הופקדה תוכנית להקמת תחנה מרכזית בבית שמש

מנכל אחד

Active member
תכנית זו קובעת את ההוראות וההנחיות להקמתו של מרכז תחבורה על מנת לתת מענה מיטבי לתושבי העיר בית שמש ומשתמשי התחבורה הציבורית.

שטח המסוף מתוכנן בלב המע"ר העירוני הדרומי לצד הרחובות נחל הקישון ורחוב מנחם פורוש.

במסגרת התכנון ישולבו שימושי תעסוקה ומסחר בשני מבנים בני 19 ו-23 קומות וכן מבני מסחר בני קומה אחת לצד רחוב נחל הקישון, תוך מתן נגישות מירבית להולכי רגל ומשתמשי התחבורה הציבורית. בין שני מפלסי הרחובות יפותח מעבר ציבורי רחב להולכי רגל.

כחלק מהתכנון הנופי למתחם, יתוכנן ויבוצע מעבר ציבורי רחב ונגיש עבור הולכי רגל בין שני מפלסי הרחובות הראשיים המזינים את המסוף (מנחם פורוש ונחל הקישון). מלווה בגינון ופינות ישיבה. במפלס המסוף עצמו תפותח רחבה גדולה לטובת משתמשי מרכז התחבורה ותושבי העיר לכיוון רחוב מנחם פורוש וכן פיתוח שטח פתוח הכולל אזורי שהייה.

במסגרת פיתוח מרכז התחבורה קטע רחוב דרכי איש שבתחום התכנית יבוטל על מנת לאפשר פיתוח וחיבור מיטבי להולכי הרגל וגישה איכותית בין רחוב מנחם פורוש לרחוב נחל הקישון.

 

Ccyclist

Well-known member
תכנית זו קובעת את ההוראות וההנחיות להקמתו של מרכז תחבורה על מנת לתת מענה מיטבי לתושבי העיר בית שמש ומשתמשי התחבורה הציבורית.

שטח המסוף מתוכנן בלב המע"ר העירוני הדרומי לצד הרחובות נחל הקישון ורחוב מנחם פורוש.

במסגרת התכנון ישולבו שימושי תעסוקה ומסחר בשני מבנים בני 19 ו-23 קומות וכן מבני מסחר בני קומה אחת לצד רחוב נחל הקישון, תוך מתן נגישות מירבית להולכי רגל ומשתמשי התחבורה הציבורית. בין שני מפלסי הרחובות יפותח מעבר ציבורי רחב להולכי רגל.

כחלק מהתכנון הנופי למתחם, יתוכנן ויבוצע מעבר ציבורי רחב ונגיש עבור הולכי רגל בין שני מפלסי הרחובות הראשיים המזינים את המסוף (מנחם פורוש ונחל הקישון). מלווה בגינון ופינות ישיבה. במפלס המסוף עצמו תפותח רחבה גדולה לטובת משתמשי מרכז התחבורה ותושבי העיר לכיוון רחוב מנחם פורוש וכן פיתוח שטח פתוח הכולל אזורי שהייה.

במסגרת פיתוח מרכז התחבורה קטע רחוב דרכי איש שבתחום התכנית יבוטל על מנת לאפשר פיתוח וחיבור מיטבי להולכי הרגל וגישה איכותית בין רחוב מנחם פורוש לרחוב נחל הקישון.


ברכותיי. נקווה שבקרוב גם בבני ברק ובאלעד.
 

Ccyclist

Well-known member
הייתי רוצה שתהיה במתחם הזה תחנת רכבת, עם מסילה מהירה חדשה (לא על בסיס המסילה הישנה) ישירות לתחנת הרכבת החדשה ביפו מרכז.

בעת הקמת מסילת A1 היו קריאות מצד עיריית בית שמש לחיבור העיר למסילה דרך אזור כביש 38. לדעתי לשלוחה כזו יש סיכוי לחיבור דרומה לתוך בית שמש בגלל

למיטב ידיעתי הקריאות לא התקדמות לכדי תוכנית קונקרטית. מצד שני יש דיבורים על הסבת המסילה הישנה לרק"ל מהתחנה בצפון בית שמש לאזור מלחה והחלפה לקווי הרק"ל הירושלמית שם. זה די עצוב אם היוזמה תמנע שימוש רכבתי כידי במסילה. המשך הקו כרק"ל לתוך בית שמש קצת בעייתי בגלל אוריינטציית הנזרח-מעאב של התחנה, מה שמחייב או מסילה עוקפת ממערב לבית שמש במקביל לכביש 38 או פיצול ממזרח לה, שיפספס את התחנה. אני לא בטוח עד כמה זה אפשרי.
 

מוישי67

Active member
. מצד שני יש דיבורים על הסבת המסילה הישנה לרק"ל מהתחנה בצפון בית שמש לאזור מלחה והחלפה לקווי הרק"ל הירושלמית שם
ראש העיר הנוכחי מדבר על זה, גם הבטיח לקדם את זה בקמפיין הבחירות.
לדעתי זו טעות, תוואי המסילה הישנה לא רלוונטי לרוב הנוסעים מבית שמש לירושלים, הוא תוואי תיירותי, ולכן צריך למצוא לו שימוש אחר, תיירותי יותר (לדוגמה שביל אופניים/טיילת).
תוואי כזה, יגרום לכך, שהנסיעה (לרוב תושבי בית שמש) תיקח יותר זמן מהנסיעה באוטובוס, היוממים שנוסעים כל יום לירושלים לאזור מרכז העיר/הר חוצבים, ימשיכו לנסוע באוטובוס תדיר מאוד, (בשעות הבוקר יוצאים מבית שמש כ-30 אוטובוסים בשעה לירושלים לאזור הכניסה לעיר/צומת רמות) ולא יעדיפו רכבת תיירותית בתדירות נמוכה.

במקומות אחרים בארץ, יש נוסעים שמעדיפים רכבת גם אם זמן הנסיעה מעט ארוך יותר, כי שם, חלופת האוטובוס לוקחת זמן רב מדי, והנוחות של הרכבת שווה את הזמן. לעומת זאת, נסיעה באוטובוס מבית שמש לירושלים לוקחת בדרך כלל כ-40 דק', ולכן אין כל כך עדיפות לנסיעה נוחה ברכבת כשהיא לזמן כל כך קצר.
 

Ccyclist

Well-known member
ראש העיר הנוכחי מדבר על זה, גם הבטיח לקדם את זה בקמפיין הבחירות.
לדעתי זו טעות, תוואי המסילה הישנה לא רלוונטי לרוב הנוסעים מבית שמש לירושלים, הוא תוואי תיירותי, ולכן צריך למצוא לו שימוש אחר, תיירותי יותר (לדוגמה שביל אופניים/טיילת).
תוואי כזה, יגרום לכך, שהנסיעה (לרוב תושבי בית שמש) תיקח יותר זמן מהנסיעה באוטובוס, היוממים שנוסעים כל יום לירושלים לאזור מרכז העיר/הר חוצבים, ימשיכו לנסוע באוטובוס תדיר מאוד, (בשעות הבוקר יוצאים מבית שמש כ-30 אוטובוסים בשעה לירושלים לאזור הכניסה לעיר/צומת רמות) ולא יעדיפו רכבת תיירותית בתדירות נמוכה.

במקומות אחרים בארץ, יש נוסעים שמעדיפים רכבת גם אם זמן הנסיעה מעט ארוך יותר, כי שם, חלופת האוטובוס לוקחת זמן רב מדי, והנוחות של הרכבת שווה את הזמן. לעומת זאת, נסיעה באוטובוס מבית שמש לירושלים לוקחת בדרך כלל כ-40 דק', ולכן אין כל כך עדיפות לנסיעה נוחה ברכבת כשהיא לזמן כל כך קצר.

רשת הרק"ל הירושלמית מתוכננת לכלול קו מהיר ממלחה לתחנה המרכזית וצומת סנהדריה- הקו הירוק בגדה המזרחית של בגין. הקו יתחבר גם לקו הכחול שיגיע לאזור הר חוצבים. חיבור רק"ל מהיר (רק"ל רב מפרקית תוכל לעשות את הסיבובים בקלות גדולה יותר מהרכבת) יכול להיות רלבנטי כשיש ממנו חיבור כזה.

מצד שני זה הורג את הרומנטיקה והפוטנציאל התיירותי של רכבות היסטוריות בקו הישן לירושלים. בשבוע שעבר נסעתי ברכבת קיטור היסטורית על מסילה בבעלות אגודת שימור.

לטעמי חבל שלא שילבו את בית שמש בפרוייקט מסילת 431. לא ריאלי שתחוברו למקטע הממונה המסובך של A1, אך היה צריך לשקול איך לחבר אתכם במשולש מסילתי באזור שלעבים מזרחית למשולש מודיעין.
 
תכנית זו קובעת את ההוראות וההנחיות להקמתו של מרכז תחבורה על מנת לתת מענה מיטבי לתושבי העיר בית שמש ומשתמשי התחבורה הציבורית.

שטח המסוף מתוכנן בלב המע"ר העירוני הדרומי לצד הרחובות נחל הקישון ורחוב מנחם פורוש.

במסגרת התכנון ישולבו שימושי תעסוקה ומסחר בשני מבנים בני 19 ו-23 קומות וכן מבני מסחר בני קומה אחת לצד רחוב נחל הקישון, תוך מתן נגישות מירבית להולכי רגל ומשתמשי התחבורה הציבורית. בין שני מפלסי הרחובות יפותח מעבר ציבורי רחב להולכי רגל.

כחלק מהתכנון הנופי למתחם, יתוכנן ויבוצע מעבר ציבורי רחב ונגיש עבור הולכי רגל בין שני מפלסי הרחובות הראשיים המזינים את המסוף (מנחם פורוש ונחל הקישון). מלווה בגינון ופינות ישיבה. במפלס המסוף עצמו תפותח רחבה גדולה לטובת משתמשי מרכז התחבורה ותושבי העיר לכיוון רחוב מנחם פורוש וכן פיתוח שטח פתוח הכולל אזורי שהייה.

במסגרת פיתוח מרכז התחבורה קטע רחוב דרכי איש שבתחום התכנית יבוטל על מנת לאפשר פיתוח וחיבור מיטבי להולכי הרגל וגישה איכותית בין רחוב מנחם פורוש לרחוב נחל הקישון.

לכאורה על הנייר מיקום מרכזי בין רמת בית שמש א', ג' ו-ד'.
בחיבור ל-2 צירים ראשיים שיוצאים מזרחה ומערבה מהעיר לכבישים 38 ו- 10 העירוני (3855). גישה ישירה ומהירה גם צפונה ל-Slum שנקרא רמת בית שמש ב' ולעיר הפיתוח המקורית כולל השכונות החרדיות וגבעת שרת שלצידה.

בפועל - מדובר על הנחת פלסטר על בעיה גדולה יותר.
בית שמש מתקרבת בצעדי ענק לגודל של בני ברק והאוכלוסייה החרדית של ירושלים- כלומר, עיר בגודל 250 אלף איש עם ביקוש לתחב"צ של עיר בגודל 1.5 מליון איש, שגם יושבת במרכז בין 2 מטרופולינים מרכזיים).
נכון להיום - הציר המרכזי מהעיר הן למרכז והן לירושלים יוצא צפונה. כלומר, לחלקים גדולים מהעיר מיקום התחנה המרכזית לא רלוונטי כיום (בניית כביש 39 משנה לגמרי את כל התמונה אבל לא יודע לי על שום צפי שכזה, שלא לדבר על התנגדות של הגופים הירוקים).

בית שמש (בטח במבנה הקיים שלה) חייבת קו רק"ל שיחצה אותה, יתחבר לקו הרכבת הארצי (בהנחה שלא מאריכים את קו הרכבת הארצי דרומה לאורך כביש 10) וימשיך באופן מהיר לירושלים.
לחילופין בפנטזיה גדולה יותר הארכת הרכבת דרומה לאורך כביש 10 ואז עלייה לירושלים (עם תחנה בצור הדסה/ פאתי ביתר עלית) בסדרת מנהרות וגשרים לאורך כביש 39 העתידי וחיבור בלולאה לקו הרכבת הקיים בירושלים וההארכה שלו.
כמות האוטובוסים הפועלים כיום בעיר ומהעיר לריכוזים חרדיים היא מטורפת ורק צפויה לעלות.
 

מוישי67

Active member
כמות האוטובוסים הפועלים כיום בעיר ומהעיר לריכוזים חרדיים היא מטורפת ורק צפויה לעלות
אני לא חושב שכיום כמות האוטובוסים הבינעירוניים מבית שמש היא כמות מטורפת.
למעט ירושלים, אין כל כך הרבה אוטובוסים מבית שמש לערים אחרות, ואני לא חושב שזה ישתנה משמעותית עם המשך אכלוס העיר. הערים שיש אליהם הכי הרבה אוטובוסים הם בני ברק וביתר, כ-4 נסיעות בשעה. לא הייתי קורא לזה כמות גדולה.
לכל שאר היעדים - התדירות נמוכה יותר, ופעמים רבות גם היא לא מצדיקה את עצמה.

מה שאני מסכים איתך, הוא על התחבורה העירונית, והבינעירונית לירושלים.
לגבי ירושלים - הצעתי רכבת מהירה, לגבי התחבורה העירונית, זה קצת בעייתי לבנות רכבת קלה, כי כל תוכנית לרכבת קלה בבית שמש, תהיה חייבת לעבור ברמה ב, רחוב נהר הירדן, (אם לא תעביר אותה ברמה ב, אין לה הצדקה) אני לא רואה מצב שיש ראש עיר שמוכן לעשות דבר כזה, תושבי השכונה הקיצונים ודאי יתנגדו לזה באלימות רבה יותר מהאלימות שקיצוני ירושלים הפעילו בבר אילן.
 

מנכל אחד

Active member
לכאורה על הנייר מיקום מרכזי בין רמת בית שמש א', ג' ו-ד'.
בחיבור ל-2 צירים ראשיים שיוצאים מזרחה ומערבה מהעיר לכבישים 38 ו- 10 העירוני (3855). גישה ישירה ומהירה גם צפונה ל-Slum שנקרא רמת בית שמש ב' ולעיר הפיתוח המקורית כולל השכונות החרדיות וגבעת שרת שלצידה.

בפועל - מדובר על הנחת פלסטר על בעיה גדולה יותר.
בית שמש מתקרבת בצעדי ענק לגודל של בני ברק והאוכלוסייה החרדית של ירושלים- כלומר, עיר בגודל 250 אלף איש עם ביקוש לתחב"צ של עיר בגודל 1.5 מליון איש, שגם יושבת במרכז בין 2 מטרופולינים מרכזיים).
נכון להיום - הציר המרכזי מהעיר הן למרכז והן לירושלים יוצא צפונה. כלומר, לחלקים גדולים מהעיר מיקום התחנה המרכזית לא רלוונטי כיום (בניית כביש 39 משנה לגמרי את כל התמונה אבל לא יודע לי על שום צפי שכזה, שלא לדבר על התנגדות של הגופים הירוקים).

בית שמש (בטח במבנה הקיים שלה) חייבת קו רק"ל שיחצה אותה, יתחבר לקו הרכבת הארצי (בהנחה שלא מאריכים את קו הרכבת הארצי דרומה לאורך כביש 10) וימשיך באופן מהיר לירושלים.
לחילופין בפנטזיה גדולה יותר הארכת הרכבת דרומה לאורך כביש 10 ואז עלייה לירושלים (עם תחנה בצור הדסה/ פאתי ביתר עלית) בסדרת מנהרות וגשרים לאורך כביש 39 העתידי וחיבור בלולאה לקו הרכבת הקיים בירושלים וההארכה שלו.
כמות האוטובוסים הפועלים כיום בעיר ומהעיר לריכוזים חרדיים היא מטורפת ורק צפויה לעלות.
מרכזית הארזים בירושלים היא בנתיים כשלון.
האוטובוסים יוצאים משם ריקים ומתמלאים בגשר המיתרים.

גם התכנון הזה נראה לי אותו העיקרון, מצאו שטח, ובכלל לא בדקו האם הוא מתאים לשמש כתחנה מרכזית.
אי אפשר להכניס אליו קווים חולפים, הוא לא ממוקם בנקודת שפל של הקווים העירוניים, וגם לא במרחק הליכה מריכוזי מגורים.
האזור הוא מסחרי, כלומר מגיעים אליו הרבה רכבים והוא פקוק, בעוד שעיקר הביקושים בציבור החרדי לנסיעות אינו קשור למרכזים מסחריים.
 

ohadg09

Active member
מרכזית הארזים בירושלים היא בנתיים כשלון.
האוטובוסים יוצאים משם ריקים ומתמלאים בגשר המיתרים.

גם התכנון הזה נראה לי אותו העיקרון, מצאו שטח, ובכלל לא בדקו האם הוא מתאים לשמש כתחנה מרכזית.
אי אפשר להכניס אליו קווים חולפים, הוא לא ממוקם בנקודת שפל של הקווים העירוניים, וגם לא במרחק הליכה מריכוזי מגורים.
האזור הוא מסחרי, כלומר מגיעים אליו הרבה רכבים והוא פקוק, בעוד שעיקר הביקושים בציבור החרדי לנסיעות אינו קשור למרכזים מסחריים.
מרכזית הארזים היא די תחנה תפעולית בסוף, למרות שאם באמת הייתה גישה יותר טובה מתחנות האוטובוס בצומת רמות לתחנה + הפעלת קו 580 כל היום המצב היה משתפר
 

מוישי67

Active member
מרכזית הארזים בירושלים היא בנתיים כשלון.
האוטובוסים יוצאים משם ריקים ומתמלאים בגשר המיתרים.

גם התכנון הזה נראה לי אותו העיקרון, מצאו שטח, ובכלל לא בדקו האם הוא מתאים לשמש כתחנה מרכזית.
אי אפשר להכניס אליו קווים חולפים, הוא לא ממוקם בנקודת שפל של הקווים העירוניים, וגם לא במרחק הליכה מריכוזי מגורים.
האזור הוא מסחרי, כלומר מגיעים אליו הרבה רכבים והוא פקוק, בעוד שעיקר הביקושים בציבור החרדי לנסיעות אינו קשור למרכזים מסחריים.
ככלל אצבע דעתי שתחנה מרכזית היא כישלון לקווים בין עירוניים תדירים. זמן רב מבוזבז בכניסה למתחם התחנה המרכזית, וביציאה ממנו. גם לנוסעים מבוזבז זמן רב בכניסה למתחם התחנה. זה פשוט מיותר, צריך לתת לנוסעים לבצע החלפות לאורך המסלול, והאוטובוסים צריכים לאסוף במספר תחנות לאורך המסלול (עם זאת, המסלול צריך להיות ישיר וקצר)
תחנה מרכזית היא דבר טוב רק לקווים בין עירוניים לא תדירים, שהנוסעים צריכים לתכנן את זמן ההגעה שלהם לתחנה, ונוח יותר שיחכו במתחם מסודר. גם לאוטובוסים נוח יותר לעמוד במפרץ מסודר, ולהעלות את כל הנוסעים בזמן.
אני לא יודע מה התכנון למתחם הזה, לדעתי להכניס לשם את קווי ירושלים יהיה טעות.
אם יצאו ממנו כל הקווים הבין עירוניים הלא תדירים, ורק ממנו (ללא איסוף נוסף ברחבי העיר) - זה דווקא יכול להיות מוצלח, אבל בתנאי שיופעלו משם לשכונות קווים עירוניים תדירים עד שעות הלילה המאוחרות. (המצב כיום שהקווים העירוניים התדירים מסיימים ב12 בלילה, ואח"כ יש רק קווים עירוניים לא תדירים עד 1, אם האוטובוסים הבינעירוניים יגיעו לתחנה המרכזית החדשה בלילה, ואז נוסעים ייאלצו לנסוע בכוחות עצמם הביתה, או לחכות 20 דקות לאוטובוס עירוני - זה לא מוצלח)

לגבי המיקום - אני חושב שהמיקום הזה ממש מרכזי, גם נוח להליכה וקרוב לשכונה גדולה ומרכזית, וגם אפשר לצאת מהמתחם לרחוב נחל הקישון, בו עוברים הרבה קווים עירוניים בתדירות גבוהה מאוד.
 
למעלה