ההבדל בין תפילה לכישוף

ההבדל בין תפילה לכישוף

האם אתם רואים הבדל בין תפילה לכישוף? לדעתי יש הבדל. ההבדל נעוץ בכך שבתפילה אני מבקש מהאלה או האל אליהם אני פונה שיסייעו לי במשהו (במידה וזו תפילה כבקשה. לא כל התפילות הן בקשות), לרוב כאשר אני חושב (או יודע) ששיקול הדעת שלי לא מספיק כדי להחליט אם כישוף בעניין מסויים הוא פתרון נכון (ובעצם נשען כאן על "חוות דעת נוספת"), או שאני יודע שכישוף כלשהו הוא מעבר ליכולתי באותו הרגע. לעומת זאת, כישוף הוא מעין דרישה. אמנם ישנם כישופים שנעשים תוך בקשת "כוח" מהאלים, אך ללא התערבות מעשית מצידם. כמובן, בעיני כאדם מאמין, האלים יכולים בנקל לעצור כל כישוף שלי אם הם רואים זאת לנכון. בכישוף אני לא מבקש, אני אומר ליקום את הדרישה שלי. הפעילות נעשית דרכי ולא דרך מישהו אחר. איך אתם רואים זאת?
 

neophile

New member
האם בתפילה אתה מתכוון לצ'אנט?

ככל שאנו נתעמק בפילוסופיה כך יהיו הבדלים . ברמה הדתית\תיאולוגית לכל מסורת ודת יש את הכללים שלה . ההינדו שונה מהיהדות והיהדות שונה מהנצרות ,שלושתם שונות לחלוטין מהבודהיזם . אפילו האלים נתפסים בצורה אחרת... תפילה בשבילי היא צ'אנט ,ניתן להשתמש בצ'אנט שנועד לכך בכל זמן בעוד יש צ'אנטים שמיועדים ספציפית לטקס כישופי.
 
אני מסכימה שיש הבדל.

תפילה,כשהיא לא במסגרת דתית,כמו התפילות הסטנדרטיות של היהודים,למשל,היא אקט ספונטני,לעיתים בלהט הרגע,פנייה לאל או אלה (או שניהם) בבקשה מסוימת שיש לך בה צורך חזק באותו הרגע. אבל,אני לא יודעת אם הייתי מבדילה לחלוטין בין 2 המילים:תפילה וכישוף.הלא תפילה היא גם סוג של כישוף.הרי תפילות נוטות להתממש,אולי ובעיקר בשל העובדה שהן נעשות תחת מטען רגשי ספונטני (והוא האמיתי ביותר,אני חושבת). גם מה שיפה בתפילות,מהניסיון שלי,לפחות,זה שהן מתממשות בדרכים יפות ופחות עוקצניות מאשר בכישופים מתוכננים. אולי ההבדלה שצריכה להעשות באמת, היא ההבדלה בין כישוף מתוכנן לכישוף ספונטני,שתחתיו אני מכלילה גם את התפילה. בכישף מתוכנן,אתה קובע מראש בדיוק את מה אתה רוצה וגם מתכנן איך זה יקרה .אתה מעלה עוצמה ופורש גירויים נרחבים שמטרתם לעורר בך רגש ואסוציאציות.אתה יוזם את הכישוף ומוציא אותו לפועל,באמונה שאתה האחראי להגשמתו. אני בטוחה שהאלים יכולים בקלות לעצור כל כישוף שלא ימצא חן בעיניהם,אך אני נוטה להאמין שהם לא יעשו זאת,אלא פשוט יגרמו לו להתגשם בדרכים היצירתיות ולעיתים, המשעשעות שלהם.
 

gwizard

New member
תלוי איזה כישוף

לדעתי צריך לעשות הבדלה בין כישוף דתי (לדוגמה, וויקאני) לבין כישוף שלא קשור לדת (לדוגמה, מאגיה עממית). כישוף בוויקה הוא תפילה לכל דבר כאשר המתפלל מבקש מן האלים עזרה בביצוע דבר מה. כישוף עממי או כישוף לפי מלך שלמה זה לא בקשה, אלא דרישה מן הכוחות שאתה כובל לפני כן לעשות את מבוקשך. התוצאה בשני המקרים יכולה להיות זהה, אך מה שחשוב בעיני זו הדרך ולא התוצאה. מנקודת מבט וויקאנית, אם הצלחתי להביא שפע רב לביתי על חשבון מישהו אחר אז כל זה לא שווה כלום עבורי, בין אם הפעולה נעשתה על ידי או על ידי מתווך. זוהי ראייתי.
 

mbinh

New member
לפי אמונתי

מבחינתי יש הבדל בין השנים. אבל אני משתדל להכניס(וגם אם לא היא תיכנס)תפילה.
 

mbinh

New member
שוב לפי אמונתי

רק שכחתי להוסיף שההבדל או לא גדול ולעיתים אפילו חסר הבחנה.
 

mbinh

New member
תשובה

אצלי תפילה זה משהו שאני עושה לבד עם עצמי. ואילו כאשר אני מכשף (משהו/מישהו)אני עובד עם האלים או עם רוחות הטבע(ועוד כמה ישויות). לרוב אני נוטה בתחילת הכישוף להתפלל ורק אז לעבוד עם האלים. אני מאמין שכל דבר שאני עושה מהלב ומהנפש (והוא טוב)הוא למען האלים(שזו מין תפילה).
 

T i a

New member
מסכימה איתך ../images/Emo45.gif

אני רואה את הכישוף יותר אקטיבי מאשר תפילה (כמובן תלוי איזה תפילה וע"י מי היא נעשת). אבל אם לוקחים את מושג התפילה המקובל והפשוט, אז תפילה בעיניי זה יותר שליחה חד צדדית מכוונת לעומת הכישוף שהוא שליחה דו צדדית דורשת. אם לא הצלחת להשיג את בקשתך בעזרת הכישוף אז הכישוף נכשל, להבדיל מתפילה שבה אין כל צפיה כלשהי.
 

T i a

New member
חוצמזה

לא סתם קיימות שתי מילים ולא אחת
 

Dia Leoghann

New member
תפילה וכישוף

אני פחות או יותר מסכים איתך אילן. תפילה היא לדעתי אקט פאסיבי - האדם מביע בקשה ומקווה שהיא תתמלא. התפילה היא רעיון "חדש" יחסית, מאז היהדות הגלותית, בעיקר התפילות ההמוניות והמוסדרות בזמן ובמרחב שמאפיינות את המאמינים המונותיאיסטים, לעומת כישוף ששורשיו עתיקים יותר מן הציוויליזציה. עם תפילה יש בעיה (מנקודת מבט מונותיאיסטית לפחות), בעיקר עקב האמונה שהתפילה שלך יכולה לשנות את רצון האל. כישוף הוא כמובן אקט מאוד אקטיבי - הייתי אפילו מרחיק לכת ואומר שזהו אקט קוהרסיבי (שכופה את רצונו). אמרת שאתה מאמין שאלים יכולים בנקל לעצור כל כישוף שלך, אבל אני לא לגמרי משוכנע בכך: בעצמך אמרת שבכישוף אתה פונה בדרישה אל היקום (אני הייתי אומר שאתה משתמש בכוחות או חוקי היקום), ואפשר להתווכח אם האלים כפופים לחוקי היקום או שהיקום כפוף לחוקי האלים. אני בטוח כמובן שישנם רמות ודרגות שונות של מעשי כישוף, וכמובן שישנם רמות שונות של תודעה של האדם שעושה את הכישוף ועוצמתו של הכישוף (ביחס לעוצמת האלים נגיד) משתנה בהתאם לכך.
 
אתם מכירים את הסיפור על חוני המעגל?

זה סיפור המופיע בתלמוד הבבלי, מסכת תענית, כ"ג. חוֹנִי הַמְעַגֵּל הוא מכשף הרוצה לשבור את הבצורת שתקפה את הארץ. הוא מצייר מעגל (או שמא מטיל מעגל?) ומאיים בפני אלהים שלא יצא ממנו עד שירד גשם. ואכן יורד גשם. מבול איום שכמעט מטביע את הר הבית. ואז חוני מבקש שהגשמים יהיו גשמי ברכה, ואכן כך קורה. מה אנו למדים מכך, ילדים? כמה דברים. המסקנה החינוכית היא שבכישוף אנחנו מקבלים את מה שאנחנו מבקשים. אבל בהקשר שלנו - הסיפור מלמד שאפילו אלהים כפוף למעשה הכישוף (בניגוד לתפילת העם בסיפור, אליה הוא לא נענה), אבל הסיפור גם מלמד שלאלהים יש מה להגיד והוא מכופף את חוקי הטבע בחזרה, ומלמד את חוני לקח. לכן, בעוד התפילה היא מונולוג (שיכול להיות שיענה בתשובה, ויכול להיות שלא), הכישוף הוא דיאלוג, הזמנה למערכת יחסים שיש בה מקום אקטיבי גם לאדם, אבל גם ליקום.
 

gwizard

New member
סיפור חביב, תודה

בעיני, האלים הם יצירים אנרגטיים (אגרגורים) אשר נמצאים באותה המערכת בדיוק כמונו וכפופים לאותם החוקים. כאשר אני משדר ליקום מסר "תוריד גשם" לאלים אין שום קשר לבקשה שלי. הם כמובן יכולים להשפיע עלי או על הסביבה, אבל הם לא יכולים למנוע ממני לעשות את הכישוף. שורה תחתונה, להבדיל מדתות הספר, אצלי האלים הם לא כל יכולים. חשוב להדגיש שזו הראייה האישית שלי ולא משקפת את הוויקה או פאגאניזם באופן כללי.
 

neophile

New member
בעיה שנתקלתי בה

פעם כשעוד הייתי מונוטאיסט בתוך תוכי היה כשהייתי רוצה להתפלל פשוט הייתי פונה לאלוהים היום לא מרגיש לי נכון לפנות לאלוהים , זה כללי מדי...
 
למעלה