'הולך' ו'עומד' בפעלים מודאליים
שמתי לב שבשימוש בצירופים של 'הולך' + שם פועל ו-'עומד' + שם פועל, המשמעות היא די זהה, למרות ההבדל המהותי בין 'הולך' ו'עומד'.
כך למשל, 'הולך למות' ו'עומד למות'.
בבראשית כה' פסוק 32 מופיע הפסוק הבא: "יֹּאמֶר עֵשָׂו הִנֵּה אָנֹכִי הוֹלֵךְ לָמוּת וְלָמָּה-זֶּה לִי בְּכֹרָה".
והנה 'עומד למות', באותה משמעות של גסיסה, מוות קרוב:
לגבי הגדרה של חיי שעה לעומת חיי עולם, כותב הדרכי תשובה33 בשם הג"ר שלמה קלוגר בהגהות חכמת שלמה דמהא דקיי"ל דטריפה אינה חיה י"ב חודש מוכח דכל שאינו יכול לחיות מחמת חולי זה י"ב חודש וסופו למות מחולי זה בתוך י"ב חודש, לא נחשב חייו רק חיי שעה, אבל אם עומד למות רק לאחר י"ב חודש, לא נחשב חיי שעה רק חיי עולם.
מעניין אותי לדעת כיצד צירופים אלו הפכו לזהים במשמעותם, למרות השוני בין הפועל 'ללכת' ו'לעמוד'. מהי דעתכם? יש לכם השערות בעניין זה, או ידע כלשהו שיכול להבהיר את הדברים?
שמתי לב שבשימוש בצירופים של 'הולך' + שם פועל ו-'עומד' + שם פועל, המשמעות היא די זהה, למרות ההבדל המהותי בין 'הולך' ו'עומד'.
כך למשל, 'הולך למות' ו'עומד למות'.
בבראשית כה' פסוק 32 מופיע הפסוק הבא: "יֹּאמֶר עֵשָׂו הִנֵּה אָנֹכִי הוֹלֵךְ לָמוּת וְלָמָּה-זֶּה לִי בְּכֹרָה".
והנה 'עומד למות', באותה משמעות של גסיסה, מוות קרוב:
לגבי הגדרה של חיי שעה לעומת חיי עולם, כותב הדרכי תשובה33 בשם הג"ר שלמה קלוגר בהגהות חכמת שלמה דמהא דקיי"ל דטריפה אינה חיה י"ב חודש מוכח דכל שאינו יכול לחיות מחמת חולי זה י"ב חודש וסופו למות מחולי זה בתוך י"ב חודש, לא נחשב חייו רק חיי שעה, אבל אם עומד למות רק לאחר י"ב חודש, לא נחשב חיי שעה רק חיי עולם.
מעניין אותי לדעת כיצד צירופים אלו הפכו לזהים במשמעותם, למרות השוני בין הפועל 'ללכת' ו'לעמוד'. מהי דעתכם? יש לכם השערות בעניין זה, או ידע כלשהו שיכול להבהיר את הדברים?