ההופעה בצוותא

ההופעה בצוותא

הופעה אחרונה עם אמיר, אביתר אמר בתחילת הערב שזו הופעה חגיגית הסטליסט, לעומת זאת היה די רגיל. בסופים של השירים אמנם השאירו הרבה מקום לאמיר ולקסמים שלו עם הגיטרה אבל אביתר היה קודר ומכונס, העיד על עצמו שהוא נמצא באימה גדולה מול ראש השנה המתקרב, אמר שהוא שמח על ההזדמנות הזאת לצאת מזה קצת, ולהופיע לא יודעת אם ממש הצליח לו, הלצאת מזה קצת היו שם רגעים יפים, אבל מכל הופעות הסיבוב האחרון, חוששתני שזו היתה הפחות טובה. הבוקר כבר כמעט שכחתי שהיא קרתה. מעניין מה יהיה הלאה, התחושה שלי עכשיו הרבה יותר אופטימית ממה שהיא היתה בפעם האחרונה שאמיר עזב, תחושה שמשהו חייב לצעוד קדימה, שאי אפשר יהיה לחזור למצב המתנה מתמשך כזה של סחיבה של הופעות יחיד עד אין קץ, אולי יהיו שיתופי פעולה אחרים, וזה תמיד מעניין ומסקרן
 

SnapDragon

New member
געגועיי לגעגועים

כ"כ רציתי שהסיקור הזה יהיה אחרת. אבל גם זה קורה. וגם לזה יש מקום. מוזר. אחרי כל הופעה עומדת לה השאלה כמה זמן ה-"high" ישאר הפעם; עד הבוקר. אולי יותר. אפילו כמה ימים, במקרים הטובים... אתמול בצוותא הרגיש כאילו הוא לא באמת קרה. כאילו הנקודה שהיא אתמול התפוגגה מציר הזמן. הוא יכל שלא לקרות בכלל וזה לא היה משנה כלום בעולמי הקטן. וזה די נורא, לחשוב על משהו - כלשהו - ככה. בדיעבד הסתבר לי שאני לא היחידה שהרגשתי ככה. 'מנחם' זה לא, אם כי זה משהו. אלא שאין שום רגש אחר שאוכל לדחוס למשבצת הזו במקום. אין בי אפילו טרוניה או תמיהה. פשוט...כלום. ובכל מצב אחר ה'כלום' הזה היה אמור להטריף אותי. כמה שעות לפני ההופעה, דיברתי עם צלע יקרה מפה ואמרתי לה שלרוב, ובמיוחד במקרים כאלה שמשהו רציני מרחף באוויר - אני מרגישה שאביתר עולה על הבמה וסוחב איתו את כל הרגשות והמחשבות על זה, רק בלי היכולת להתעלות מעליהם. רגשות, נטו. כאילו הוא יודע שהסוף ידוע ומוגמר אבל עם הידיעה הזאת הוא הולך לאיבוד ושוכח שזה עדיין איתו ושביכלתו לנצל כל שניה ולרומם את זה מעלה. זה מה שהרגשתי ביתיר, שהתחיל בפרץ גדול של התרגשות ואז דעך עם זיכרון הארעיות. ההופעה כאילו חשה את זמניותה בעצב, והחלה להפרד כבר אז, אי שם באמצע. מצד שני, ואולי ראשון, הפרידה הקודמת מאמיר במעבדה הנושנה הייתה בניגוד גמור לכל זה. התחיל קטן ועדין, עם הקדשה מעורפלת, ומיד עף למעלה. הכל היה עוצמתי-מתפוצץ והחשמל(ית) שלט באוויר. עדיין לא היה קל, וזה ניכר על אביתר, אבל זה לא הפריע לו לאחוז את זה חזק וללוות אותו ביחד, עד הסוף. הפעם זה חסַר. וישתקו המקטרגים, ברשותכם, שיקפצו ויתלו זאת באשמת ריבוי ההופעות. עובדה ששלושת האחרונות (יתיר, ט"ו באב ונגה) היו בין ההופעות המשמחות ביותר שידעתי, ואני חושבת שבנקל אפשר להגיד זאת גם על הצד השני. בדיוק כפי שאמן טוב פוגש את השירים ופשרם מחדש כל פעם בהופעה, כך גם אני בוחרת לפגוש אותם מחדש במצב הצבירה הנוכחי שלי באותה תקופה. מה הם יכולים לעורר בי עכשיו. להזכיר לי. לספר לי. לחדש לי. לנער ממני החוצה. אך הקשר הזה שפועל כשגריר חוק הכלים השלובים, פועל גם במישורים נוספים; כשהאדם שמולי רוב הזמן עוצם עיניים, מנותק לְמראה וּמרגַש, מכה על הלב של עצמו וכמעט בוכה כשפוגש את המילה "נחמה" - זה אוטומטית מושלך אליי ומוצא לו משכן בתוכי. גם כי אי אפשר להיות אדישים מול רגש כזה, ולבך יוצא מאליו לקראתו, אבל גם כי אני מזהה את המקום הזה גם בי עצמי בחיי. אביתר לא יכל לנתק את עצמו מלהרגיש את כובד הפרידה, ובו בזמן (רוב הזמן) ניתק את עצמו מהכל. ואני הייתי שם, נסחפת במוזיקה, מרגישה אותה עם הראש, הידיים והרגליים...לצופה מהצד הכל יראה כשורה, אבל פה בדיוק קבור הכלב: מהצד. איך אומר הצרפתי? זה היה 'ליד'. שום דבר בעל אחיזה של יותר מרגע. עבר דרכי והלאה, בלי לנוח. היו אי שם רגעים גבוהים, אין ספק. החבר'ה האלה יותר מידי טובים ביחד בשביל לא להפיק ניצוצות. בגדול, היה שווה להגיע ולו בכדי לקלוט את כל מבטי הגאווה (!) העצומה שניבטו, רוכזו ושוגרו בכנפיים קטנות של חום ורגש טהור מאמיר לאביתר. בכמויות, משל אם היו משקיפים מבעד לציוד לראיית לילה, הכל היה אדום בעיניים. ובהתמדה. כמו אומר - הנה כל כולי, איתך. קום וקח את זה. תאגור את זה, שיהיה לאח"כ. זה כ"כ שלך. ואיזה יופי. אז כן, אתמול בצוותא לא היה מייצג מבחינתי. לא כהופעה אחרונה-בהחלט של אמיר ולא כאחת ההופעות האחרונות לסיבוב (כך, לפחות, לפי ההכרזות הרשמיות. ואולי הגיע הזמן שיתממשו כבר). חסרו האנרגיות, חסר הגיוון, חסרה התקווה, באיזושהי מידה. דווקא אחרי כל זה, כשהחברה ירדו מההדרן ואביתר מיד הסתובב וחזר לבמה - שניה לפני שחמק לי מהפה "עוד פעם קרב יום?! מה יש לו" - - - לא יודעת למה, אבל פתאום השיר הזה היה כ"כ במקום. הוא היה יפה, ונדרש. אין לי איך להסביר את זה, אבל זה מסוג הדברים שהבטחון בצדקת הרגש חזק יותר מלנסות לפענח אותו. ודי לי בזה. ואולי קרב היום המבלבל הזה, שהוא לא יום ולא לילה, ואני לא יודע מה יקרה. לא לי הפתרונים. אבל במקום שאני כן יכול לבחור, אני בוחר לדבר על זה בקול. לשיר לזה. לבקש על זה... - הסיקור הזה לא מלא שמחה ואור, וגם לא בעל סיום חיובי במיוחד. לא תמיד יש יציאה ל-'הפי אנד'. אבל תמיד תמיד ישנה התחדשות. ל-חיים.
 
ראש השנה בחוץ... תקוות ופחדים, אתמול ומחר.

היה לי סוף שבוע משוגע לגמרי, ולא הייתה דקה פנויה לשבת ולכתוב, לחשוב מה היה ואיך, ונראה לי שזו רק אחת מהסיבות לזה שההופעה הזו התפוגגה לי כמעט כאילו לא קרתה בכלל. זו לא הסיבה היחידה, באמת היה משהו הפעם שהיה.. פחות. עדיין השירים היו יפים נורא, והיו כמה ביצועים ששוב השאירו אותי חסרת נשימה, אבל אם בהופעה בתיאטרון ירושלים אמרתי לעצמי הרבה – איזה כיף שיש את צוותא עוד שבועיים ושזו לא הפעם האחרונה עכשיו, אז בצוותא לא יכולתי להפסיק לחשוב – אוף, אוף, זו פעם אחרונה. אני גרועה בלסיים דברים, לא אוהבת לשחרר. הרגשתי את הקושי הזה בווליומים גבוהים מאד הפעם. וגם, מה לעשות, עדיין לא מסתדר לי הצוותא הזה. לא מרגיש לי בבית. חוסר אוריינטציה, מסדרונות ארוכים שתמיד נראים לי כאילו הושאלו מאיזה בית חולים, התל אביב הזאת שקשה לי. הייתי שמחה אם ההופעה האחרונה עם אמיר הייתה במקום אחר, אבל נכון לעכשיו אף אחד לא שואל אותי. וכל זה בלי שהתחלתי להזכיר עדיין את המצב רוח שאביתר עלה איתו, מין כבדבדות (מילה של אהוד בנאי), אבל לא כזו של ריכוז, כזו של פחד, וזה לא קל ככה. ומה לעשות, כשהולכים להופעות הרבה – אי אפשר שכל הופעה תהיה הכי טובה, הכי יפה, למרות שהיו תקופות שבאמת ככה זה היה, באמת. ובאיזשהו מקום זה מרגיע אותי שלפעמים אני מרגישה הופעה מסוימת פחות חזק, לא שזה גורם לי לחשוב שאני מסוגלת להיות אובייקטיבית כלפי הדבר – כי אני יודעת שאני לא, אבל בכל זאת זה מדגיש את החוזק של ההופעות האחרות. אבל עדיין, היו שם רגעים יפים במיוחד, וזו כן הופעה שאני ארצה להשאיר ממנה זיכרון, וכמו שחברתי היקרה מזכירה לי בשם אומרו מדי פעם – זה בנקודות הקטנות... אז הנה. "אותיות פורחות באוויר" היה אדיר, אדיר, איזו התחלה נהדרת, אני מאוהבת בעיבוד הזה. האקוסטית מתחילה בשקט, החשמלית של אמיר מצטרפת כמעט בלי ששמים לב, ופתאום הבאס-תופים ואתה מותקף בכל כך הרבה כנות מחשמלת של מאבק. אדיר. דיבורי ראש השנה התחילו עם – "זה יום רביעי האחרון של השנה, יום רביעי הבא כבר תהיה שנה אחרת, וזה די מהלך אימים". אמא. אבל אז זה המשיך עם דיבור שחשבתי עליו הרבה אחר כך, אביתר אמר משהו כמו "חודש אלול מכנס אותי, ואני שמח על האפשרות לצאת מזה, להיפגש עם החברים ואיתכם ולנגן". אה, לזה אתה קורא לצאת מזה?... משמח לחשוב שזה מה שהוא מרגיש לגבי ההופעות, אבל זה לא היה נראה כאילו הוא באמת מצליח לצאת. הסאונד בהתחלה היה בעייתי, כמעט ולא שמעו את אביתר מבעד להכל, ובלי קשר הייתה לי תחושה ממש לא רגילה של – יאללה, שייגמרו כבר המילים והסולו של אמיר יגיע. תהיתי האם אביתר הולך להתייחס לעובדה שאמיר עוזב שוב, בניגוד לפעם הקודמת שהוא עזב כמעט בלי שהוקדשה מילה לעניין, וכבר אחרי שיר או שניים אביתר אמר "זה ערב חגיגי בשבילנו, והוא מוקדש לחבר יקר שיוצא למסע, חוזר למסע, הוא השראה בשביל כל מי שעומד פה על הבמה, ואנחנו מאחלים לו הצלחה, הרב הגאון החשוב הצדיק – אמיר צורף..." זה בערך מה שהוא אמר שם, ממש בערך, כל כך ריגשה אותי ההתייחסות הזו, ומגיע לאמיר. ובאמת גם היה לו יותר מקום בהופעה, הרגשתי, נראה לי שכמעט כל שיר הוארך באיזה דקה-שתיים, כדי שיהיה יותר זמן גיטרה, נהניתי מזה כל כך. "כל בוקר קצת" עם קצת גיורים למרות שתל אביב, ואז "לילה כיום יאיר", אני פשוט אוהבת את השיר הזה, אני כל פעם שוכחת לחכות למעבר בסוף והוא כל פעם מפתיע אותי ומחלץ חיוך הישר מקרקעית הבור. ומאיפה זה בא – "אורייתא" שתמיד היה בשבילי שיר.. שלם כזה, פתאום הגיע בביצוע שבור ומפורק לגמרי. "כמה עומק יש בלי גבול בנחמה" – כשהמילה האחרונה התפרצה החוצה במין השתנקות בוכייה כזו, נשבר הלב. ובפזמון האחרון ה"כדי לרגע, להתקרב" בכלל לא היה נשמע כמו תיאור של משהו שכבר קרה, פעם, אלא כמו תחינה נואשת, להתקרב... מעבר לפסנתר, "לחיים לחיים" וברכת "שהכל" שנענתה באמן משועשע מהקהל, אביתר בתגובה: "סחה!". ואז "חלון", בעצם לפני "חלון" הוא נאנח – "יש שריטות על העדשה. פצעים מהשנה האחרונה" – וכל מיני תמונות כהות מסיבוב ההופעות הקודם הציפו לי את התודעה, ואז הוא גם שר את השורה הזאת בטעות, במקום "את אוהבת אותי ממש, ממש כמו שאני אותך" – שוב "יש שריטות על העדשה, פצעים מהשנה האחרונה". ואז מקומה האמיתי של השורה הגיע, והיא נשמעה פעם שלישית. שריטות על גבי שריטות. ואני לא מתחילה לדבר על כל הבית של "אני זוכר שבכיתי כל הלילה", שלווה במכות "אשמנו בגדנו" על הלב, אוי לי. "מנגינה יקרה" היה יפה כל כך, עם ריקוד קטן על הכיסא ב"לבוא לבוש", ובלי ה"ותיכן נישן", אבל איזה כיף שהשיר הזה חזר, ובביצוע כזה, בואו נגיד שאם אני הייתי המנגינה – הייתי באה... הלוואי שתבוא. ואז הקהל, שהיה די שקט רוב הזמן, התעורר לשמע "יש לי סיכוי", והשירה בציבור קצת שיתקה את אביתר והיה לי חבל. בכלל הביצוע היה קצת מוזר, עם באסים כבדים כאלה בפסנתר... אבל אני מאוהבת ברגע שבו הלהקה מצטרפת. ואז, שוב דילוג על "טיפה של אור" שנראה לי כתוב בסטליסט רק כדי שנתאכזב, חזרה לאקוסטית ו – "זה ניגון שעשינו לפני שבוע, החבר'ה בטח שכחו". אביתר פונה לאמיר עם חצי גוף, מראה את הגיטרה – "אני אנגן ככה שתיזכר" – כן, כי בטח לאמיר נורא קשה להשתלט על השלושה וחצי אקורדים של זה, ואביתר מוסיף – "זה בשבילי, אם לא בשבילכם", ושוב הזכיר את ראש השנה, ש"אנחנו מבקשים חיים, באמת. מבקשים. חיים. באמת". ואמיר נתן איזה מבט אישור, היה שם רגע מאד אנושי בשבילי, ו"זכרנו לחיים" שכבר לעולם לא יישמע אותו דבר בבית כנסת... בכלל הרגשתי את אמיר מאד, גם מוזיקלית – שזה לא חדש, רק שהפעם זה היה אפילו יותר, וגם אנושית – שזה דווקא ממש הפתיע אותי. היו שם הרבה מבטים, חיוכים(!), ומחוות קטנות ששיכנעו אותי שהבנאדם כן מרגיש משהו כלפי הכל, בכל זאת. "מתנות" היה מדהים מתמיד, לא פלא עם הפחד שהסתובב על הבמה כל הערב הזה. העיבוד הזה גאוני, ואחרי כל פעם שאני שומעת אותו בא לי להודות אישית לכל אחד מהאנשים על הבמה. ואם כבר הזכרתי את האנשים על הבמה – באחת ההליכות של צח מהמחשב לפסנתר, אביתר צעד אחורה וכמעט נכנס בו, משעשע, אז הוא הציג אותו כדי לפצות – "זה צח דרורי, חבר יקר, מוזיקאי נפלא" – משהו כזה. ב"תחרות כלבים" רועי שקד שיחק אותה עם הקול השני, ממש בחנתי את הבמה מצד לצד ולא הבנתי מאיפה הליווי היפה הזה מגיע, איזה כיף. "עד מחר" שאין מה להגיד עליו יותר, ונראה לי שפה הוא הציג את עודד שכטר ורועי שקד, ואמר לקהל – "ספרו משהו על עצמכם, נו". והוסיף – "אמיר". חייכתי הרבה. "אבא" ושוב צח עם הפסנתר, קצת פחות הציל לי את השיר מבירושלים אבל עדיין היה יפה, ואביתר עם ה"תשירי לי שיר חדש, חדש, חדש, חדש, חדש...." בסוף.
 
....

דילוג על "כוכבי בוקר" – ירדו להדרן – אביתר הצביע על אמיר שישתחווה לבד. "אב הרחמן" דולג גם הוא, מה נסגר עם הסטליסט? (אנקדוטה משעשעת: לאחר שלקחנו את אחד הסטליסטים מהבמה, ניגשה אלינו אישה שבהתה במעשינו בתמיהה מוחלטת, "אני לא הייתי מרשה לעצמי לקחת לו את זה!"
) בקיצור, ישר ל"אצלך בעולם" שהיה שוב שירה בציבור אבל עדיין יפה, דניאל זמיר היה חסר לי שם. "מהשיר הכי יפה בעולם לשיר הכי יפה בעולם" – "חתונה לבנה", והאורות, שחצי מהזמן סינוורו את הקהל במקום להאיר את הבמה – התעלו על עצמם, סגרתי עיניים חזק, הן היו מוצפות באור, וה"בוקר חדש, חדש" היה ממש מומחש, כמו לראות את הזריחה דרך עיניים סגורות. מחכה לביצוע של זה במצדה. "מחיאות כפיים" שהיה תפילה, "לשיר כדי לתת", עם כל הלב ועם כל הידיים. צעקת "שמתי לי פודרה" מהקהל – בתגובה: "אתה גאון אחי, מה קרה לך, תסתכל" והצבעה על הזקן והכיפה, ו.. "שמתי לי פודרה, צבעתי ריסים", כן, מיד אחרי ההקדמה המסתייגת הזו הוא התחיל לשיר, ובאמת לרגע זה היה לי סוריאליסטי שהדוס הזה שר שיר כזה... ביצוע מלא חיוכים ואפילו צחוק, ובסוף צעקת: "שנה טובההההה!!!" ההשתחוות של כולם בשורה, ועוד מחשבת – אוף, פעם אחרונה, ואז הגיע שוב שלב הצעקות מהקהל. שמעתי "פקק תנועה", שמעתי "כל הדיסק הראשון מההתחלה", אביתר אמר: "תודה רבה. אני מחליט". ושוב – "נחמד כזה, נחמד, אבל אני מחליט". היה חמוד. ואז "לא תאמינו אבל אני הולך לעשות ניגון חסידי", ומשהו בזה דווקא שימח אותי, שהוא לא נכנע לצורך הטבעי לרַצות את הקהל, ומרשה לעצמו לעשות ניגונים אפילו בצוותא תל אביב. אולי זה שוב ראש השנה המתקרב שגרם לו לאזור את האומץ הדרוש בשביל זה. בכל אופן, "קרב יום" היה האחרון, עם רעש מוזר מהמוניטור, אבל יפה (נראה לי שההוא שצעק לו את זה ביתיר לא ידע מה הוא עושה). ונגמר... כאמור, באופן לא רגיל ההופעה הזו די נעלמה לי מהלב, מהר מדי, גם בגלל הופעות אחרות שבאו אחריה והיו טובות ושמחות ממנה, גם בגלל שלא יעזור – אני לא אוהבת את צוותא, וגם בגלל ההופעה עצמה, כנראה. ואני לא אוהבת סופים, כבר אמרתי. חבל לי שאמיר הולך. אמרתי לו את זה, הוא לא התרגש
וחצי הופעה התנגן לי בראש "מי הפך את שמחת פגישתנו לעיצבון הפרידה הנוקב?" בביצוע הנהדר שהיה בהופעות להקה פעם. כי אוף, פתאום אמיר חזר, והסיבובון הזה היה כל כך יפה וטוב, ופתאום אמיר עוזב שוב, מהר מדי. ואני ממש תוהה לאן זה יילך מכאן, זה יהיה חייב ללכת לאנשהו, כי עוד שנה כזאת – אביתר לא ייתן שתקרה, אני מקווה. ובכלל, התקווה הייתה לי חזקה מאד בערב הזה, ובכל בתקופה האחרונה, ומה שקשה לי עם תקווה זה שאני צריכה להרגיש שאני עושה משהו כדי שדברים ייקרו, ורק לקוות תמיד מרגיש לי מעט מדי. אבל כנראה ששם טמון הסוד, דנה ברגר כתבה בשיר שכבר ציטטתי: "צריך להרפות את האחיזה", וגם אביתר כתב פעם "זה הזמן להרפות", אני משתדלת... ושוב בא לי לצטט מילים של מישהו אחר: "אני מקווה שאתה שומע אני יודע שאין בזה הרבה ממש כך אמרו לי בכל זאת אני רוצה עוד פעם לקוות לזה שאתה שומע איך אני מקווה תקוותי מחכה כמו איילה היה זהיר, אל תחבקנה ניפוץ זרד אחד ואיננה היהיה לנו כוח לעוד התחלה? אני תקווה". (יחיאל מוהר)
 
למעלה