"ההנהלה אינה אחראית"? דווקא כן
"ההנהלה אינה אחראית"? דווקא כן "חוק השומרים", שקובע כי בית המלון אחראי לנכסים של אורחיו, איפשר למ' לתבוע פיצוי בעבור נזק שנגרם למכוניתו בזמן שחנתה בחניון המלון, וזאת על אף שבכניסה ניצב שלט מטעם הנהלת המקום המודיע כי ה"אחריות היא על בעל הרכב בלבד" איתן מור מכירים את השלט "ההנהלה אינה אחראית לנזק שיגרם לרכב בחניון או לגנבתו. האחריות על בעל הרכב בלבד"? כדאי שתדעו שלא תמיד הוא באמת פוטר את הנהלת המקום מלשלם פיצויים לבעל רכב שניזוק. אם נסתמך על פסק דין של בית המשפט לתביעות קטנות בירושלים, שלט האזהרה הזה חסר ערך, לפחות כשמדובר בנזק הנגרם למכונית של אורח בבית מלון בעת שחנתה בחניון המלון. בתיק הנידון ביקש מ' לחייב את בית המלון "המלך שלמה" בירושלים לפצותו בגין נזק שנגרם למכוניתו כאשר חנתה בחניון המלון. הנהלת המלון טענה כנגד כי בפתח החניון מוצב שלט מאיר עיניים בשפה העברית והאנגלית, המודיע לאורחים כי אין היא אחראית לכל נזק שיגרם לרכב בחניון. מדובר, טען בא כח הנהלת המלון, בחניון מקורה ותת קרקעי, שפועל ללא פיקוח, למעט שער ומצלמה עם מיקרופון, שמטרתם לזהות אם מי שמבקש להיכנס הוא אורח המלון. החניה, ציין נציג הנהלת המלון, מיועדת לאורחים והיא ללא תשלום. השופטת אנה שניידר, שדנה בסוגיית האחריות השנויה במחלוקת, קבעה כי על פי סעיף 12 לחוק השומרים, בית המלון נושא באחריות רחבה וכמעט מוחלטת לנזקי אורחיו, ומצוין בו כי האחריות חלה על "נכסים הנמצאים במלון", לאמור, כל שטחי המלון המיועדים לשימוש אורחיו ובהם מסעדות, בריכת שחיה, מגרשי ספורט, מגרשי חניה וכיוצ"ב. "המחוקק", ציינה השופטת, "משחרר את האורח מלהוכיח פיקוח ושליטה, ודי בעובדת היות הנכס במלון כדי שתחול על המלון אחריות של שומר שכר כאמור בסעיף 12 ב' לחוק... אחריות מיוחדת זו של בית המלון אינה מתפרסת על חפצי ערך שלגביהם קבע המחוקק הסדר מיוחד". יצוין כי סעיף 12 ד' לחוק השומרים פוטר את בעל המלון מאחריותו כשומר שכר, רק אם לא ניתנה לו הודעה על אובדן או נזק תוך זמן סביר לאחר שנודע על כך לאורח. בעניין שלט האזהרה המסיר, כביכול, אחריות מהמלון ומאפשר לאורחים להחליט באם להשתמש בחניון, ציינה השופטת כי נוכח קיומם של שער יציאה וכניסה, ומצלמה ומיקרופון, רשאי היה התובע להניח במידה רבה של סבירות שבתוך החניון יש התחייבות מלאה מצד המלון לשמור על הרכב על אף השלט שהוצב שם. השופטת, שעיינה בצילומים שצירף התובע להוכחת הנזק שנגרם למכוניתו, קבעה כי מדובר בנזק קל מאד וחייבה את בית המלון לשלם ל-מ' 350 ש"ח. (ת"ק 2340/04) ווינט
"ההנהלה אינה אחראית"? דווקא כן "חוק השומרים", שקובע כי בית המלון אחראי לנכסים של אורחיו, איפשר למ' לתבוע פיצוי בעבור נזק שנגרם למכוניתו בזמן שחנתה בחניון המלון, וזאת על אף שבכניסה ניצב שלט מטעם הנהלת המקום המודיע כי ה"אחריות היא על בעל הרכב בלבד" איתן מור מכירים את השלט "ההנהלה אינה אחראית לנזק שיגרם לרכב בחניון או לגנבתו. האחריות על בעל הרכב בלבד"? כדאי שתדעו שלא תמיד הוא באמת פוטר את הנהלת המקום מלשלם פיצויים לבעל רכב שניזוק. אם נסתמך על פסק דין של בית המשפט לתביעות קטנות בירושלים, שלט האזהרה הזה חסר ערך, לפחות כשמדובר בנזק הנגרם למכונית של אורח בבית מלון בעת שחנתה בחניון המלון. בתיק הנידון ביקש מ' לחייב את בית המלון "המלך שלמה" בירושלים לפצותו בגין נזק שנגרם למכוניתו כאשר חנתה בחניון המלון. הנהלת המלון טענה כנגד כי בפתח החניון מוצב שלט מאיר עיניים בשפה העברית והאנגלית, המודיע לאורחים כי אין היא אחראית לכל נזק שיגרם לרכב בחניון. מדובר, טען בא כח הנהלת המלון, בחניון מקורה ותת קרקעי, שפועל ללא פיקוח, למעט שער ומצלמה עם מיקרופון, שמטרתם לזהות אם מי שמבקש להיכנס הוא אורח המלון. החניה, ציין נציג הנהלת המלון, מיועדת לאורחים והיא ללא תשלום. השופטת אנה שניידר, שדנה בסוגיית האחריות השנויה במחלוקת, קבעה כי על פי סעיף 12 לחוק השומרים, בית המלון נושא באחריות רחבה וכמעט מוחלטת לנזקי אורחיו, ומצוין בו כי האחריות חלה על "נכסים הנמצאים במלון", לאמור, כל שטחי המלון המיועדים לשימוש אורחיו ובהם מסעדות, בריכת שחיה, מגרשי ספורט, מגרשי חניה וכיוצ"ב. "המחוקק", ציינה השופטת, "משחרר את האורח מלהוכיח פיקוח ושליטה, ודי בעובדת היות הנכס במלון כדי שתחול על המלון אחריות של שומר שכר כאמור בסעיף 12 ב' לחוק... אחריות מיוחדת זו של בית המלון אינה מתפרסת על חפצי ערך שלגביהם קבע המחוקק הסדר מיוחד". יצוין כי סעיף 12 ד' לחוק השומרים פוטר את בעל המלון מאחריותו כשומר שכר, רק אם לא ניתנה לו הודעה על אובדן או נזק תוך זמן סביר לאחר שנודע על כך לאורח. בעניין שלט האזהרה המסיר, כביכול, אחריות מהמלון ומאפשר לאורחים להחליט באם להשתמש בחניון, ציינה השופטת כי נוכח קיומם של שער יציאה וכניסה, ומצלמה ומיקרופון, רשאי היה התובע להניח במידה רבה של סבירות שבתוך החניון יש התחייבות מלאה מצד המלון לשמור על הרכב על אף השלט שהוצב שם. השופטת, שעיינה בצילומים שצירף התובע להוכחת הנזק שנגרם למכוניתו, קבעה כי מדובר בנזק קל מאד וחייבה את בית המלון לשלם ל-מ' 350 ש"ח. (ת"ק 2340/04) ווינט