ההבדל בין מחוננים למצטיינים

יורה נחושתן

Member
מנהל
הבדלים בהוראת מחוננים ומצטיינים? לאו דווקא

מתוך נסיוני שלי בהוראת מחוננים ומצטיינים (למעלה מ- 15 שנים) אני יכול לומר בבטחון מלא שהנושאים הנלמדים + סילבוסים הן למחוננים והן למצטיינים, היו זהים. כך גם עם עמיתים שלי בנושא זה, התכניות היו זהות בתכנים. ההבדלים היחידים שבאו לפעמים לידי ביטוי היתה רמת השאלות והתשובות במסגרת הדיונים שהיו במסגרת השיעורים. לא פעם שמעתי מעמית זה או אחר, "היה לנו היום דיון מדהים שלא היה כמותו בכיתה המקבילה". ההבדל בין הוראת מחוננים למצטיינים הוא, שתוך כדי מהלך השיעור עם מחוננים יכולות להתקיים "קפיצות" מנושא לנושא שרק מי שמיומן בהוראת מחוננים יכול לעמוד בקצב, והלחזיר את מהלך השיעור והנושא הנלמד באופן שלא ייצור אצל התלמיד/ים תחושה שמתייחסים להערותיו/הם בביטול. וברמה הגבוהה יותר של הוראת מחוננים, להשכיל ולהשתמש ב"קפיצות" הללו בקישורים מתאימים לנושא העיקרי הנלמד באותו שיעור.
 
למיטב הבנתי אין אחידות בנושא בארץ, והדבר משתנה בין עיר לעיר
אצלנו, למשל, המצטיינים והמחוננים לומדים בבקרים (8-15), מקבלים בדיוק את אותם הקורסים ולומדים עם אותם המורים. הם מופרדים לכיתות שונות, אך רשמתי מקבלים את אותם התכנים.
בערים הסמוכות לנו המצטיינים לומדים בשעות אחר הצהריים ולא הבוקר, מקבלים פחות שעות (כמחצית מהשעות שמקבלים המחוננים), ולכן באופן טבעי גם לא מקבלים את אותם התכנים, או לפחות לא את כולם.
 

יורה נחושתן

Member
מנהל
תכניות לימודים ומורים למחוננים

חשוב לדעת שחלק לא מבוטל מהמורים המלמדים במרכזי מחוננים הם בעצם אותם מורים כאשר בדרך כלל הם מעבירים (פחות או יותר) את אותם נושאים ואותם תכנים. ישנם מורים שמלמדים בשבוע אחד, בארבעה ו/או חמישה מרכזי מחוננים במקומות שונים בארץ, זה בהחלט מקובל במסגרות הללו. חשוב לזכור שכמות מורי המחוננים היא קטנה יחסית ולכן המעברים הללו. מכאן אפשר להבין שאם אותו מורה מלמד במספר מקומות בעת ובעונה אחת ופחות או יותר, אותו סוג אוכלוסייה. כך התכנים יהיו מקבילים. קשה מאוד לבנות תכנית לימודים לכל מרכז ומרכז ולמחוננים ולמטיינים בנפרד. ההבדלים הם מינוריים.
בנוסף, כפי שכבר הוזכר כאן, ברוב המרכזים בארץ ישנה חלוקה מאוד ברורה בין לימודי קבוצות המחוננים, המתקיימים בבקרים לבין, קבוצות המצטיינים, הלומדים אחה"צ. ישנם מרכזים בודדים שהמחוננים והמצטיינים לומדים ביחד, בשעות הבוקר. (שאז ההבדלים מיטשטשים יותר).
 
למעלה