הודעה זו מוצבת מחדש לאחר מחיקה

Go vern or

New member
הודעה זו מוצבת מחדש לאחר מחיקה

שרירותית מצדו של ש.ב., מנהל פורומנו המוכשר (ותוצב מחדש ככל שידרש): אני מבקש לחדד את דברי דב (לפעמים התחמושת המעולה ביותר היא זו המוגשת לך על גבי טס בידי אויביך, על מנת שתחלוק להם את מכת החסד): (1) חז"ל לפעמים טועים, אולם, לא משנה, הנחיותיהם "תופסות" מכח "ועשית ככל אשר יורוך". (2) לא משנה מה היה בסיני, או מה ניתן בסיני. אם עם ישראל החליט על משהו, אזי זה מה שארע, מכח "לא בשמים היא"(*). הנה, על דברי שם: ´ענין זה מעקר כל טענה לזיקה בין תופעת ה"דלוגים" לבין מסורה מסיני, שכן ה"דלוגים" עושים שמוש באותיות שנוספו רק אחרי המאה ה-4 לפנה"ס. נותרת רק, לכל היותר, השאלה השולית העומדת לעצמה ב_מנותק_ מן המסורה מסיני כביכול, לאמור, האם קימת, או לא קימת תכונה מיוחדת בחבור הידוע כנסח "קורן"´ הוא עונה שם: "נכון מאוד" משמע, דב מתיר לחז"ל לטעות וקובע כי התורה עולה מלמטה מעלה. היינו, התורה היא פרי הגות בני-אדם ולא חבור שמימי. הגיוני לצעוד כברת-דרך נוספת ולשער שגם אלהים הוא פרי מחשבת בני-אדם, ולא משהו הקים מכח עצמו... (*) הטקסט המקראי התורתי שבידינו הוא הטקסט המחייב משום שכך עם ישראל סבור שהוא צריך להיות. אם עם ישראל כך חושב אזי זה הוא בפועל רצון הבורא. לכן מה שנפסק כאן בבי"ד של מטה מחייב גם את בית הדין של מעלה.
 

התולעת 1

New member
אשר יורוך לא תסור ימין ושמאל

רבינא ורב אשי הם סוף חכמי הגמרא, ורב אשי הוא שחבר הגמרא הבבלית בארץ שנער אחר שחבר רבי יוחנן את הגמרא הירושלמית בכמו מאה שנה ועניין שני הגמרות הוא (מה זה ``הגמרות``?) זה פירוש דברי המשניות וביאור עמקותיה ודברים שנתחדשו בכל בית דין ודין מימות רבנו הקדוש ועד חיבור הגמרא. ומשני הגמרות ומן התוספתות, ומספרא וספרי, מכולם התבאר האסור והמותר, הטמא והטהור, החיוב והפטור, הפסול והכשר כמו שהעתיקו איש מפי איש מפי משה רבנו מסיני. גם התבאר מהם דברים שגזרו חכמים (ניתן כוח ביד החכמים) כמו שכתוב על פי התורה אשר יורוך לא תסור ימין ושמאל. גם התבאר מהם דברים שגזרו חכמים ונביאים שבכל דור ודור לעשות סייג לתורה כמו ששמעו ממשה בפירוש, שנאמר: ושמרתם את משמרתי ועשו משמרת למשמרתי - עשו משמרת למשמרתי. וכן התבאר מהם הנהגות תקנות שהתקינו בכל דור ודור כמו שראו בית דין של אותו הדור לפי שאסור לסור מהם, שנאמר לא תסור מן הדבר אשר יגידו לך ימין ושמאל. וכן משפטים ודינים מופלאים שלא קבלו ממשה, ודנו בהם בית דין של אותו הדור שהתורה נדרשת בהם י"ג מידות, ופסקו אותו הזקנים וגמרו שהדין כך הוא. הכל חיבר רב אשי בגמרא מימות משה ועד ימיו. וחברו חכמי המשנה חיבורים אחרים לפרש דברי התורה רבי הושעיא תלמידו של רבנו הקדוש חבר ביאור ספר בראשית, רבי ישמעאל פירש מאלה שמות עד סוף התורה והוא הנקרא מכילתא, וכן רבי עקיבא חיבר מכילתא וחכמים אחרים אחריהם חברו מדרשות והכל חובר קודם הגמרא הבבלית. נמצא רבינא ורב אשי וחבריהם סוף גדולי חכמי ישראל (כשאתה אומר ``חז``ל כשאתה שומע בכל מקום ``חז``ל – חכמינו זיכרונם לברכה, זה אלה מכאן ועד למעלה) אלה מעתיקי התורה שבעל פה, ושגזרו גזרות והתקינו תקנות, והנהיגו מנהגות ופשטה גזרתם ותקנתם ומנהגותם בכל ישראל בכל מקומות מושבותם. ואחר בית דין של רב אשי שחיבר את הגמרא וגמרו בימי בנו (פה זה נוגע לשאלתך) נתפזרו ישראל בכל הארצות פיזור יתר, והגיעו לקצוות ולאיים הרחוקים ורבתה הקטטה בעולם ונשתבשו הדרכים בגייסות, ונתמעט תלמוד תורה ולא נכנסו ישראל ללמוד בישיבותיהם אלפים ורבבות כמו שהיה מקדם אלא מתקבצים יחידים השרידים אשר ה` קורא בכל עיר ועיר ובכל מדינה ומדינה ועוסקין בתורה ומבינים בחיבורי החכמים כולם ויודעים מהם דרך המשפט היאך הוא.
 

Go vern or

New member
לא משנה מה אתה מקשקש.

מה שחשוב הוא שאין למיתולוגיה היהודית _שום_ קשר למציאות (זה עולה יפה בקנה אחד עם העדר מוחלט של ממצאים ארכאולוגיים), ואף על פי כן המצב "תקין", משום שההסטוריה של עם ישראל היא מה שעם ישראל החליט, ולא מה שהתרחש בפועל. דב קובע כי לא חשוב מה ארע במציאות. מה שקובע זה מה עם ישראל החליט שהתרחש. כל מלה נוספת - מיותרת...
 
למעלה