהאשה שובתת בביתה, אך אם היא מתארחת בבית אחרים, המנהג שתדליק שני נרות (שש"כ מג, ג). בעבר כשהיו מאירים את הבית בנרות, היה בתוספת הנרות הידור, שעל ידם מתרבה האורה בבית, אבל כיום שמשתמשים באור חשמל, אין הידור כל כך בהוספת נרות. עוד נהגו שאשה ששכחה להדליק שבת אחת, קונסת עצמה ומדליקה מכאן ואילך בכל השבתות נר אחד נוסף (ורמ"א רסג, א). וכל זה בתנאי שלא היה שם אור כלל, אבל אם בעלה או היא הדליקו את אור החשמל לפני שבת, אינה צריכה להוסיף נר אחד כל ימיה. ואף על פי שיש מחמירים בזה, הואיל ובפועל לא נתבטל אצלם עונג השבת, שהיה להם אור, אינה חייבת להוסיף להדליק נר אחד כל ימיה (עיין ד"מ שם, באו"ה ד"ה 'ששכחה'; שש"כ מג, ה; ילקוט יוסף רסג, מב). יש נוהגים, שבנוסף לנרות שהאם מדליקה, כל בנותיה שהגיעו לחינוך מדליקות אף הן נרות בברכה. וכן מנהג חסידי חב"ד שכל הבנות מדליקות נרות בברכה. ואמנם כתב בעל ערוך השולחן (רסג, ז) שטוב שכל אחת תדליק בחדר אחר, מכל מקום מנהג חסידי חב"ד שכולן מדליקות במקום הסעודה. למעשה, רוב ישראל נהגו שרק האם מדליקה נרות בברכה, ויש סוברים שאף יש לחוש בזה לאיסור ברכה לבטלה, שהואיל והאם מברכת, פוטרת בזה הדלקת הנרות שבכל הבית, וקל וחומר שפוטרת את הדלקת הנרות שבמקום הסעודה (יחו"ד ב, לב). ולמעשה, לכל מנהג יש על מה לסמוך. רווק או רווקה הגרים לבדם, חייבים להדליק בביתם במקום הסעודה נרות שבת בברכה. ואם כמה רווקים גרים ביחד ואוכלים סעודת שבת על שולחן אחד, עליהם להדליק את נרות השבת בשותפות, כלומר אחד מהם יקנה את הנרות וידליקם עבור כולם. ובנוגע לשאלתך: ראשית, יש לדעת שנשים ספרדיות וכו' לא נוהגות כלל להדליק נרות שבת (רווקות כמובן) ולא מברכות על כך. מי שנוהגת שכן להדליק יכולה להדליק כמה שתרצה ואין בכך איסור, על אף שאין מנהג כזה. בשורות טובות!