ההתנתקות אושרה, לנדאו ורצון פוטרו

ההתנתקות אושרה, לנדאו ורצון פוטרו

ההתנתקות אושרה, לנדאו ורצון פוטרו

67 ח``כים הצביעו בעד, 45 נגד ו-7 נמנעו. נתניהו, לבנת, כץ ונווה שאיימו בהתנגדות, הודיעו כי יצטרפו לאולטימטום המפד``ל: ללא משאל עם בתוך 14 יום, נתפטר

תוכנית ההתנתקות אושרה הערב (שלישי) בכנסת ברוב של 67 חברי כנסת לעומת 44 שהצביעו נגד, 6 נמנעו: ח"כ דוד טל מעם אחד ומרבית הח"כים מן הסיעות הערביות החליטו להימנע בהצבעה. שרי הליכוד, בנימין נתניהו, לימור לבנת ודני נווה שאיימו כי יצביעו נגד במידה ולא יצורף משאל העם להצבעה, נעדרו מההצבעה הראשונה והצביעו בהצבעה השנייה בעד.

שרון זימן ללשכתו את השר עוזי לנדאו וסגן השר מיכאל רצון, כדי למסור להם מכתב פיטורין, לאחר שהתנגדו לתכנית ההתנתקות. "זה היה יותר מהר מברית מילה", אמר השר לנדאו לאחר שיצא מלשכתו של שרון.

השר נתניהו אמר לאחר ההצבעה כי הוא, השרה לבנת, השר ישראל כץ והשר נווה החליטו להצטרף להחלטת המפד"ל: "נאפשר לראש הממשלה להעביר משאל עם בתוך שבועיים, ואם לא נתפטר מהממשלה".

"אנחנו לא מעוניינים להפיל אף אחד, להחליף אף אחד. אנו מעוניינים להביא למשאל עם כי אחרת יהיה פה קרע גדול. אנו רוצים לתת צ´אנס לאחדות העם", אמר נתניהו לאחר ההצבעה בכנסת.

שרון הודיע קודם לכן כי בכוונתו לשקול את הצעת הפשרה של המפד"ל לאחר שהשר זבולון אורלב נפגש עימו והגיש לו הצעה שתמנע את פרישת הסיעה מהממשלה. הצעת הפשרה מאלצת את שרון להסכים למשאל עם. בתמורה, הסיעה לא תפרוש. על ההצעה חתומים רבני המפד"ל וראשי יש"ע.

המפד"ל התחייבה להישאר בממשלה עד סוף 2006, ללא קשר לתוצאות משאל העם. במידה ושרון לא יקבל את ההצעה תפרוש המפד"ל מהממשלה בתוך 14 ימים מהיום.

לאחר הפגישה עם שרון אמר אורלב: "קיבלנו את אישור רבני הציונות הדתית להודיע שאנחנו תובעים משאל- העם בכל התוקף, והודעתי לראש הממשלה שאנחנו יכולים להתחייב להישאר בקואליציה גם אם תוצאות המשאל לא יהיו לרוחנו עד סוף הקדנציה". שרון הודיע בתגובה כי אינו דוחה או מקבל את ההצעה, וכי יחל מחר לדון בה.

נתניהו ולבנת נפגשו במהלך היום עם נציגי סיעת המפד"ל וגיבשו עימם את ההצעה. במידה ושרון לא יסכים לפשרה, השרים לא יוכלו לאלצו להסכים למשאל עם, אלא אם כן יאיימו להפיל את הממשלה ולהקים ממשלה חדשה שתהפוך את ההחלטה בנושא ההתנתקות. אפשרות נוספת היא פנייה לבג"ץ שייאלץ את שרון לבצע משאל. שרון סירב להפגש עם נתניהו ולבנת.

שרון התייחס בשיחה עם כתבים במזנון הכנסת, לכוונת המפד"ל לפרוש מהממשלה במידה והתוכנית תתקבל. "אני לא מחזיק אף אחד באזיקים", אמר.

דובר מועצת חוף עזה, ערן שטרנברג, אמר לאחר ההצבעה על ההתנתקות בכנסת כי למרות תוצאות ההצבעה מעודדים תושבי גוש קטיף מהסדקים שנוצרו בממשלה, ושעלולים להוביל למשאל עם בקרוב.

"אין לנו ספק ששרון לא יוכל להמשיך להתעלם מהעם תוך יצירת רוב מלאכותי על ידי לחצים ברוטליים לסיוע לשמאל הקיצוני. ברור לנו שבמשאל העם הקרוב העם יאמר את דברו", אמר.

השר לענייני משא ומתן ברשות הפלסטינית, ד"ר סעיב עריקאת, אמר לכתב תפוז אנשים בשטחים כי מה שאירע בכנסת הוא "מביך". לדבריו, לא הוויכוחים מסביב להצבעה הם המביכים, אלא בגלל ש"עניין ההתנתקות אינו עניין ישראלי פנימי, מאחר שהדבר קובע את עתיד העם הפלסטיני". הוא הוסיף ואמר כי אם הממשלה אכן רצינית ופניה לשלום "עליה לחזור לשולחן המשא ומתן ולשבת עם הרשות הפלסטינית כדי ליישם את תכנית מפת הדרכים".

(צילום-רויטרס)

עודכן ב- 26/10/2004 21:43:00
 
למעלה