ההשכלה היא מפתח לצמצום פערים ?
ואולי שינוי בגישה ? כמו בכל שנה, גם השנה אנו צפויים לפרסום דו"ח מצב העוני במדינה, קיים קשר הדוק בין העוני לבין השכלה. באמצעות השכלה, ניתן להיחלץ ממעגל העוני. השקעה בחינוך תוביל לתוצאות גם באופן אישי לפרט וגם לחברה כולה. רבע מאוכלוסיית המדינה מוגדרת כענייה, ומחציתם ילדים. מחקרים מראים כי קיים קשר הדוק והפוך בין השכלה להימצאות מתחת לקו העוני. ככל שרמת ההשכלה עולה, הולך וקטן הסיכוי להימצא מתחת לקו העוני. אם כן, ניתן למצוא את הפתרון במסגרות החינוך ולצמצם את הפער, וכבר בבתי הספר היסודי, במסגרת החינוך הפורמלי הראשוני. שינויים בדרישות השוק בכל העולם עולה הדרישה לעובדים בעלי תעודה, עובדים מיומנים שעברו הכשרה, עוברים בעלי השכלה רלוונטית, וכתוצאה מכך, פוחתת הדרישה לעובדים בלתי מקצועיים וחסרי השכלה - תופעה זו משפיעה על השכר, בשתי הקבוצות, שכר העובדים הבלתי מקצוע פוחת (מי לא מכיר את שכר המינימום), ושכר בעלי ההשכלה עולה. פערים בהשכלה הם גורם מרכזי ליצירת פערים חברתיים ואי שוויון כלכלי. עוני, במקרים רבים הוא תוצאה של חוסר השכלה, ויש נתונים המצביעים על כך ש-75% מהמשפחות הנמצאות מתחת לקו העוני ההשכלה של המפרנס הראשי היא נמוכה, פחות מ-12 שנות לימוד. יש מחקרים המצביעים על כך שהשכלה מצמצמת פערים, וככל שההשכלה גבוהה יותר, הסיכוי הוא יותר בעל תוקף. המדינה מעניקה חינוך חינם בבתי ספר היסודי והתיכון ומסבסדת את הלימודים במוסדות להשכלה גבוהה, כדי להקטין את ממדי העוני, וליצור שוויון הזדמנויות. האמנם ?? האם בכל מוסדות החינוך הילדים מקבלים את אותה ההשקעה, האם ניתנים אותם משאבים ? האם כדי לצמצם פערים חברתיים הנובעים גם מעוני (לא רק), האם הסביבה המורחבת; המשפחה, שכונת המגורים - האם לגורמים אלה יש פחות השפעה על התפתחות הילד ורכישת ההשכלה ?
ואולי שינוי בגישה ? כמו בכל שנה, גם השנה אנו צפויים לפרסום דו"ח מצב העוני במדינה, קיים קשר הדוק בין העוני לבין השכלה. באמצעות השכלה, ניתן להיחלץ ממעגל העוני. השקעה בחינוך תוביל לתוצאות גם באופן אישי לפרט וגם לחברה כולה. רבע מאוכלוסיית המדינה מוגדרת כענייה, ומחציתם ילדים. מחקרים מראים כי קיים קשר הדוק והפוך בין השכלה להימצאות מתחת לקו העוני. ככל שרמת ההשכלה עולה, הולך וקטן הסיכוי להימצא מתחת לקו העוני. אם כן, ניתן למצוא את הפתרון במסגרות החינוך ולצמצם את הפער, וכבר בבתי הספר היסודי, במסגרת החינוך הפורמלי הראשוני. שינויים בדרישות השוק בכל העולם עולה הדרישה לעובדים בעלי תעודה, עובדים מיומנים שעברו הכשרה, עוברים בעלי השכלה רלוונטית, וכתוצאה מכך, פוחתת הדרישה לעובדים בלתי מקצועיים וחסרי השכלה - תופעה זו משפיעה על השכר, בשתי הקבוצות, שכר העובדים הבלתי מקצוע פוחת (מי לא מכיר את שכר המינימום), ושכר בעלי ההשכלה עולה. פערים בהשכלה הם גורם מרכזי ליצירת פערים חברתיים ואי שוויון כלכלי. עוני, במקרים רבים הוא תוצאה של חוסר השכלה, ויש נתונים המצביעים על כך ש-75% מהמשפחות הנמצאות מתחת לקו העוני ההשכלה של המפרנס הראשי היא נמוכה, פחות מ-12 שנות לימוד. יש מחקרים המצביעים על כך שהשכלה מצמצמת פערים, וככל שההשכלה גבוהה יותר, הסיכוי הוא יותר בעל תוקף. המדינה מעניקה חינוך חינם בבתי ספר היסודי והתיכון ומסבסדת את הלימודים במוסדות להשכלה גבוהה, כדי להקטין את ממדי העוני, וליצור שוויון הזדמנויות. האמנם ?? האם בכל מוסדות החינוך הילדים מקבלים את אותה ההשקעה, האם ניתנים אותם משאבים ? האם כדי לצמצם פערים חברתיים הנובעים גם מעוני (לא רק), האם הסביבה המורחבת; המשפחה, שכונת המגורים - האם לגורמים אלה יש פחות השפעה על התפתחות הילד ורכישת ההשכלה ?