הרמב"ם, בספרו "מורה נבוכים", דן בתיאוריה הזו
ולבסוף הרמב"ם - כפילוסוף וכמדען - מכריע, שאמנם מבחינה מדעית טהורה - אין שום אפשרות להכריע האם התיאוריה הזו של אריסטו נכונה או לא (אגב בזה הוא צדק כמבואר בסעיף ד' של סוף הודעתי הקודמת), ושלמרות זאת אנו מאמינים שהעולם נברא, שכן בתורה יש מצוות שלא ניתן להבינן ללא עובדת בריאת העולם, למשל מצוות השבת, שעליה כתוב בתורה באופן מפורש (בעשרת הדיברות): "כי ששת ימים עשה ה' את השמים ואת הארץ את הים ואת כל אשר בם, וינח ביום השביעי, על כן ברך ה' את יום השבת ויקדשהו". ומעין זה בפסוקי "ויכולו השמים והארץ וכל צבאם", הנאמרים בקידוש של ליל שבת.
אגב, לגבי שני ימי ראש השנה: אין ביניהם שום הבדל, חוץ משני הבדלים: א. אם היום הראשון חל בשבת (מה שאגב לא רלוונטי לגבי שנת התשע"ד הבאה עלינו לטובה), אז לא תוקעים בשופר, אלא תוקעים רק למחרת ביום השני. ב. בירכת שהחיינו שמברכים אחרי הקידוש של ליל החג, נאמרת ביום הראשון כרגיל, אבל ביום השני יש לדאוג להביא לשולחן איזשהו פרי חדש (שלא אכלנו מאז תום העונה הקודמת שלו), ואז - בשעת אמירת המילים "שהחיינו וקיימנו והגיענו לזמן הזה" - יש לחשוב גם על אותו פרי חדש (אחרת נכנסים לספק שבו הסתפקו הפוסקים האם יש לברך שהחיינו גם ביום השני, ככה שהבאת הפרי החדש פותרת את הבעייה).
לגבי ברכה לברך את ה' על כל הטוב: יש ברכה כזו, שאותה מברכים שלוש פעמים ביום בתפילת שמונה: "מודים אנחנו לך...על נפלאותיך וטובותיך שבכל יום...הטוב כי לא כלו רחמיך...ברוך אתה ה', הטוב שמך, ולך נאה להודות".
לגבי הפסקה לקדיש: יש בזה ארבעה כללים, המובאים - בספר היד החזקה (של הרמב"ם) - ובספר שולחן ערוך, ומוסכם על כל הפוסקים (בעוד אשר מה שציינתי בסוגריים, לא מצויין בספר היד החזקה ולא בספר שולחן ערוך - אלא רק בשאר ספרי פוסקי ההלכה):
כלל ראשון, שהוא החשוב מכולם: אסור לדבר כלל, וגם לא לענות "אמן", בשלושת המקרים המיוחדים הבאים: א. באמצע הפסוק "שמע ישראל...ה' אחד". ב. מאז הרגע שמסיימים לומר "ברוך אתה ה' גאל ישראל" שלפני תחילת תפילת שמונה עשרה, ועד הרגע שמסיימים בתפילת שמונה את המילים: "ברוך את ה' המברך את עמו ישראל בשלום, אמן, יהיו לרצון אמרי פי והגיון לבי לפניך ה' צורי וגואלי". ג. בכל מקרה שבו היספקת להוציא מהפה את שלוש המילים: "ברוך אתה ה", ועד שסיימת את הברכה שהתחילה בשלוש המילים הנ"ל.
כלל שני: גם כשאסור לך לענות אמן, יש לעצור ולהקשיב לעניית "אמן" ע"י הציבור, ולהתכוון לצאת בזה ידי חובה (לפחות ככל שמדובר בארבעת המקומות הראשונים שבהם עונה הקהל "אמן" בקדיש, כלומר החל מן ה"אמן" שנאמר ע"י הקהל אחרי המילים "יתגדל ויתקדש שמיה רבה", ועד ה"אמן" שנאמר ע"י הקהל אחרי המילים "דאמירן בעלמא ואימרו אמן". אגב כתבתי "ארבעה" מקומות, דהיינו לא כולל ה"אמן" שנאמר ע"י הקהל רק בנוסח ספרד ובנוסח הספרדים אחרי המילים "ויקרב משיחיה". שים לב אם כן, שאין צורך לעצור כדי להקשיב לעניית ה"אמן" הזה ע"י הקהל, גם בנוסח ספרד ובנוסח הספרדים).
כלל שלישי: בכל שאר המקרים, חובה לענות "אמן" (לפחות ככל שמדובר בארבעת האמנים הנ"ל).
כלל רביעי: לגבי שאר האמנים של הקדיש: טוב לאומרם, אבל אסור לאומרם בתפילת שחרית: החל מ"ברוך שאמר" ועד סוף ברכת ישתבח, והחל מבירכת "יוצר אור ובורא חושך" ועד סוף תפילת שמונה עשרה. כמו כן, ביום שבו אומרים תחנון, אין לומר את שאר האמנים הנ"ל - החל מסיום תפילת שמונה עשרה - ועד סוף אמירת התחנון. אגב מה שכתבתי לגבי התחנון - מפורש בשולחן ערוך - למרות שלא רבים יודעים זאת.