הודעה לפני עזיבה
מחר (יום ה´, א´ דראש חודש אלול), אני חוזר לישיבתי הק´ ולא אוכל יותר להשתתף באורח פעיל בפורום זה. ראשית, כמה מילות פרידה: היה די נחמד כאן בפורום. אמנם יש כאן כמה אנשים שאינם מסוגלים כלל לשוחח ולדבר בטענות הגיוניות (ובמחשבה לאחור, זה היה די צפוי), אך היו פה כמה שהיה נחמד לנהל אתם דיון ענייני. במיוחד היה נעים לדבר עם גל
, יואב, וגם עם אלישע בן אבויה. הודעה אחת שלי אכן היתה מתגרה בכוונה, וכתבתי אותה אחרי ויכוח ארוך ולא-לעניין שניהלו איתי אנשים שנראו בעיני דבקים בדתם עוד יותר מדתי ממוצע. זה גם הסביר לי יפה את מיקומו של הפורום... וכמובן, גם נטען שהשוויתי את ביקורת המקרא לשואה. טוב, אז אם מישהו השווה משהו לשואה עצמה, זה לא הייתי אני. וד"ל. מה שאני רציתי, היה דיון אמיתי. לשם כך, הבהרתי (עוד בהודעתי הראשונה), שאל למבקר המקרא להרגיש עליונות על המפרש המאמין המסורתי, וזאת מכיון ששניהם יוצאים מהנחות יסוד שונות. את מטא-הדיון על הנחות יסוד אלה, הבהרתי, אין לעשות כאן, כי אין זה מקומו. ובכן, הדרך היחידה לנהל דיון אמיתי, היא לדבר "לשיטתך" (או "לשיטוסכו"), כלומר על פי הנחות היסוד של הצד שמנגד. דוגמה טובה לכך (למרות הכותרת הבוטה שלא היה מקומה כלל, וכבר הוער על כך) היא השאלה שנשאלה כאן על נבואת ישעיהו על כורש, ועל מזמור התהילים על נהרות בבל. השאלה הניחה בבסיסה את נכונות הנבואה ("לשיטוסכו"), והצביעה על כך שאי אפשר לתרץ איתה כל דבר, אחרת מדוע שמו של בלפור לא מופיע במקרא? אני מקווה ששאלות ודיונים מעין אלו יפרו לרוב בקרב הפורום. אני מקווה להוסיף הערב שאלה משלי, באותה רוח, לכיוון ההפוך. בקיצור, היו שלום, היו ברוכים.
מחר (יום ה´, א´ דראש חודש אלול), אני חוזר לישיבתי הק´ ולא אוכל יותר להשתתף באורח פעיל בפורום זה. ראשית, כמה מילות פרידה: היה די נחמד כאן בפורום. אמנם יש כאן כמה אנשים שאינם מסוגלים כלל לשוחח ולדבר בטענות הגיוניות (ובמחשבה לאחור, זה היה די צפוי), אך היו פה כמה שהיה נחמד לנהל אתם דיון ענייני. במיוחד היה נעים לדבר עם גל