הזמנה לערב התייחדות עם הקהילות הספרדיות

bensha1

New member
הזמנה לערב התייחדות עם הקהילות הספרדיות

של ארצות הבלקן שהוכחדו בשואה, "לכל קהילה יש שם"
 

פדור1

New member
אני לא בא! מחכה לערב עם הקהילות האשכנזיות

רק שמישהו יסביר לי את חשיבות ההפרדה הזו בין אשכנזים לספרדים! אני אשכנזי ורעייתי ספרדייה אז מה הבת שלנו? ועוד דבר, למה שונה שמה של התאחדות עולי יוגוסלביה להתאחדות עולי יוגוסלביה לשעבר? לפחות אני ושכמוני עלינו מיוגוסלביה. זה שיוגוסלביה לא קיימת יותר לא עושה אותי למי שעלה מיוגוסלביה לשעבר! או שאני טועה? תהייות.... אגב זה מזכיר לי את עניין איחוד המועצות המקומיות כמו פרדס חנה וכרכור או בנימינה וגבעת עדה כשנכנסים למפות באינטרנט הפכו אותם לישוב אחד. - רשות אחת = ישוב אחד. אבל במציאות זה לא כך, המרחק בין בנימינה לגבעת עדה הוא כמה קילומטרים. ובלי שיר זה לא ילך, אז הנה הוא: http://www.youtube.com/watch?v=KdowaYSNd4I שבוע טוב, ותהנו
 
צודק אנו צריכים להתאחד ולא לבצע פירוד

אך לדעתי זה איזה נסיון לשמר קורות קהילות שהיו ואינן עוד, נמחו מעל פני האדמה לצערנו הרב. כל קהילה והייחודיות שלה. אצלי במשפחה יאנו (יורגן) אח סבתי האשכנזי שחקן הכדורגל המהולל מנוביסאד נישא למטילדה שם נעורים קביליו יוצאת ספרד, ונולדו להן הבנות לידי וליצי - כולם נימחו באושוויץ ע"י הנאצים הארורים, גורלם היה זהה. מהבחינה הזו אין לבצע הפרדה. אנו חייבים להתעלות מעל כל הבדלי המנטליות, מוצא, וכדומה ולהתאחד כי כיום אין הרבה המאחד את העם מה שאין כן בעת צרות ומלחמות, וכל אחד פונה לנישה שלו בחיי היום יום האחד לדת, האחר לחבריו העולים וכן הלאה. לכן אני חושב שיש לחכמת עם ישראל תפקיד חשוב באיחודנו שנהייה דוגמא לעמים אור לגויים ולא מטרה לשינאתם. וכמי שהגיעו מיוגוסלביה אכן אפשר לייצא לכל העם את הנושא הזה של איחוד כי בקהילה שם לא הייתה כל התבדלות. נשמור על ייחודנו ונתכלל עם כל עם ישראל לחיבור ולא לשנאת חינם.
 

bensha1

New member
כבן לקהילה האשכנזית של עולי יוגוסלביה

גם אני בן לעדה האשכנזית ולכן הרשה לי לאמר לך שהאשכנזים הם בכיינים. לא עושים כלום אבל יודעים להתלונן ולקטר. בא תוכיח אחרת!! כיו"ר התאחדות עולי יוגוסלביה אהיה יותר משמח להשתתף ולשתף פעולה בערב התייחדות להקילות האשכנזיות של ארצות הבלקן אבל, מה לעשות, אין דבר כזה!! לעומת זו הפדרציה הספרדית קיימת והיא אירגה זאת וקבלה חסות מ"יד ושם" ואנחנו, התאחדות עולי יוגוסלביה, שכ 30% מיהודי יוגוסלביה הם בני העדה הספרדית, הוזמננו להשתתף והבענו את הסכמתנו להיות חלק מהארוע. אז בתקווה שה"פדרציה האשכנזית" תיזום גם ערב כזה (מה? אין דבר כזה?)
 

פדור1

New member
קודם כל אל תעשה ממני בכיין

אני נגעתי בנקודה הזו רק בגלל שאני חושב שלדבר הזה של אשכנזים וספרדים אין מקום בארץ ישראל. זה הכל. באשר לעצם קיום ערב שכזה לאשכנזים, נראה לי שאין שום סיכוי. בוודאי שלא אזכרה. אני יודע שבמשפחתי, לא עשו אזכרות. ואם היו, הורי דאגו שלא נדע על זה ובזה זה נגמר. הורי נפטרו לפני למעלה מעשור. פרט ליום הקבורה שלהם לא ביקרתי בבית הקברות הזה אף לא פעם אחת. כך שאינני יודע אם היוגוסלבים האשכנזים עושים בכלל אזכרות. או שאני נמצא בקצה כלשהו. אח של אבי נפטר כמה שנים לפני שאבי נפטר, אני לא זוכר שאבי עלה לקברו של אחיו אף לא פעם אחת. גיסתו שלאבי, אשת אחיו, נפטרה כעשור שנים קודם לכן. פרט להלוויה שלה שבה השתתפתי יחד עם הורי ואחיי, לא היינו בבית הקברות הזה עד שהדוד שלי נפטר. אני הייתי בבית הקברות הזה שוב לאחר שנים, וזה רק בכדי לדעת את שנת לידתה של הדודה. כך שאין שום סיכוי שארים את הכפפה שזרקת לי.
 

faridi

New member
עצוב מאד שככה מתייחסים אחרי הפטירה

ראיתי המון קברים מוזנחים מעוררי רחמים כתוצאה מכך שלא דאגו להמשכיות. זהו חסד גדול עם המת לדאוג לא רק לנשמתו אלא גם לקברו שלא יהיה מוזנח. קל וחומר שאותם נספים הלכו מאתנו ללא קברים וצריך לזכור אותם ע"י ארועים כאלו.
 

פדור1

New member
ביקורת??? מה פתאום. אני מסכים לגמרי שעצוב מאד

שככה מתייחסים. אין ביקורת כלל, רק תהיות. אבל מה אתם מצפים שיקרה? כילד לא גדלתי על ביקורים בבתי קברות. מה שמזכיר לי את הסיפור עם סבתי, אימה של אימי. נפטרה בשנת 1922 ונקברה בבית הקברות של זאגרב. סבי שרכש את חלקת הקבר, רכש גם חלקה בעבורו לידה, דבר שלא מומש מעולם, כי הוא נפלט מהארובות של אושויץ' ב 04/04/44. יומיים לפני יום הולדתו ה 80. בנסיעתי לקרואטיה בשנת 1999. הגענו למירוגוי, בית הקברות של זאגרב. כדי לאתר את הקבר פניתי למשרדי בית הקברות כדי שיגידו לי היכן נמצא קיברה. זה היה כשאימי עוד הייתה בחיים. שאימי, כמי שנולדה וגדלה בזאגרב, וקברה שם את אימא, ידעה בוודאות, שהיא כבר לא קבורה שם, אלא בגבעה עם כל המתים שלא משלמים דמי אחזקה שנתיים. המדהים בכל הקטע הזה הוא שמהמידע שנמסר לי במשרדי בית הקברות הבנתי שסבתי פונתה משם רק בשנת 1965. ואתם יודעים כבר שעלינו ארצה ב 1949. אז מי שילם את דמי האחזקה השנתיים שנדרשו בכל השנים האלה מ 1949 ועד 1965? מעניין נכון? הורי בוודאי שלא, הם לא רצו כל קשר עם העבר. ובכן, לאבי הייתה אחות תאומה שנרצחה בסיימשטה, בבלגרד. אחותו זו הייתה נשואה לאלבי וייס. שלימים היה מבכירי הקהילה היהודית בבלגרד. אלבי נפטר ב 1964. ונקבר בבית הקברות היהודי שבבלגרד. אגב, דבר שנראה לי מיוחד בהקשר לבית הקברות היהודי בבלגרד, הוא, שבתחום בית הקברות הוקם בית הכנסת הספרדי. אני לא מכיר עוד מקום בעולם שבו בית כנסת ובית קברות צמודים. אז אלבי וייס, כל עוד היה בחיים, שילם. לכו תבינו אותו למה הוא עשה זאת? ובלי שיר טוב הרי זה לא ילך, אז בבקשה: http://www.youtube.com/watch?v=XUSFa4zyejg Prijatelju nije lako
 

faridi

New member
הזכרת לי בדיחה

אשה קנתה קבר בבית עלמין שקרוב לביתה. יום אחד רצתה לבדוק איפה המקום ושלא בטעות לקחו אותו. בכניסתה, בקשה מאחד העובדים שיראה לה את כתובת הקבר שקנתה. הלה הוביל אותה ברגל מן הקצה אל הקצה, כשהמרחק היה עצום עבורה. "אדוני", פנתה אליו,"זה כל כך רחוק! קשה לי ללכת את כל זה ברגל!" "אל דאגה, בפעם הבאה יהיה יותר קל" נחם אותה, "יקחו אותך בעגלה".
 

faridi

New member
תשובה ל-פדור1

במשך הרבה שנים, יום השואה היה מוכר כמו "החג של האשכנזים", כשרבים לא ידעו על קהילות צפון אפריקה (כדגמת לוב) וקהילות הבלקן. גם Bensha אשכנזי והוא משתתף. והאמינו לי שיהיו שם יוצאי יוגוסלביה אשכנזים. אז כלם מוזמנים להגיע!
 

פדור1

New member
לומר שלא ידענו על יהדות לוב או תוניס??

קשה לי מאד לקבל את מה שאתה כותב, בפרט כשזה קשור ביוגוסלביה שתמיד הייתה ידועה ביחסים הטובים שהיו בין הקהילות הספרדית והאשכנזית. כשלכל ידוע שלא הגרמנים ולא האוסטשה התענינו בכלל אם אתה אשכנזי או ספרדי. כיוגוסלבי גדלנו יוגוסלבים אשכנזים וספרדים גם יחד. את כל העניין של יהודים ספרדים למדתי דווקא מהמרוקאים, ושלא יגידו שאי אפשר ללמוד מהם כלום, לומר שלא ידענו על יהדות לוב או תוניס או אלג'יר, לא יהיה נכון כלל וכלל. הסיפור של רומל שכבש את צפון אפריקה, מאלג'יר מזרחה עד אל-עלמין ידוע ומוכר. ואיש לא חשב ששם ריחמו על היהודים. אז לומר שכאילו ויום השואה הוא "חג של אשכנזים" בלבד יהיה לא נכון. אף אשכנזי לא דחה מעולם ספרדי מיום השואה. יחד עם זאת אל תשכח שבבולגריה יוון יוגוסלביה ועוד היו לא מעט קהילות ספרדיות שהושמדו יחד עם האשכנזיות. אז בא לא נעשה את יום השואה ליום לאשכנזים בלבד. בפרט שזה מעולם לא היה כך.
 

faridi

New member
"אף אשכנזי לא דחה מעולם ספרדי מיום השואה"?

לצחוק או לבכות? אני כבר לא מדבר על יוצאי ארצות ערב שעברו ועוברים מסע הפליות והשפלות ע"י קומץ גזענים מגעילים. ישנם ספרדים שיעידו שהקידום שלהם לא ערב לכמה מיוצאי מזרח אירופה. חשבנו לתומנו שהשואה תלמד אותם לקח,אך לשווא. כמובן שאני לא מכליל ואני בטוח שזה קומץ. לקח זמן לציבור הישראלי להפנים את מחנה ג'אדו בלוב, בו נלקחו יהודי בנגאזי ונספו שם מעל 500 קרבנות. כמו כן, בודדים ידעו שבאושוויץ היו גם יהודים מיוון שלא היתה להם שפה משותפת עם אחיהם האשכנזים. בעירק, הערבים היו פרו נאצים וטבחו ביהודים. המופתי חאג' אמין אל חוסייני, שם רשעים ירקב, הסית מוסלמים מעירק כמו גם מיוגוסלביה. אך מכיון שאין הרבה כמוך וכמוני שמודעים לנתונים הללו, מן הראוי שיציינו זאת בגלוי. ואפרופו בולגריה, יהודי בולגריה נצלו מהשואה. ואם הזכרנו אותם, בבולגריה כלם התמזגו לעדה אחת בעוד שביוגוסלביה שתי הקהילות היו נפרדות. אך כמובן שלא היתה חומה דמיונית שהפרידה ביניהם, על זה אין ויכוח.
 
אוי, לא כתוב פה אם הם רוצים אשכנזים או ספרדים

אז איך נדע ?!?!? Subject: Auschwitz tattoo numbers photography project From: [email protected] Date: Tue, 30 Mar 2010 22:02:26 -0400 X-Message-Number: 1 Dear H-siggers, Yom HaShoah is approaching and many will gather to remember the victims. Between them, there will be some survivors - each year less and less. The blurred lines of a serial number on a forearm are the image of the Holocaust. The tattoos of the survivors symbolize the brutality of the concentration camps. There is no official document that identifies the people who were subjected to having these numbers tattooed on their arms. Gabriella Y. Karin, a sculptor and Holocaust survivor (and my aunt), began the "Auschwitz tattoo numbers photography" project to create a visual catalogue that identifies the survivors of Auschwitz. With this project, we are trying to make a visual documentation of this barbaric happening. Please help us assemble information about as many people as we can reach. 1) We need a photograph of the person showing their tattoo 2) Photo of the forearm with the number plus a close-up of the number 3) Full name (including maiden name if applicable), city and country where the person lives 4) The tattoo number written clearly Please contact: Gabriella Y. Karin c/o Los Angeles Museum of Holocaust 6435 Wilshire Boulevard, Los Angeles, CA 90048 Telephone: 323-934-7987 E-mail: [email protected] -------
 
לידיעתכם - עפ"י נשיא האוניברסיטה העברית

פרופ' מנחם בן שושן, חלק נכבד מהתפוצה היהודית היה תחת שילטן מוסלמי. עך שמה זה משנה אם מישהוא נחשב ספרדי או אשכנזי. מה שעוד זה שיצאנו לגלות ונהייה ערבוב עם נשמות אומות העולם, ויש הבדלי מנטליות, אז מה יש מטרה והיא חיבור למטרה.
 
למעלה