הושלם תכנון המטרו בגוש-דן

Ccyclist

Well-known member

ראיתי כתבה דומה בטמקא:


הבעיה: ללא מטרו צפון דרום בתוך העיר (קריאתי לפצל את M1) זה לא מטרו אלא רכבת פרברים.

באף עיר עם מטרו אין מצב של מטרו בחוץ ורק"ל בפנים. הרק"ל אינה אמצעי עירוני ראשי למרכז העיר אלא אמצעי משלים שמקומו בדרך כלל בשולי המרכז או בפרברים, המטרו הוא האמצעי שמחבר ממש ממרכז העיר לפרברים העיקריים.

ל M2 יש ענף שיכנס לפנים העיר בערך בקו הרוחב של קפלן - המלך ג'ורג', אבל זה לא מספיק שיהיה ענף בודד שיכנס פנימה מהאיילון, צריך שיהיה קו צולב כדי ליצור מערכת מטרו מינימלית של שני צירים במרכז העיר.

להדגמה: תגדילו את האייקון שלי שמראה אופציה כזו שאני מכנה M4.
 
ראיתי כתבה דומה בטמקא:


הבעיה: ללא מטרו צפון דרום בתוך העיר (קריאתי לפצל את M1) זה לא מטרו אלא רכבת פרברים.

באף עיר עם מטרו אין מצב של מטרו בחוץ ורק"ל בפנים. הרק"ל אינה אמצעי עירוני ראשי למרכז העיר אלא אמצעי משלים שמקומו בדרך כלל בשולי המרכז או בפרברים, המטרו הוא האמצעי שמחבר ממש ממרכז העיר לפרברים העיקריים.

ל M2 יש ענף שיכנס לפנים העיר בערך בקו הרוחב של קפלן - המלך ג'ורג', אבל זה לא מספיק שיהיה ענף בודד שיכנס פנימה מהאיילון, צריך שיהיה קו צולב כדי ליצור מערכת מטרו מינימלית של שני צירים במרכז העיר.

להדגמה: תגדילו את האייקון שלי שמראה אופציה כזו שאני מכנה M4.
אני חולק עליך משתי בחינות:
ראשית, יש הרבה דוגמאות של רק"ל במרכז העיר, אמנם לא בלונדון, פריז או ברצלונה, אבל כן באמסטרדם, וינה, מינכן ועוד המון דוגמאות. "רק"ל בחוץ - מטרו בפנים" זאת רק אחת מכמה תצורות אפשריות ואני לא בטוח שיש נכון-לא נכון במקרה הזה.
שנית, יש לדון בכובד ראש בשאלה מה זה "מרכז העיר". בתל אביב המרכז הגיאוגרפי וההיסטורי הוא לא איפה שנמצאת התעסוקה. אם המטרו היה לאורך אבן גבירול או דיזנגוף, למשל, זה היה מגניב מאוד לתלאביבים ולבליינים, אבל פחות שימושי לתושבי רעננה וראשל"צ, שכן יעדי הנסיעה שלהם הם לרוב מגדלי העסקים ותחנות הרכבת באיילון. גם היכולת לצופף בנייה במרכז ההיסטורי של ת"א על מנת למנף את התועלת של המטרו היא מוגבלת.
 

Ccyclist

Well-known member
אני חולק עליך משתי בחינות:
ראשית, יש הרבה דוגמאות של רק"ל במרכז העיר, אמנם לא בלונדון, פריז או ברצלונה, אבל כן באמסטרדם, וינה, מינכן ועוד המון דוגמאות. "רק"ל בחוץ - מטרו בפנים" זאת רק אחת מכמה תצורות אפשריות ואני לא בטוח שיש נכון-לא נכון במקרה הזה.
שנית, יש לדון בכובד ראש בשאלה מה זה "מרכז העיר". בתל אביב המרכז הגיאוגרפי וההיסטורי הוא לא איפה שנמצאת התעסוקה. אם המטרו היה לאורך אבן גבירול או דיזנגוף, למשל, זה היה מגניב מאוד לתלאביבים ולבליינים, אבל פחות שימושי לתושבי רעננה וראשל"צ, שכן יעדי הנסיעה שלהם הם לרוב מגדלי העסקים ותחנות הרכבת באיילון. גם היכולת לצופף בנייה במרכז ההיסטורי של ת"א על מנת למנף את התועלת של המטרו היא מוגבלת.

באמסטרדם המטרו בהחלט נכנס למרכז העיר ואף חוצה אותו. בעבר היה פרוזדור מטרו בודד שכיום נוסעים עליו 3 קווים שהסתיים בתחנת הרכבת המרכזית ומוניטין למטרו שהוא נועד לאוכלוסיות מהפרברים והשיכונים. כיום יש קו חוצה מובהק.

מערכת החשמליות של אמסטרדם היא מערכת היסטורית שמתפקדת כמו אוטובוסים, לא מערכת רק"ל מודרנית. להבנתי המצב בווינה ומינכן דומה.

דוגמה טובה אחרת היא רומא, בה קו A של המטרו החליף קווי טראם היסטוריים שהיו חוצים את המרכז ההיסטורי על פני הקרקע מעל למסלולו מפיאצה דל פופולו דרומה. כיום יש שם מדרחובים. קו A מאפשר גם חיבוריות לקווי רכבת מסילה צרה בתחנות Flaminio ו Termini Laziali .

אין היתכנות למצב בו הנוסעים לפנים העיר חייבים לעבור למערכת עם שליש הקיבולת של המערכת ממנה הגיעו.

המערכת חייבת " M4 " כדי לתפקד כמו מערכת מטרו אמיתית.

לגבי תושבי רעננה - אתמול מארחיי ראו הצגה בבית לסין. מבחינתי ל M4 צריכה להיות תחנה בכיכר דיזינגוף אז זו הוכחה שתושבי רעננה שצורכים תרבות בתל אביב היו יכולים להיות מחיבור פנאי כמו בכל רשת מטרו אחרת שבנויה על הנוסחה - איכות חיים תמורת מרחק.

אינני קורא לבנות את M4 על חשבון ביטול M1 אלא בנוסף לו.

הקו שהייתי שוקל מחדש, או כרק"ל או כקו פרברי של רכבת ישראל הוא M3. בלונדון קו כזה (קו צפון לונדון, כיום ממותג כקו Mildmay של האוברגראונד) הוא קו רכבת פרברית בהפעלת TFL. בפריס אלו קווי הטראם ההיקפיים כמו T1 עד T3. בברלין זו טבעת קווי ה S-Bahn ( רכבת פרברית של DB ) של קווי S41 ו S42. דוגמאות אלו ממחישות בעיניי שקו M3 אינו צריך להיות מטרו אלא אמצעי אחר.
 

קבצים מצורפים

  • Screenshot_20250101_123525_Maps.jpg
    Screenshot_20250101_123525_Maps.jpg
    KB 972.4 · צפיות: 0
למעלה