החברה של בוב

loveless1984

New member
החברה של בוב ../images/Emo99.gif

ג'ואן באאז הייתה הזמרת הבולטת ביותר בזרם הפולק המתחדש של תחילת שנות ה- 60. באאז, שהוכתרה בתקופתה "מלכת הפולק", וחברה לחיים דאז, בוב דילן, היו הזוג המלכותי של הפולק האמריקאי. בסגנון זורם וכן, ביופיה האקזוטי, בקול פעמונים המלווה בגיטרה אקוסטית וביכולת מופלאה לבטא בפשטות וברגישות את המסרים החברתיים שבשיריה, נגעה באאז בליבותיהם, ועוררה מחדש את הקהל בארצות הברית ובעולם. בת להורים ממוצא אירי מקסיקני, נולדה באאז וגדלה בניו-יורק ובבוסטון. היא החלה לנגן בגיטרה בגיל צעיר ונמשכה אל הסגנון העממי הפשוט, היא עזבה את האוניברסיטה ונתנה את הופעתה הראשונה בבית קפה בבוסטון. שנה לאחר מכן כבר הופיעה באאז בפסטיבל הפולק הראשון של ניופורט, בו זכתה לראשונה בתשואות הקהל ובהכרה מצד המבקרים. שנה מאוחר יותר היא הופיעה בפסטיבל נוסף ובתוכנית הטלוויזיה "Folk Sound USA" של רשת C.B.S . עד גיל 20 הספיקה באאז להוציא שני אלבומים, Joan Baez Live ו-Joan Baez vol.2, בהם ביצעה בלדות לילדים ושירי עם אמריקאיים ישנים. אלבומים אלה, וכמוהם אלבומה השלישי, Joan Baez In Concert, הגיעו לזהב ונשארו בראש מצעד הלהיטים האמריקאי במשך כשנתיים. סגנונה התאים מאוד לדור הפרחים של שנות ה-60 בארצות הברית וביטא את רעיונות החופש והאהבה של אותה תקופה. שיריה נחשבו בעיני רבים כמעין מחאה שקטה. לאט לאט התרחקה באאז מהסגנון העממי המסורתי והחלה לעסוק יותר ויותר בנושאים חברתיים, שהעסיקו באותה תקופה גם זמרים אחרים, בינהם דילן. משנת 62' הפכה באאז לאחד הקולות המובילים של "דור הפרחים". היא השתתפה ושרה בקונצרטים שונים למען זכויות אדם ונגד מלחמת ויאטנם. בשנת 63' היא השתתפה ב"מצעד על וושינגטון". ביצועה לשיר המחאה הוותיק "We Shall Overcome” ("אנחנו נתגבר") יצא בשנת 65' והפך למזוהה ביותר איתה. בשנת 67' היא אף נעצרה לתקופה קצרה, בשל סירובה לשלם מיסים שיממנו את מלחמת ויאטנם. לאורך קריירה בת למעלה מ- 35 שנה, הוציאה באאז 47 אלבומים, בהם יצרה במספר רב של סגנונות, החל משירי פולקלור אמריקאיים, דרך בלדות אנגליות, שירים ברזילאיים, מוסיקת קאנטרי, פופ, שירי מחאה ועד ליצירות של המלחין הקלאסי ווילה לובוס.
 
לג'ואן בעעז

עד כמה שידוע לי, יצא שם של זמרת שטחית ופלקטית, ש"קול פעמונים" ו"יופי אקזוטי" זה בערך כל מה שהיה לתרום לאמנות. מהמעט ששמעתי משלה, אני נוטה להסכים לכך. הדבר בולט במיוחד, כשהיא מבצעת (שלא להשתמש במונח אחר) שירים של דילן. איפה היא ואיפה הוא. אכן, השניים היו בני-זוג בתקופה מסוימת, ובאאז גם סייעה בקידום הקריירה של דילן. הנה שני סיפורים קצרים (או סיפור בשני חלקים) בנושא, ששודרו במרתון דילן בגלי-צהל בספטמבר 1987, לכבוד ביקורו והופעותיו של דילן בארץ אז (בעריכה ובהגשה של יואב קוטנר): הופעתו הראשונה של דילן בפני קהל גדול היתה בהופעה של באאז (שכחתי את התאריך, ואני מתעצל לחפש), כאשר היא הזמינה "חבר טוב שלי" לשיר משיריו. דילן עלה לבמה, והחל לשיר ולנגן במפוחית משיריו הראשונים, בסגנון הקאנטרי היבבני שלו מאז. השירים היו ארוכים למדי, והקהל ציפה לשיר-שניים, וזהו. אבל דילן כבר אז היה דילן - נתן עוד שיר ועוד שיר, והתעלם מקריאות הבוז ומחאות הקהל. בשלב מסוים, הבחינה באאז שהעסק הולך ממש לא טוב, והיא לקחה את המקרופון, ואמרה לקהל: "מדובר בבחור מאוד מוכשר. אני בטוחה, שיש לו עתיד גדול. אתם עוד תזכרו את ההופעה הזו, שהייתם בה". והיא הוסיפה, "אני מקווה, שכשהוא יהיה כוכב, הוא יזכור לי חסד נעורים". עומק אמנותי אולי לא היה מי-יודע-כמה לבאאז, אבל כשרון נבואי - כנראה שכן. שנים מאוחר יותר, כשכוכבו של דילן דרך ונסק, כפי שנבאה באאז, והוא הפך להיות אמן מצליח בהרבה ממנה, היא הגיעה לבקר אותו בהופעה. היא פנתה לשומר בכניסה אל מאחורי הקלעים, ובקשה ממנו, שיילך לומר לדילן, שג'ואן באאז באה לבקר אותו, והביאה לו מתנה - חולצה. השומר הלך, חזר אחרי כמה דקות, אמר "דילן אומר - תודה רבה", לקח את החולצה, והסתלק. ובזה הסתיים הביקור. אגב - הקישור לא עובד. איפה היא היום? (לא שהיא חסרה לי במיוחד.)
 

Yanchu

New member
../images/Emo45.gif

אחלה של סקירה
אבבל הקישור לא עובד :/, אפשר לנסות שוב? אני לא נוטה להסכים עם הביקורות שהיא שיטחית ולא מוכשרת, אומנם היא לא משהו מיוחד ממש, אבל יש לה כישרון. היא גם הוציאה הרבה שירים של דילן, וממה ששמעתי- חלקם בכלל לא משהו, חלקם דווקא נחמדים.
 
למעלה