הזייפנים - ביקורת סרט

הזייפנים - ביקורת סרט

לבקשתה של ענת אדרת אני מעלה כאן את הביקורת שלי לסרט. מקום/שנה: אוסטריה / 2007 זמן צפיה: 98 דקות ז'אנר: זר במאי: סטפן רוזביצקי שחקנים: אוגוסט דיהל , דיוויד סטריסאו , אוגוסט זירנר , קארל מרקוביץ' מרטין ברמבך הזייפנים הוא זוכה פרס האוסקר עבור הסרט הזר הטוב ביותר לשנת 2008 (אתם ודאי זוכרים שבופור התמודד לפרס הזה). זהו סיפורו של סאלי סורוויץ' אותו מגלם קארל מרקוביץ', שהיה בימים שלפני מלחמת העולם השניה איש תרבות משגשג וגם הזייפן הכי גדול באירופה. בתחילת המלחמה הוא נלכד בשל זיוף דולרים ונשלח למחנה ריכוז. אחרי שהועבר ממחנה למחנה, הוא מגיע למחנה זקסנהאוזן, שם המיטות נוחות והתנאים פחות או יותר נסבלים בתמורה נדרשים הוא - סאלי - גדול הזייפנים וקבוצה נבחרת של גרפיקאים, דפסים, שרטטים, כימאים , להדפיס כסף מזוייף עבור הנאצים. הם אמנם עדיין אסירים, אבל הם מקבלים מקום משלהם וצריך סיווג ביטחוני גבוה כדי לדעת מה קורה בין כותלי המגורים והעבודה שלהם. הם אינם מתראים או מתערים עם האסירים האחרים. גם הם סובלים מהתעללות, אבל נדמה שהיא קצת פחות קשה ומכוערת ממה שאנחנו רגילים לראות אצל הנאצים. הסיפור של סלומון סורוויץ' הוא סיפור אמיתי . יש לו את כל הנתונים להיות סרט מדהים: סיפור על השואה, מחנה ריכוז, סיפור אמיתי, עצוב וכו', הכל נכון, אבל איכשהו הפוטנציאל שלו ממש מבוזבז. הסרט לטעמי היה בנאלי לחלוטין . אין בו שום חידוש גם אם תגידו מה כבר אפשר לחדש בסיפור אמיתי על השואה, נדמה כי הוא זכה באוסקר אך ורק בגלל שהוא עוסק בשואה משהו כמו לצאת ידי חובה. עם זאת, אני לא אומרת שבופור היה צריך לזכות, כי אז הייתי חייבת להגיד שהוא זכה רק כי הוא עוסק בנושא רגיש. בופור שיעמם אותי ונרדמתי באמצע, מה גם שאני מודה שאיני יודעת מי ומה היו המועמדים האחרים. את שני הסרטים האלה ראיתי הראשון כי הוא עוסק בשואה והוא סיפור אמיתי. רציתי לדעת על מה בדיוק הוא זכה באוסקר וגם כי מן הראוי שסרט שזכה באוסקר, יהיה לפחות שווה צפיה אז הוא שווה צפיה, אבל לא יותר מזה והשני כי הנושא שהוא עוסק בו, נוגע בי בדיוק כמו שהוא אמור לגעת בכולנו, אבל אף לא אחד מהם שווה את האוסקר, לפחות לפי הקריטריונים שלי. אוסיף ואומר שבמקומות אחרים שהעליתי את הביקורת הזו רבים חשבו אחרת ממני, לכן אני מציעה כן לצפות בסרט ולגבש דעה עצמאית. הזייפנים
 

אנימו

New member
יכולה להמליץ על הסרט "הסוד".בסרט

"הזייפנים " טרם צפיתי. הסרט "הסוד" מתייחס לתופעה של הסתרת מיידע בתוך המשפחה. תופעה די נפוצה בקרב משפחות . הרקע לה, בסרט, היא תקופת השואה . שחקנים טובים ובימוי מעולה. אהבתי מאוד. דומני שכבר כתבתי כאן שבהרצאה ששמענו טרום הסרט , אמר המרצה , נסים דיין כי הצרפתים מרבים לעסוק ולצלם סרטים בנוגעים בשואה בגלל איזה יסוריי מצפון שיש להם על התנהגתם בתקופת המלחמה. אולי. מאידך, רבים הם הבמאים היהודיים שם , ואולי מכאן נובעת הבחירה בנושאים האלה.
 

iwit

New member
הסוד

אם כבר הוזכר הסרט, אני אקטר על מה שאני חשבתי בנוגע אליו - עם רבע ספוילר באתי לראות את הסרט כיוון שהסרט עסק, או אמור היה לעסוק, לפי מה ששמעתי, ביהודי צרפת בתקופת השואה. אבל מסתבר שהשואה שם היא בגדר המלצה, פחות או יותר. נאמר, אושוויץ כאופציה לנשים מתוסכלות, או נצמצם ונאמר, תאי הגזים כפתרון לאנשים שרוצים להתאבד (ובדרך לעשות רגשי אשמה לכמה חבר'ה במשפחה). הסוד הגדול הוא הרי לא השואה שנמצאת שם ברקע של המשפחה (זה מובן מאליו מאיך שהסרט משווק, ומכך שכותבים עליו בפורום הזה), אלא המעשה של האם, שלא מייחד אותה כיהודיה בתקופת רדיפות, או משהו (ולא ארחיב יותר, לטובת מי שיבחר לצפות בסרט). חמור מכך, שיושבים באולם הרבה אנשים שמאשימים את האשה ושוכחים ש, נו, בעצם יש נאצים מאחורי כל זה. חמור מכך, מי שלא מכיר את נושא השואה מקרוב, נאמר הצרפתי הפשוט או השבדי הפשוט, לצורך העניין, עוד באמת עלול לקבל את הרושם שמי שרצה - בכלל לא היה מגיע לאושוויץ. בנוסף, נדמה משום מה שחוץ ממי שרצו להיפטר ממנו, או שלא היה אכפת ממנו, אף אחד לא נפגע במלחמה. שימו לב שלגיבורי הסרט אין משפחות - אין עכבות שמשאירה השואה מלבד ה"סוד" - אין אמא ואבא ודודים שנשארו בפולין או גרמניה או נשלחו מצרפת; בקיצור, התמודדות עם השואה אין שם ממש. "הסוד" הוא סרט מעולה, ומרתק, אך לא כסרט שעוסק בשואה; ככזה הוא אפילו קצת מרגיז. כסיפור משפחתי הוא מעניין.
 

אנימו

New member
iwit- מראש סייגתי ואמרתי שהשואה

משמשת לו רקע או מסגרת. הסרט מבודד משפחה וברור שלא יכול להתפשט על פני ההשטוריה המשפחתית וכל הסובב. הוא מתרכז בפן מסויים של התנהגות סוציולוגית במסגרת המשפחתית. אגב, מסתבר שלמרות הנוראות של השואה, הייצרים והדינמיקה ה"נורמלית" של בני אנוש המשיכה להתקיים. אבל, כמי שלא היתה שם אלא ניזונה רק מפי המספרים והספרים, לא באה לשפוט איש. אין ספק שלחיות באותם תנאים משפיע על המודע והתת מודע של ההחלטות וההתנהלויות. ולדעתי יש התמודדות עם השואה. אבל היא מסוג אחר המוצג בדרך כלל התקשורת.
 

iwit

New member
מסכימה איתך לחלוטין

אבל, כאמור, היתה לי בעיה עם המסרים שהסרט עלול להעביר. בכל זאת, יותר משבעים משלוחים יצאו לאושוויץ מצרפת, ובד"כ מי שנשלח לא עשה זאת כי התחשק לו להתאבד, אע"פ שבודאי היו גם כאלה. סתם מדגמית, מאנשים שישבו איתי באולם, התרשמתי שבהחלט יש שיפוט ויש האשמה, והאשם הוא לא הנאצים. זה לא מה שהתכוון הבמאי, מן הסתם, אבל ככה יצא, ולי זה קצת צורם.
 

אנימו

New member
הסרט "הסוד" - זה מעניין מה שאת אומרת. דהיינו

מעשיה של האשה אינם תוצאה של מכונת "הפתרון הסופי " של הנאצים. אם אכן יש צופים שמתרשמים כך , הם , לדעת כמובן, טועים ומבודדים את המעשה מן הנסיבות. נכון שההליך שקרה שם קורה גם בחיים הרגילים אבל הפתרון היה בהשראת המתרחש. ולך תדע מה היה קורה בנסיבות אחרות. זה מזכיר לי שכשהנשק זמין, מספר ההתאבדויות עולה. ומספר הווריאציות של איך ומה קרה שם בהחלטות יומיומיות הוא רב. וכאמור - אל לנו לשפוט אבל גם אי אפשר לנתק מן ההוויה בה חיו.
 
למעלה