הודעת מייל יומית

הודעת מייל יומית

יום רביעי, כ"ז טבת, התשס"ז, 17בינואר 2007 "איזו חמור? -שאינו חורש בשדותיו". אדם ששכח מהי עבודה או מהי עבודה קשה, סובל מניוון מסויים. לכלוא את עצמנו במגדל שן זה אולי נוח אבל לא מפתח אותנו.
 

tamarhp

New member
סתם תהיה :)

מה זה אומר לפתח אותנו? אם אדם משקיע את כל מרצו והונו בלימודי רפואה, והוא מפותח מאד בתחום הזה, אבל הוא לא מפותח בתחום הבישול.. האם הוא פיתח את עצמו? אדם שהולך מדי יום לחדר כושר ופיתח את גופו אבל בהשכלה כללית הוא בור ועם הארץ - האם הוא פיתח את עצמו?
 
זאת תהייה מצויינת

ולדעתי אין לה תשובה חד משמעית. אבל נזכרתי במה שהרמב"ם כותב על שלמות האדם. הוא אומר שאדם צריך לפתח את עצמו כדי להגיע ל-4 שלמויות קטנות (בחשיבות הולכת ועולה) כדי להגיע לשלמות ולמיצוי העצמי שלו: (אני מקווה שאני זוכר נכון) א. שלמות הרכוש - אתה צריך לבסס את עצמו כך שיהיה לו רכוש משל עצמו והוא יוכל לקיים את עצמו עצמאית. ב. שלמות הגוף - אדם צריך לשמור על גופו ולטפל בו, גם כי זה צלם אלוהים וגם כי הבריאות היא הבסיס לכל. ג. שלמות החברה - אדם צריך להקים משפחה, לחיות כחלק מקהילה וחברה ולדאוג שערכיה ואיך שהיא מתנהגת הולמת את ערכיו. ד. השלמות הפנימית - ההגדרה של הרמב"ם מעורפלת אבל הוא מדבר על "סגולות" ויכולות שהאדם מפתח בתוך עצמו, בנפשו. לדעתי, זה כיוון לא רע להתפתחות עצמית.
 

tamarhp

New member
יפה, לא שמעתי על זה :)

דווקא אהבתי :) אם כי - זה עדיין כללי מדי... איך מוציאים את זה לפועל?
 

יענקלה85

New member
איך מוציאים לפועל?

מנסים, מתנסים, חווים חוויות, לומדים, מסיקים, וחוזר חלילה. רק הנשמה יודעת לאן היא צריכה להגיע, וכל חוויה שהיא עוברת מקדמת אותה ליעד הזה ע"י הסקת המסקנות המתאימות לה בלבד. כלומר, חוויה זהה לא בהכרח תביא למסקנות זהות לכל אחד, ולכן "פיתוח עצמי" הוא לא מושג שניתן לכמת אותו או לשפוט את אופיו. להתפתח = הגעה ליעד, שעבור רובנו, הוא נעלם גדול...
 
להוציא לפועל

שלמות הקניין - להיות אמיד כלכלית (החברה הקפיטליסטית מאוד מעודדת את זה, אז לא קשה למצוא). שלמות הגוף - לשמור על הגוף, לעשות ספורט, לאכול בריא, להבדק אצל רופא (לדעתי אפילו לבקר שיננית כל חצי שנה זה צעד). שלמות המידות (כמו הרמב"ם קורא לה) - יש שמרשפים את זה בהקשרים חברתיים ויש ברמת המוסר הפרטית של האדם. תבחן את הערכים שלך ותוודא שאתה מקיים אותם. השלומות הרביעית היא כאמור הרבה יותר נזילה ואין לי כרגע זמן להכנס לזה.
בהודעה של גילי פרי יש לינק שמסביר בצורה די מפורטת את המידות. שים לב שזוהי פרשנות לדברי הרמב"ם.
 

אופירA

New member
מנהל
יש סתירה משמעותית

גם אני לא מכירה את דברי הרמב"ם המדויקים, אבל העניין עצמו מקסים במיוחד. אדם הוא איזון בין כמה וכמה תחומים שבהם הוא צריך להיות שלם. יש לזכור שטיפוח תחום אחד והזנחה של תחום אחר יוצרת חוסר איזון חמור בנפשו של האדם, ולכן עדיף שהאדם לא יהיה מושלם בכל התחומים, אבל הטיפוח של כולם יהיה מאוזן, מאשר שיהיה פער גדול בין תחום לתחום. בכל אופן - יש הבדל בין השלמויות שהביא כ"א מכם: א. שלמות הרכוש - אתה צריך לבסס את עצמו כך שיהיה לו רכוש משל עצמו והוא יוכל לקיים את עצמו עצמאית. ב. שלמות הגוף - אדם צריך לשמור על גופו ולטפל בו, גם כי זה צלם אלוקים וגם כי הבריאות היא הבסיס לכל. ג. שלמות החברה - אדם צריך להקים משפחה, לחיות כחלק מקהילה וחברה ולדאוג שערכיה ואיך שהיא מתנהגת הולמת את ערכיו. ד. השלמות הפנימית - ההגדרה של הרמב"ם מעורפלת אבל הוא מדבר על "סגולות" ויכולות שהאדם מפתח בתוך עצמו, בנפשו. ההגדרה השנייה מדברת על משהו די אחר: שלמות הרכוש שלמות הגוף שלמות המידות שלמות השכל הגדרה זו מתמקדת יותר באדם עצמו, בשעה שבהגדרה הקודמת יש משקל יותר גבוה לסביבה החברתית. לגבי איך ליישם: אני מדגישה את נושא האיזון בין כל העניינים, ומאד חולקת על הטענה ששלמות הרכוש פירושה שאדם צריך להיות אמיד. גירסתי היא שהוא צריך להיות בעל רכוש שתואם את צרכיו, על מנת שיוכל לספק את צרכיו ולא להזדקק לבריות. זה עניין שמופיע הרבה מאד ביהדות (פשוט נבלה בשוק ואל תצטרך לבריות, עשה שבתך חול ואל תצטרך לבריות וכו'). כלומר העניין כאן זה לא להצטרך לבריות, ואפשר לקיים את זה גם בדרך שמצא לנכון החכם היווני דיוגנס, ע"י שקבע את מקומו בתוך חבית, באור השמש. הכל תלוי באדם ובדרך שבה הוא מגדיר את צרכיו.
 
זכרי שאלו פרשנויות

ולטקסט אחד יכולות להיות הרבה פרשנויות. בנוסף, בטח שמת לב שהערתי שאני מקווה שאני זוכר נכון את ההסברים והלינק של גילי פרי בהחלט מעמיד דברים על דיוקם.
 
למעלה