הוראת עמיתים בהתעמלות

הוראת עמיתים בהתעמלות

במקום שהמאמנת או המדריכות יהיו היחידות שנוגעות בבנות, מתקנות ולמעשה מאמנות, והילדות יחכו בתור, ניתן לארגן את האימון האמצעות הוראת עמיתים: ב-100% מהזמן הילדות עובדות, ולא נחות לרגע. יותר זמן אימון נטו. הילדות לומדות מטעויות של אחרים ועוד הרבה יתרונות. אני מצרפת מאמר (בעברית) שנכתב בנושא. מה אתן אומרות על אימון מסוג כזה?
 

אמא לה3

New member
נועה! לא נפתח לי הקובץ

תשלחי לי בדרך אחרת, מאוד מעניין אותי לקרוא על זה
 

אמא לה3

New member
הוראת עמיתים!!!

אחד המאמרים ה"נכונים" שקראתי. תודה נועה. המאמר פותח בציטוט מאת ג'ון קומניוס " זה המלמד אחרים, מלמד את עצמו". זה דבר כל כך נכון. מאז ילדותי נהגנו אנחנו, המתעמלות, לשמור אחת על השנייה, ועד היום אני נוהגת לתת למתעמלות שלי לשמור אחת על השנייה, אין ספק שמתוך זה שאני, כילדה, שמרתי על אחרות, שיפרתי מאוד את השגי. כאשר מתעמלת שומרת על חברתי, היא לומדת לזהות טעויות, להבין יותר טוב את האלמנט והדגשים בו, כמובן שתמיכה בחברה תורמת מאוד למתעמלת. המתעמלת, מעבר לכך שהיא לומדת טוב יותר מתוך השמירה, לומדת לדעתי עוד דברים נוספים: את האחריות שבשמירה על ביטחונה של האחרת, את חשיבות החיזוקים החיוביים והכי חשוב, בתוך הספורט הזה שטומן בחובו גם הרבה תיסכולים, אין כמו האושר של לדעת שיש למתעמלת יד בהצלחה של חברה באלמנט. בקיצור, שנים אני נוהגת כך, כך גם נהגו איתי ואני מכירה עוד המון מאמנות שנוקטות בשיטה הזו!!! (אגב, אני מכירה גם המון מתעמלות, שגם כאשר הן לא באולם, הן נוהגות לשמור אחת על השנייה באלמנטים
)
 
צעד אחד קדימה...

יש הוראת עמיתים ספונטנית: ילדה שומרת/עוזרת/מאמנת את אחותה הקטנה, את החברה שלה מהחוג, ילדה אחרת שהיא פגשה בדשא וכו'. יש הוראת עמיתים של בנות בוגרות שמשמשות עוזרות למאמנת: שומרות מהצד השני יחד עם המדריכה, שומרות ועוזרות לבנות קטנות מהן, באות מוקדם יותר כדי לעזור בקבוצה של הקטנות ועוד. ילדה שמעבירה חימום לכלל הקבוצה ועוד. שתי הצורות הללו כמובן מוצלחות ותורמות לכל הצדדים. אבל אני רוצה לדבר על יותר מזה: אני מתכוונת להוראת עמיתים בצורה מובנה ומתוכננת היטב, כזאת שמהווה את המוקד של האימון, ולא רק בתור עזר. כאשר האלמנט לעיתים הופך להיות שולי, והעבודה עליו (בצורת הוראת עמיתים) היא העיקר. מה שכתבת חשוב מאוד! מה שחשוב הוא להדגיש את זה למתעמלת ששומרת/עוזרת/מדריכה, מפני שזה לא ברור לה מאליו: צריך להגיד לה בפירוש לשים לב לטעויות וללמוד מהן, כי לבד אם לא נגיד לא בטוח שזה יקרה לה. צריך ללמד אותה את נושא המשוב (חיזוקים חיוביים ושליליים), איך לזהות טעויות וכו'.
 
דוגמא נוספת להוראת עמיתים

הייתה לי פעם מתעמלת בת 5, לא מוכשרת במיוחד, די חלשה, ללא מוטיבציה, לא אינטיליגנטית במיוחד ושובבה. באחד האימונים נתתי לבנות מיני תחנה של ריצה, ניתור למעלה על מקפצה ונחיתה על מזרן. אני לא זוכרת באילו נסיבות, נדמה לי שהיא אמרה לי פשוט "לא בא לי לעשות". אז הצעתי לה להיות אחראית תחנה, כלומר מדריכה. ההנחיות היו כדלהלן: מה שאת צריכה להקפיד עליו הוא הידיים. הידיים על המקפצה צריכות להיות למטה, ובשעת הניתור הן צריכות להיות מורמות למעלה. נחיתה עם ידיים למעלה או קדימה. [נתתי לה להתמקד בדבר אחד בלבד- הידיים, ולא בכל המיומנות]. את עומדת כאן, בנקודה הזאת [אני מראה לה היכן לעמוד, מפני שלבד היא יכולה לעמוד קרוב מידיי, או רחוק מידיי, או במקום שלא רואים טוב וכו']. אחרי כל תרגיל, את אומרת למתעמלת משהו טוב, כמו למשל איזה יופי מתחת פוינט, איזה בגד גוף יפה יש לך, איזה יופי השיער שלך אסוף [חיזוק חיובי, וכן מונע מהמתעמלות להתעצבן על "המדריכה"] לאחר מכן את מעירה לה על עבודת הידיים, כפי שהסברתי. ההוראות ניתנו מול כולם, ולא לבד מול "המדריכה". כל הבנות ידעו מה התפקיד של "המדריכה", מה היא אמורה לעשות ומה אסור לה לעשות. ההצלחה הייתה אדירה. "המדריכה" קיבלה המון עוצמה. מוטיבציה. הנאה. *כל* הבנות קלטו את נושא הידיים [לעומת מדריכה אמיתית שמתקנת את זה, ועוד דברים, והילדות לא תמיד קולטות ומייחסות תשומת לב אמיתית לדברים]. "המדריכה" השתפרה פלאים בניתור על מקפצה. בתור הבא, מיקדתי את "המדריכה" בנושא החזקת גוף: את צריכה לשים לב לשלושה דברים: גב ישר, רגליים צמודות, פוינט. כל שאר ההנחיות אותו דבר. אח"כ התמקדנו בנחיתה וכן הלאה.
 
למעלה