ההבדלים בין שיטה לפרסקופית לשיטה פתוחה בתיקון בקע מפשעתי

ההבדלים בין שיטה לפרסקופית לשיטה פתוחה בתיקון בקע מפשעתי

בקע=שבר הוא פגם בשרירים שעוטפים את הבטן ומחזיקים את המעיים בפנים. גודל החור נע בין 1.0 סמ' ל 5.0 סמ' . דרך החור (דיפקט באנגלית) יוצא שק כמו בלון של צפק. דרך החור המעי יוצא לתוך השק.
רבים מבקשים להסביר להם איך שיטה לפרסקופית שונה משיטה פתוחה. יש הבדלים בצורת הביצוע ויש הבדלים במהלך לאחר הניתוח. אחד מההבדלים בביצוע הוא שבשיטה "פתוחה" עושים חתך במפשעה מעל הבקע, ומתקנים אותו מעל השרירים. בשיטה לפרסקופית, עושים חתכים קטנים במרחק מהבקע כדי להכניס מצלמה, מספרים וכו' ועובדים בעומק לטפל בחור מתחת לשרירים. שתי השיטות יעילות.
 
ההבדלים בין שיטה לפרסקופית לשיטה פתוחה בתיקון בקע מפשעתי

בשיטה פתוחה, ניתן לסגור את הפגם בשרירי הבטן עם תפרים ולחזק את המקום בשיטות שונות. השיטה הכי פופיולרית היא לחזק את המקום עם רשת. הרשת בנוי מחומר סינטטי ומחזיק מעמד עד 120 שנה. יש מעל עשרים חברות בעולם שמייצרות רשתות שונות. הכירורג בוחר את הסוג וגודל הרשת. שיטת הרשת הביאה לירידה משמעותית בכשלון הניתוח. אבל כמו בכל דבר, הנסיון של הכירורג חשוב ובכל זאת, אין 100% הצלחה באף שיטה. יש עדיין אחוז קטן של כשלון שהבקע חוזר וזקוק לתיקון נוסף. המשך לבוא...
 
שיטה לפרסקופית

שיטה פתוחה נחשבת כגישה קידמית לשרירים כנ"ל ולאומת זאת שיטה לפרסקופי היא גישה אחורית לשרירים. הלחץ בא מכיוון הבטן על השרירים, ולכן בתיאוריה יש לגישה האחורית עדיפות מגישה הקידמית, כמו שתיקון חור בסכר בצד שהמים לוחץ על הקיר אמור להיות יעיל יותר מתיקון בצד החיצוני. השיטה הלפרסקופית מבוססת על התיאוריה הזו, ומדביקה רשת על קיר הפנימי של השריר. בגלל שהרשת גדולה אין צורך לסגור את החור עצמו. בלפרסקופיה, עובדים דרך חורים קטנים מאד. הרשת מגולגלת והוחדרה דרך אחד מהחורים לתוך חלל העבודה, נפתחה ומוצבה בדייקנות מסביב החור. בגלל שלא מתעסקים עם שרירי הבטן, הכאבים מועטים ומאפשרים החזרה מהירה לסדר היום.
 
היתרונות לשיטה פתוחה לתיקון בקע

שואלים מטופלים, האם שיטה הלפרסקופית פחות כואבת ויעילה כמו שיטה הפתוחה, למה עדיין עושים שיטת החתך? ויש כמה תשובות הן לטובת המטופל(ת) והן לכלל מערכת הבריאות.
שיטה הפתוחה ניתן לעשות תחת כל סוג הרדמה, מקומית (באיזור החתך), חצי גוף (ספינלית), וכללית. זה יכול להיות משמעותי לאלו שעדיף לא לעשות להם הרדמה כללית או שלא רוצים. הרדמה מקומית משולב עם קצת טישטוש מספיק לתקן רוב הבקעים וניתן לבצע את הניתוח בשיטת אישפוז יום ובמרפאה בלי מערכת שלימה של חדרי התאוששות. תחושת המטופל בד"כ טובה וניתן לשחרר אותו הביתה בלי כאבים משך מספר שעות עד שתפוג ההרדמה. כך עובדים במרכזים רבים בעולם. פשוט, מהר וזול.
השיטה אמינה. החברות פיתחו רשתות מיוחדות להקל על ביצוע הניתוח.
לאומת שיטת הלפרסקופית, שיטה הפתוחה הרבה, הרבה יותר חסכוני. יש מדינות רבות שפשוט אין להם את האפשרות לממן את שיטה הלפרסקופית. ואם עוברים ניתוח בלי השתתפות חברת בטוח, שיטה הפתוחה בוודאי יותר ידידותית לכיס.
 

מרק1010

New member
בקע גדול

שלום דר' יולנו, קודם כל תודה על ההסבר על השיטות. אני בן 34 עם בקע במפשעה כבר מספר שנים שממש לא הפריע לי עד התקופה האחרונה אבל הוא כבר גדול. הכירורג בקו"ח אמר לי שלא כדאי לעושת את השיטה עם חורים קטנים וממליץ שיטת החתך. האם זה המילה האחרונה? מאד רציתי לעבור את הניתוח בשיטה לפרסקופית. תודה מראש, מרק
 
האם בקע גדול מתאים לשיטה לפרסקופיה?

שלום מרק,
התשובה היא יש ויש. בפורום הבינלאומי של מומחים בניתוחי בקע,International Hernia Collaboration יש שרואים בקע גדול כסיבה לעשות שיטה פתוחה בגלל הקושי בביצוע. בצד השני, יש שראו בזה אתגר ופיתחו שיטות גישה לפרסקופית כדי להקל על ביצוע הניתוח ולתת את המטופל ליהנות מהגישה הזעירה דהיינו פחות כאבים, פחות סיכוי לזיהום בפצע והחזרה מהירה לשיגרה. לכל כירורג יש את הגבול שלו עד איזה גודל בקע הוא מוכן לעשות לפרסקופית. ההחלטה תלויה לא רק על הגודל אלא גם על מצב המטופל ומבנה גוף שלו. למדתי אחת מהגישות האלו (eTEP) מכירורג שגר בקולומביה על יד פנמה ששמו הולך לפניו Dr. Jorge Daez ואני מרוצה מהתוצאות.
 
תיקון בקע עם רובוט

בע"ה בימים הקרובים אעלה הודעה על השימוש ברובוט לתיקון בקעים. זו גם שיטה לפרסקופית.
 
למעלה