הותמ"ל ו"האירגונים הירוקים"

ש מים

New member
הותמ"ל ו"האירגונים הירוקים"

האירגונים הירוקים חוששים מהשפעתו הרעה של הותמ"ל.
למי שלא יודע, הותמ"ל נמצא תחת ידיו הלוחצות (חזק) של אביגדור יצחקי, ראש "מטה הדיור" הלאומי. בוועדה הזו יושבים אנשים מפיהם יוצאות אימרות כמו: "לא חייבים לתכנן ולסגור היבטי תחבורה בתכניות חדשות. אז יעמדו בפקקים, לא יקרה כלום...". אז מה הפלא שאירגוני הסביבה ("הירוקים") חוששים מהגדלת הסמכויות של וועדה זו?
 
ההשפעה הרעה של ועדות התכנון

נועת בעיקרה מהתנגדותם האוטומטית של ה"ירוקים". לא אתייחס ל"ירוקים" השונים, בהם עסקנו בפורום זה בעבר.
הצעתי היא, לקיצור זמנים. לא יתכן להמתין לחוות דעת מלומדת חודשים ולעיתים גם שנים. ככל שמועד הגשת חוות הדעת יהיה קצר יותר - כך גדל הסיכוי שתהיה לה השפעה על התוכנית. חייבים לקצוב בזמן את מועד הגשת חוות הדעת השונות הקשורות בהליכי אישור התוכניות.
 

ש מים

New member
איכות מול חפיף

לא אאריך, אבל מהנסיון שלי עם התסקירים מדובר בנושא ארוך ומורכב וקשה לי לשים את האצבע המאשימה על הגורם המעכב.
בקצרה ההליך הוא כזה:
  1. מוגשת תכנית לדיון (למשל במחוזית).
  2. בדיון נקבע/מחליטים האם נדרש סתקיר השפעה על הסביבה או לא.
  3. משרד איכה"ס מכין את "דרישות התסקיר" (אין דרישות סטנדרטיות לכל תכנית!).
  4. הדרישות מועברות ליזם, שמצידו מעביר לגוף מקצועי שעורך את התסקירים.
  5. תוצאות התסקיר מועברות להערות המשרד לאיכה"ס, אשר בודק את העמידה בדרישות.
  6. במידה ויש הערות - התסקיר מוחזר ליזם, להשלמות.
  7. התכנית + התסקיר מועלה לדיון במחוזית.
  8. הפקדה...
איפה אתה חושב שיש לקצר הליכים?
 
קיצור הליכים

א. קיצור משך הזמן של כל הליך שציינת. יש ופרוטקול הדיון וההנחיות שהתקבלו יוצא לאחר שבועות אם לא מעבר לזאת.
ב. אינני רואה מצב שבו לא נדרש תסקיר ההשפעה על הסביבה. כל תוכנית יוצרת שנוי סביבתי כל שהוא המחייב התייחסות.
ג. בכל תסקיר קיים חלק בסיסי השווה לכלל המקרים, במיוחד באזור הנדון וחלק ספציפי לאותו פרויקט. החלק הכללי יכול וצריך להיות מוכן מבעוד מועד ואז נותר להתייחס לחלק הייחודי בלבד.
למשל : אזורי פשטי הצפה של נחלים; אזורים בעלי עומס תחבורה רב; וכו'.
ד. חייבים לקצוב בזמן את מועד הגשת התסקיר כמו גם את מועד ההתייחסות אליו ובצוע ההשלמות הנדרשות.
ה. קביעת מועד הדיון במחוזי מראש על פי לוח הזמנים שנקבע בסעיף ד'.

משיכת הזמן כפי שנהוגה "היום" אינה בהכרח מעידה על איכות גבוהה של המוצר הסופי.
 

shershku

New member
השאלה היא מה ליבת אותם קיצור תהליכים

הרשה לי להזכיר לך שמראש ועדות התכנון אמורות לאזן בין היזמים לתושבים.
תחת אמירה זו, כל עוד תיושם ההצעה שלך כמאזנת את רצון וצרכי כולם אין פה בעיה.
הבעיה עם הותמ"ל היא חוסר הדמוקרטיזציה של ועדות התכנון כשזו היא הכי פחות דמוקרטית. כלומר, ועדה זו מאזנת עוד פחות בין היזמים לתושבים.
אתה יכול לקחת לדוגמה את מכירת קרקעות גינתון לדודי אפל לפני שני עשורים שנהפכו לשטחים פתוחים, על פי חוק.
כל עוד הדמוקרטיזציה של ועדות התכנון לא רק יפגעו, אלא גם יוגברו, אז אפשר לנסות קיצור התהליך.
 

ש מים

New member


 
למעלה