החגים הקלטים\פגאניים

Dia Leoghann

New member
החגים הקלטים\פגאניים

שלום לכולם!!!!!!!!!!!!!! (ג´סטין, תראה כמה סימני קריאה!) לפני חודשים רבים כתבתי כאן מאמר שנקרא "החגים הקלטים - למה הם כאן". היום אני מביא בפניכם את חלק ב´ של אותו מאמר. מכיוון שאת החלק הראשון כתבתי מזמן אני מצרף אותו כאן שוב, למרות שאפשר למצוא אותו בלוח המאמרים. לצערי את הנספחים של החלק הראשון, כמה סרטוטים שעמלתי עליהם רבות, אינני מוצא, אבל לא נורא פשוט תתעלמו מעניין הנספחים. עד כמה המאמר יעניין כאן את כולם אני לא יודע, אבל בטח לכולנו יש מה ללמוד קצת מן המאמר הזה. ובחלק ג´ שאולי אני יכתוב עוד היום יש רעידת אדמה קטנה בתפיסת עולמנו או תפיסת מחזוריות השנה שלנו. אז שיהיה לכולם יום נעים וגוד שבס...
 

Dia Leoghann

New member
חלק א´

בבריטניה של הקלטים, מהלכה המחזורי של השנה היה מצוין בשמונה פסטיבלים שקביעת התאריכים שלהם הייתה (כנראה) תחת פיקוח הדרואידים בתוקף תפקידם כשומרי מסורת. בבדיקה מעמיקה של המיתולוגיה וההסטוריה רואים ששמונת הפסטיבלים הם למעשה שתי מערכות, של 4 חגים כל אחת, השזורות זו בזו במהלך השנה. המערכת הראשונה היא מערכת 4 חגי השמש. אלו הם חגים המופיעים בכל לוח שנה בעולם מהסיבה הפשוטה שמאוד פשוט לקבוע את התאריך שלהם – הם מתקיימים כאשר השמש זורחת או שוקעת בנקודה מאוד מסוימת באופק המזרחי או המערבי. לוחות השנה שציינו את הימים האלו בדרך כלל גם "סבלו" ממחסור של זמן. כיוון שמשך הזמן שלוקח לכדור הארץ להקיף את השמש הוא למעשה 365 יום ועוד רבע יום, כל 4 שנים התאריך של פסטיבלי השמש "זז" יום אחד אחורה. בימינו אנו משתמשים בשנה המעוברת כדי לכפר על "מחסור הזמן" הזה. בריטניה כידוע רחוקה מאוד מקו המשווה. ככל שמקום רחוק יותר מקו המשווה, נקודות הזריחה והשקיעה באופק מתרחקות זו מזו גם כן במהלך השנה. לכן בבריטניה קל מאוד להצביע בדיוק על הנקודות באופק בהן מתרחשת הזריחה והשקיעה ביום אמצע הקיץ ויום אמצע החורף, שהם 21 ביוני ו-21 בדצמבר, המסמלים מוות ולידה מחדש ואת אנרגיית החיים שביניהם. ימי ההשתוות,21 במרץ ו-21 בספטמבר, הם הימים הפשוטים ביותר לקביעה. בימים אלו מתקיימים שני חוקים על פני כל כדור הארץ: 1. היום והלילה שווים באורכם – 12 שעות, ומכאן השם אקווינוקס (שווה לילה). 2. רק בשני ימים אלו, אם תעמוד במישור המשתרע מאופק אל אופק (כמו בלב ים), תראה שהשקיעה והזריחה מתרחשות בדיוק זו מול זו, ושלושת הנקודות (זריחה, צופה, שקיעה) נמצאות בדיוק על קו ישר אחד שקצהו האחד (זריחה) נוגע בדיוק במזרח, וקצהו השני (שקיעה) נוגע בדיוק במערב. ראו נספח מס´ 1 יום אמצע החורף, יום השתוות האביב, יום אמצע הקיץ, ויום השתוות הסתיו הם ארבעת פסטיבלי השמש הגדולים אותם חגגה כל האנושות משחר הימים. במהלך ההיסטוריה קיבלו 4 חגי השמש שתי משמעויות עיקריות. האחת ספיריטואלית והיא הנחיית השבט במסע החיים של מוות ולידה מחדש, והשנייה הסדרת הצרכים ההישרדותיים של השבט – קיום צייד, חריש, זריעה וקציר בעונות המתאימות. ראו נספח מס´ 2 בארצות של ערש הציוויליזציה האנושית, כמו במסופוטמיה (המזרח התיכון), הסדרת הפעולות ההשרדותיות עם עונות השנה התאימה היטב. אך ברחבי אירופה, ובבריטניה ואירלנד בפרט, היה חוסר התאמה בין משמעותם ההשרדותיים של החגים לבין הפעולות הקיומיות עצמן. אני מאמין שדרוש הסבר למה אני מתכוון, אז הנה הוא: בבריטניה יום השתוות האביב ב-21 במרץ, רחוק מלהיות דומה ליום ההשתוות האביבי והפרחוני שאנו מצפים לראות בארצנו הקטנטונת. בארץ תאריך זה מסמל את חגיגות סיום זריעת השדות, אך בבריטניה כל זרע שיזרע לפני ה-21 במרץ צפוי להירקב ולמות בגלל הקרה, השלג והמחסור באור שמש, שנמשכים לפחות עד סוף אפריל. אם כן, עונת הזריעה בבריטניה חייבת להדחות לפחות בשישה שבועות והיא מתחילה רק ביום השתוות האביב. בזמן שהחורפים הצפוניים בבריטניה ארוכים יותר מהחורף שלנו, הקיץ הבריטי קצר משלנו בהרבה, ולכן הקלטים לא רק דחו את עונת הזריעה, הם גם היו צריכים לסיים את הקציר שישה שבועות מוקדם יותר מחקלאי הציוויליזציות הדרומיות, שסיימו את הקציר בחגיגות השוויון הסתווי. לכן על הקלטים היה לקצר את תקופות הזריעה והקציר. כך קרה שהדרואידים נאלצו "להמציא" עבור הקלטים שני חגים נוספים. החג הראשון סימל את סיום הזריעה (שהתחילה בשוויון האביב) שישה שבועות לאחר תחילתה, והוא נקרא "בלטיין", והחג השני סימל את תחילת הקציר שישה שבועות מאוחר יותר מתחילתו בציוויליזציות הדרומיות, והוא נקרא "לונאסאה", והוא בא להזכיר לחקלאים שזמנם קצר ועליהם לסיים את הקציר במהירות. ראו נספח מס´ 3 כאשר הגיעו חגיגות שוויון הסתיו התחילה עונה נוספת שאינה קיימת בארצות הדרומיות והיא תקופת "המוות של השנה". האדמה מתכסה בשלג כפור וקרה ולא ניתן לחרוש אותה ולהכין אותה לזריעה ממש כשם שעושים בתקופה זו החקלאים בציוויליזציות הדרומיות יותר. את תחילתה של עונה זו ציינו הדרואידים בחג חדש לו הם קראו "סמאהין" – החג שקרא לאנשים לשוב לביטחון הבית והאח המשפחתית. עבודות החריש נאלצו להדחות עד לתחילת התעוררות האביב, וכדי לציין התעוררות זו יצרו הדרואידים חג חדש שקרא לחקלאים למהר ולהכין את שדותיהם לזריעה עד יום השוויון האביבי. חג זה נקרא "אימבולק". ראו נספח 4´
 

Dia Leoghann

New member
חלק ב´

האפקט המרכזי שהתרחש כתוצאה מחלוקה מחודשת של ימי הציון במעגל השנה, היה הפרדה בין שני האספקטים של ארבעת החגים המקוריים (ימי השיוויון וימי ההיפוך). אם עד עתה ארבעת ימים אלו היו בעלי אספקט רוחני ואספקט חקלאי, הרי שמעתה ואילך החגים הסולריים (ימי ההשתוות וההיפוך) הפכו לחגים רוחניים שכן הם סימלו את ה"התוכנית הגדולה של הטבע": לא משנה מה עושים הצמחים והאדם בשדות או הצאן במרעה, השמש תמיד תזרח באותה נקודה במזרח ביום היפוך הקיץ, ותשקע באותה נקודה במערב. לעומת זאת את האספקט החקלאי קיבלו ארבעת פסטיבלי האש: אימבולק, בלטיין, לונאסה וסמהין. ארבעה חגים אלו הם קריטיים להישרדות החברה או השבט משנה לשנה ואלו חגים הרבה יותר פרקטיים, אך יש בהם גם אלמנט חשוב של מסתרי החיים, המוות והלידה מחדש. הצד הרוחני שבהם או אישי יותר וניתן לפירושים רבים. חשוב להדגיש שלפחות בשלושה מהחגים הפסטורליים החדשים ישנו דגש על האש. בבלטיין וסאמהין יש מדורות גדולות על הגבעות והתלים, אימבולק קשור יותר לאור הבוקע מן האש, ולונאסה מדגיש את האש שתחת שליטת האדם – האש בתנור שאופה עבורנו את הלחם. האספקט של האש מחדד לנו את ההפרדה בין שני מעגלי החגים האלו – מצד אחד החגים הסולריים שמסמלים את האש או האור השמימי של המישור הרוחני של האדם, ומצד שני הפסטיבלים החקלאיים, או פסטיבלי האש, בהם הדגש הוא על אש של נרות, או הבוערת בעצים, ומסמלת את העולם הגשמי והחומרי של כל היצורים החיים בארץ. מוזר וחשוב לציין שאחרי פלישות אין ספור לאיים הבריטיים של רומאים, סקסונים, נורמנים, וויקינגים נוצרים ועוד, דווקא שמותיהם של ארבעת החגים החדשים, אותם קבעו הדרואידים, נותרו ידועים לנו – אימבולק, בלטיין, לונאסה וסאמהין. לוח השנה הדרואידי היה כל-כך מקובע בחברה הבריטית שהנצרות היתה חייבת למצוא סיבות מדוע לחגוג את ארבעת החגים הפגאנים בעצמה. דווקא שמות ארבעת החגים הסולריים העתיקים יותר אבדו ואינם ידועים לנו. בכל אופן מה שיש לנו כעת הוא גלגל שנה שבו מתחלפים לסרוגין שמונה חגים – ארבעה חגים של חומר וארבעה חגים של רוח. מעגל השנה הדרואידי הוא ישיר בהרבה ממה שנראה, ואינו מסתיר הרבה סודות. יחסית מוסכם בין כל הדרואידים\פגאנים שפסטיבל סוף הקציר בסאמהין מסמל את היפוך השנה, כלומר את סופה של השנה הקודמת ותחילתה של השנה החדשה. המילה "קציר" כאן איננה אומרת שכרגע סיימו לאסוף את התבואה והפרות מן השדות, את זה, בבריטניה, עדיף להספיק עד תחילת ספטמבר. הכוונה כאן היא שהארץ מותשת – אין לה יותר מה להעניק לאדם או לחיה. הפסטיבל הקלטי הבא הוא אימבולק (בתחילת פברואר) ולא יום אמצע החורף (ב-21 לדצמבר). יום אמצע החורף איננו חג קלטי, הוא גם איננו חג של האיים הבריטיים, אלא חג עתיק מן האיים עצמם. הוא עתיק כמו המיתוס עצמו. הוא החג של הסלעים ושל מרקם האדמה עצמה, הוא החג של העולם, ולא חג של תרבות כלשהי. אחרי המוות של השנה בסאמהין, מגיעה בתחילת פברואר האש המטהרת של אימבולק שבה האמא נולדת מחדש כבתולה. חג זה נודע מאוחר יותר לנוצרים כקנדלמאס. אחרי אימבולק ממשיך המעגל הקלטי אל המדורות הגדולות של בלטיין, המחממות את הזרע ברחם האדמה. זרע זה מתפתח לפרות הארץ, שפריונה נחגג בלונאסה, הפסטיבל של אוגוסט. בתורו נמוג לו לונאסה, כמו כל הדברים, אל המוות של סאמהין בנובמבר, והמעגל חוזר חלילה. מחזוריות מובנת מאליה? כולנו כבר מכירים אותה? אולי. עלינו לזכור שרק לתרבויות שמדדו את מהלך השנה באחת משלוש דרכים היתה זו אכן מחזוריות מובנת מאליה. דרך ראשונה היא מדידת הזמן שלוקח לשמש, או לכוכב מסויים אחר, להשלים סיבוב בשמיים ולהגיע לאותה נקודה בה הוא היה כשהתחלנו למדוד את הזמן. הדרך השנייה, היא ספירת מספר הפעמים שהירח משלים את מחזוריותו בתקופת זמן שבה לוקח לשמש, או לכוכב אחר, לחזור אל הנקודה בשמיים בה הוא היה כשהתחלנו למדוד את מהלך הזמן. הדרך השלישית היא פשוט לעקוב אחר השינויים הברורים והבולטים המתקיימים בחילופי העונות, וההבחנה שבכל כמה עונות מתחילה מחזוריות חדשה. נראה שהדרואידים והקלטים עבדו בצורה השלישית, אך זו טעות לחשוב כך. נראה כי אנחנו משמיטים את אחד הגורמים החשובים ביותר בקוסמולוגיה, הדת והפילוסופיה הקלטית – השלוש. יש לנו אמרות של שלושה גורמים (כמו זו המלווה את החתימה שלי...) יש לנו אלות ואלים משולשים ופסלים פאליים משולשים, וזה רק מה שישר קופץ לראש כשחושבים על קלטים ועל שלוש, אז מה לעזאזל עושה פה לוח שנה עם ארבע עונות, ועוד לוח שנה שעובד בצורה כל-כך נפלאה שמשפיעה עלינו עד ימינו. ב"ספר הזכויות" האירי ישנו תיאור של פסטיבל לונאסה בטארה (מי שלא יודע מה זה טארה שירשום לעצמו 3 נקודות רעות. עוד פעם שלוש....), ושם ישנן שתי הערות שחוקרים נוטים להתעלם מהן. הראשונה היא שהפסטיבל נמשך שבעה ימים, והשניה היא שהפסטיבל איננו אירוע שנתי, אלא אירוע תלת שנתי, כלומר הוא נחגג רק פעם בשלוש שנים. אפשר להגיד שזה לא יוצא דופן, יש אירועים שנחגגים פעם בשלוש או ארבע שנים, כמו האולימפיאדות ביוון העתיקה. אבל האולימפיאדה איננה חלק ממחזור מעגלי שלם, אלא אירוע בודד ומבודד, ואילו לונאסה אינו כזה, הוא חג המציין המשכיות של מה שהסתיים בבלטיין, ומה שמסתיים בלונאסה צריך להמשיך בסאמהין. אז איך מסתדרת לנו מערכת שנתית בת ארבע עונות, שהפסטיבלים בה נחגגים רק פעם בשלוש שנים? אם הקלטים היו חוגגים רק כל פסטיבל שלישי,כלומר בשנה ראשונה חוגגים את סאמהין ואחר כך את לונאסה, ובשנה שנייה רק את בלטיין, ובשנה שלישית רק את אימבולק, הסדר פתאום הופך לברור, מדהים, ומיוחד בהרבה ממה שחשבנו. ואת זה אני אפרט במאמר הבא.
 

November rain

New member
שלוש נקודות רעות לעצמי..

מה זה טארה? ושאלה כללית, מה הרעיון שעומד מאחורי ה"חגיגה"? התאריכים שמייצגים את החגים ה"חומריים" נועדו בעיקרם לקבוע זריעה וקציר של החקלאות, אז את מה בעצם חוגגים? השתוות האביב והסתיו זה כאמור עניין סמלי של התחלה, התחדשות ומחזוריות אז אפשר להבין את הציון והחגיגה של התאריכים האלה. אודה לתשובה, ומחכה בציפייה למאמר השלישי. נובמבר
 

Dia Leoghann

New member
תשובה

טארה היא הבירה המיתולוגית של אירלנד. שם ישב המלך העליון. בקשר לחגים, זה בדיוק מה שחוגגים: חריש, זריעה, קציר וכו´. בדיוק כמו שהחגים ביהדות במקורם הם חגים חקלאיים. היום ביהדות נשאר רק שבועות כחג חקלאי פרופר, וכל השאר קבלו משמעויות נוספות שהתחזקו על חשבון החקלאות.
 

November rain

New member
אבל המצב היום הוא כזה

שרוב האנשים, ואני מניח שגם בקרב האוכלוסייה הפאגאנית זה תקף ( תקן אותי אם אני טועה ), אינם עוסקים בחקלאות. על כן החגים האלה לא נראים לי רלוונטים לתקופתנו. ההשוואה ליהדות איננה מצדיקה זאת אף היא, כי מאותה סיבה לא אחגוג את שבועות. בכל מיקרה, מאחר ואלה חגים הקשורים באופן ישיר לחקלאות, לאדמה ולמזג האוויר, התאריכים שלהם משתנים? או שיש תאריכים קבועים כמו בחגים ה"רוחניים"?
 

itai90

New member
הדרן הדרן

בכיף אחלה מאמרים מקווה לעוד בברכת האור פם
 

Dia Leoghann

New member
אני מציע לך להכנס למאמרים

ולקרוא שם על החגים לונאסה וסאמהין (אלו היחידים שיש עליהם מאמר כרגע). תוכלי לראות שאמנם החלק המרכזי בחג הוא אכן החלק החקלאי, אך יש לחג מנהגים שונים שאינם קשורים לחקלאות. כמו שציינתי במאמר לארבעת חגים אלו יש אופי רוחני מסויים אך הוא הרבה יותר מטושטש ושונה מאדם לאדם מאשר האופי הרוחני של ארבעת החגים הסולריים. נכון שאיש מאיתנו (כמעט) אינו עובד בעבודה חקלאית, אך אני מבטיח לך שעבודה חקלאית היא העבודה הרוחנית הקדושה ביותר שיש (מנסיון). אם את לא עובדת בעבודה חקלאית אז לא יזיק לך דווקא לצאת מדי פעם מיער הברזל והבטון של העיר, אל הכפר והקיבוץ ולהתחבר קצת לאווירה של החקלאות ומחזוריות השנה. פסטיבלי האש יכולים להיות הזדמנות מצוינת לזה. החגים האלה הם בתאריכים קבועים. במקור כל חג אש אמור להיות בדיוק באמצע בין שני חגים סולריים (ועל הסיבה לכך אני אולי אכתוב במאמר הבא...לכשיבוא). הבעיה היום היא שתאריכי החגים הסולריים השתנו ומשתנים בכל שנה בגלל שהיום יש לנו יכולת דיוק רבה יותר בקביעת יום החג המדויק. כתןצאה מכך גם חגי האש לפעמים זזים יום או יומיים קדימה או אחורה, תלוי במסורת אחריה אתה עוקב.
 

November rain

New member
להיפך

אני מעריך מאוד את העבודה החקלאית, ואלה שעוד מתעסקים איתה. גם אני לא מ"העיר" ורחוק קצת מכל הבורגנות הזאת של מרכז הארץ, ככה שאני מבין אותך לחלוטין. קראתי על החגים וראיתי את התאריכים, תודה רבה ( וזה "אתה" אגב..
).
 
למעלה