הזדהות זהות טבע ואמיתות

יוגי בר

New member
הזדהות זהות טבע ואמיתות

הזדהות עם האטמן (העצם) זו סוודהרמה.(החוק הקוסמי) הזדהות עם הגוף, ההכרה והחושים זו פרהדהרמה (מחוץ לדהרמה) שהיא זרה לטבענו האמיתי. (סוואמי שיוואננדה) בברכה ואהבה יוגי בר
 

tenshem

New member
שאלה ליוגי בר

אני קוראת בפורום לפעמים, ואם אני לא טועה אתה מתרגל ויפסנה בנוסף ליוגה. איך אתה מיישב את המשפט הראשון שהבאת עם ההנחייה בתרגול הבודהיסטי לא להזדהות עם דבר, ועם התפיסה שאין דבר שאפשר לכנותו "אני" (אנאטמן)? תודה וגמר חתימה טובה.
 

יוגי בר

New member
ההכרה- הסתירה והכרת הסתירות

היי tenshem אז ככה: 1. לפתיחה זה מצויין שאת קוראת וגם משתתפת בו לעיתים- בפורום שלנו 2. ההכרה הסתירה והכרת הסתירות( מבחינתי) בואי נתחיל שלב שלב.(אני מנסה לבנות רצף עקיב של טיעונים) א. יוגה- אני מתרגל יוגה האתה'א יוגה ועוד- נכון. אני מתרגל גם ויפאסאנה- גם זה נכון (לא כל הזמן- לצערי) אלא מאי- אין פה סתירה בהכרתי- אלא בהכרתך. יוגה מוגדרת ע"י פאטאנג'לי מהרישי ביוגה סוטרה שלו בסוטרה: יוגהש ציטהה וריטי נירודהא" לאמור: במצב של השבתת הפעילות המנטלית (גלי המחשבה) כליל מתקיים (אצל המתרגל) מצב של יוגה. זה מה שויפאסנה מביאה אותך אליו. בקיצור: ויפאסנה היא יוגה. היא לצורך הטיעון- יוגה עילאית. זה שאתה מתרגל אסנות ופראנאיימות- זה אמור להכין אותך גופנית ונפשית למצב שבו תוכל לתרגל את (השלב השביעי הגבוה ביוגה קלאסית)מדיטציה- כל מדיטציה- כמו שצריך. ב. הזדהות ואי הזדהות נתעכב לרגע קט ונבהיר עניין סמנטי. ויפאסאנה -לפי מה שאני מתרגל- אינה תרגול בודהיסטי- ובכלל בודהא- המואר- בודהיסט הוא לא היה. אוניברסליסט/ אוניברסלי -כן. כי מואר לא יכול להיות סקטוריאלי ואו כיתתי אלא רק אוניברסלי. ג. כעת, אני לא עסוק כל הזמן בליישב "סתירות" מה זה נותן לי? במקרה הטוב עוד סתירה או סטירה. אבל לבקשתך: יוגה היא אחדות הניגודים. כל יוגה תכליתה- מבחינתי- להביא אותי מתוך התנסות למצב של אי הזדהות. אי הזדהות עם האובייקטים- אי הזדהות שמובילה אותי הלאה לאי הצמדות וכן הלאה..והלאה. מתוך האי הזדהות נובטת אצלך(אצלי) ואצל כל אחד זה באופן אישי-ההבנה מה אתה לא. מה אתה כן? מכאן אני ממשיך הלאה בהתנסות ואת תמשיכי הלאה לתובנות שלך. ואין כאן- מבחינתי סתירה בין מה שאת מגדירה יוגה לבין ויפאסאנה שהיא כאמור יוגה- יוגה. חג שמח בברכה ואהבה יוגי בר
 
תיקון../images/Emo26.gif

ליוגה שמונה שלבים, ולא שבעה. יאמה, ניאמה, אסנה, פראניאמה, פרטיאהרה, דארנה, דיאנה וסמאדי. בתרגום פשטני יותר: יאמה הם חוקים אוניברסלים, כמו עשרת הדברות. ניאמה הן חוקים אישיים. אסנה- התנוחות. פראניאמה- עוסקת בנשימה. פרטיאהרה- ריסון החושים, איפוק במין וכדומה. דארנה- היא ריכוז בנקודה מסוימת. דיאנה היא דארנה ממושכת, והיא למעשה המדיטציה. וסמאדי היא מצב דיאנה ממושך כלומר- הארה. אגב, ב.ק.ס איינגאר מפרש 'אברי' היוגה, ולא שלבי היוגה. האברים גדלים יחד ותלויים אחד בשני, והמרכיבים אינם שלבים אשר מסיימים עם אחד ועוברים לבא אחריו, הם מתמזגים ומתערבבים ונתמכים אחד בשני.
 

יוגי בר

New member
אנחנו בימי תיקון

היי מיידלה אז ככה: ליוגה קלאסית יש 8 שלבים/אברים (לא כתבתי שיש רק שבעה) מה שכן שכתבתי היה שהעיסוק בשלבים/אברים (אנגה-איבר בסנסקריט) הנמוכים מביא אותך למצב שבו תוכל לתרגל (ולתרגל זאת פירושו לעשות- זה עדיין לא אומר להיות) את השלב/ האיבר השביעי הגבוה מדיטציה. חג שמח בברכה ואהבה יוגי בר
 

tenshem

New member
ליוגי בר

תודה על ההסבר והפרשנות שלך. אני לא בטוחה שאני ממש מסכימה עם הפרשנות שלך ש"ויפסנה"="השבתת הפעילות המנטלית". נראה לי שיותר מדויק לומר שבויפסנה, שמשמעותה היא "ראייה צלולה", המודט רואה/מתבונן/נמצא בתשומת לב לכל האלמנטים הפסיכו-פיזיים שמרכיבים אותנו. הווה אומר, שתשומת הלב פונה לעבר התודעה והאובייקטים/מנטליים המתעוררים בה, תשומת הלב נתונה לפעילות המנטלית שמתעוררת כרגע. יותר מדויק יהיה לומר, ש"השבתת הפעילות המנטלית" מתקיימת אצל מי שמתרגל jhana או dhyana בתרגול הבודהיסטית. בקונטקסט הזה, המילה jhana מתייחסת לתודעה ששקועה וספוגה באובייקט המדיטטיבי הנבחר, כך שבמעבר בין מצבי ה-jhana השונים, הפעילות המנטלית מצטמצמת עד להפסקה כמעט מוחלטת ב-jhana השמינית. אני לא מסכימה כלל אם הטענה שלך (או שמא של גואנקה) שמדיטציית ויפסנה אינה "תרגול בודהיסטי". "בבודהיסטי", כוונתי למסורת מסויימת שהתפתחה בהודו במאה החמישית לפני הספירה על ידי מי שנקרא הבודהא. אני מסכימה כי זהו תרגול "אוניברסלי", בכך שכל אחד יכול לתרגל ואין צורך להיות "בודהיסט". אבל, הטקסטים שמלמדים את התרגול הזה, והתרגול עצמו, נשמרו על ידי המסורת הבודהיסטית ולא על ידי אף אחד אחר. בנוסף, הלימוד של "ארבעת היסודות של המודעות" היה חידוש של הבודהא, שאף על פי שלא נקרא "בודהיסט", הוא כן לימד את "הבודהא-דהאמה", מה שבמערב מתורגם "כבודהיזם". לסיום, המשמעות של להיות "בודהיסט" במסורות הבודהיסטיות השונות היא בעצם לקיחת מפלט בבודהא, ב-teaching שלו (dhamma) ובקהילה שמתרגלת את ה-teaching הזה (sangha). בקורסים של גואנקה, הקורס מתחיל בדיוק בלקיחת המפלט הזה. כך שההתנגדות למילה "בודהיסט" היא פשוט רצון לפרק התנגדויות של אנשים מדתות אחרות, שהמילה "בודהיזם" נתפסת אצלם עם המרת דת, מה שבהחלט אינו תקף למסורת הזו. בתכלס, אין "בודהיזם", יש את הבודהא-דהאמה, והויפסנה זה חלק מהתרגול שלה... למרות שגואנקה ומורים אחרים נוטים לציין שזה תרגול אוניברסלי (ואני מסכימה איתם), התרגול הנובע מהסוטה על "ארבעת היסודות של המודעות" הוא תרגול מתוך הטקסטים "הבודהיסטים", מתוך הקנון הפאלי, שהוא הקנון של מסורת התרוודה. אין לי שום בעייה שכל אחד משלב את התרגול הזה או אחרים בכל דבר אחר ואני בהחלט מסכימה שזה משתלב עם תרגול היוגה, רק נראה לי הוגן לדעת מאיפה תירגול מסויים מגיע (ואולי אפילו את הקונטקסט הדוקטרינלי שלו, לדוגמא השימוש במושג "אנאטמן"), גם אם היום "הדביקו" לו תוית שאתה מעדיף לא להדביק (בודהיזם). בוקר טוב
 

יוגי בר

New member
הסכמות- תוויות- קנונים ודוקטורינות

היי tenshem אז ככה: תודה לך. תודה על הההשתתפות שלך בפורום אכן הצגת בבהירות רבה ובהרחבה והפגנת ידע אישי מקאנון הפאלי את הפריזמה האישית שלך. וזה ממש מצויין. וכעת 1. הסכמות באמת, את לא חייבת להסכים או להזדהות איתי. בשום דבר. וזה בעיני יותר מלגיטימי. (אין במשפט זה שלילה או חיוב) 2. התנסות ההתנסות שלי היא אישית וההתנסות שלך היא כנ"ל. 3. תויות כל אחד מדביק תויות לכל דבר. או.קי. האופנה הזאת קיימת מקדמת דנא. אז מה אני יכול לעשות נגד זה? אני -אישית-משתדל שלא לעשות זאת. להבחנתי, זה הולך בסדר הבא: קודם אתה מדביק תווית אחר כך אתה מתייג- שם תג פה ותג שם. ואחר כל הכל מצטמצם ומתכווץ. וזה ההיפך מיוגה. 4. קנונים ודוקטורינות חזרתי לרגע ליוגה- אני מבין מדבריך- שויפאסנה זה לא בדיוק יוגה. גם בסדר. הרשי לי בטובך לא לפתח כרגע את התחום ורק להמחשת דעתי על תוויות-קנונים ודוקטורינות וכו' אביא לך משני קצוות תבל שני משפטים שאני מעריך. א. אין אנשים קדושים אין מקומות קדושים יש רק רגעי קדושה רגעי תבונה. (גאוטמה- הבודהא) ב. אני לא מוכן להיות חבר במועדון המוכן לקבל חבר כמוני (גראוצ'ו מרקס) חג שמח והמשך השתתפות ערה בברכה ואהבה יוגי בר
 

tenshem

New member
אז ככה:

תודה על הציונים הטובים, אבל באמת לא היית צריך... 1. ההסכמה או אי ההסכמה שלי לדבריך, היו רק חלק מקיומו של דיון פורה, ולכן זה יותר מלגיטימי לא להסכים.. שהרי איך נוכל לדעת על מה להתדיין אם לא נדע במה אנחנו תמימי דעים (משמע אין כאן מקום לדיסקוס) ועל מה דיעותינו חלוקות? 2. בוודאי שכולנו מתייגים את המציאות, הבעייה היא לא התיוג אלא ההיצמדות, אבל זו לא היתה ממש השאלה שלי. 3. הראיתי ידע בקנון הפאלי, בדיוק כמו שהראית את ידיעותך בהביאך ציטוט מסוואמי שיוואננדה. טקסטים (יוגה סוטרה, סוואמי שיוואננדה או הסוטרות) הם כלי עזר לפיתוח וטיפוח התודעה בכך שהם מצביעים על הכיוון הנכון (לדעתם) ונותנים לנו, המתרגלים, דרך ותירגול. השאלה שלי נגעה בדיוק להצבעה הזו אל הכיוון, האם ניתן לאחד שני "הצבעות" שונות: ההצבעה היא אל משהו פוזיטיבי שנאמר לנו שהוא קיים: הזדהות עם האטמן (העצם) זו סוודהרמה.(החוק הקוסמי) או ההצבעה בתירגול הויפסנה לעבר פירוק מתמיד של כל התופעות המנטליות והפיזיות שאנחנו חווים, ללא חיפוש אחר אלמנט קבוע ונצחי. 4. אנחנו לא צריכים להיות באותו המועדון, זו לא היתה המישאלה שלי וקנונים וטקסטים אינם קדושים אלא הם כלי אל השיחרור. 5. אם לא בא לך להיכנס לשאלה הזו זה בסדר גמור
 

יוגי בר

New member
סחתיין

היי tenshem אז ככה: סחתיין על המיקוד אבל בואי נעשה קצת סדר לסוכות 1. אנחנו כן באותו מועדון -לדעתי 2. אני-אישית- מנסה -שלא לעסוק בדיסקוס. אני עוסק/מתעסק/ מנסה/מתנסה בהתנסות/יות. לאמור, מבחינתי החלטתי שהאיחוד הוא מאחד ולא מפריד. 3. אבל, זרקת את הכפפה (השאלה שלך) ואני מרים אותה ומציג אותה לפורום כולו. ותיכף ומיד תראי איך זה נעשה בפורום. הכל למען קיומו של דיון מרתק ופורה בברכה ואהבה יוגי בר
 
למעלה