הוראת הקריאה

shiri96

New member
הוראת הקריאה

שלום לחברי הפורום זמן רב לא כתבתי כאן אבל אני עמכם כמעט יום יום. חזרתי אליכם בשאלה המופנית לכולם, גם לאנשי המקצוע, גם להורים וגם לכל אחר בעל נסיון כללי או פרטי: אשמח לשמוע מנסיונכם על דרכים להקנית הקריאה בשיטת התבניתית. איזה שיטות יש? מהן השיטות הטובות ביותר לעבודה עם ילד שמתקשה מאד עם פירוק והרכבה, אך מצליח מצוין לזכור מילה תבניתית? האם בגישה התבניתית ניתן יהיה להקנות את הקריאה במלואה ומהו השלב למעבר לפירוק? תודותי על תשובותכם ושבת שלוה לכולם
 

Diana M

New member
שלום שירי ושמחים שאת כאן

על פי הידוע כיום (כיום זה בערך 15 שנים באקדמיה ושנתיים במשרד החינוך) לא ניתן להקנות קריאה יעילה באופן תבניתי בלבד. על מנת שאדם יהיה קורא מיומן הוא חייב לדעת לפרק ולהרכיב מילים. המיומנות אשר מאפשרת לו לעשות זאת מכונה "מודעות פונולוגית" באופן מאוד שטחי, משמעות המודעות הנ"ל היא היכולת להיות מודע לצלילים הכי קטנים של השפה והיכולת לבצע באמצעותם מניפולציות שפתיות. על פי הידוע ניתן ללמד ילד אוצר מילים של כ-200 מילים באופן תבניתי. לא יותר מכך. זה אוצר מילים אשר יכול (אולי) לשרת ילד בכתה א´ מקסימום כתה ב´ אך לא יותר מכך. מכאן הטעות לחשוב שהינה הצלחנו ללמד את הילד לקרוא בלי צורך לפרק ולהרכיב. אך לא כך הוא. גם אנחנו כאנשים בוגרים, בכל פעם שנפגוש במילה חדשה ולא מוכרת נפעיל מחדש את המנגון הפרוק וההרכבה. לדוגמה נסי לקרוא מבלי לפרק כלל את המילה "אקזיסטנציאליזם" לא תצליחי, אלא אם כן למדת פילוסופיה ופגשת מילה זו פעמים רבות בעבר. רק כאשר אנו נחשפים למילה חדשה מספר נתון של פעמים היא הופכת לתבנית ואין צורך לפרק אותה בזמן קריאה. לשאלתך, מרבית שיטות הוראת הקריאה עוסקות כיום בשני ההליכים במקביל מה שמכונה טופ דאון, מהמילה השלמה אל הצלילים. ובוטם אפ מהצליל הבודד אל המילה השלמה. לילד בעל יכולת קוגנטיבית טובה המגלה קשיים משמעותיים בתחום הפונלוגי וזה מה שמונע ממנו רכישת קריאה, הייתי ממליצה על השיטה של דגנית שניר. "הכח לקרוא". בכל מקרה , כדאי ורצוי מאוד במצב כזה להמליץ על איבחון דידקטי בקריאה ולא להמתין. בעקבות האיבחון יהיה ניתן להתאים לו שיטת קריאה וכן לקבל המלצות לדרך עבודה מתאימה על פי יכולתו. בהצלחה.
 

נ ג ה 33

New member
שיטת דגנית שניר

שבת טובה דיאנה
האם השיטה הזו מיושמת בתוכנית הלימודים של כיתות א´? אם כן ואם לאו, איזו שיטה מבין המיושמות היא הטובה ביותר לשאלתה של הנ"ל?
 

Diana M

New member
הקניית קריאה בכתות א´

שלום נגה יקרה, ישנם בתי ספר אשר החלו בשנים האחרונות להקנות קריאה בא´ באמצעות השיטה של דגנית שניר. שיטה נוספת אשר יכולה להיות טובה מאוד בעיקר לילדים עם קשיי למידה היא שיטת התמיכה ל"בלי סודות", "יש לי סוד-אני קורא". שיטה זו מיושמת גם באמצעות מסך מגע ויכולה להיות טובה מאוד לילדים עם קשיי תקשורת. כפי שכתבתי , מרבית המורות נוהגות ליישם את החלקים המתאימים ממספר שיטות על פי צרכי התלמיד. שבוע נהדר
 

shiri96

New member
תודה

תודה לכל העונים ואשמח לשמוע עוד במיוחד מנסיונם של המורים (בעיקר מורות) המבקרים כאן. שבת שלום לכולם
 
למעלה