לדוד משכיל
New member
ההכנה לחג השבועות
באופן כללי, מהי ההכנה שצריכה להיות בכל אדם לחג השבועות? מה האדם צריך להכין בתוכו? זה תלוי כמובן במדריגת האדם, במקום שהאדם אוחז שם צריכה להיות הכנתו.
ספר הזוהר הקדוש מחלק ב' רמות כלליות בתורה: רמה א' נקראת – "עטין", עצות. הרמה השנייה נקראת – "פקודין", פקודות. לעצות האדם זקוק כאשר הוא צריך לסיוע ולהדרכה בכדי לבוא לדביקות ה', אבל העצות הללו הן לא רק עצות שכליות, אלא העצות הללו שהאדם מקבל מהתורה הן אורות שמאירים לנפשו של האדם, והאורות הללו נותנים לו את הסיוע ואת הבהירות באיזו דרך הוא צריך ללכת.
א"כ, הזוה"ק אומר שיש תרי"ג עצות, כל מצווה בתורה היא עצה מסויימת, ואחרי שאדם מתקן את עצמו הוא בא לדביקות ה', ואז מגיעה הרמה השנייה שנקראת "פקודין", תרי"ג פקודות. פקודות מלשון "פיקדון", שבכל מצווה ומצווה מופקד אור של התגלות אלוקות מסויים, והשגתו היא למעשה מטרת כל הבריאה כולה. א"כ כאשר האדם עומד לפני היום הזה, שהוא יום שבו נתן הקב"ה את התורה בהר סיני, צריך להתבונן במה שכותב רבנו בעל "הסולם": ברוחניות אין העדר, כל עניין שמתגלה ברוחניות הוא נצחי, ע"כ בל נחשוב שגילוי האלוקות הזה שהיה בהר סיני היה פעם אחת ואינו, הגילוי הזה הוא נצחי, והוא מתעורר בכל שנה ושנה בשבועות. השורש הרוחני הזה, שהוא שורש מאוד גבוה, מתעורר מחדש ומאיר. אלא שאנו צריכים להכין כלים. מהם כלים? כלי נקרא בית קיבול, הכשרה, הכנה לקבל את השפע האלוקי שמושפע ביום הזה מצד אתערותא דלעילא. מה האדם צריך להכין אז? זה תלוי במדריגה שבה האדם נמצא.
כתוב במדרש (ויקרא רבה פרק ו'): "אומות העולם שלא קיבלו את התורה שניתנה מתוך החושך, עליהם הוא אומר: כי הנה החושך יכסה ארץ". קודם כל צריך להבין את המושג "התורה ניתנה מתוך החושך" – למה התורה ניתנה מתוך החושך? זה פסוק מפורש בדברים בפרק ה': "כשמעכם את הקול מתוך החושך". אבל למה התורה ניתנת מתוך החושך? והמדרש כך אומר: אומות העולם שלא קיבלו את התורה שניתנה מתוך החושך הם נמצאים בחושך, "כי הנה החושך יכסה ארץ". אבל ישראל שקיבלו את התורה שניתנה מתוך החושך, הם נמצאים באור, עליהם הוא אומר: "ועליך יזרח ה' וכבודו עליך יראה" (ישעיהו ס' ב'). א"כ, מה העניין של החושך הזה?
החושך הזה הוא צורך באדם, ההשתוקקות של האדם לבוא לאור. ז"א: אם האדם נמצא בחושך, והוא לא מרגיש את זה שהוא נמצא בחושך, הוא חושב שהוא באור, ואין לו אז שום צורך לבוא לאור.
אמרו חז"ל: משל לעטלף ולתרנגול שהיו מחכים לאור, אמר התרנגול לעטלף – מה אתה מחכה לאור? אני מחכה לאור שאני מתחיל לחיות באור, כי התרנגול מתחיל לקרוא לפני ביאת האור. אבל תיפקודו של העטלף בדיוק נגמר כשנהיה אור, כי הוא פועל רק בלילה. ועל זה אומר הנביא: "הוי המתאווים את יום ה', למה זה לכם יום ה'? הוא חושך ולא אור" (עמוס ה' י"ח). אלו דברים מאוד חריפים, הנביא עמוס שואל את אלו שמתאווים ליום ה': מה אתם מחכים? יום ה' הוא חושך ולא אור!
הפירוש הוא פשוט מאוד: כולם הרי מחכים ליום ה', אני שומע קטנים וגדולים אומרים: מתי כבר יבוא המשיח, ומתי תהיה הגאולה? כל כך הרבה צרות כל אחד סובל, וכן כלל ישראל, מתי כבר תהיה הגאולה? אבל השאלה היא – מה זו גאולה? לפי מה שרבנו בעל "הסולם" כותב, יבוא המשיח, יקבץ את נדחי ישראל, וילמד תורה בירושלים. א"כ השאלה היא, מהי התורה שהוא ילמד בירושלים? האם הוא יבוא ויאמר עוד פלפולים בגמרא, מה שעוד לא הצליחו לחדש בישיבות? ודאי שלא! בשביל זה אנו לא צריכים את המשיח. אלא כותב רבינו בעל "הסולם": עיקר העניין של גילוי משיח הוא גילוי אור בנפשות ישראל. ואור זה יתן מודעות בצורך לעשות מהפך בכל הצורה של חיינו הפרטיים, וצורת החיים של כלל החברה הישראלית. כי היום כל אחד ואחד דואג לתועלת עצמו, ולכל אחד יש רצון לקבל הנאה ותענוג לתועלת עצמו. אולם ע"י אורו של משיח כולנו נהפוך את הקערה על פיה, והחיים יהיו מושתתים על ההפך, נקודת המרכז תהיה בזולת לא ב"אני". וזה ענין ביאת המשיח. לאיש הזה יהיה כוח לקבץ את נידחי ישראל, והתורה שהוא ילמד בירושלים תהיה החדרת הדברים ללב כ ל ישראל, ויישום שלהם, איך לבצע את זה בפועל – להפוך את כל מערכות החיים הפרטיות והכלליות, שתהיינה מוכנות לקראת התגלות ה' יתברך, לקראת בניין בית המקדש וכו'. אולם אלו שצועקים "משיח, משיח" חושבים שירוויחו מהמשיח רווחים גשמיים – לא יצטרכו ללכת לעבודה, יוכלו לשבת רגל על רגל, וכמו שהמדרש אומר, שלעתיד לבוא הצדיקים יאכלו ענבים ומלאכי השרת ייצלו להם בשר. ומי שמבין זאת כפשוטו זה בערך כמו שהערבים תופסים את מהות העוה"ב. וע"כ אומר הנביא עליהם: "אוי המתאווים את יום ה'", רוצים את יום ה', רוצים את המשיח, "למה זה לכם יום ה'? הוא חושך ולא אור", ז"א: מי שמתאווה ליום ה' מפני שלפי הגיונו האומלל יהיה הכל על בסיס של תענוגות ואהבה עצמית, אז הוא יתאכזב מאוד מאוד, זה יהיה חושך נורא בשבילו, כי יום ה' המהות שלו הפוכה לגמרי – דאז כל אחד ואחד יעבוד לטובת זולתו, וכל אחד ישעבד את עצמו לטובת החברה והזולת.
נחזור למדרש שלנו "התורה ניתנה מתוך החושך". נמחיש זאת בעזרת סיפור: פעם בשמחת תורה בהשכמת הבוקר יצא רבנו בעל "הסולם" לחצר, הוא היה גר בשכונת הבוכרים בירושלים, וקרא לאחד מהתלמידים הגדולים שלו, ר' דוד מינצברג. היתה שם חבורה של בעלי בתים, שיצאו מבית הכנסת ורקדו עם התורה. אמר לו רבינו: תסתכל דוד – הם רוקדים לשמה, לשם שמים. ידע ר' דוד שלשם שמים זו מדרגה מאוד גדולה, ואיך רבו אומר שהם רוקדים לשם שמים? אמר לו בעל "הסולם": כן, זה פשוט מאוד, הם שמחים עם התורה לשם שמים, מפני שאין להם עצמם שום דבר עם התורה. ז"א: התורה היא מלשון הוראה, שהיא מראה את הדרך להתקרב לה', וכל המהות של התורה היא העבודה של האדם נגד הרצון לקבל הנאה ותענוג שבו, ולהם אין שום דבר עם התורה. ולכן הם שמחים בתורה, כי הם מדמיינים לעצמם דמיונות שיקבלו לתועלת עצמם הנאה ותענוג.
הברכת שלום" זצ"ל היה מספר סיפור נוסף, סיפור לא כ"כ יפה, אבל כדאי לספר אותו: פעם ראו אחד שהוא רוקד בשמחת תורה עד לב השמים, שאלו אותו: מה אתה כ"כ שמח עם התורה? אמר: איך לא אהיה שמח עם התורה – לויתי משמעון 5000 דולר לזמן של חודשיים, ואחרי חודשיים בא שמעון וביקש ממני את כסף ההלואה. אולם אני לא רציתי להחזיר לו. ע"כ לקח אותי לבית דין, ושם ביקשו אותי להשבע בתורה שאני לא חייב לו את הכסף, אז באמת נשבעתי בתורה שאני לא חייב לו ונפטרתי מהתשלום. אז איך לא אהיה שמח עם התורה, שהרי ע"י התורה כ"כ הרווחתי...
ומה אומר הסיפור הזה? הוא שמח עם התורה, כי הוא השתמש בה ההפך ממה שהתורה מבקשת שישתמשו איתה, הוא השתמש עם התורה בכדי למלאות את התאוות שלו, לכן הוא שמח עימה. אותו הדבר אמר בעל "הסולם" לתלמידו: אתה רואה איך הם שמחים עם התורה, מדוע? מפני שהם לא יודעים מה זו תורה. אבל אלו אנשים שהם בעלי הכרה והם יודעים מה זו תורה, הם מרגישים חושך. כי התורה היא מלשון הוראה, שמדריכה את האדם לבוא לדביקות ה', וזה לא צריך להשאר בגדר של ידיעה בעלמא, זאת צריכה להיות עבודה מתמידה יום יומית שהאדם עובד בעניין אהבת זולתו, בעניין אהבת חברים, בענין קבלת עול מלכות שמים מתוך אמונה בגדלות ורוממות ה', אבל לא בשביל לקבל הנאה ותענוג, אלא בכדי שיוכל להגיע למצב שהוא יוכל להשפיע נחת רוח לה'.
כשהאדם הולך בדרך הזו אז הגוף שלו מרגיש חושך, מפני שהטבע של הגוף הוא הפוך. אם ענין זה הוא רק מילים, וזה נשאר אצלו בגדר של מושכלות וידיעות בעלמא, אזי לגוף לא איכפת מזה, והוא מאפשר לאדם לעשות מה שהוא רוצה, ולדבר מה שהוא רוצה, אבל אם האדם הוא רציני, ומתחיל ליישם את הדברים בפועל בשני המישורים שנקראים – אמונה ואהבת הזולת, אז הגוף מתחיל להתנגד. ואז האדם רואה בפועל שבעצם הגוף שלו לא מסכים בשום פנים ואופן לקבל על עצמו את העקרונות של התורה, הוא לא מוכן ל"ואהבת לרעך כמוך", והוא לא מוכן ללכת בדרך אמונה, דרך של "לכתך אחרי במדבר בארץ לא זרועה" (ירמיהו ב' ב').
ז"א הנקודה היא כזאת: כל זמן שאדם לא הולך בדרך הזאת, הוא חי בגן עדן של שוטים, טוב לו, הוא לא מרגיש חושך, הוא לא מרגיש את עצמו מקולקל, הוא לא מרגיש את עצמו שפל, הוא מרגיש את עצמו שלם. לכן רוב העולם די להם בקיום המעשי של המצוות, מניחים תפילין בבוקר, לומדים קצת וכו', זה כבר מקנה הרגשה של שלימות באדם. ועל זה ה" ברכת שלום" זצ"ל היה אומר: "ועמך כולם צדיקים"... כולם מרגישים שהם צדיקים גמורים. נכון, חז"ל אמרו ש"אין צדיק בארץ אשר יעשה טוב ולא יחטא" (קהלת ז' כ'), ע"כ הם גם מאמינים שהם גם לפעמים עושים דברים לא טובים. אבל זה נקרא גן עדן של שוטים, מדוע? כי כיוון שלא הולכים בדרך הנכונה, אז אין בכלל את אמות המידה הנכונות למדוד איפה אני עומד, לאיזו מטרה אני צריך להגיע. אין בכלל סרגל ש
באופן כללי, מהי ההכנה שצריכה להיות בכל אדם לחג השבועות? מה האדם צריך להכין בתוכו? זה תלוי כמובן במדריגת האדם, במקום שהאדם אוחז שם צריכה להיות הכנתו.
ספר הזוהר הקדוש מחלק ב' רמות כלליות בתורה: רמה א' נקראת – "עטין", עצות. הרמה השנייה נקראת – "פקודין", פקודות. לעצות האדם זקוק כאשר הוא צריך לסיוע ולהדרכה בכדי לבוא לדביקות ה', אבל העצות הללו הן לא רק עצות שכליות, אלא העצות הללו שהאדם מקבל מהתורה הן אורות שמאירים לנפשו של האדם, והאורות הללו נותנים לו את הסיוע ואת הבהירות באיזו דרך הוא צריך ללכת.
א"כ, הזוה"ק אומר שיש תרי"ג עצות, כל מצווה בתורה היא עצה מסויימת, ואחרי שאדם מתקן את עצמו הוא בא לדביקות ה', ואז מגיעה הרמה השנייה שנקראת "פקודין", תרי"ג פקודות. פקודות מלשון "פיקדון", שבכל מצווה ומצווה מופקד אור של התגלות אלוקות מסויים, והשגתו היא למעשה מטרת כל הבריאה כולה. א"כ כאשר האדם עומד לפני היום הזה, שהוא יום שבו נתן הקב"ה את התורה בהר סיני, צריך להתבונן במה שכותב רבנו בעל "הסולם": ברוחניות אין העדר, כל עניין שמתגלה ברוחניות הוא נצחי, ע"כ בל נחשוב שגילוי האלוקות הזה שהיה בהר סיני היה פעם אחת ואינו, הגילוי הזה הוא נצחי, והוא מתעורר בכל שנה ושנה בשבועות. השורש הרוחני הזה, שהוא שורש מאוד גבוה, מתעורר מחדש ומאיר. אלא שאנו צריכים להכין כלים. מהם כלים? כלי נקרא בית קיבול, הכשרה, הכנה לקבל את השפע האלוקי שמושפע ביום הזה מצד אתערותא דלעילא. מה האדם צריך להכין אז? זה תלוי במדריגה שבה האדם נמצא.
כתוב במדרש (ויקרא רבה פרק ו'): "אומות העולם שלא קיבלו את התורה שניתנה מתוך החושך, עליהם הוא אומר: כי הנה החושך יכסה ארץ". קודם כל צריך להבין את המושג "התורה ניתנה מתוך החושך" – למה התורה ניתנה מתוך החושך? זה פסוק מפורש בדברים בפרק ה': "כשמעכם את הקול מתוך החושך". אבל למה התורה ניתנת מתוך החושך? והמדרש כך אומר: אומות העולם שלא קיבלו את התורה שניתנה מתוך החושך הם נמצאים בחושך, "כי הנה החושך יכסה ארץ". אבל ישראל שקיבלו את התורה שניתנה מתוך החושך, הם נמצאים באור, עליהם הוא אומר: "ועליך יזרח ה' וכבודו עליך יראה" (ישעיהו ס' ב'). א"כ, מה העניין של החושך הזה?
החושך הזה הוא צורך באדם, ההשתוקקות של האדם לבוא לאור. ז"א: אם האדם נמצא בחושך, והוא לא מרגיש את זה שהוא נמצא בחושך, הוא חושב שהוא באור, ואין לו אז שום צורך לבוא לאור.
אמרו חז"ל: משל לעטלף ולתרנגול שהיו מחכים לאור, אמר התרנגול לעטלף – מה אתה מחכה לאור? אני מחכה לאור שאני מתחיל לחיות באור, כי התרנגול מתחיל לקרוא לפני ביאת האור. אבל תיפקודו של העטלף בדיוק נגמר כשנהיה אור, כי הוא פועל רק בלילה. ועל זה אומר הנביא: "הוי המתאווים את יום ה', למה זה לכם יום ה'? הוא חושך ולא אור" (עמוס ה' י"ח). אלו דברים מאוד חריפים, הנביא עמוס שואל את אלו שמתאווים ליום ה': מה אתם מחכים? יום ה' הוא חושך ולא אור!
הפירוש הוא פשוט מאוד: כולם הרי מחכים ליום ה', אני שומע קטנים וגדולים אומרים: מתי כבר יבוא המשיח, ומתי תהיה הגאולה? כל כך הרבה צרות כל אחד סובל, וכן כלל ישראל, מתי כבר תהיה הגאולה? אבל השאלה היא – מה זו גאולה? לפי מה שרבנו בעל "הסולם" כותב, יבוא המשיח, יקבץ את נדחי ישראל, וילמד תורה בירושלים. א"כ השאלה היא, מהי התורה שהוא ילמד בירושלים? האם הוא יבוא ויאמר עוד פלפולים בגמרא, מה שעוד לא הצליחו לחדש בישיבות? ודאי שלא! בשביל זה אנו לא צריכים את המשיח. אלא כותב רבינו בעל "הסולם": עיקר העניין של גילוי משיח הוא גילוי אור בנפשות ישראל. ואור זה יתן מודעות בצורך לעשות מהפך בכל הצורה של חיינו הפרטיים, וצורת החיים של כלל החברה הישראלית. כי היום כל אחד ואחד דואג לתועלת עצמו, ולכל אחד יש רצון לקבל הנאה ותענוג לתועלת עצמו. אולם ע"י אורו של משיח כולנו נהפוך את הקערה על פיה, והחיים יהיו מושתתים על ההפך, נקודת המרכז תהיה בזולת לא ב"אני". וזה ענין ביאת המשיח. לאיש הזה יהיה כוח לקבץ את נידחי ישראל, והתורה שהוא ילמד בירושלים תהיה החדרת הדברים ללב כ ל ישראל, ויישום שלהם, איך לבצע את זה בפועל – להפוך את כל מערכות החיים הפרטיות והכלליות, שתהיינה מוכנות לקראת התגלות ה' יתברך, לקראת בניין בית המקדש וכו'. אולם אלו שצועקים "משיח, משיח" חושבים שירוויחו מהמשיח רווחים גשמיים – לא יצטרכו ללכת לעבודה, יוכלו לשבת רגל על רגל, וכמו שהמדרש אומר, שלעתיד לבוא הצדיקים יאכלו ענבים ומלאכי השרת ייצלו להם בשר. ומי שמבין זאת כפשוטו זה בערך כמו שהערבים תופסים את מהות העוה"ב. וע"כ אומר הנביא עליהם: "אוי המתאווים את יום ה'", רוצים את יום ה', רוצים את המשיח, "למה זה לכם יום ה'? הוא חושך ולא אור", ז"א: מי שמתאווה ליום ה' מפני שלפי הגיונו האומלל יהיה הכל על בסיס של תענוגות ואהבה עצמית, אז הוא יתאכזב מאוד מאוד, זה יהיה חושך נורא בשבילו, כי יום ה' המהות שלו הפוכה לגמרי – דאז כל אחד ואחד יעבוד לטובת זולתו, וכל אחד ישעבד את עצמו לטובת החברה והזולת.
נחזור למדרש שלנו "התורה ניתנה מתוך החושך". נמחיש זאת בעזרת סיפור: פעם בשמחת תורה בהשכמת הבוקר יצא רבנו בעל "הסולם" לחצר, הוא היה גר בשכונת הבוכרים בירושלים, וקרא לאחד מהתלמידים הגדולים שלו, ר' דוד מינצברג. היתה שם חבורה של בעלי בתים, שיצאו מבית הכנסת ורקדו עם התורה. אמר לו רבינו: תסתכל דוד – הם רוקדים לשמה, לשם שמים. ידע ר' דוד שלשם שמים זו מדרגה מאוד גדולה, ואיך רבו אומר שהם רוקדים לשם שמים? אמר לו בעל "הסולם": כן, זה פשוט מאוד, הם שמחים עם התורה לשם שמים, מפני שאין להם עצמם שום דבר עם התורה. ז"א: התורה היא מלשון הוראה, שהיא מראה את הדרך להתקרב לה', וכל המהות של התורה היא העבודה של האדם נגד הרצון לקבל הנאה ותענוג שבו, ולהם אין שום דבר עם התורה. ולכן הם שמחים בתורה, כי הם מדמיינים לעצמם דמיונות שיקבלו לתועלת עצמם הנאה ותענוג.
הברכת שלום" זצ"ל היה מספר סיפור נוסף, סיפור לא כ"כ יפה, אבל כדאי לספר אותו: פעם ראו אחד שהוא רוקד בשמחת תורה עד לב השמים, שאלו אותו: מה אתה כ"כ שמח עם התורה? אמר: איך לא אהיה שמח עם התורה – לויתי משמעון 5000 דולר לזמן של חודשיים, ואחרי חודשיים בא שמעון וביקש ממני את כסף ההלואה. אולם אני לא רציתי להחזיר לו. ע"כ לקח אותי לבית דין, ושם ביקשו אותי להשבע בתורה שאני לא חייב לו את הכסף, אז באמת נשבעתי בתורה שאני לא חייב לו ונפטרתי מהתשלום. אז איך לא אהיה שמח עם התורה, שהרי ע"י התורה כ"כ הרווחתי...
ומה אומר הסיפור הזה? הוא שמח עם התורה, כי הוא השתמש בה ההפך ממה שהתורה מבקשת שישתמשו איתה, הוא השתמש עם התורה בכדי למלאות את התאוות שלו, לכן הוא שמח עימה. אותו הדבר אמר בעל "הסולם" לתלמידו: אתה רואה איך הם שמחים עם התורה, מדוע? מפני שהם לא יודעים מה זו תורה. אבל אלו אנשים שהם בעלי הכרה והם יודעים מה זו תורה, הם מרגישים חושך. כי התורה היא מלשון הוראה, שמדריכה את האדם לבוא לדביקות ה', וזה לא צריך להשאר בגדר של ידיעה בעלמא, זאת צריכה להיות עבודה מתמידה יום יומית שהאדם עובד בעניין אהבת זולתו, בעניין אהבת חברים, בענין קבלת עול מלכות שמים מתוך אמונה בגדלות ורוממות ה', אבל לא בשביל לקבל הנאה ותענוג, אלא בכדי שיוכל להגיע למצב שהוא יוכל להשפיע נחת רוח לה'.
כשהאדם הולך בדרך הזו אז הגוף שלו מרגיש חושך, מפני שהטבע של הגוף הוא הפוך. אם ענין זה הוא רק מילים, וזה נשאר אצלו בגדר של מושכלות וידיעות בעלמא, אזי לגוף לא איכפת מזה, והוא מאפשר לאדם לעשות מה שהוא רוצה, ולדבר מה שהוא רוצה, אבל אם האדם הוא רציני, ומתחיל ליישם את הדברים בפועל בשני המישורים שנקראים – אמונה ואהבת הזולת, אז הגוף מתחיל להתנגד. ואז האדם רואה בפועל שבעצם הגוף שלו לא מסכים בשום פנים ואופן לקבל על עצמו את העקרונות של התורה, הוא לא מוכן ל"ואהבת לרעך כמוך", והוא לא מוכן ללכת בדרך אמונה, דרך של "לכתך אחרי במדבר בארץ לא זרועה" (ירמיהו ב' ב').
ז"א הנקודה היא כזאת: כל זמן שאדם לא הולך בדרך הזאת, הוא חי בגן עדן של שוטים, טוב לו, הוא לא מרגיש חושך, הוא לא מרגיש את עצמו מקולקל, הוא לא מרגיש את עצמו שפל, הוא מרגיש את עצמו שלם. לכן רוב העולם די להם בקיום המעשי של המצוות, מניחים תפילין בבוקר, לומדים קצת וכו', זה כבר מקנה הרגשה של שלימות באדם. ועל זה ה" ברכת שלום" זצ"ל היה אומר: "ועמך כולם צדיקים"... כולם מרגישים שהם צדיקים גמורים. נכון, חז"ל אמרו ש"אין צדיק בארץ אשר יעשה טוב ולא יחטא" (קהלת ז' כ'), ע"כ הם גם מאמינים שהם גם לפעמים עושים דברים לא טובים. אבל זה נקרא גן עדן של שוטים, מדוע? כי כיוון שלא הולכים בדרך הנכונה, אז אין בכלל את אמות המידה הנכונות למדוד איפה אני עומד, לאיזו מטרה אני צריך להגיע. אין בכלל סרגל ש