ההורים מפנימים-תיאורית "הילד במרכז" נכשלה!!

ההורים מפנימים-תיאורית "הילד במרכז" נכשלה!!

כמעט בכל מפגש של הורים הן בעבודה הן במפגשים חברתיים מתחילים הורים לקטר למה הבן שלי מתנהג כך? למה מתחצף אלינו? מה חסר לו,אני לובש מכנסיים ב-100 ₪ והוא ב-400? והם מתחילים לקנא למה בן חברי מופנם,שקט, רגוע ובני לא!! ועוד ועוד וגם בבתי הספר אנו עדים להתחצפות וחוסר הגבולות של התלמידים (וגם ההורים שמגבים את ילדיהם בצורה מוחלטת,ועכשיו הם אוכלים אותה בגדול!!),אני אביא שתי דוגמאות: באחד מבתי הספר,יש מורה שעובד כמלצר במסעדה ,כמה ימים אחרי הצהריים.הילדים סיפרו להוריהם שפולט מהמורה ריח של אלכוהול במשך השיעור.מה עשו ההורים? עשו לו משפט שדה,המורה הוזמן לחקירה צולבת בחדר המנהל,וההורים התחילו להטיח בו האשמות והעלבות!! אני ריחמתי על המורה!! למה לא שלחו מכתב למנהל,ונתנו ארכה לטיפולו? ועוד מקרה,תלמידה ביסודי התפרעה בכיתה,המורה הזהירה אותה כמה פעמים ,אבל לשווא !! אז ביקשה ממנה לעמוד בפינה,למחרת באו הוריה וגם עשו למורה "הסוררת" משפט שדה ,"איך את מעיזה לעשות דבר כזה לבתנו" דר` חיים עומר פסיכולוג קליני מציין בספרו "שיקום הסמכות ההורית",שהורים רבים מרגישים חסרי אונים מול ילדיהם "המתחצפים" ומול תופעות של אלימות מילולית ופיסית, איומים, סחיטות, השתלטות על הבית, נשירה ממסגרות, התקפי זעם, סמים, גניבות, עבריינות ועוד. אומנם, חלק מהתופעות מחריפות בגיל ההתבגרות אך אין ספק שבשנים האחרונות רמת התוקפנות בארץ עלתה לאין ערוך. אין הורה בחברתנו, היום, שיכול לומר לעצמו: "אצלי בבית זה לא יכול לקרות". כולנו חשופים ברמה זו או אחרת לתופעות שתוארו. והוא כופר בתיאורית "הילד במרכז",אלא צריך להעמיד כל אחד במקומו,הן התלמיד,הן המורה והן ההורה. חיים עומר מראה את הדרך לצאת מן המבוך. מקור התשובה איננו בתיאוריה פסיכולוגית זו או אחרת, אלא בגישה פוליטית-חברתית: תורת ההתנגדות הלא-אלימה. בעזרת תורה זו ניתן ליצור מכנה משותף וחזית אחידה בין הורים, מחנכים ומטפלים, במקום שבו שלט קודם לכן תוהו-ובוהו של דעות מנוגדות והאשמות הדדיות. הורים ומחנכים בעלי גישה "קשה" מסתכנים בהסלמה, שכן הילד מגיב אף הוא בתגובות קשות מצדו. גם הגישה ה"רכה", הדוגלת בסובלנות ובשכנוע הגיוני, מביאה לעתים קרובות להסלמה, משום שעמדות אלה עשויות להיתפס כסימן לכניעה מצד המבוגרים. תורת ההתנגדות הלא אלימה מאפשרת התמודדות יעילה עם בעיית ההסלמה במקום שבו רוב הגישות האחרות נכשלות, ומבטיחה להורים ולמורים כאחד את היכולת להחזיר לעצמם את נוכחותם ואת סמכותם. ומוסיף "שההנחה, שהילד נולד טוב ונשאר טוב אלא אם כן המבוגרים עושים לו רע. כלומר, אם הילד רע, אשמים בכך ההורים או המורים. וההנחה הנוספת ששייכת לאידיאל החינוכי שהתפשט והגיע לשיאו בשנות השבעים, האידיאל של החינוך המתירני. לפי גישה זו, אם נגדל ילדים בלי לדרוש מהם דרישות, הם יגדלו להיות בריאים, שמחים וחכמים. השילוב של שני הרעיונות האלה גרם לשיתוקם של ההורים ושל כל הגורמים המקצועיים – מורים ומנהלים, יועצים ופסיכולוגים – בהתמודדות עם התנהגות חסרת רסן והרסנית של ילדים".
 

THE WIZARD 55

New member
אני דווקא חושבת שהילד חייב להיות במרכז

כל התופעות של ילדים אלימים, נובע לא בגלל שהילד במרכז אלא דווקא בגלל שכנראה שחווה אלימות בביתו. הילד אמור להיות במרכז חייהם של ההודים, צריך לדאוג ולטפח וגם להציב גבולות במקרים מסויימים. כשילד מקבל חום ואהבה, הקשבה, תקשורת טובה עם ההורים אין ספק שהילד יתנהג כך אל הסובבים אותו בגן, בבית הספר. אתה הבאת מקרה של מורה שהגיע לבית ספר כשהוא מדיף ריח של אלכוהול. אני מניחה ששאר המורים הריחו את זה, וכן המנהל למה הבעיה לא טופלה לפני שזה הגיע להורים.. אני רוצה לחשוב מה הייתי עושה אם הייתי שומעת שהמורה של הבת שלי, מגיע מסטול לבית ספר, בטוח שהייתי מגיעה לבית הספר ובטול שהייתי מבקשת טיפול מיידי בנושא. נכון שמשפט שדה זאת דרך טיפול ברברית לטעמי, אבל הייתי מאוד כועסת על המנהל שלא טיפל בנושא הזה עוד לפני כן. יש גם מקרים שבהם מורים צועקים ומשפילים את הילדים, ומה אז? קבל סיפור על עוזרת גננת בגן של בת אחי..שהחליטה לשיר להם שיר..אם לא תאספו את הצעצועים, תכנסו לתוך הפח..זאת צורת חינוך? אתה משקיע בילד, נותן את הנשמה שלך, פתאום אשת חינוך, באה ומפחידה את הילד, מה תעשה?.. יש הרבה מורים רקובים, יש הרבה מורים שלא מגיע להם ללמד בכלל יש לי הרבה טענות כלפי המורים.
 

ינשוף4

New member
כנראה שכרגיל- כל קיצוניות היא רעה.

ודרושה מדתיות. הבעיה אתה- היא, להבדיל מקיצוניות, אינה נתנת להגדרה מראש, אלא תלויה בהבנתו האישית של כל אחד.
 
לא רק אלימות

אני מעריך שאת חשה מקרוב את התנהגות הילדים כלפי הוריהם,ההתחצפות ללא גבולות,כיבוד אחר אני מודה שחלק מהבעיה שההורים בזמנים כאלה טרודים בעבודה ,בפיתוח קריירה,וגם האם לומדת ועובדת ולא נשכח מכון הכושר,החברות (לשבת בבן גוריון!!),מידת ההקשבה מצד ההורים לילדיהם הולכת ומצמצמת!! כל אחד מאיתנו קטן כגדול לא אובה גבולות,אלא אדון לעצמו!! הוא יחליט בעצמו מה מותר ומה אסור,לכן תפקיד ההורים להציב גבולות לילדיהם וגם להיות מודל חיקוי לגבי מורים רקובים,בכל מערכת יש כאלה ויש כאלה,כל המרצים באוניברסיטה על רמה?כל הרופאים טובים?וכו' אני מציע להורים של תלמידי,תקדישו כל יום חצי שעה לדבר עם ילדיכם,מה מציק להם,מה עבר עליהם היום,הם יוזמים שיחה כזו,יהיה אחד מהתנהלות הבית לשוחח ולשוחח ,להפיג מתחים ,להסביר לילדים בעיקר בתקופת ההתבגרות את מהות היחסים עם המין השני . לכן משפט של רוסו מאד קולע:אם אתה לא יכול להיות אב טוב,אל תתחתן!!
 

THE WIZARD 55

New member
מיהו אב טוב? או אם טובה?

האב שיוצא מחמש בבוקר וחוזר בלילה בכדי שהילדים שלו יוכלו להנות ממה שלא היה לו? האם שיוצאת לעבודה מחוסר ברירה, וצריכה לטפל עוד בבית, בילדים.. אני חושבת שגם מס' ילדים גבוה במשפחה הוא גם סיבה לילדים חסרי חינוך, לא מתייחסים אליהם, נותנים להם לגדול מעצמם. אני בתור אמא, לא אבלה במועדון או עם חברות ע"ח זמן איכות עם הילדים שלי, הם יהיו מרכז חיי. ברור שכל אדם חייב את הזמן הפרטי הזה בשביל עצמו בכדי שישאב כוחות, בכדי לטפל בילדים, אבל בשום פנים ואופן זה לא יבוא על חשבון ילדיי. ושוב חוזרת למשפט של רוסו, הכיצד אפשר לדעת אם תהיה אב טוב? הרי אתה לא יודע מראש מה עומד לקרות...לפעמים מצב כלכלי יחייב את האב לא להיות קשוב לילדיו כמו שהוא רוצה..אז מה..שהורים שאין להם יכולת כלכלית לא יביאו ילדים?..או שכדאי להם להבין שילד אחד זה מספיק.. נושא מאוד רחב..
 

ינשוף4

New member
מכירה את הבדיחות על האשכנזים

ש"מגדלים ילד וכלב"? אבל ממה שראיתי- לאו דוקא המצב הכלכלי הוא הקובע (יש גם בעלי משכורות גבוהות, שבקושי נשאר להם זמן לישון), ועדיין יש עבודות (או תפקידים) שמי שעוסק בהם- מגיע הביתה רק בסופי שבוע, או בכלל רק פעם בכמה שבועות (נכון. היום זה פחות נפוץ מהעבר). ויש משפחות עם הרבה ילדים, בהן "חלוקת עבודה", ואחריות, שבה נכללים גם הילדים, גם לגבי חלק מתפקידי ואחריות ההורים. ואולי המפתח הוא הנכונות לפתיחות והקשבה, שהציג אבו כרואן? (ועוד לפני כן- ההכרה בצורך בכך).
 

THE WIZARD 55

New member
פתיחות הקשבה

מאוד חשוב. זה הבסיס, להקשיב להם, לתת להם את התחושה שההורים תמיד יהיו שם, ייעצו(לא יקבעו בשום פנים ואופן) יעזרו להחליט מן הורים שהם גם חברים. הדבר הכי כיף זה להקשיב להם, בת אחי גורמת לי לצחוק, ולראות את העולם דרך העיניים שלה..כמה שזה מאלף.. וכן מכירה את הבדיחה, האמת שאני בעד:)
 

Mishkafofer

New member
זה נכון גם לילדים מהמגזר הערבי?

אם ילד ערבי לובש מותגים ושם ז_ן על מכובדי הכפר, הגענו לימות המשיח :))) אוטוטו ירצו אוטו ובחורות ובילויים. כבוד למגזר
 
למעלה