הדרכה מהי?

perhaps

New member
הדרכה מהי?

אני מניח שעולם ההדרכה מוכר לכולנו. מרצה בלבד אינו מדריך. יועץ בלבד אינו מדריך. מנחה - תפקיד לא מוגדר במיוחד, ניו אייג'י משהו. יש מנחה אקטיבי ויש פאסיבי. ההגדרה בעייתית. סצינת ההנחייה הטיפוסית איננה צמודה ל"לוח". הדרכה, במובן הפופולרי והנפוץ, היא הרצאה "down to earth", בגובה העיניים, מלווה בשיתוף אינטנסיבי של המודרכים, מתן אפשרות לשאלות רבות יחסית, וידוא הבנה מתמשך "אונליין" (בניגוד מוחלט להרצאה גרידא). משיטוט בפורום החדש, לא מצאתי ולו חצי דבר הרלוונטי להדרכה הקונבנציונאלית בה אני עוסק. היכן דיוני המתודיקה?, מבנה השיעור?, תקשורת עם הכיתה?, דמות המדריך?, ענייני המישוב והשיפור? למרות שהפורום טרי, לא נראה שאלו יופיעו גם בעתיד. מוזר. לעניות דעתי הפורום מתיימר מצד אחד ומפספס מצד שני. אם פיספסתי משהו ב"הגדרות" האינסטנט שלי, אל ייעלב, נראה לי שהמסר והכוונה ברורים.
 
../images/Emo140.gif

אישית, אהבתי את המניפסט האישי שצרפת בכניסתך הראשונה לפורום, גם אם בקלות אפשר היה לטעון שהוא מתנגח משהו, ומנגד לא מעניק דבר אישי משל עצמו. רק מתלונן. ובכל זאת, הנושאים שהעלית הם אכן לב ליבה של כוונת הפורום בעצם עלייתו לאוויר. כמו בכל לידה לא מביאים את התותחים הגדולים בשניה הראשונה. מבחינתי, הקדמת את המאוחר, ואני אפילו שמחה שעשית כך. מה הופך מרצה/ מנחה/ יועץ/ת למשהו מעבר ליישות המעבירה תכנים, מעניינים ובדרך מעניינת ככל שתהיה? מהו המרקם הייחודי שהופך מורה למורה לחיים? ואין זה משנה, אם מדובר בגננת, מורה, מרצה, או אדם שפגשת בחייך ואת/ה זוכר/ת אותו/אותה כמורה לחיים? האם מורה לחיים נבנה על מתודיקה? מערכי שיעור מובנים? או שההארה שלו/לה נשענת על מרכיבים שונים? ואם כן על מה? ואתה? האם אתה מרצה? או מורה לחיים?
 

perhaps

New member
אני מדריך.

לא היתה לי כוונה להעניק משהו מועיל במיוחד בהודעה שלי שכן היא רק חוות דעת ראשונית ותו לא. להתנגח? - חלילה. שמח לשמוע שהתותחים בדרך. לעניות דעתי מדריך טוב יודע ללמוד מהתלמידים שלו. כשאתה עצמך, ללא הצגות מיותרות או "תוספים" מלאכותיים (בדיוק כפי שרמזת בציניות על "רובוטי ההדרכה" שיודעים את מערך השיעור בע"פ ושאר אנקדוטות מתוכננות מראש) - אז אתה מציג את חייך מול התלמידים. אם אתה אדם שיש ללמוד ממנו, הדברים יחלחלו ללא מאמץ. אם ההארה אינה בידך, אין טעם לחפש אחריה בעולם ההדרכה, מצא אותה בחייך הקוסמיים והיא תמצא את דרכה לשיעור. היה לי "מורה לחיים" אחד ויחיד עד כה. מה שהבדיל אותו מהאחרים הוא הענווה, הכנות והישירות. זה הכל. עדיין - לכל מדריך יש מה ללמוד ולהשתפר (טכנית בעיקר), אך להתכחש לעובדה שהכריזמה האישית ניתנת להזמנה באינטרנט היא כמו להתכחש לעובדה שיש מוסיקאים בעלי כישרון ויש "מוסיקאים" שלא נתברכו בו. התמונה מורכבת ממה שהצגתי כיוון שעולם ההדרכה הוא חלק אדיר מחיינו ולא כולל רק את זמן השיעור עצמו. גם שיחה עם מודרך לאחר השיעור היא חלק מהעולם הנפלא הזה ושם, כידוע, החוקים שונים לגמרי.
 

ita101

New member
מה עם מאמן? או מאמן אישי?

אותו דבר מבחינת ההגדרה למדריך או מנחה או משהו אחר? והאם לדעתך יש יתרונות במרצה או יועץ או מנחה או מאמן או מורה? לפי מה שאתה אומר מדריך נחשב לדמות האולטימטיבית של מורה לחיים בשביל אדם ספציפי. האם מרצה לא יכול לשמש דמות כזאת? למשל דמות כריזמטית של מרצה שהאפקט שלה הוא מעבר להרצאות המרתקות שהיא מעבירה, ואולי אף בשיחות קצרות המתגנבות מדי פעם בין ההרצאות ויותרות קשר יותר אישי בין המרצה למאזינים.
 

perhaps

New member
להיפך

דנתי בעיקר בשמו של הפורום. אני פירשתי הדרכה באופן הקונבנציונאלי כפי שרוב האנשים פירשו (אני משער) בכניסתם לפורום. אינני בקיא כלל בתחום האימון (למרות שעברתי חוויה כזאת בעבר). אין יתרונות בין התפקידים, כל תפקיד הוא שונה באופן עקרוני. החלטתי להגיב בעקבות ההבדלים המהותיים ביניהם ומול הנסיון לגישור ביניהם. מורה לחיים יכול להיות גם מוכר המכולת שלך. לעומת זאת, אין ספק שכל תחום ראוי ל"פורום" משלו ונדמה לי שההכללה המדוברת (הדרכה, הרצאה, אימון, הפעלות, מימוש אישי, הגשמה, הארה וכו') מקורה בשעטנז לא מוצלח של נושאים שאמנם קשורים האחד לשני, אך באותה מידה ניתן היה להוסיף גם: פסיכולוגיה התנהגותית, תקשורת לימודית, דינמיקה קבוצתית, דרך והשקפת חיים וכו'. מנסים כאן לתפוס מרובה, לדעתי. אבל - הרעיון מבורך וזו הסיבה שאני מציג את דעתי, אכפת לי. אגב - ניתו היה לפרש "הדרכה" באופן הבסיסי ביותר ולכלול בפורום מורי דרך, רוחניים וגשמיים. באותה מידה ניתן לשבץ מסלולי טיול מומלצים לסוף השבוע, הבנת את כוונתי?
 
הדרכה מלשון 'דרך'../images/Emo60.gif

ובהמשך לכך: האם תפקיד המדריך/ה להראות את הדרך? לתת כלים לסלול אותה? לפסוע בצד המודרכים/ מודרכות בדרך? ומה ההבדל בין מדריכים/ מדריכות שיש להם/ן דרך משל עצמם/ן, דהיינו תיאוריה/ מודל/ דרך חיים ולאורם הם/ן מובילים/ מובילות את המודרכים? האם הם יותר או פחות 'מדריכים' מאחרים שאין להם 'דרך' מאחת מובנית?
 
למעלה